Hvordan gikk det på ordinær ultralyd?

Vi var på OUL igår, og la oss ta det viktigste først: de fant ingen avvik på babyen i magen!

Likevel klarer jeg ikke helt å glede meg over gårsdagen. Dette er sannsynligvis aller mest fordi fosteret ble målt en del yngre enn forventa. 4 dager senere enn beregna på TUL i uke 12, 5 dager senere enn min beregna termin og én uke etter menstermin. Jeg vet at det ikke har så mye så si, men jeg føler det som om jeg har fått en strafferunde. Også klarer jeg bare ikke å skjønne det. Ny termindato stemmer ikke med når jeg har hatt sex eller når jeg følte at jeg hadde eggløsning. Også synes jeg at det virker rart at det går an å måle fire dager feil i uke 12, jeg ville tro at forskjellene var større da enn i uke 20..?

Så nå tviler jeg plutselig på alt ved undersøkelsen og klarer bare å fokusere på det negative. Skjermen som var montert i min retning var av den typen som bare er klar fra AKKURAT riktig vinkel, og det var ikke der mitt hode var. Men den kunne ikke justeres, så alt jeg så var grå skygger. Hun som utførte undersøkelsen var profesjonell og kompetent, men ikke sånn veldig imøtekommende. Lokalene var slitt og ganske mørke (muligens fordi vi hadde fått en kveldstime). Også lå babyen sånn til at det var vanskelig å se kjønn. Det var kanskje KAAANSKJE en jente, men nå tør jeg ikke håpe på det heller, for jeg er redd for å bli skuffa når babyen kommer ut.

Det må være mine gravidhormoner som klarer å snu så gode nyheter til noe negativt... :(

Så kjipt at du ikke fikk en fin opplevelse på OUL, dumt hvis det tar bort noe av gleden underveis i svangerskapet :(

Mitt inntrykk er at tidlige ultralyder (uke 12-14) er det foretrukne mtp å fastsette termin så lenge sykehuset selv utførte ultralyden, i hvert fall så vet jeg at Riksen gjør det slik (tok fosterdiagnostikk hos dem i uke 13 der jeg fikk termin 6/2, og den beholdt de på OUL selv om lillebror da ble målt til å være et par dager lengre på vei (burde hatt ny termin på 4/2 basert på målene under OUL). Så gitt at det var en erfaren gynekolog e.l. som foretok ultralyden din i uke 12, ville jeg ha holdt en knapp på den mtp når minstemann faktisk kan tenkes å bestemme seg for å komme ut, særlig med tanke på at det passer så mye bedre mtp menstermin og samleie.

Så lenge du ikke føder veldig prematurt eller går veldig mye over tiden, vil det sannsynligvis ikke spille noen nevneverdig rolle medisinsk sett hvilken av termindatoene som er den riktige, men psykologisk sett er det fryktelig kjedelig å bli satt såpass mye tilbake, så jeg skjønner godt frustrasjonen :(
 
Så kjipt at du ikke fikk en fin opplevelse på OUL, dumt hvis det tar bort noe av gleden underveis i svangerskapet :(

Mitt inntrykk er at tidlige ultralyder (uke 12-14) er det foretrukne mtp å fastsette termin så lenge sykehuset selv utførte ultralyden, i hvert fall så vet jeg at Riksen gjør det slik (tok fosterdiagnostikk hos dem i uke 13 der jeg fikk termin 6/2, og den beholdt de på OUL selv om lillebror da ble målt til å være et par dager lengre på vei (burde hatt ny termin på 4/2 basert på målene under OUL). Så gitt at det var en erfaren gynekolog e.l. som foretok ultralyden din i uke 12, ville jeg ha holdt en knapp på den mtp når minstemann faktisk kan tenkes å bestemme seg for å komme ut, særlig med tanke på at det passer så mye bedre mtp menstermin og samleie.

Så lenge du ikke føder veldig prematurt eller går veldig mye over tiden, vil det sannsynligvis ikke spille noen nevneverdig rolle medisinsk sett hvilken av termindatoene som er den riktige, men psykologisk sett er det fryktelig kjedelig å bli satt såpass mye tilbake, så jeg skjønner godt frustrasjonen :(
Mitt inntrykk er også at tidligere ultralyder er mere presise med tanke på terminfastsetting. Nå hadde jo vi OUL i 20+3, ble satt tilbake til 19+5, så da kan nok individuell vekst begynne å virke inn... TUL var på privat klinikk i Oslo, så det er nok ingen sjanse for at sykehuset godkjenner den. Det gjør strengt tatt ingen ting, for jeg forventer å føde innenfor «normalen». Hvis mine beregninger stemmer og denne kommer omtrent likt som storebror så blir det 5 dager hjemme i permisjon før fødsel. Det hadde selvfølgelig vært deilig med mer, men det er jo egentlig helt ok. Får evt se an formen på slutten og ta ut noe ferie hvis jeg føler at jeg trenger mere rede-tid :)
 
