Tar dere influensavaksine når dere er gravide?

Jeg har aldri tatt den tidligere, men lurer på om jeg skal gjøre det i år. Har termin i februar.

Ja, høygravid og nyfødt midt i influensasesongen så burde du ta den :)
Jeg tok den, og ble ikke syk da samboer hadde influensasymptomer. Da var jeg 34 uker på vei, så ganske glad jeg holdt meg frisk!
 
Jeg har også termin i februar og kommer ikke til å ta, den. Har ikke tatt før heller.
Spurte legen om det. Hun sa det var jo anbefalt fra høyere hold, men... Så indirekte fortalte hun det var unødvendig.
 
Jeg har også termin i februar og kommer ikke til å ta, den. Har ikke tatt før heller.
Spurte legen om det. Hun sa det var jo anbefalt fra høyere hold, men... Så indirekte fortalte hun det var unødvendig.

Ikke det mest overveide svaret jeg har hørt fra en lege, gitt :p
Men det går jo for de aller fleste fint ikke å ta den!
 
Jeg er i bunn og grunn helt for vaksinering, generelt sett. Men jeg kjenner noen som er ekstremt skeptiske til vaksine når man er gravid, så jeg merker at jeg blir påvirket av setninger som "ikke gjør det", og usikker på om jeg kan skade lille der inne. Men herregud, WHO og Folkehelseinstituttet og "alle" anbefaler det jo. Så hvorfor tvile egentlig?
 
Jeg er i bunn og grunn helt for vaksinering, generelt sett. Men jeg kjenner noen som er ekstremt skeptiske til vaksine når man er gravid, så jeg merker at jeg blir påvirket av setninger som "ikke gjør det", og usikker på om jeg kan skade lille der inne. Men herregud, WHO og Folkehelseinstituttet og "alle" anbefaler det jo. Så hvorfor tvile egentlig?

Jeg skjønner hva du mener, men gravide er den gruppen som alle myndigheter også er mest skeptiske og forsiktige med å vaksinere, så du kan være trygg på at det er til det beste for babyen din når folkehelseinstituttet anbefaler det.
Søk litt på gravid og influensa eller nyfødt og influensa, og les såklart bare på de ofiselle sidene til myndighetene om temaet, så burde du bli overbevist om at det er best å beskytte babyen mot influensa, enten når du er høygravid eller som nyfødt.
 
Jeg tok i k k e i forrige svangerskap (fødte i januar 2017) og det gikk helt fint. Men så fikk jeg skikkelig ille influensa for første gang i mitt liv nå i januar 2019! Jeg var sengeliggende i et par mnd og fungerte nesten ikke! Jeg er gravid igjen og har termin januar 2020, og tenker å ta influensa vaksinen denne gangen! Ikke bare beskytter jeg meg selv, men også babyen min de første mnd. Tenker at det er spesielt lurt siden jeg da har en 3 åring som eventuelt drar med seg dritt fra barnehagen. Greit å være føre var tenker jeg :)
 
Last edited:
Jeg tok i k k e i forrige svangerskap (fødte i januar 2017) og det gikk helt fint. Men så fikk jeg skikkelig ille influensa for første gang i mitt nå i januar 2019! Jeg var sengeliggende i et par mnd og fungerte nesten ikke! Jeg er gravid igjen og har termin januar 2020, og tenker å ta influensa vaksinen denne gangen! Ikke bare beskytter jeg meg selv, men også babyen min de første mnd. Tenker at det er spesielt lurt siden jeg da har en 3 åring som eventuelt drar med seg dritt fra barnehagen. Greit å være føre var tenker jeg :)

Du tok den vel ikke forrige gang fordi de ikke hadde lagt den inn i oppfølgingen for gravide enda :)
 
Du tok den vel ikke forrige gang fordi de ikke hadde lagt den inn i oppfølgingen for gravide enda :)
Mener å huske at den var anbefalt for gravide da også. Men jeg tok den ikke fordi jeg aldri hadde opplevd influensa selv. Men etter den jeg fikk i januar i år, så var det ikke lenger tvil for min del, jeg skal vaksineres. :p
 
Ikke det mest overveide svaret jeg har hørt fra en lege, gitt :p
Men det går jo for de aller fleste fint ikke å ta den!

Det var ikke akkurat det hun sa. Jeg snakket med henne om det en god stund. Men jeg skjønte etter hvert at hun har ikke lov til å anbefale å ikke ta den. Min konklusjon er at det ikke er nødvendig hvertfall.
Hver enkel må jo kjenne på hva de synes. Jeg hadde i utgangspunktet ikke tenkt å ta den og valget mitt ble enklere når legen ikke avkreftet det.
 
Mener å huske at den var anbefalt for gravide da også. Men jeg tok den ikke fordi jeg aldri hadde opplevd influensa selv. Men etter den jeg fikk i januar i år, så var det ikke lenger tvil for min del, jeg skal vaksineres. :p

Nå er ikke jeg ekspert. Men det sies noe om at odsen for å få influensa flere år på rad er minimal. Man får vist ca hvert 7 år i snitt, mener jeg å ha lest.
Så med tanke på at du hadde i fjor?

