Andre foreldre som "kan alt" - babyting

Bruspulver

Forelsket i forumet
Jeg venter mitt første barn.
Og jeg får så mye råd fra andre, det er sikkert godt ment. Men kjenner jeg er så lei. For alle har jo et barn eller to allerede.

De spør om hvilken vogn vi skal ha, jeg sier den eller den. Da er svaret, nei du kan ikke kjøpe den. Den er sånn og sånn, er dårlig på det. Du MÅ ha den vi har, for den er så god. Jeg sier jeg har lest at det der dårlig på den vogna. Nei da, det venner man seg til.

Det gjelder også ting vi bare må ha før babyen kommer. Jeg har ikke kjøpt inn noe, tenker å vente å se hva vi har behov for, men nei da. Da kommer fasiten igjen med hva de brukte så mye av og hva de aldri brukte.
Noe en anbefaler som de brukte hele tiden, avfeier den andre som at det aldri ble brukt. Derfor tenker jeg å vente å se hva vi får bruk for. Men det er også galt...

Kjenner bare jeg er så lei av folk som vet alt. Ender opp med at jeg blir litt sur når vi snakker om babyting, alle er så bestemte.

Opplever dere det samme? Hvordan forholder dere dere til det?
 
Det du trenger er bleier, et sted for babyen å sove, litt klær og en måte å få babyen trygt hjem fra sykehuset.
Og det du trenger ift mating avhengig av metode.
Alt annet kan du finne ut av etter hvert.

Min erfaring er at det en liker til et barn ikke nødvendigvis et likt med neste barn. Og omvendt.

Vogn - lytt og les erfaringer og prøvetrill det du kan for å se hva som passer dine behov og ditt miljø best. Den perfekte vogn finnes ikke, alle har noe som er bra og noe som er mindre bra, men de passer ulike mennesker og ulike behov og miljø.
Beste rådene du da evt kan få er fra de som har brukt den vogna du har lyst på og helst har ganske like behov som deg.

Ift bilsete er det viktig med et som kommer bra ut i sikkerhetstester (ikke bare ift komfort og montering, men faktisk sikkerhet og det er ganske mange). Og at du får riktig helning i den bilen det skal brukes (også pga sikkerhet).

Også bør babyen ikke arve madrass alternativt få ny overmadrass. Også pga sikkerhet (risiko for krybbedød).



Men som vordende mamma har du trått inn i en rolle der du for «evig og alltid» videre vil få råd og tips uten å be om det eller tilogmed trenge det.
Kan absolutt være irriterende og ikke alle er så diplomatiske alltid i måten det legges frem på, men som regel er det ihvertfall godt ment
 
Slik tror jeg alle opplever. Det er nok bare godt ment. Jeg mener det godt når jeg har sagt slik, men når du sier det så kan det nok oppleves som litt "bedrevitende".

Du finner selv ut hva som passer for dere og barnet deres. :D
 
Ikke opplevd det, heldigvis.

Syns du er smart som venter og ser hva dere har behov for, er mange som kjøper alt for mange unødvendige ting.

Det du trenger til å begynne med er litt klær, sengetøy, sengeplass dersom den ikke skal sove i sengen deres, ammeinnlegg, puppesalve, bleier.
 
Det beste rådet jeg fikk fikk da jeg gikk gravid for første gang, var å ikke ta imot råd i fra andre;)
 
Jeg hadde det helt likt som deg! Ble helt matt av hva vi måtte ha og hva vi ikke måtte ha.

Det finner man ut selv etterhvert. Så må man kjenne på selv hva man vil ha på plass før baby kommer. Vi har vært helt avhengig av lekegrind, mange som ikke bruker det i det hele tatt. Venninden min sverget til bæresjal. Det har vi brukt veldig lite. Osv

Så nå som ei annen venninde skal ha baby, prøver jeg å holde kjeft, men det er vanskelig. Tror å komme med råd er en del av mammagreia. Så jeg har valgt meg ut 2-3 råd/tips jeg holder høyt. Så prøver jeg å ikke kjase noe med om det.
 
Generelt sett så slapp jeg unna det :)
Forstår at det er irriterende, men prøv å tenke på at de fleste mener det godt :happy:
 
Tar til meg de rådene som virker å treffe vår situasjon. Ignorerer/jatter med resten :)
 
Sier noe sånt som at "alle sier så forskjellig, så har tenkt å se det litt an hva vi trenger, er så fort gjort å kjøpe mye drit man ikke trenger. Hva hadde dere som ikke funka for dere?"

