Desperat, 16 uker gammel jente med konstant magebesvær.

Kan jeg spørre hvor i landet dere bor? Er du alene med henne eller finnes det en pappa som kan avlaste deg noe?

Så må jeg spørre, bortsett fra gråt og pressing, hvordan påvirkes hun av treg mage? Blir det hard avføring, eller er den bløt som vanlig mm bæsj, siden du skriver at hun bæsjer kun 1-2 ganger om dagen? Jeg spør om dette fordi mitt barn også plagdes med treg mage fra fødselen av på kun morsmelk, men det gikk som regel 2-3 uker mellom hver gang det kom bæsj, så et barn som kun får morsmelk trenger ikke bæsje daglig for at magen skal være i orden.

Utover dette så vil jeg tipse deg om å være i ergonomisk bæretøy, både for å avlaste rygg, armer og alt for deg, og fordi det kan hjelpe på fordøyelsen hennes.

Mitt andre tips som kanskje vil høres rart ut er at du begynner med ec (elimination communication) som handler om å prøve å lese babyens signaler om når den vil prøve å bæsje og da tar av bleie og holder frem over vask eller do, eventuelt bruker potte. Vårt barn satt fint på potte med litt støtte fra hendene mine fra 4-5 måneders alder, og dette hjalp godt på mageproblemene. Akkurat dette vil jeg råde deg til å Google eller søke opp på fb og lese mer om, for det er mye interessant om det og det blir for mye for meg å skrive her.

Når det kommer til ammingen er det kjempeflott at du klarte å gjenoppta dette! Melk kan påvirke kosten, det har du allerede prøvd deg frem på, men ellers er det en myte at løk, kål og så videre påvirker babyen. Det er stort sett bare noe vi gjør med det samme babyen får mageknip, og begynne å analysere alt vi har gjør tå spist for å se om skylden finnes der. Det er den ikke, uansett hva hun plages med er det ikke fordi det er noe galt med melken din eller hva du gjør. Jeg forstår at du har det tungt nå, og det kommer til å bli bedre etterhvert. Men morsmelk vil kunne hjelpe på hvis det er hard mage, så når hun har smerter er det supert å amme mer, det var et råd vi fikk fra leger som også hjalp.


Hei! Jeg bor i Buskerud, vil ikke si mer enn det. Har en samboer som har tatt seg fri fra jobb nå en stund, også har jeg begynt med trykkbølge behandling hos fysio. Et sant helvete med smerter, men så verdt det. Allerede litt bedre.

Takk for masse fin informasjon, skal se om jeg prøver meg litt fint fram på dette. Hvem vet. Kanskje dette kan fungere. Jeg har også fått henvisning til barnelege for å få en skikkelig kontroll på henne. Hun ser ut til å ha det bedre da hun får litt mer mat på flaske (jeg pumper ut en del og blander det med Althera + maltekstrakt eller sviskejuice. Da går det fint her. Hun har fått et veldig økt Matbehov og tror det er litt greia her kanskje. Hun virker mye mer tilfreds nå. Hun sitter ikke 24/7 inntil brystet, smiler, ler og pludrer mer og mer fint alene. Våkner litt sjeldnere på natten og sover bedre. Det er nok mange som synes det er feil, men dette fungerer for oss nå og jenta mi har det bedre. Har også introdusert henne litt for grøt nå (Sinlac typen) og dette er hun svært begeistret for (i regi med helsesøster). Jenta mi har vokst veldig selvsagt og jeg synes hun ser mye mer bekvem ut hun er nok bare en av de som bæsjer litt sjeldnere og hun får jo erstatning i tillegg og da bæsjer de som regel litt sjeldnere. Men skal prøve meg frem. Hun blir fortsatt ammet, men får 1-2 flasker om dagen med erstatning og hun drikker ikke alt engang. Men hun får da litt mer om gangen. Jeg er såpass sliten at utdrivningen min er ganske treg så det har nok en del med det å gjøre også.
 
Hei! Jeg bor i Buskerud, vil ikke si mer enn det. Har en samboer som har tatt seg fri fra jobb nå en stund, også har jeg begynt med trykkbølge behandling hos fysio. Et sant helvete med smerter, men så verdt det. Allerede litt bedre.