Vi må ikke forveksle forkjølelse med influensa.
 
Jeg skjønner hva du mener, men gravide er den gruppen som alle myndigheter også er mest skeptiske og forsiktige med å vaksinere, så du kan være trygg på at det er til det beste for babyen din når folkehelseinstituttet anbefaler det.
Søk litt på gravid og influensa eller nyfødt og influensa, og les såklart bare på de ofiselle sidene til myndighetene om temaet, så burde du bli overbevist om at det er best å beskytte babyen mot influensa, enten når du er høygravid eller som nyfødt.

Takk, har lest sider opp og sider ned, men så kommer den ene (ukjente) siden hvor noen sier at det ikke er bra, og jeg blir i tvil. Igjen, det er teit, jeg synes for eksempel det er hårreisende med foreldre som velger å ikke vaksinere barna sine fordi de tror vaksine er noe farlig. Så står jeg her selv og plutselig tviler på hele verdens legeindustri fordi én person påstår at jeg kan skade lille der inne.
 
Jeg tar ikke, har en del restriksjoner fordi reaksjonene mine på vaksiner kan være ganske heftige, og vi derfor ikke ser det som verd risikoen. Har ikke tatt andre influensavaksiner heller.
 
har tatt den i begge graviditeter og ellers og. Blir å fortsette å ta den, influensa er ikke gøy og vaksina beskytter såpass at det er lett verdt det :)

Jeg er i bunn og grunn helt for vaksinering, generelt sett. Men jeg kjenner noen som er ekstremt skeptiske til vaksine når man er gravid, så jeg merker at jeg blir påvirket av setninger som "ikke gjør det", og usikker på om jeg kan skade lille der inne. Men herregud, WHO og Folkehelseinstituttet og "alle" anbefaler det jo. Så hvorfor tvile egentlig?

influensa er farligere for fosteret enn vaksina. Influensa er potensielt dødelig for fosteret i magen og for nyfødte.
 
Skal ta den, har termin om 28 dager, så håper legekontoret får den inn veldig kjapt nå.

Har en som går i bhg fra før, og da er det litt av hvert som kan bli dratt med hjem.
 
Hadde planer om å ta, men i følge legen min får de den ikke før slutten av mnd der jeg går og jeg har termin om 11 dager. Så da er det ikke sikkert jeg rekker det før fødsel i hvertfall, men mulig jeg tar den etter så jeg ikke blir dårlig og kan smitte babyen.
 
Jeg tok den mandag denne uka :) (både jeg og samboer :p )
 
Jepp. Influensa er dritt, og i tillegg potensielt veldig farlig for fosteret.

Etter vi fikk bhg-barn har jeg influensa hvert år og alle forkjølelsen. Man får ofte enklere forkjølelser også når man har tatt vaksinen. Jeg vil også sørge for at baby har noe immunitet, da jeg så hvor mye de andre barna i barselgruppa slet, helt fra fødsel av, fordi de hadde eldre søsken som tok med mye smitte hjem.

Tok ikke sist gang, for da fødte jeg før vaksina kom.
 
Mener å huske at den var anbefalt for gravide da også. Men jeg tok den ikke fordi jeg aldri hadde opplevd influensa selv. Men etter den jeg fikk i januar i år, så var det ikke lenger tvil for min del, jeg skal vaksineres. :p

Jeg var gravid i 2017, fødte i februar og da var den ikke anbefalt tror jeg. Da jeg var gravid på høsten 2017 var den anbefalt. MEN jeg kan huske feil :) uansett, jeg så samboe rha influensa et par år før, han kunne ikke jobbe som normalt før etter 3 uker. Og så alvorlig sykdom ville jeg vært redd for at min nyfødte skulle få.
Det var ikke akkurat det hun sa. Jeg snakket med henne om det en god stund. Men jeg skjønte etter hvert at hun har ikke lov til å anbefale å ikke ta den. Min konklusjon er at det ikke er nødvendig hvertfall.
Hver enkel må jo kjenne på hva de synes. Jeg hadde i utgangspunktet ikke tenkt å ta den og valget mitt ble enklere når legen ikke avkreftet det.

Mååå bare spørre, er det en eldre lege?
Ja informasjon om vaksinen og eventuelle effekter av influensa som gravid og for nyfødte har du sikkert lest deg opp på i forbindelse med at du velger ikke å ta den, så jeg skal ikke grave opp det :p
 
Jeg har aldri hatt influensa som jeg vet, så jeg har ikke tenkt på at det skulle være nødvendig nå heller. Er 32 uker. Og hvis det er anbefalt fra myndighetene så burde vel noen av helsepersonellet jeg går til kontroller hos nevne det? Ingen har nevnt denne vaksinen for meg.
 
Back
Topp