Syns å høre hva folk ikke har likt er litt underholdende, dessuten blir de fleste enige i at man kjøper/får/arver masse tull også.
 
Som førstegangs kommer rådene i rekke og rad her også, men heldigvis ikke fra alle. Flere venninner er så fantastiske at de venter med rådene til jeg spør selv:happy: Men da ramler jo alt ut, haha:hilarious: Det blir jo en hobby, så jeg forstår at det kan ta litt over.

Har en venninne som nettopp fikk selv, og hun viste alt av utstyr de har kjøpt inn. Samtidig var hun veldig tydelig på at det finnes mange gode produkter, og det er jo ikke alt man trenger.

Alle barn er ulike, og alle foreldre er ulike. Da er det klart at behovene blir helt forskjellige, og det er jeg tydelig på hele veien. Nå er jeg en ganske bestemt person, så folk er vant med at jeg finner mine egne veier:) Hvis du skal få folk til å roe ned rådene må du nesten gi beskjed, for enkelte forstår nok ikke hvor masete de kan bli;) Blir det for mye ville jeg rett og slett sagt det, og at hvis du lurer på noe så kommer du til å spørre. Så får folk bare ta det til seg, eller bli fornærmet:rolleyes:
 
Jeg venter mitt første barn.
Og jeg får så mye råd fra andre, det er sikkert godt ment. Men kjenner jeg er så lei. For alle har jo et barn eller to allerede.

De spør om hvilken vogn vi skal ha, jeg sier den eller den. Da er svaret, nei du kan ikke kjøpe den. Den er sånn og sånn, er dårlig på det. Du MÅ ha den vi har, for den er så god. Jeg sier jeg har lest at det der dårlig på den vogna. Nei da, det venner man seg til.

Det gjelder også ting vi bare må ha før babyen kommer. Jeg har ikke kjøpt inn noe, tenker å vente å se hva vi har behov for, men nei da. Da kommer fasiten igjen med hva de brukte så mye av og hva de aldri brukte.
Noe en anbefaler som de brukte hele tiden, avfeier den andre som at det aldri ble brukt. Derfor tenker jeg å vente å se hva vi får bruk for. Men det er også galt...

Kjenner bare jeg er så lei av folk som vet alt. Ender opp med at jeg blir litt sur når vi snakker om babyting, alle er så bestemte.

Opplever dere det samme? Hvordan forholder dere dere til det?

Jeg skjønner veldig godt hva du mener. Jeg synes det er sånn med mye i livet. Om jeg nevner til kolleger at vi skal kjøpe en bil vi har kommet fram til gjennom nøye overveielse kommer det «nei du kan ikke kjøpe en sånn bil! Du må kjøpe en sånn!» arrg! Det er så provoserende.

Det er nok i de fleste tilfeller ment godt, og man r nok helst smile og nikke og si «Jasså, mener du det», og likevel ha integritet til å velge det man skulle gjøre uansett.

Det jeg langsomt lærer, er å unngå å fortelle/dele for mye.

Når det gjelder barnevogn kjøpte vi en kjempefin Emmaljunga Deluxe. Den var som ny, brukt 10 ganger, til 7500. MANGE skulle fortelle meg hvor forferdelig det var å bruke så mye penger på en vogn! At jeg kunne jo bare kjøpe en til 2000 eller et vrak av en brukt vogn.

vel, etter ett år med den fine gode Emmaljunga-vogna som vi brukte daglig og var kjempefornøyde med, solgte vi den videre, for 7000kr :) ;) 500kr hadde det altså kostet oss å ha den i ett år.

IKKE HØR PÅ FOLK, når de blander seg inn i dine valg og gir uoppforfrede råd. Og ikke del beslutningsprosessen din med dem, spesielt om de er typen til å blande seg.

Når du har blitt mor slutter ikke rådene å komme... barnehageansatte synes barnet bør ha kortere dager, sjefen din synes du bør jobbe lenger dager. Fremmede synes barnet ditt ikke bør ha på lue, andre fremmede synes barnet ditt BØR ha på lue. Mange føler Iallefall det er fritt fram å fortelle mødre hva de bør og ikke bør gjøre.

Klem
 
Jeg venter mitt første barn.
Og jeg får så mye råd fra andre, det er sikkert godt ment. Men kjenner jeg er så lei. For alle har jo et barn eller to allerede.

