Hvor mange tåteflasker bør flaskebaby ha?

Hatt 2 flaskebarn og vi hadde nok flasker til en dag og litt til så vi bare trengte å koke en gang til dagen. Har brukt mam sine antikolikkflasker, bruker de nå til nr 3 som ser ut til å bli delammet også(kun flaske på natta). De er veldig kjekke da de kan steriliseres i microen.
 
Puttet det i oppvaskmaskinen, jeg, også steriliserte jeg etterpå :) Da var ikke det noe mer jobb enn med andre flasker.

Ah! Vi vasker for hånd for å unngå evt. misfarging og belegg på innsiden. Men om man gjør det sånn så er det jo null stress med dr.brown :)

Vi har også den mikrosterilisatoren fra avent, så de store dr.brownflaskene fikk ikke plass i den med mindre de opptok hele boksen. Det var så mye styr at vi gadd ikke bruke mer tid på det så de røyk fort :p Sendte de heller med et lass med ting til et barnehjem i Romania hvor de kanskje kunne komme mer til nytte :)
 
Har sikkert 20+ flasker etter forrige. Brukte utrolig mye flasker!
Men da hadde jeg 4-5 flasker klar med kokt vann (til mme) i kjøleskapet. Dobbelpumpet sikkert 6-8 ganger om dagen, så måtte ha noe å pumpe og oppbevare morsmelk i også. Så lå det en haug med brukte i zalobad før det ble tid til å vaske mellom slagene.. Syntes vi til tider hadde for lite flasker jeg..
Brukte microsterilisator, fungerte ypperlig.
 
Sniker fra oktober/november.. vi hadde maaange flasker til førstemann, og når vi var ute på vift hadde jeg en termos med varmt kokt vann og en med kaldt kokt vann. Hadde en sånn MME- porsjonsboks, så blandet jeg varmt og kaldt vann i flasken og én porsjon MME. Brukte også Hipp ferdigblandet, men det er jo litt dyrere pluss at du er avhengig av en mikro eller flaskevarmer for å varme opp.

Skal nok i hvert fall supplere med MME til lillesøster, evt. gå over til det etter amming, hvis det skjer skal jeg vurdere Babybrezza. Men finner nok en på Finn :)
 
Har hørt bra om Dr browns. Merket dere på babyen hvilken flaske den ville ha?
Vi begynte med dr. Brown fordi jeg hadde hørt de var bra og da de falt i smak kjøpte vi flere av samme type. Brukte en annen type et par ganger og da ble det mer luft/gulp synes jeg å huske.
 
Som i overskriften:)
Vi har bare to tåteflasker og regner med flaskebaby. Hvor mange tåteflasker bærbar vi ha?

Baby Brezza kommer i oktober og sterilisator har vi for å forenkle jobben så godt som mulig.

Noen andre tips til flaskebaby for å gjøre hverdagen så enkel som mulig?

Blir endel mme og litt morsmelk
Ville ventet og sett. Kanskje får du mer hjelp med amming og klarer å fullamme.
 
For å ha det sagt, bør det utvises forsiktighet om det å ikke anbefale sterilisering av utstyr som har det har vært MME i.

https://www.who.int/foodsafety/publ...3GlPo6dtbMTPCmXRwQ6t11NpVj-WOBnWrn-3eiaDkfQ-A

Retningslinjene sier at utstyret skal steriliseres og alt vann skal kokes så lenge MME brukes, og selv om det har "gått bra for deg" så trenger det ikke gjelde andre.
Nei, klart det. Er klar over at det anbefales koking av flasker etter bruk og folk må jo selvsagt gjøre det de føler er riktig. Koker og kjøler selvsagt ned vannet som brukes til å blande ut pulveret, det må man jo. Uttrykte meg kanskje litt klossete hvis du misforstod og trodde jeg at ikke mener man må koke vannet man skal lage MME av, det er jo åpenbart. Det var steriliseringen de hadde andre anbefalinger rundt (når barnet var eldre, altså flere måneder gammelt), men det var som sagt i et annet land. Beklager at det ble litt rotete innlegg.
 
Tror jeg hadde 5 små og 3 store til å begynne med.. så kjøpte jeg noen større etter hvert som hun ble større.
Hadde ferdigkokt vann på termos eller kokte på vannkoker alt etter som hvor jeg var, litt ferdigkokt og avkjølt på flaskene. Også blandet jeg bare inn varmt til passelig. Fungerte fint for meg.
Vasket dem ganske umiddelbart med mindre vi var borte.. så kunne jeg bruke mindre kasseroller til kok og det gikk fortere :)
 
Ikkje direkte svar på spørsmålet ditt, men tenkte å tipse om denne podcasten som omhandlar alt ein burde vite om flaskemating :D
 
Sniker fra oktober/november.. vi hadde maaange flasker til førstemann, og når vi var ute på vift hadde jeg en termos med varmt kokt vann og en med kaldt kokt vann. Hadde en sånn MME- porsjonsboks, så blandet jeg varmt og kaldt vann i flasken og én porsjon MME. Brukte også Hipp ferdigblandet, men det er jo litt dyrere pluss at du er avhengig av en mikro eller flaskevarmer for å varme opp.

Skal nok i hvert fall supplere med MME til lillesøster, evt. gå over til det etter amming, hvis det skjer skal jeg vurdere Babybrezza. Men finner nok en på Finn :)
Nå spør jeg sikkert veldig dumt....men hvordan avkjøler du det kokte vannet? For det settes vel ikke rett i kjøleskap?
 