Kjenner til de hormonene altså
Og jeg kan også være rimelig furten/kranglete/standhaftig ift termin...
Skjønner hva du mener. Hadde en permisjonsdag før fødsel sist, men var SM før det da
Oi, én permisjonsdag, det var ikke mye rede-tid. Jeg forventer heldigvis å få litt mere tid hjemme enn det :) men veldig godt å høre at vi er flere som er litt hormonelle og «kranglete», det blir liksom lettere å bære når man ikke er alene om galskapen :hilarious:
 
Vi var på OUL igår, og la oss ta det viktigste først: de fant ingen avvik på babyen i magen!

Likevel klarer jeg ikke helt å glede meg over gårsdagen. Dette er sannsynligvis aller mest fordi fosteret ble målt en del yngre enn forventa. 4 dager senere enn beregna på TUL i uke 12, 5 dager senere enn min beregna termin og én uke etter menstermin. Jeg vet at det ikke har så mye så si, men jeg føler det som om jeg har fått en strafferunde. Også klarer jeg bare ikke å skjønne det. Ny termindato stemmer ikke med når jeg har hatt sex eller når jeg følte at jeg hadde eggløsning. Også synes jeg at det virker rart at det går an å måle fire dager feil i uke 12, jeg ville tro at forskjellene var større da enn i uke 20..?

Så nå tviler jeg plutselig på alt ved undersøkelsen og klarer bare å fokusere på det negative. Skjermen som var montert i min retning var av den typen som bare er klar fra AKKURAT riktig vinkel, og det var ikke der mitt hode var. Men den kunne ikke justeres, så alt jeg så var grå skygger. Hun som utførte undersøkelsen var profesjonell og kompetent, men ikke sånn veldig imøtekommende. Lokalene var slitt og ganske mørke (muligens fordi vi hadde fått en kveldstime). Også lå babyen sånn til at det var vanskelig å se kjønn. Det var kanskje KAAANSKJE en jente, men nå tør jeg ikke håpe på det heller, for jeg er redd for å bli skuffa når babyen kommer ut.

Det må være mine gravidhormoner som klarer å snu så gode nyheter til noe negativt... :(
Ser du har fått flere gode og fine svar, men veldig vondt at du følte oul var sånn og at de ikke kunne svare deg ordentlig på de spørsmålene du trengte. Vet ikke hvor du bor, men ville anbefale for en betryggelse kanskje å få en hendvisning til Oslo gynekologene på Majorstuen eller bare ta en privat time, de er eksperter og super flinke til å berolige og se alt du trenger. Maskinene er bra, og folka er eksperter over det vanlige. Men ja jeg sier det bare fordi jeg vet at jeg hadde ikke greid p slappet av etter en sånn oul. Jeg ville hatt svar på det jeg trengte. Han som hadde oul da så alt av hjertet i uke 13, og hjernen og alt det andre. Og han betrygget meg veldig og lurte på alt jeg ville vite så svarte han ordentlig. Ville bare tipse om det, så du vet du kan få svar på det du trenger.
 
Ser du har fått flere gode og fine svar, men veldig vondt at du følte oul var sånn og at de ikke kunne svare deg ordentlig på de spørsmålene du trengte. Vet ikke hvor du bor, men ville anbefale for en betryggelse kanskje å få en hendvisning til Oslo gynekologene på Majorstuen eller bare ta en privat time, de er eksperter og super flinke til å berolige og se alt du trenger. Maskinene er bra, og folka er eksperter over det vanlige. Men ja jeg sier det bare fordi jeg vet at jeg hadde ikke greid p slappet av etter en sånn oul. Jeg ville hatt svar på det jeg trengte. Han som hadde oul da så alt av hjertet i uke 13, og hjernen og alt det andre. Og han betrygget meg veldig og lurte på alt jeg ville vite så svarte han ordentlig. Ville bare tipse om det, så du vet du kan få svar på det du trenger.

Jeg kan også anbefale gynekologene ved Majorstuaklinikken (Dr Trolle og Dr Molnar) hvis privat ultralyd er aktuelt, de var tidligere overleger innen gynekologi ved OUS og er ekstremt erfarne mtp ultralyd.
 
Takk for all støtte og omtanke dere! Det hjalp skikkelig å dele alle følelsene :Heartred Jeg ser an følelsene litt i en dag eller to, men regner med at jeg ender opp med å bestille en privat ultralyd. Vi er heldigvis i en sånn situasjon at både økonomi og geografi tillater det :) takk for tips om sted!
 
