Nedtelling til uke 24

5
 
4
 
3
 
2
 
1!
 
Jeg synes vi trenger en nedtellingstråd til uke 24! Da vil babyen ha mulighet for å overleve med intensiv behandling om den skulle bestemme seg for at den vil ut ❤️ Men selvfølgelig håper vi at de vil holde seg inne myye lengre :)

Bare 36 dager igjen her ❤️
Er forøvrig 23 uker som er grensa.
 
Er forøvrig 23 uker som er grensa.
Ser de det ikke an litt mer i uke 23, eller er jeg helt på bærtur? Trodde iallefall det var fra uke 24 at de som hovedregel setter inn alle tiltak hvis fødsel skulle starte, men fra uke 23 får man litt mer valg selv :bookworm: Bare å korrigere meg om jeg tar feil :hilarious:
 
Ser de det ikke an litt mer i uke 23, eller er jeg helt på bærtur? Trodde iallefall det var fra uke 24 at de som hovedregel setter inn alle tiltak hvis fødsel skulle starte, men fra uke 23 får man litt mer valg selv :bookworm: Bare å korrigere meg om jeg tar feil :hilarious:
Litt varierende praksis. Konsensusen er fra slutten av 90-tallet (1999 tror jeg). Da var regelen at man ser an og gjør individuelle vurderinger mellom 23-24 uker og at alle skulle behandles fra 25 uker.
Men helst skulle barnelegen rekke snakke med foreldre i forkant osv.
Det har vært mange år hvor noen sykehus redder de fleste fra 23 uker og andre ikke engang vil prøve. Og hvor det uansett er mismatch mellom føden og barneavdeling i hva man tenker og hvilken info som gis i forkant.
De siste årene har det vel blitt til at «alle» behandles fra 24 uker, men at man skal fra 23 om barnet har mye livsvilje, foreldre gjerne vil/har lang prøvehistorie osv, men tror de aller fleste får behandling/blir forløst med barnelege rett etter fødsel nå så sant de blir født på et sykehus med kompetanse.
 
Back
Topp