Søvn

Nummer2❤️

Betatt av forumet
hei! Dette har sikkert vært spurt om mange ganger meeen

Har en nydelig gutt på 10 mnd. Han sovner i 19-20 tiden, jeg sniker i han en flaske når jeg legger meg 23-tiden. Legger han da over i egen Seng. I løpet av natten kryper han over til oss, og kanskje skal han ha en flaske i 05-tiden. Ikke alltid. Nå har vi vært våkne siden 0630 og det er litt for tidlig for meg.

Noen geniale tips for en god rutine ang søvn og
Gjerne sove fra 20.00-08.00? ❤️❤️❤️
 
hei! Dette har sikkert vært spurt om mange ganger meeen

Har en nydelig gutt på 10 mnd. Han sovner i 19-20 tiden, jeg sniker i han en flaske når jeg legger meg 23-tiden. Legger han da over i egen Seng. I løpet av natten kryper han over til oss, og kanskje skal han ha en flaske i 05-tiden. Ikke alltid. Nå har vi vært våkne siden 0630 og det er litt for tidlig for meg.

Noen geniale tips for en god rutine ang søvn og
Gjerne sove fra 20.00-08.00? ❤️❤️❤️

Prøve gjerne både det ene og andre, men for noen så funker det bare ikke:)

Kl 6.30 høres luksus ut her i huset for å si det slik.

Vi har prøvd:
- legge tidligere
-legge senere
-ekstra dubb
-kutte ut dubb
-kortere dubb
-Anen mat før seng

u name it, vi har prøvd det!

Her starter morgen kl 5, SAMME hvor mye rart vi har prøvd så er det som ei innstillt klokke på hu at hun skal stå opp kl 5.

Lykke til!
 
Mitt beste tips er å vente og ta tida til hjelp, så lenge sovinga ikke er skikkelig ute å kjøre :) Søvn første leveåret er ofte to skritt frem og tre (eller åtte) tilbake. Ofte løsner mye andre leveår, og fra 2-4 års alder begynner de fleste å sove mer stabilt :) Det er ikke alle som oppnår 12-timers netter noen gang. Faktisk er det å sove rundt 6 timer i strekk «å sove gjennom natten» for de minste :)
 
hei! Dette har sikkert vært spurt om mange ganger meeen

Har en nydelig gutt på 10 mnd. Han sovner i 19-20 tiden, jeg sniker i han en flaske når jeg legger meg 23-tiden. Legger han da over i egen Seng. I løpet av natten kryper han over til oss, og kanskje skal han ha en flaske i 05-tiden. Ikke alltid. Nå har vi vært våkne siden 0630 og det er litt for tidlig for meg.

Noen geniale tips for en god rutine ang søvn og
Gjerne sove fra 20.00-08.00? ❤️❤️❤️

Har ikke noe gode råd egentlig bare erfaring med at jo senere vår lille legger seg, jo senere våkner hun og på dager vi må ut av døren tidligere enn vanlig og hun dermed våkner tidligere så sovner hun jo også tidligere om kvelden:) Tror det er det vanligste.

Veldig mange babyer/barn har sine egne sove timer som passer seg. Noen har 10 timer i løpet av et døgn, andre 16 timer, så det er store forskjeller.

Vår lille sover mellom 10-11 timer om natten (våkner ca 2 ganger) og noen timer om dagen fordelt på 2 - 3 dupper.
Nevøen hennes sover fra 20.00 tiden og våkner 05.00, to dupper i løpet av dagen.
 
Prøve gjerne både det ene og andre, men for noen så funker det bare ikke:)

Kl 6.30 høres luksus ut her i huset for å si det slik.

Vi har prøvd:
- legge tidligere
-legge senere
-ekstra dubb
-kutte ut dubb
-kortere dubb
-Anen mat før seng

u name it, vi har prøvd det!

Her starter morgen kl 5, SAMME hvor mye rart vi har prøvd så er det som ei innstillt klokke på hu at hun skal stå opp kl 5.

