Glukosebelastning

Blomsterguri

Betatt av forumet
Assistert-jentene
Sommerfuglene
Marsboere 2020
Dere som har tatt glukosebelastning; måtte dere vente de to timene på venterommet eller hadde legekontoret et eget rom/annet rom du ventet på?
Jeg skjønner jo egentlig at det er mitt eget legekontor jeg bør snakke med for å finne ut hvordan de gjør det der da, men men :hilarious:
Har ikke bestilt meg time til glukosebelastning enda siden det er så langt frem i tid, men kjenner at det jeg gruer meg mest til er ventinga (i tilfelle det må gjøres på venterommet).
Som dere kanskje forstår så er jeg ikke noe særlig glad i venterom:hilarious:
 
Satt på venterommet sist. Hadde med noe å lese på og power bank.
Ene gangen hadde jeg legetime ila ventetiden. Det som var irriterende da var at den gode plassen var opptatt da jeg kom ut igjeb
 
Dere som har tatt glukosebelastning; måtte dere vente de to timene på venterommet eller hadde legekontoret et eget rom/annet rom du ventet på?
Jeg skjønner jo egentlig at det er mitt eget legekontor jeg bør snakke med for å finne ut hvordan de gjør det der da, men men :hilarious:
Har ikke bestilt meg time til glukosebelastning enda siden det er så langt frem i tid, men kjenner at det jeg gruer meg mest til er ventinga (i tilfelle det må gjøres på venterommet).
Som dere kanskje forstår så er jeg ikke noe særlig glad i venterom:hilarious:

Sniker
Jeg fikk et eget rom med senk/benk å ligge på. Spør om de har den muligheten :) her var det drop in på den testen, måtte bare være der så tidlig som mulig. Og det vil man jo gjerne i og met at man skal ta testen fastende :p
 
Satt på venterommet, men fikk etterhvert legge meg inn på laben da jeg ble veldig dårlig.
 
I hvilken uke skal glukosebelastningen tas?
 
Jeg tok den i uke 14, legen sa det var helt ok å ta den da. Måtte sitte og vente på venterommet, sykepleieren sa at hele vitsen med å ta testen ble borte om jeg gikk noe sted (hadde lyst til å gå på jobb som er 5 minutter unna legekontoret). Jeg kom når legekontoret åpnet, kapret den beste sitteplassen og hadde med meg en bok slik at tiden gikk litt raskere.
 
Enkelte grupper med enda økt risiko, ihvertfall overvektige gravide, anbefales å ta glukosebelastning omkring 14-16 uker og så igjen senere i svangerskapet
 
Enkelte grupper med enda økt risiko, ihvertfall overvektige gravide, anbefales å ta glukosebelastning omkring 14-16 uker og så igjen senere i svangerskapet
Hvor har du dette fra? På helsenorge sin side står det at noen kan få HbA1c blodprøve rundt uke 16. Blant annet de meg bmi over 30. Dette er ikke det samme som glukosebelastning.
 
Det er også ganske vanlig å ta glukosebelastning på blodprøvepoliklinikken på sykehus, der jeg jobber har vi to glukosebelastninger hver dag. Og vi har eget rom der de kan sitte.

En av fordelene med å jobbe på sykehuslab er at jeg kan ta glukosebelastningen på jobb, og sitte på pauserommet :happy:
 
Hvor har du dette fra? På helsenorge sin side står det at noen kan få HbA1c blodprøve rundt uke 16. Blant annet de meg bmi over 30. Dette er ikke det samme som glukosebelastning.
Det er jeg fullstendig klar over, men min lege har retningslinjer som sier det (forrige svangerskap) og JM viste meg papirer fra sykehus (ikke mitt) som også viser det er anbefalinger da
 
Det er også ganske vanlig å ta glukosebelastning på blodprøvepoliklinikken på sykehus, der jeg jobber har vi to glukosebelastninger hver dag. Og vi har eget rom der de kan sitte.

En av fordelene med å jobbe på sykehuslab er at jeg kan ta glukosebelastningen på jobb, og sitte på pauserommet :happy:
Så deilig!
 
Det er jeg fullstendig klar over, men min lege har retningslinjer som sier det (forrige svangerskap) og JM viste meg papirer fra sykehus (ikke mitt) som også viser det er anbefalinger da
Så rart at de har andre anbefalinger enn de fra Helsedirektoratet...
 
Så rart at de har andre anbefalinger enn de fra Helsedirektoratet...
Dette gjaldt spesielt ift oppfølging av overvektige gravide. Flere sykehus som har eget opplegg for det
 
Back
Topp