Gå alene på boligfeltet

LittleWonders

Forumet er livet
VIP
Julegavene 2019
Vi har ei som nettopp har begynt i 1.klasse. Har inntrykk av at de fleste 1.klassingene her får fly rundt på boligfeltet på egenhånd.. Min frøken har ikke gått i barnehage her og vet derfor kun hvor et fåtall i klassen bor foreløpig.

Hvis hun har besøk av ei annen eller på besøk hos ei kommer det ofte spørsmål om hun kan bli med venninnen og gå til den eller den. Jeg kjenner ikke foreldrene og vet heller ikke hvor de bor. Da må jeg i så fall følge de dit. Ikke alltid det passer da jeg har flere barn også.

Jeg syns ikke mitt barn skal gå rundt på boligfeltet på egenhånd. Hun har ikke telefon og det er ikke fortau over alt her. Det er klart hun kan gå til de som bor i nabohusene, men noe lengre enn det vil jeg ikke at hun skal gå med mindre jeg følger henne. Er det fryktelig strengt av meg? De andre i klassen har jeg sett vandre alene i et par år allerede.
 
Litt avhengig av hvor mye trafikk det er der dere bor synes jeg du er for streng ja. Dette kan jo være en fin anledning til å gi henne en billig, enkel telefon. Jeg har vondt for å se for meg at alle de andre foreldrene er ekstremt uansvarlige, så når det er bare din som ikke får lov, synes jeg du burde tenke at de andre sikkert er fornuftige.

Det er jo også dumt å sette begrensninger på barnas sosiale liv fordi du er redd uten grunn. Sønnen min gikk i klasse med en gutt som hadde veldig mye mindre bevegelsesfrihet enn de andre barna, og more hans skulle følge ham overalt. Resultatet ble at de andre ungene unngikk å være sammen med denne gutten. Og selv om det er dårlig gjort, skjønner jeg dem godt. Barn må få frihet innen rimelighetens grenser.
 
Hadde det vært et rolig boligfelt, så ja. Vi bor på bygda uten gangvei og det er veldig trafikkert her. Og det går virkelig unna. Bestefaren til unga bor like ved, men de må gå noen meter langs veien for å komme dit. Førsteklassingen har fått lov et par ganger, men jeg liker det ikke. Ellers må ha kjøres skal han besøke noen. Et stort minus dessverre.
 
Litt avhengig av hvor mye trafikk det er der dere bor synes jeg du er for streng ja. Dette kan jo være en fin anledning til å gi henne en billig, enkel telefon. Jeg har vondt for å se for meg at alle de andre foreldrene er ekstremt uansvarlige, så når det er bare din som ikke får lov, synes jeg du burde tenke at de andre sikkert er fornuftige.

Det er jo også dumt å sette begrensninger på barnas sosiale liv fordi du er redd uten grunn. Sønnen min gikk i klasse med en gutt som hadde veldig mye mindre bevegelsesfrihet enn de andre barna, og more hans skulle følge ham overalt. Resultatet ble at de andre ungene unngikk å være sammen med denne gutten. Og selv om det er dårlig gjort, skjønner jeg dem godt. Barn må få frihet innen rimelighetens grenser.

Okei, takk for svar:)
Hun får ikke telefon før hun går i 3.klasse, så det er ikke aktuelt.

Vil ikke si jeg setter begrensninger for hennes sosiale liv. Og i hvertfall ikke uten grunn?
Hun har med seg venner hjem fra skolen flere ganger i uken eller er med venner hjem. Men å gå rundt på feltet på egenhånd syns ikke jeg er greit når man er 5/6 år. Hun forstår ikke konsekvensene av alle sine handlinger og det kjøres heller ikke pent her.

Jeg ønsker å vite hvor mitt barn er og jeg ønsker å ha hilst på foreldrene til de hun eventuelt er hos. Da får jeg heller være den strenge da:) Det er helt greit.
 
Jeg synes det ja. 5 åringen får gå på nærmeste feltet alene, og gjort det siden han var 4,5 år ca. Delen som er lengre unna, som han da må gå ved en noe mer trafikkert vei, får han ikke gå alene enda. Om om han da skal til noen han kjenner fra Bhg, følger vi. Han får mer og mer frihet ettersom han blir eldre og vi ser vi kan stole på han. Han har forøvrig Xplora mobil klokke, så vi kan ringe om det er noe.
Dette virker til å være normen for de andre han går i Bhg med som bor på et annet felt litt lenger unna å. Er han hos kompiser der, gjelder samme regler, dette har foreldrene snakket med oss om på forhånd da, og samme denne veien ;)
 
Jeg synes det ja. 5 åringen får gå på nærmeste feltet alene, og gjort det siden han var 4,5 år ca. Delen som er lengre unna, som han da må gå ved en noe mer trafikkert vei, får han ikke gå alene enda. Om om han da skal til noen han kjenner fra Bhg, følger vi. Han får mer og mer frihet ettersom han blir eldre og vi ser vi kan stole på han. Han har forøvrig Xplora mobil klokke, så vi kan ringe om det er noe.
Dette virker til å være normen for de andre han går i Bhg med som bor på et annet felt litt lenger unna å. Er han hos kompiser der, gjelder samme regler, dette har foreldrene snakket med oss om på forhånd da, og samme denne veien ;)

Okei:) Det er jo supert at det funker for dere. Her blir det ikke noen sånn klokke noen gang. Mobil får barna i 3.klasse. Jeg stoler på datteren min, men det har egentlig ikke noe med saken å gjøre. Det kjører biler her, noen dessverre relativt fort.
Men tusen takk for svar:)
 
Ja jeg synes du er streng, min har gått rundt på nabofeltet før skolestart , det har gått helt fint. Det er forøvrig igså det som virker å være normalt rundt her.
 
Ja jeg synes du er streng, min har gått rundt på nabofeltet før skolestart , det har gått helt fint. Det er forøvrig igså det som virker å være normalt rundt her.

Okei:) Da tenker jeg det er helt greit at jeg er streng. Hun får heller følge av meg når hun skal gå til de hun ikke vet hvor bor enda:)
 
Ok, men da er det jo heller ikke noe å lage en tråd om da. :)
Man kan vel lage tråd om det man vil??

Tenker også at du er litt streng, men det er helt greit hvis det er det som fungerer for dere :)
Hva med at dere får litt rundt i nabolaget sammen? Sjekker ut hvor de forskjellige bør? Snakker med de andre foreldrene? Så kanskje du og hun blir tryggere på at hun kan ferdes mer alene til våren?

Jeg var akkurat slik som deg, den strenge forelderen i nabolaget. Og det er faktisk ikke noe galt i det ;)
 
Back
Topp