Nå spør jeg sikkert veldig dumt....men hvordan avkjøler du det kokte vannet? For det settes vel ikke rett i kjøleskap?
Tja, står litt på kjøkkenbenken (ikke for lenge) og så går det rett i kjøleskapet. Går vel fint det?
 
Nå spør jeg sikkert veldig dumt....men hvordan avkjøler du det kokte vannet? For det settes vel ikke rett i kjøleskap?

Helte det over på en mugge. Lot det stå litt på benken deretter i kjøleskap. Ikke noe problem å sette kokende vann rett i kjøleskapet, men det vil senke temperaturen inni kjøleskapet derfor ventet vi litt
 
Tja, står litt på kjøkkenbenken (ikke for lenge) og så går det rett i kjøleskapet. Går vel fint det?
Helte det over på en mugge. Lot det stå litt på benken deretter i kjøleskap. Ikke noe problem å sette kokende vann rett i kjøleskapet, men det vil senke temperaturen inni kjøleskapet derfor ventet vi litt
Følte nå at det var et litt dumt spørsmål, haha! Men jeg så for meg at det ble helt over på en termos og satt inn i kjøleskapet :dead: Litt korttenkt! Men ja, jeg tenkte i forhold til kjøleskapet og temperaturen. Tror heller ikke vi har noe som tåler kokende vann... mulig å ha litt i vannkokeren eller kjelen før det helles over, kanskje..? :)
 
Følte nå at det var et litt dumt spørsmål, haha! Men jeg så for meg at det ble helt over på en termos og satt inn i kjøleskapet :dead: Litt korttenkt! Men ja, jeg tenkte i forhold til kjøleskapet og temperaturen. Tror heller ikke vi har noe som tåler kokende vann... mulig å ha litt i vannkokeren eller kjelen før det helles over, kanskje..? :)

Ja termos er nok ikke det beste valget hvis du ønsker kaldt vann ;) Bare å la det stå litt i vannkokeren. Den muggen vi hadde stående med kaldt vann i kjøleskapet ble aldri tom. Så når vi kokte opp nytt hver kveld helte vi det bare oppi der med en gang det kalde vanne avkjølte det kokende vannet så alt ble lunkent.
 
Har 13 flaske (to babyer da), men har vanligvis fire til overs som ikke brukes da de andre flaskene likevel må kokes.
 
Sniker fra april!

Vi fikk oss en liten flaskebaby for noen mnd siden, vår første (både baby og flaskebaby). Det jeg har lært er at alle gjør litt forskjellig og at man må prøve seg litt frem for å finne ut av hva som passer best. Veldig mange sverger til kaldt kokt vann og varmt kokt vann og blande og styre, jeg syns det var helt håpløst :p

Vi har sikkert 20 flasker, syns det er greit å ha for to dager i tilfelle jeg ikke orker å vaske, blir syk eller vi er ute. Det meste av flasker vi var oppe i var 12 på en dag, syns også kjekt å slippe å vaske for hvert måltid. Men det er jo noe en finner ut av etterhvert. Sånn vi gjør det er i hvertfall:

Skyller flaskene i kaldt vann etter at mini har spist, fyller de med kaldt vann og lat de stå på benken. Vasker alle flaskene med zalospray etter siste måltid, steriliserer og lar tørke på benken under håndkle over natten.

Utstyr man ha er svært lite, du kommer langt med nok flasker, en kost eller to og en kjele. Men for å gjøre det så enkelt som mulig vil jeg anbefale:
- Sterilisator
- vannkoker, gjerne med temperatur innstilling for å gjøre livet enda litt enklere. Evt babybrezza som jeg så nå du skulle ha :p
- flaskebørste(r)
- glasshåndkle (ett som flaskene kan stå på og ett som du kan ha over)

Ut på tur:
Ikke sikkert babyen vil ha romtemperert mme, så dersom det velges å bruke drikkeklar mme må en ha med kokt vann og en kopp/bolle som er stor nok til å få flasken oppi. I begynnelsen går det fint, for da er så lite mme, men når babyen begynner å spise mer syns jeg (og mini) det tok for lang tid og vannet i vannbadet ble kaldt før mme ble varm. Så jeg syns det er lettest og ha temperert vann på en termos, ferdig dosert mme i doseringsboks. Ut på tur trenger du altså:

- En termos som holder på varmen
- En doseringboks til mme
- Flasker


Hvis du skal gi mm og det skal pumpes vil jeg anbefale deg å prøve pumpe på sykehuset. Jeg kjøpte en svindyr elektrisk pumpe da jeg var gravid, viste seg at det ikke funket for meg. Jeg måtte håndmelke først, også bruke manuel pumpe. Så er kan du spare litt penger :)

Alt som er i kontakt med mme skal steriliserer, uansett alder. Det handler ikke om "at barn skal tåle litt basselusker", men at mme kan inneholde melkebakterier som kan gjøre babyen veldig syk. Det skjer svært sjeldent, men er en unødvendig risiko å ta. Med sterilisator er det også gjort på et blunk. Blir flaskevaskingen kjedelig går det an å gjøre den litt mer givende ved å:
- ha på musikk
- ringe en venn mens du vasker
- knipeøvelser

Ja, tror det var de tipsene jeg hadde:hilarious:
 
Back
Topp