Forberedelse til keisersnitt og tiden etter

Du kan også få et lett keisersnitt (slik vet man jo ikke på forhånd) :) jeg fikk akutt keisersnitt i fjor. Den første kvelden behøvde jeg en tramadol. Ellers hadde jeg ikke noen smerter annet en lett ubehag. Er brannsår vil jeg værre vil jeg si. Var ikke vondt å nyse, gikk fint på do osv. Det grodde fint og lett og ble et pent arr

Men som mange også har sagt kan du ikke løfte noe tyngre enn babyen de første ukene.
Melkeproduksjon kan også komme tregt i gang. Hos meg tok det 5 dager før det kom dråper
 
Hva gjør dere med tanke på å ikke løfte mer enn babyen, i forhold til om man skal noe sted? Tenker på vogn.. Er man stucked hjemme i 6 uker?
 
Jeg synes selve operasjonen gikk veldig fint. Var litt ekkelt å få kateter og bli «lammet», men ikke verre enn at jeg holdt det ut. Fikk også en allergisk reaksjon på noe de pumpa inn, men det løste seg kjapt.

Syntes dog de første dagene rett etterpå var ganske fæle! Hadde mye vondt i såret og gikk på tabletter som fremprovoserte kraftige etter-rier (noe som ikke hjalp!). Følte meg helt ubrukelig og satt en natt i kantina på barsel og bare grein mens samboer passet babyen (Han fikk heldigvis være på avdelinga pga de hadde plass akkurat da).

Var ikke før dag 3 eller noe at jeg klarte gå skikkelig og fikk skifte på babyen første gang. Når det skjedde ble jeg straks litt bedre :)
 
Jeg synes selve operasjonen gikk veldig fint. Var litt ekkelt å få kateter og bli «lammet», men ikke verre enn at jeg holdt det ut. Fikk også en allergisk reaksjon på noe de pumpa inn, men det løste seg kjapt.

Syntes dog de første dagene rett etterpå var ganske fæle! Hadde mye vondt i såret og gikk på tabletter som fremprovoserte kraftige etter-rier (noe som ikke hjalp!). Følte meg helt ubrukelig og satt en natt i kantina på barsel og bare grein mens samboer passet babyen (Han fikk heldigvis være på avdelinga pga de hadde plass akkurat da).

Var ikke før dag 3 eller noe at jeg klarte gå skikkelig og fikk skifte på babyen første gang. Når det skjedde ble jeg straks litt bedre :)

Tabletter for etter rier?? Hvorfor det? Det har jeg ikke hørt om:nailbiting:
 
Tabletter for etter rier?? Hvorfor det? Det har jeg ikke hørt om:nailbiting:

Vet ikke om det var for å skape etter-rier altså. Men jeg fikk i alle fall beskjed om at jeg fikk ett eller annet i tablettform som gjorde at det strammet seg noe voldsomt der nede. Reagerte på noe de sprøytet inn under keisersnittet (oxytocin tror jeg), så vet ikke om det hadde sammenheng med det :)
 
Tabletter for etter rier?? Hvorfor det? Det har jeg ikke hørt om:nailbiting:
Etterrier kommer av seg selv, men det finnes ting som kan gjøre de verre :p

Vet ikke om det var for å skape etter-rier altså. Men jeg fikk i alle fall beskjed om at jeg fikk ett eller annet i tablettform som gjorde at det strammet seg noe voldsomt der nede. Reagerte på noe de sprøytet inn under keisersnittet (oxytocin tror jeg), så vet ikke om det hadde sammenheng med det :)
Mest sannsynlig for å hjelpe livmoren til å trekke seg sammen og dermed få såret etter morkaken til å blø mindre
 
Etterrier kommer av seg selv, men det finnes ting som kan gjøre de verre :p


Mest sannsynlig for å hjelpe livmoren til å trekke seg sammen og dermed få såret etter morkaken til å blø mindre

Ja! For jeg tålte i alle fall ikke oxytocin-blandinga de brukte under selve snittet (for å hindre blødning). Kanskje derfor jeg fikk noe etterpå?
 
