Permisjonsregler

Jeio

Flørter med forumet
Marsboere 2020
Er det noen som kan gi meg en kjapp og enkel innføring i de nye permisjonsregler og hvilke valg man har?
 
Står veldig greit på nav sine sider

Der kan du trykke utifra hva som stemmer for dere (en eller to foreldre med rett på lønnet permisjon) og hvor lang permisjon dere ønsker


Med 80% utbetaling er det totalt 59 uker.
3 uker gjelder mor før termindato, mødrekvote og fedrekvote etter fødsel er på 19 uker hver og 18 uker man velger selv hvordan man fordeler.

Ved 100% utbetaling er det 49 uker.
3 uker til mor før termin, mødrekvote og fedrekvote hver på 15 uker og felleskvote man fordeler fritt på 16 uker.

Mor må ta ut tre uker før termindato og 6 uker etter fødsel. Samt ta ut sin kvote før hun tar fra felleskvota.
Det er aktivitetskrav til mor om far tar ut permisjon fra fellesdelen.
 
Står veldig greit på nav sine sider

Der kan du trykke utifra hva som stemmer for dere (en eller to foreldre med rett på lønnet permisjon) og hvor lang permisjon dere ønsker


Med 80% utbetaling er det totalt 59 uker.
3 uker gjelder mor før termindato, mødrekvote og fedrekvote etter fødsel er på 19 uker hver og 18 uker man velger selv hvordan man fordeler.

Ved 100% utbetaling er det 49 uker.
3 uker til mor før termin, mødrekvote og fedrekvote hver på 15 uker og felleskvote man fordeler fritt på 16 uker.

Mor må ta ut tre uker før termindato og 6 uker etter fødsel. Samt ta ut sin kvote før hun tar fra felleskvota.
Det er aktivitetskrav til mor om far tar ut permisjon fra fellesdelen.

Åh, takk, dette var akkurat så enkelt forklart som jeg trenger det. Når må man senest søke? Mannen har litt uavklart jobbsituasjon, så det er greit å ha på plass før vi fordeler fellesdelen.
 
Et spørsmål til. Er det mulig at jeg tar ut min ferie etter fellesdelen før fars permisjon? Altså at det blir f.eks 6 uker pause i permisjon for å bare avvikle ferie?
 
Et spørsmål til. Er det mulig at jeg tar ut min ferie etter fellesdelen før fars permisjon? Altså at det blir f.eks 6 uker pause i permisjon for å bare avvikle ferie?
Da må far søke om utsettelse for fedrekvoten. Ellers så går det ikke
 
Åh, takk, dette var akkurat så enkelt forklart som jeg trenger det. Når må man senest søke? Mannen har litt uavklart jobbsituasjon, så det er greit å ha på plass før vi fordeler fellesdelen.
Pappaen kan ikke søke før barnet er født
Mor tror jeg ikke kan søke før 28 uker eller så er det de gamle reglene og at man nå ikke kan søle nav før enda nærmere termin, men jeg husker ikke
 
Et spørsmål til. Er det mulig at jeg tar ut min ferie etter fellesdelen før fars permisjon? Altså at det blir f.eks 6 uker pause i permisjon for å bare avvikle ferie?
Som eliz sier må han da søke utsettelse og det før din lønna permisjon er over ellers mister han dager av sin permisjon
 
Takk for svar, kloke damer. Har litt tid på meg ennå da
 
Jeg fikk en spørsmål til dette. Hvis jeg tar 80%, kan far ta 100% perm?
Eller må begge ta enten 80 eller 100?
 
Det er ganske mye som kan endres fortløpende, men ikke 80/100% dekning, det må en velge før fødsel.

Så ferie kan en søke om underveis, gradert permisjon for en eller begge, utsettelse, osv, osv. Dog viktig å være obs på å søke utsettelse for far om han ikke skal i permisjon med en gang fellesperioden er slutt, ellers forsvinner pengene. Og det er krav til at far har en god grunn for å utsette (jobb, ferie er greit, men han får ikke ta ulønnet permisjon eller være arbeidsledig samtidig som permisjonen utsettes).
 
Er det sant at man ikke kan ta 5 uker ferie midt i permisjonen , kun 4 uker og en dag? Kan man i såfall heller ta ferien etter permisjon? Før far starter sin
 
Er det sant at man ikke kan ta 5 uker ferie midt i permisjonen , kun 4 uker og en dag? Kan man i såfall heller ta ferien etter permisjon? Før far starter sin

Korrekt, man kan kun utsette permisjonen med lovbestemt ferie, og det er kun 4 uker og 1 dag. Litt usikker på om far kan utsette sin permisjon mer enn det.
 
Pappaen kan ikke søke før barnet er født
Mor tror jeg ikke kan søke før 28 uker eller så er det de gamle reglene og at man nå ikke kan søle nav før enda nærmere termin, men jeg husker ikke

Nye regler, så man kan søke fra etter uke 22 står det. Det er ulikt hvordan det defineres, men venter man til 23+0 er man garantert innenfor. Før var det 27+0 som var grensa :)
 
Det er ganske mye som kan endres fortløpende, men ikke 80/100% dekning, det må en velge før fødsel.

Så ferie kan en søke om underveis, gradert permisjon for en eller begge, utsettelse, osv, osv. Dog viktig å være obs på å søke utsettelse for far om han ikke skal i permisjon med en gang fellesperioden er slutt, ellers forsvinner pengene. Og det er krav til at far har en god grunn for å utsette (jobb, ferie er greit, men han får ikke ta ulønnet permisjon eller være arbeidsledig samtidig som permisjonen utsettes).
Så bra man kan endre, det er jo ikke så lett å forutsi hvordan det blir. Jeg skal bytte jobb midt under permisjonen, men jeg kan ikke komme å jobbe litt og så ta mer perm senere. Så jeg må ta så mye perm og ferie som mulig og så må mannen ta sin etterpå.
 
Nye regler, så man kan søke fra etter uke 22 står det. Det er ulikt hvordan det defineres, men venter man til 23+0 er man garantert innenfor. Før var det 27+0 som var grensa :)
Synes jeg hadde sett et oppslag om at man nå ikke kunne søke før 6 uker før termin/permisjonsstart eller noe og stusset siden nav er kjent for lenger behandlingstid enn det..
 
Er det sant at man ikke kan ta 5 uker ferie midt i permisjonen , kun 4 uker og en dag? Kan man i såfall heller ta ferien etter permisjon? Før far starter sin
Kun lovfestet ferie man kan utsette permisjonen for og det er 4uker+1dag pr kalenderår.
Du kan ta ut tariff-festet ferie når du er ferdig med lønnet permisjon om det er iorden med jobben din.
Da må pappaen søke utsettelse for sin permisjon (pga jobb eller ferie) før du har siste permisjonsdag
 
Merker at jeg må begynne å sette meg inn i dette, spesielt siden det også kan bli utfordring med tanke på barnehage som kanskje ikke er på plass før august.
 
Back
Topp