OUL viste en frisk og rask baby i dag ❤️ Jeg tippet at termin ville være mellom 21.02-23.02. og termin ble 22.02. så midt imellom. Hun som utførte UL var veldig trivelig og flink. Så en veldig god opplevelse. Fikk beskjed om å se vekk når hun skulle se på lårbeinet, så mistenker kanskje en gutt.. (vi vil ikke vite).
 
Gikk heldig vis så bra på OUL i dag ❤️ Så en frisk liten jente, som ikke lå rolig et sekund ❤️ Termin flytta fra 11.02 til 15.02 ❤️
 
Var på oul sist uke og det gikk veldig fint! Alt står bra til og vi venter en liten gutt :Heartblue

I følge terminkalkulator på BV har jeg termin 29.02, fikk 28.02 både på tul og oul.
 
Oul på fredag. Alt så helt flott ut, i magen ligger en rolig lillebror som strakk seg ut, krølla seg som en ball og sugde på totten. Deilig å se at det var liv, for jeg kjenner så utrolig lite bevegelse sammenlignet med storesøster på samme tid. Fikk vite at jeg har morkaka foran denne gangen, men høyt nok oppe at den ikke dekker åpningen. Jeg ble satt frem ei hel uke, men jeg kjenner når jeg har eggløsning og vi hadde bare sex én gang (var ikke aktive prøvere enda), så jeg holder en knapp på min egen termin 6.mars. Vi fikk 6 bilder av varierende kvalitet siden lillebror ikke samarbeida så godt, men det viktigste var å få se at det var liv, og ingen store avvik.
 
Det gikk kjempebra på OUL i dag. Alt er i orden med babyen, og vi har fått vite om at det er en jente Terminen er flyttet to dager framover.
Det eneste jeg er litt skuffet over er bilder, jeg gledet meg til å vise den til lillebror, men det var veldig vanskelig å få fine bilder pga hodet ligger langt nede.
 
Det gikk kjempebra på OUL i dag. Alt er i orden med babyen, og vi har fått vite om at det er en jente Terminen er flyttet to dager framover.
Det eneste jeg er litt skuffet over er bilder, jeg gledet meg til å vise den til lillebror, men det var veldig vanskelig å få fine bilder pga hodet ligger langt nede.
Glemte å skrive at ny termin er 21. februar.
 
Vi var på UL igår, fødte en gutt i -17 og turte ikke helt håpe på en jente denne gangen (hvis det er lov å si). Men det blir en liten lillesøster 8/2 (flyttet fra 10/2). Med første ville vi ikke vite kjønnet, så dette er første gang jeg føler at jeg kan starte å snakke om babyen i magen som en liten egen person. Veldig koselig!

Så heldig du er ❤ Kjekt med begge kjønn.
 
Vi var på OUL i dag og fikk justert terminen med et par dager; 14. februar. Alt så bra ut, fin og flink jordmor som tok seg god tid og fant alt det hun så etter.

Baby gjorde noen sprell, og jordmor sa «se, der er hånda helt inne i munnen, det er sjelden jeg ser!». Så tydelig et visst sugebehov der inne :p

Så sa hun at dette er helt tydelig en gutt! Og det var så rart å få høre det. For jeg har prøvd å holde følelsene mine åpne denne gangen, og har verken hatt tydelig jente- eller guttefølelse. men ettersom vi har en gutt fra før, har vi egentlig ønska oss veldig ei jente, både mannen og jeg. (Og storebror snakker masse om ei søster, uten at vi har påvirka ham).

Vi kommer ikke til å få flere barn enn disse to. Så nå må jeg prøve å innstille meg på at jeg ikke skal være mamma til ei lita jente noen gang, og sjøl om alt ellers sto bra til, og det sikkert er både irrasjonelt og hormon-teit, så måtte jeg gråte litt da vi var utenfor. Sukk... Flere som hadde det sånn?

Vi har ellers vært gjennom IVF og langvarig barnlengsel, så vi vet veldig godt at vi er heldige som får bli tobarnsforeldre!

Føler det samme! Har vært gjennom flere spontanaborter, så vet jeg er utrolig heldig. Men jeg og kjenner et savn over å ikke få en datter denne gangen heller. Jeg føler at jeg ikke gleder meg så mye som jeg burde, selv om jeg får sommerfugler i magen når jeg tenker på å endelig få møte lillebror. Men siden dette er andre gangen jeg er gravid,så har vi gjort vært gjennom dette før. Pluss en storebror som krever sitt, pluss jobb. Føler bare på meg at jeg hadde gledd meg mer om det hadde vært en jente. Jeg vet jo at det ikke står på kjærligheten,men tror det er helt normalt å ville ha begge kjønn. Og hormonone hjelper jo ikke heller :p
 
Back
Topp