Ja! For jeg tålte i alle fall ikke oxytocin-blandinga de brukte under selve snittet (for å hindre blødning). Kanskje derfor jeg fikk noe etterpå?
Mest sannsynlig, etterriene er jo kroppens egen måte å stoppe den blødningen, så en liten boost på de ville sikkert hjelpe
 
Ingen hadde fortalt meg om luftsmerter! Fekk utrulig vondt i skuldra! det var luft etter operasjonen, er visst ganske vanlig å få. Så går det et par dager så forsvinner det.

Synst det var veldig trasig å ikkje kunne løfte, det gjorde at eg fekk gått lite tur i starten med vogn pga bakker der vi budde. Skal ha pks igjen, tenker det positive er at eg får en nøyaktig dato å forholde meg til. Du får maks uttelling av dei 3 permisjonsvekene en har rett på før fødsel, du får ligge lenger på sjukehuset...
 
Ingen hadde fortalt meg om luftsmerter! Fekk utrulig vondt i skuldra! det var luft etter operasjonen, er visst ganske vanlig å få. Så går det et par dager så forsvinner det.

Synst det var veldig trasig å ikkje kunne løfte, det gjorde at eg fekk gått lite tur i starten med vogn pga bakker der vi budde. Skal ha pks igjen, tenker det positive er at eg får en nøyaktig dato å forholde meg til. Du får maks uttelling av dei 3 permisjonsvekene en har rett på før fødsel, du får ligge lenger på sjukehuset...

Luftsmerter? Hvordan da? I ledd eller magen?

Jeg er kjempeheldig, har samboer med meg hele veien. Han tar min permisjon og blir å hjelpe til med alt, noe jeg er ufattelig glad for:happy: Også får jeg ligge så lenge jeg ønsker på sykehuset, men tror kanskje jeg ønsker å dra hjem når jeg får lov.. men det vet jeg jo ikke før man står i det:bag:
17 dager igjen:nailbiting::nailbiting::nailbiting:
 
Luftsmerter? Hvordan da? I ledd eller magen?

Jeg er kjempeheldig, har samboer med meg hele veien. Han tar min permisjon og blir å hjelpe til med alt, noe jeg er ufattelig glad for:happy: Også får jeg ligge så lenge jeg ønsker på sykehuset, men tror kanskje jeg ønsker å dra hjem når jeg får lov.. men det vet jeg jo ikke før man står i det:bag:
17 dager igjen:nailbiting::nailbiting::nailbiting:
Mine kom oppe i skuldra, ikkje i leddet eller magen. Skjønte ikkje kva det var og måtte spørre. Er visst ganske vanlig, spørs når dei lukker deg etter operasjonen at det er litt luft igjen inne i deg? Eg fekk det då eg tok hastesnitt, fekk det ikkje ved pKs.
 
Anbefaler denne artikkelen:
https://helse-bergen.no/seksjon/Fys...til deg som har hatt keisersnitt m bilder.pdf

Ellers var jeg ikke forberedt på en visstnok normal reaksjon ved at jeg skalv og hakket tenner under hele operasjonen. Det synes jeg var ekkelt , men er visst kroppens reaksjon på frykt og på det som foregår.
Etter mitt første keisersnitt ble jeg veldig hoven i beina, og det var visst også normalt. Fikk da vanndrivende.
Anbefaler å få en god dose med smertestillende første gang du skal stå på beina. Det er helt grusomt, men blir bedre for hver gang.
 
Luftsmerter? Hvordan da? I ledd eller magen?

Jeg er kjempeheldig, har samboer med meg hele veien. Han tar min permisjon og blir å hjelpe til med alt, noe jeg er ufattelig glad for:happy: Også får jeg ligge så lenge jeg ønsker på sykehuset, men tror kanskje jeg ønsker å dra hjem når jeg får lov.. men det vet jeg jo ikke før man står i det:bag:
17 dager igjen:nailbiting::nailbiting::nailbiting:
Enhver operasjon kan gi det. Det kommer luft under huden, så tar det litt tid før den luften siver ut etter operasjonen. Det er ikke farlig, men kan vøre både ubehagelig og vondt ettersom hvor den er og om den flytter på seg. Når jeg hadde tatt silikon i brystene hadde jeg masse luftbobler i huden rundt hals og kragebein, hvis jeg tok på de så poppet de til et annet sted og lagde lyd som bobleplast :hilarious:
 
Back
Topp