De spør om hvilken vogn vi skal ha, jeg sier den eller den. Da er svaret, nei du kan ikke kjøpe den. Den er sånn og sånn, er dårlig på det. Du MÅ ha den vi har, for den er så god. Jeg sier jeg har lest at det der dårlig på den vogna. Nei da, det venner man seg til.

Det gjelder også ting vi bare må ha før babyen kommer. Jeg har ikke kjøpt inn noe, tenker å vente å se hva vi har behov for, men nei da. Da kommer fasiten igjen med hva de brukte så mye av og hva de aldri brukte.
Noe en anbefaler som de brukte hele tiden, avfeier den andre som at det aldri ble brukt. Derfor tenker jeg å vente å se hva vi får bruk for. Men det er også galt...

Kjenner bare jeg er så lei av folk som vet alt. Ender opp med at jeg blir litt sur når vi snakker om babyting, alle er så bestemte.

Opplever dere det samme? Hvordan forholder dere dere til det?
Sånn er folk når det kommer til alt. For eksempel når jeg har vært jobbsøker, da er det ikke måte på hvor kloke andre plutselig er blitt på jobbsøking og slik og sånn må jeg jo gjøre det. Som om det ikke alt er gjort og ferdig utprøvd. Blir møkka lei. Og nå med bekkenløsningen, da burde jeg gjøre sånn og slik og dette MÅ jeg prøve osv. Og helsa ellers, sånn må jeg sjekke opp, det må jeg spørre om, den og den legen må jeg besøke, den og sånn må jeg prøve. Takk og lov har jeg ikke hatt behov for kostholdsendring enda, da tror jeg aldri jeg ville fått høre om annet..!

Men babyting har folk heldigvis ikke prakket på meg råd om. Vet ikke hvordan jeg slapp unna den. Jeg var tidlige ute da, med å spørre om de rundt meg hadde noe ekstra/til overs fra sine som vi kunne arve. Kanskje det tok brodden av det hele. De hadde ikke så mye. Og så spurte jeg hva de ville anbefale, og da følte de seg kanskje ferdig prata om saken? Har ihvertfall latt oss holde på i fred.

Men ellers øver jeg på å svare med «kundeservice»-hatten på: åja, sier du det, takk for tipset! Så et smil. Så nevner jeg det ikke igjen og gjør som jeg vil uansett.
 
Fikk mange råd med nr 1. Synes det ofte var hyggelig å få innspill fra andre i utstyrsverden. Tok til meg de rådene jeg kjente var hjelpsomme og lot resten ligge.
 
Jeg synes det er fint med råd. Fikk mange gode råd som gjorde spedbarnstiden enklere for meg. Og det er nok slik de også er ment, for å hjelpe deg. Som regel ikke for å være slem. De rådene jeg var usikker på valgte jeg bare å ikke følge.
Anbefaler å ha alt av basisting til mor og baby i hus ferdig så man slipper å handle rett etter fødselen, men det er utrolig mye man ikke må ha. Det som er must have for meg er ikke nødvendigvis det for deg. Vi hadde feks lekegrind til storesøster, den ble aldri brukt. Til lillesøster har vi ikke kjøpt lekegrind, men nå ser jeg virkelig behovet. Med storesøsters leker rundt om kring.. Så kjenn etter på deres bebov for enkelte ting, det er jo ingen vits å kjøpe alt av baby ting som finnes.
 
Jeg venter mitt første barn.
Og jeg får så mye råd fra andre, det er sikkert godt ment. Men kjenner jeg er så lei. For alle har jo et barn eller to allerede.

De spør om hvilken vogn vi skal ha, jeg sier den eller den. Da er svaret, nei du kan ikke kjøpe den. Den er sånn og sånn, er dårlig på det. Du MÅ ha den vi har, for den er så god. Jeg sier jeg har lest at det der dårlig på den vogna. Nei da, det venner man seg til.

Det gjelder også ting vi bare må ha før babyen kommer. Jeg har ikke kjøpt inn noe, tenker å vente å se hva vi har behov for, men nei da. Da kommer fasiten igjen med hva de brukte så mye av og hva de aldri brukte.
Noe en anbefaler som de brukte hele tiden, avfeier den andre som at det aldri ble brukt. Derfor tenker jeg å vente å se hva vi får bruk for. Men det er også galt...