Lykke til!

Tror du barnet hadde fortsatt å våkne klokken 5 norsk tid også dersom dere hadde reist til en annen tidssone?
 
hei! Dette har sikkert vært spurt om mange ganger meeen

Har en nydelig gutt på 10 mnd. Han sovner i 19-20 tiden, jeg sniker i han en flaske når jeg legger meg 23-tiden. Legger han da over i egen Seng. I løpet av natten kryper han over til oss, og kanskje skal han ha en flaske i 05-tiden. Ikke alltid. Nå har vi vært våkne siden 0630 og det er litt for tidlig for meg.

Noen geniale tips for en god rutine ang søvn og
Gjerne sove fra 20.00-08.00? ❤️❤️❤️

Synes du er ganske heldig ang søvn og at 6.30 er et normalt og ikke tidlig tidspunkt for små barn å stå opp. :p selv om det kjennes for tidlig ut for oss. Mitt beste tips er at du selv legger deg tidligere. :)
Vi hadde 5 mnd med alt fra 1-10 oppvåkninger mellom 22 og 5 (la seg rundt 19-20) . Og mellom 4:45 og 5:30 aller senest var det morgen. Om han sov til 6 var det kjempelenge.
Så legg deg tidligere, og nyt de gode rutinene dere allerede har så lenge det varer tenker jeg, man kan dessverre ikke gjøre noe annet enn å ta tida til hjelp når det gjelder å få barnet til å ha 12-timersnetter :) ❤️
 
Prøve gjerne både det ene og andre, men for noen så funker det bare ikke:)

Kl 6.30 høres luksus ut her i huset for å si det slik.

Vi har prøvd:
- legge tidligere
-legge senere
-ekstra dubb
-kutte ut dubb
-kortere dubb
-Anen mat før seng

u name it, vi har prøvd det!

Her starter morgen kl 5, SAMME hvor mye rart vi har prøvd så er det som ei innstillt klokke på hu at hun skal stå opp kl 5.

Lykke til!

Høres ut som oss for noen måneder siden :hilarious: vi prøvde alt, og jeg tror faktisk alt, men han skulle opp i god tid før 6 likevel.
 
Tror du barnet hadde fortsatt å våkne klokken 5 norsk tid også dersom dere hadde reist til en annen tidssone?

Da hadde nok alt vært ute å kjøre en stund også ville de ha stilt seg inn på 5tida i forhold til ny tidssone ja.
 
Da hadde nok alt vært ute å kjøre en stund også ville de ha stilt seg inn på 5tida i forhold til ny tidssone ja.

Ja, det er det jeg også tenker er logisk. Dersom det er mulig å endre tidssone vil det også være mulig å endre sovetid hjemme. Når det er sagt er det nok lettere i teori enn praksis. Endring av søvnrutiner kan være veldig vanskelig da det ofte vil bli langt verre før ting stabiliserer seg, og det kan ta flere uker å stabilisere et nytt søvnmønster selv for voksne.
 
Ja, det er det jeg også tenker er logisk. Dersom det er mulig å endre tidssone vil det også være mulig å endre sovetid hjemme. Når det er sagt er det nok lettere i teori enn praksis. Endring av søvnrutiner kan være veldig vanskelig da det ofte vil bli langt verre før ting stabiliserer seg, og det kan ta flere uker å stabilisere et nytt søvnmønster selv for voksne.

Joda, enig i det, når man da tester så går der liksom ikke å teste 1-2 dager og forvente at det skal endre seg, men når man prøver feks å legge senere i 14 dager og utviklingen går motsatt vei enn det man ønsker, (starter å stå opp kl 4 istedenfor kl 5) så konkluderer man liksom med det at det ikke funker:)
 
Ja, det er det jeg også tenker er logisk. Dersom det er mulig å endre tidssone vil det også være mulig å endre sovetid hjemme. Når det er sagt er det nok lettere i teori enn praksis. Endring av søvnrutiner kan være veldig vanskelig da det ofte vil bli langt verre før ting stabiliserer seg, og det kan ta flere uker å stabilisere et nytt søvnmønster selv for voksne.