Takk for masse fin informasjon, skal se om jeg prøver meg litt fint fram på dette. Hvem vet. Kanskje dette kan fungere. Jeg har også fått henvisning til barnelege for å få en skikkelig kontroll på henne. Hun ser ut til å ha det bedre da hun får litt mer mat på flaske (jeg pumper ut en del og blander det med Althera + maltekstrakt eller sviskejuice. Da går det fint her. Hun har fått et veldig økt Matbehov og tror det er litt greia her kanskje. Hun virker mye mer tilfreds nå. Hun sitter ikke 24/7 inntil brystet, smiler, ler og pludrer mer og mer fint alene. Våkner litt sjeldnere på natten og sover bedre. Det er nok mange som synes det er feil, men dette fungerer for oss nå og jenta mi har det bedre. Har også introdusert henne litt for grøt nå (Sinlac typen) og dette er hun svært begeistret for (i regi med helsesøster). Jenta mi har vokst veldig selvsagt og jeg synes hun ser mye mer bekvem ut hun er nok bare en av de som bæsjer litt sjeldnere og hun får jo erstatning i tillegg og da bæsjer de som regel litt sjeldnere. Men skal prøve meg frem. Hun blir fortsatt ammet, men får 1-2 flasker om dagen med erstatning og hun drikker ikke alt engang. Men hun får da litt mer om gangen. Jeg er såpass sliten at utdrivningen min er ganske treg så det har nok en del med det å gjøre også.
Hei igjen, grunnen til at jeg spurtevar i forhold til en lege jeg vil anbefale. Jeg bor langt nord så er dårlig på østlandsk geografi, men jeg anser deg som nært Oslo :p Derfor vil jeg anbefale deg å ta kontakt med Doktor Barnegod (Må søkes opp på pasientsky.no) Jeg anbefaler at du får henne til å sjekke tungebånd er, for det er en kunnskap som de fleste vanlige leger mangler eller ikke anerkjenner som viktig. I tillegg har de mange gode kiropraktorer de anbefaler. Håper dere finner ut av ting :happy:
 
En baby på 16 uker skal ikke besje hver dag :) Jeg kan ikke uttale meg om mageproblemene men vår hadde så og si aldri mageknip men besjet ca 4-5 ganger i mnd uten å ha noe forstoppelse, fin sennepsgul mammamelk besj.

Ellers så ble han påvirket om jeg spiste dårlig mat - altså prosessert mat, junk food. Vi spiser kun hjemmelaget nå og måtte også kutte løk. Drikker ikke butikkjøpt melk heller.

Hun skal ikke besje 1-2 ganger for dagen det er fryktelig mye for et spebarn!
Ellers så er vår også båret masse på hver eneste dag i sjal fordi han ikke sov alene og kanskje det kan hjelpe?

Ville bare kommentere på den besje hyppigheten for den er misforstått altså :)

Lykke til!
 
En baby på 16 uker skal ikke besje hver dag :) Jeg kan ikke uttale meg om mageproblemene men vår hadde så og si aldri mageknip men besjet ca 4-5 ganger i mnd uten å ha noe forstoppelse, fin sennepsgul mammamelk besj.

Ellers så ble han påvirket om jeg spiste dårlig mat - altså prosessert mat, junk food. Vi spiser kun hjemmelaget nå og måtte også kutte løk. Drikker ikke butikkjøpt melk heller.

Hun skal ikke besje 1-2 ganger for dagen det er fryktelig mye for et spebarn!
Ellers så er vår også båret masse på hver eneste dag i sjal fordi han ikke sov alene og kanskje det kan hjelpe?

Ville bare kommentere på den besje hyppigheten for den er misforstått altså :)

Lykke til!

Det er like vanlig med flere bæsjebleier om dagen som annenhver uke for morsmelkernærte barn. Babyer som får bare mme eller mme og mm, er i større risiko for p bli forstoppet og en skal følge med på at de bæsjer jevnlig. Det er altså annerledes enn om de bare får morsmelk, og selv da er det ikke noe feil om de bæsjer et parr ganger daglig :)
 
Back
Topp