Kjenner bare jeg er så lei av folk som vet alt. Ender opp med at jeg blir litt sur når vi snakker om babyting, alle er så bestemte.

Opplever dere det samme? Hvordan forholder dere dere til det?

Du skal bare si ja og smile, og jobbe med ikke å bli irritert for dette går ALDRI over :hilarious:
Nærmer seg 2årsdg her, og det er fortsatt en del som vet bedre enn meg hvordan jeg bør oppdra ungen min.

Men, det er alltid en god ide å ikke være for bestemt om ting man ikke har erfaring med :p du kan heller si, ja, jeg hadde tenkt kanskje sånn og sånn, men vi får se når ungen kommer hvordan det blir. Det inviterer liksom ikke til noen motargumentasjon. Avslutt alle "gode råd" med: vi får se når den tida kommer.

Og skulle noen ha innvendinger når babyen først er der, så avsluttes stort sett alle råd og argumentasjonen når du sier :jeg har snakket med helsestasjonen og de sier at det er br at vi gjør det sånn.
For ingen kan vel argumentere mot helsestasjonen ;)
 
huff slitsomt det der :)

Trur du bare må drite litt i det.

Jeg MÅTTE ha : bilsete,vogn og seng = ble maxicosi, bugaboo (som alle sa va støgg det dreit eg fint i ) og seng m overmadrass fra Ikea, badebalje, stellematte
Klær str 56-60 5-6 skift(mine unger var for store til den bittelille str)
ørten gulpekluter (nr 1 var en gulper )
Bleier str 1 og 2
kluter


Jeg brukte aldri : puppesalve (ble ikke sår) , flaskesetrilisator (kokte i gryte)bæresjal, ammepute , stellebord og andre fixe babyting
Unge nr2 ville ikke ligge på babygym ..ogvi hadde aldri barnegrind heller til ungene

Det andre kan du handle etterhvert når du ser hvordan ungen er ;)
 
Mye vi ble anbefalt som vi aldri brukte, og mye jeg sikkert har anbefalt andre ikke kjøpe som de til slutt har brukt mye eller omvendt. Vi er nok bare slik av natur og tror ikke det er vondt ment for det meste. Likevel følte jeg at jeg ble litt diskriminert pga alder i en del av "tipsene" andre ga.
 
huff slitsomt det der :)

Trur du bare må drite litt i det.

Jeg MÅTTE ha : bilsete,vogn og seng = ble maxicosi, bugaboo (som alle sa va støgg det dreit eg fint i ) og seng m overmadrass fra Ikea, badebalje, stellematte
Klær str 56-60 5-6 skift(mine unger var for store til den bittelille str)
ørten gulpekluter (nr 1 var en gulper )
Bleier str 1 og 2
kluter


Jeg brukte aldri : puppesalve (ble ikke sår) , flaskesetrilisator (kokte i gryte)bæresjal, ammepute , stellebord og andre fixe babyting
Unge nr2 ville ikke ligge på babygym ..ogvi hadde aldri barnegrind heller til ungene

Det andre kan du handle etterhvert når du ser hvordan ungen er ;)
Alle de tingene du ikke brukte er ting vi MÅ ha... (i følge andre)
Så ja, jeg venter :)

Puppesalve er sikkert ikke så dyrt, men jeg klarer vel å vente 12 timer til apoteket åpner om behovet kommer...
 
Alle de tingene du ikke brukte er ting vi MÅ ha... (i følge andre)
Så ja, jeg venter :)

Puppesalve er sikkert ikke så dyrt, men jeg klarer vel å vente 12 timer til apoteket åpner om behovet kommer...
Og noe av det er ting jeg har vært avhengig av, så som sagt - det er så forskjellig hva man føler og ender opp med å trenge
Er ikke mye man MÅ ha
 
Alle de tingene du ikke brukte er ting vi MÅ ha... (i følge andre)
Så ja, jeg venter :)

Puppesalve er sikkert ikke så dyrt, men jeg klarer vel å vente 12 timer til apoteket åpner om behovet kommer...

Det er bare å vente til etter fødsel. En liten tube med medela ullfett skader hvertfall ikke å klart til puppene :p
Jeg trodde heller ikke at jeg måtte ha ammeåute, men det viste seg t jeg MÅTTE ha, og det var bare en bestemt som funket. Kunne ikke amme sittende uten den de første 6 mnd. Men gikk fint å kjøpe den etter fødsel.
 
Back
Topp