Ny eller *brukt* dåpskjole?

Tomaske

Forelsket i forumet
Til dere som skal eller har døpt deres første fødte:happy119
Kjøpte dere ny dåpskjole eller brukte dere den som du/samboer ble dåpt i?
Jeg kunne egentlig tenkt meg å brukt enten min eller samboer sin men føler di kjolene er så upersonlig siden halve slekten har brukt både min og hans. Vi har fått ett tilbud fra mormoren hans der hun ønsker at vi skal bruke kjolen han ble dåpt i, for den har halve slekten hennes brukt. "Problemet" er at den blir kun lånt for hun ønsker at alle skal bruke den. Jeg har ikke brukt samme kjole som noen av mine søsken, men kjenner at jeg har ett ønske om at det skal mine barn. Så vi heller egentlig mot å bestille fra Danmark, for da har vi egen kjole som våre barn kan bruke og føre videre på den måten :whacky059

Hva gjorde dere?
Hvor kjøpte dere eventuelt kjole?
 
Kjolen jeg er døpt i er nesten alle mine søskenbarn og flere av mamad søsken døpt i, men den er ganske utslitt. Vet ikke om mannens.
. Mamma sydde en ny kjole til dåpen av sitt eldste barnebarn, min førstefødte og den er barnebarna døpt i en etter en. Jeg har nå overtatt kjolen og oppbevarer den til neste generasjon, etter både meg og min bror vil de få tilbud om den. Det er tross alt ikke mer enn 5 søskenbarn her, jeg har over 20 så den kjolen jeg er døpt i er gammel og mye brukt i forhold til denne

Jeg synes ikke upersonlig at mange har brukt den, tvert i mot er det fint. Den bare var ikke aktuell, derav ny
 
Brukte den mormor strikket til min eldste søken, den har blitt brukt til alle mine søsken, barn jeg er tante til, til mine barn, håper på barna til tantebarna og barnebarna mine osv. Det betydde veldig mye for meg :) Min mor har den dåpskjolen nå, til neste baby som kommer i familien
 
Vi skal døpe i kjolen som nesten hele familien har brukt (inkludert meg selv og min søster og nevø). Barnas navn blir brodert nedover på den ene siden, så hele familiehistorien er der.
 
Jeg skjønner ikke at du syns det er upersonlig at hele slekta har brukt den, det syns jeg er vakkert, personlig og viser tilhørighet.
Dere får vel låne den til fremtidige barn også, så jeg ser ingen utfordring der?

Vi har brukt familiedåpskjole på begge våre barn :)
 
Jeg fikk en egen da jeg ble døpt. Den er brukt av mange barn etterpå, noe jeg synes er mye koseligere enn en ny en (såfremt det ikke er strikka av farmor eller sydd av tante liksom). Så barne våre døpes i den. Vises heller ikke på den at den er brukt annet enn om man ser på underskjørtet alle de broderte navnene.
 
Vi brukte en fra samboers familie som hans søsken og søskenbarn er døpt i, nå også vår niese.
Selv døpt i en kjole bestemor sydde, hvor underkjolen var pappa og tante sin. Denne er alle mine søsken og søskenbarn døpt i.
 
Mamma strikket ny dåpskjole. Den er nå brukt av alle mine seks barn, samt nevøen min. Håper at mine barnebarn også blir døpt i samme kjole.

Edit: Jeg ble døpt i et sånt slektsklenodie av en dåpskjole, som ble forvaltet av min farmor - (som tydelig ble født til denne jord for å dømme levende og døde) og man måtte nærmest bønnfalle dama om å få låne kjolen. Det gadd jeg ikke, og laget heller en ny tradisjon med ny kjole.
 
Last edited:
Flere i mannens slekt er døpt i den våre unger ble døpte i :) Og den ble laget av blant annet barnas oldemor, så slett ikke upersonlig! Veldig stas, syns jeg :)
 
Brukte og kommer til å bruke den som er i mannens familie. I tillegg lager svigermor ny dåpslue etter gammel tradisjon til hvert barn, de er helt nydelige og blir et verdifullt minne.
 
Det er på en måte fint at det er en historie med kjolene. Babyen bryr seg ikke om det er ny eller brukt. Så gjør det du føler for
 
Mine er alle døbt i den samme kjolen, sydd og brukt til mannen for 35 år (utav bryllupskjole til svigermor)
Har litt lyst på egen kjole da
 
Vi ordnet med ny, nesten bare fordi svigermor tok det som en selvfølge at vi skulle bruke «hennes» kjole :bag: Fikk ei til å strikke den for oss :Heartred Har ikke angret og jeg er glad for at vi har den. Kjekt å ha, både for oss selv og etterkommere, om de vil låne den. Jeg tar det ikke som en selvfølge at den blir brukt av etterkommere :rolleyes:
 
Til dere som skal eller har døpt deres første fødte:happy119
Kjøpte dere ny dåpskjole eller brukte dere den som du/samboer ble dåpt i?
Jeg kunne egentlig tenkt meg å brukt enten min eller samboer sin men føler di kjolene er så upersonlig siden halve slekten har brukt både min og hans. Vi har fått ett tilbud fra mormoren hans der hun ønsker at vi skal bruke kjolen han ble dåpt i, for den har halve slekten hennes brukt. "Problemet" er at den blir kun lånt for hun ønsker at alle skal bruke den. Jeg har ikke brukt samme kjole som noen av mine søsken, men kjenner at jeg har ett ønske om at det skal mine barn. Så vi heller egentlig mot å bestille fra Danmark, for da har vi egen kjole som våre barn kan bruke og føre videre på den måten :whacky059

Hva gjorde dere?
Hvor kjøpte dere eventuelt kjole?

Jeg fikk en venninne til å strikke dåpskjole til oss jeg, selv om det finnes en i familien som tilhører «oss».... men jeg ville egentlig døpe mine barn i den jeg ble døpt i, men den er borte vekk.... så da ga jeg faen i å bruke mannens familie sin også, og lagde egen tradisjon med når dåpskjole:) svigermor er selvfølgelig blodig fornærmet, kunne ikke brydd meg mindre :)
 
Vi ordnet med ny, nesten bare fordi svigermor tok det som en selvfølge at vi skulle bruke «hennes» kjole :bag: Fikk ei til å strikke den for oss :Heartred Har ikke angret og jeg er glad for at vi har den. Kjekt å ha, både for oss selv og etterkommere, om de vil låne den. Jeg tar det ikke som en selvfølge at den blir brukt av etterkommere :rolleyes:

Høres jaggu ut som oss:hilarious:
 
Får vi jente har jeg lyst til å bruke min (halve er helt rosa, så uaktuell til gutt pga det). Den er jeg, min mor og mormor døpt i, sydd fra min tippoldemors brudekjole. Jeg aner ikke om samboer har dåpskjole etter seg, men om vi får gutt kan vi sikkert fint bruke den isåfall. Jeg synes det er stas at det går i arv :)
 
Vi har en dåpskjole i familien, som nesten alle mine tremenninger er døpt i, første i 1974. Alle navn er brodert inn på underskjørtet. Syns det gjør det veldig personlig :) samtidig er det jo ikke en selvfølge at mine barns barn vil få bruke den om 20-30 år.
 
Føler det er mer personlig med en som går i familien....

Her har begge sider av familien dåpskjole som stort sett har vært brukt av alle dåpsbarn siste x antall år. Føltes helt riktig å bruke og følge i den tradisjonen.
 
Back
Topp