Å føde før termin - permisjon

BergenBaby2015

Forelsket i forumet
Novemberlykke 2015
Oktoberlykke 2019
Hei! Stemmer det at man «mister» av de tre ukene før termin om en får før? Altså hvis beregnet slutt på permisjonen var 28. mai, så blir det 21. mai om en får en uke før termin?
 
Sniker fra november, men ja, det stemmer.
Men da mister man jo ikke antall uker med babyen, er værre om man går over tiden, for hver dag over termindato, er en dag mindre av permisjonstiden med babyen.
Selv om antall dager totalt med permisjon ikke forkortes.
 
Sniker fra november, men ja, det stemmer.
Men da mister man jo ikke antall uker med babyen, er værre om man går over tiden, for hver dag over termindato, er en dag mindre av permisjonstiden med babyen.
Selv om antall dager totalt med permisjon ikke forkortes.
Det er jo sant :) skulle likevel helst ønske at du fikk like lang permisjon om barnet kom før :) skjønner ikke helt hvordan det blir. Jobben har jo ansatt en vikar for hele permisjonstiden..
 
Det er jo sant :) skulle likevel helst ønske at du fikk like lang permisjon om barnet kom før :) skjønner ikke helt hvordan det blir. Jobben har jo ansatt en vikar for hele permisjonstiden..
Sniker


Når nav har registrert fødselen får du et brev fra dem med datoer for permisjonslengden din utifra hva du har søkt og når barnet er født. Dette må du sende kopi av til arbeidsgiver. Dere må begge forholde dere til det.
Reglene har vært sånn lenge (vet ikke hvor lenge, men ihvertfall over 10 år).
Tanken på de tre ukene før termindato er for at mor skal få hvile litt før barnet kommer
 
Stemmer det ja. Jeg fikk ett koselig vedtak fra nav i går. Mister 4 dager :dead:
 
Det gjorde svigerinnen min og. Kjekt med litt kortere svangerskap, men kjedelig å miste 2 uker, når permisjonen allerede er kuttet ned på.
Joda, men de ukene før fødsel/termin er ikke det verste. Verre å gå over og miste tid med babyen
 
Neste gong skal eg ta ut ferie like før termin, og ikkje sende søknad om permisjon før ungen er fødd..
 
Neste gong skal eg ta ut ferie like før termin, og ikkje sende søknad om permisjon før ungen er fødd..
Kan eg spørre koffor? Dei 3 vekene før termin får du ikkje etterpå uansett då dei er låst, derfor du mister dei om du føder tidlig :( så permisjonen blir ikkje lenger uansett dessverre.. Med mindre eg misforstod deg, derfor eg spørr :happy:
 
Mista 3 veker sist, og ja det var før babyen blei født og ikkje etter, men når vi fødte I april var det då enda meir ulønna permisjon før barnehagestart I august så det suger jo :shifty:
 
Når mini allikevel måtte ut en del før tiden her, er jeg veldig glad for at det ble i uke 32 og ikke en uke senere! Jeg mistet de tre ukene før termin, men fikk til gjengjeld utvidet permisjon som om mini skulle ha kommet til termin. Veldig fornøyd med det! :) Fikk også igjen dagene vi var innlagt på nyfødt intensiv, så vi har heldigvis kommet veldig godt ut av det.
 
Neste gong skal eg ta ut ferie like før termin, og ikkje sende søknad om permisjon før ungen er fødd..
Hvorfor?
Du kan bruke ferien til å få lenger tid hjemme med barnet og om det er lurt å søke permisjon først etter fødsel er ikke sikkert.
Får du utbetalt fra nav kan du risikere å stå lenge uten inntekt (får etterbetalt, men likevel) og det er ikke sikkert det er så lett å huske på i barseltåka
 
Stemmer dette ja. Har mistet alle ukene mellom 37+0 og termin med de to storesøsknene, da de begge kom i uke 36. Denne gangen traff vi bedre sånn rent økonomisk, og fødte dagen før termin :p Synd at man mister de ukene der.
 
Kan eg spørre koffor? Dei 3 vekene før termin får du ikkje etterpå uansett då dei er låst, derfor du mister dei om du føder tidlig :( så permisjonen blir ikkje lenger uansett dessverre.. Med mindre eg misforstod deg, derfor eg spørr :happy:
Tenkte at ein vil jo få betalt for dei tre vekene før fødsel også. For ferien vil ein jo då kunne flytte på, fordi noko anna oppsto (akkurat som ved sjukemelding?). Dette må vel kanskje vera ulønna ferie/permisjon. Eg veit ikkje heilt. Kan vera eg har misforstått reglar og sånt. Eg betre syns det hørtes litt lurt ut. :D:shy:
Når det gjeld min økonomi, så klarar eg meg heilt fint nokre ekstra veker utan løn. Eg berre syns det er mektig urettferdig å gå glipp av dei vekene/dagane før termin ved for tidleg fødsel, og eg syns det er like urettferdig å bli frarøva veker/dagar etter termin ved fødsel etter termin. Syns at uansett kortid ungen kjem, så skal ikkje mor bli straffa verken økonomisk eller pliktmessig av det. Alle familiar og folk er forskjellige. La foreldra bestemme! Ikkje staten!
 
Tenkte at ein vil jo få betalt for dei tre vekene før fødsel også. For ferien vil ein jo då kunne flytte på, fordi noko anna oppsto (akkurat som ved sjukemelding?). Dette må vel kanskje vera ulønna ferie/permisjon. Eg veit ikkje heilt. Kan vera eg har misforstått reglar og sånt. Eg betre syns det hørtes litt lurt ut. :D:shy:
Når det gjeld min økonomi, så klarar eg meg heilt fint nokre ekstra veker utan løn. Eg berre syns det er mektig urettferdig å gå glipp av dei vekene/dagane før termin ved for tidleg fødsel, og eg syns det er like urettferdig å bli frarøva veker/dagar etter termin ved fødsel etter termin. Syns at uansett kortid ungen kjem, så skal ikkje mor bli straffa verken økonomisk eller pliktmessig av det. Alle familiar og folk er forskjellige. La foreldra bestemme! Ikkje staten!
Forstår tankegangen din, men dei 3 vekene får du ikkje ta etter fødsel uansett korleis ein vrir og vender på det dessverre, så her bruker eg ferie i permisjonen for å utsette og forlenge :)

Er heilt einig ang permisjonen då, burde kunne fordele den sjølv og burde ikkje miste tid uansett når ein føder... Her må vi sei frå oss fleire veker permisjon pga pappa ikkje kan bruke dei og eg ikkje får overta dei, så må I staden gå ulønna.. :(
 
Back
Topp