Dere som har fått svangerskapspenger/sykmeldt tidlig i svangerskapet

Wanderlust97

Blir kjent med forumet
Påskekyllingene 2020
Hei!


Til dere som har fått svangerskapspenger eller sykmelding tidlig i svangerskapet;


Jeg er veldig i tvil om hvilken kategori jeg evt havner i, men dette er altså situasjonen min:


Jeg pendler 40 min t/r til jobb hver dag, med arbeidstid til 18.00. Det vil si at jeg tidligst er hjemme rundt 18.45 pga stenging osv som tar litt tid. En dag i uken jobber jeg 10 timer + annenhver lørdag, med fri 1 dag annenhver uke for å ta igjen timene jeg jobber for mye. Jeg er nå straks 9 uker på vei, og føler meg helt utslitt. Jeg jobber som selger på butikk, og er eneste ansatt for øyeblikket. For det første så trives jeg ikke så veldig godt, hverken med arbeidsoppgaver eller arbeidstid og lurer derfor på hva jeg skal gjøre for å få igjen livsgleden. Når jeg går rundt med en jobb jeg mistrives med, som i tillegg har en arbeidstid hvor jeg iløpet av dagene ikke får tid til å gjøre stort annet enn å være på jobb, bruker jeg så mye energi på å grue meg til jeg skal på jobb at jeg er helt utslitt når jeg kommer hjem og føler meg egentlig ganske deprimert. Dette går utover hvordan jeg oppfører meg som person til de rundt meg, i tillegg til at jeg er redd måten jeg stresser rundt på kan skade fosteret..


Jeg har ikke fortalt arbeidsgiver om graviditeten enda, og gruer meg litt til det da jeg bare har jobbet der siden i vår. Jeg er heller ikke så ivrig på å bli satt til andre arbeidsoppgaver i bedriften, da jeg ser så mørkt på hele situasjonen....


Det jeg lurer på er om jobbsituasjonen går inn under svangerskapspenger: psykososiale forhold?, eller om jeg bør høre med legen om sykmelding? Noen som har vært borti lignende, eller har noen gode tips?


Dette fungerer ihvertfall ikke for meg, og jeg ser ikke hvordan dette skal kunne ende godt/at jeg holder ut til permisjonsstart i april...