Ja, man kan alltid prøve å legge senere eller tidligere. Det vil sånn sett stemme med teorien om at søvnmønster kan endres/ forskyves akkurat som man kan endre det når man kommer inn i en ny tidssone. Problemet er også at det skal passe med resten av dagen, og når barnet sover siste lur for dagen før kvelden, er det for seint blir der ca umulig å legge og er det for langt opphold blir ungen overtrøtt med samme resultat.
Hvis det var så lett som å legge barnet en time senere og forskyve hele døgnet, tror jeg alle foreldre med mårrafugler ville gjort det :hilarious:
Men man kan alltid teste å se, men svaret er vel bare at ungene har sine egne planer uansett om man prøver å legge til rette for at de skal sove hele natta eller utover morgenen og at dette med å sove lange netter er noe som til slutt bare kommer av seg selv. Man vet bare ikke når for det enkelte barn. For noen ved 8 mnd for andre ved nærmere 3 år :)
 
Ja, man kan alltid prøve å legge senere eller tidligere. Det vil sånn sett stemme med teorien om at søvnmønster kan endres/ forskyves akkurat som man kan endre det når man kommer inn i en ny tidssone. Problemet er også at det skal passe med resten av dagen, og når barnet sover siste lur for dagen før kvelden, er det for seint blir der ca umulig å legge og er det for langt opphold blir ungen overtrøtt med samme resultat.
Hvis det var så lett som å legge barnet en time senere og forskyve hele døgnet, tror jeg alle foreldre med mårrafugler ville gjort det :hilarious:
Men man kan alltid teste å se, men svaret er vel bare at ungene har sine egne planer uansett om man prøver å legge til rette for at de skal sove hele natta eller utover morgenen og at dette med å sove lange netter er noe som til slutt bare kommer av seg selv. Man vet bare ikke når for det enkelte barn. For noen ved 8 mnd for andre ved nærmere 3 år :)

Helt klart, derav enklere i teori enn praksis :)
 
Prøve gjerne både det ene og andre, men for noen så funker det bare ikke:)

Kl 6.30 høres luksus ut her i huset for å si det slik.

Vi har prøvd:
- legge tidligere
-legge senere
-ekstra dubb
-kutte ut dubb
-kortere dubb
-Anen mat før seng

u name it, vi har prøvd det!

Her starter morgen kl 5, SAMME hvor mye rart vi har prøvd så er det som ei innstillt klokke på hu at hun skal stå opp kl 5.

Lykke til!


Åå takk for svar ❤️ Det var tidlig!!!!
 
Synes du er ganske heldig ang søvn og at 6.30 er et normalt og ikke tidlig tidspunkt for små barn å stå opp. :p selv om det kjennes for tidlig ut for oss. Mitt beste tips er at du selv legger deg tidligere. :)
Vi hadde 5 mnd med alt fra 1-10 oppvåkninger mellom 22 og 5 (la seg rundt 19-20) . Og mellom 4:45 og 5:30 aller senest var det morgen. Om han sov til 6 var det kjempelenge.
Så legg deg tidligere, og nyt de gode rutinene dere allerede har så lenge det varer tenker jeg, man kan dessverre ikke gjøre noe annet enn å ta tida til hjelp når det gjelder å få barnet til å ha 12-timersnetter :) ❤️

Takk for tips! Du har sikkert rett i at jeg bare bør
Legge meg litt tidligere.... er bare så
Kjedelig ;)
 
Takk for tips! Du har sikkert rett i at jeg bare bør
Legge meg litt tidligere.... er bare så
Kjedelig ;)

Du, jeg er så utrolig enig. Kommer meg aldri tidlig nok i seng, for det er jo såå gøy å være oppe utover kvelden :hilarious:
 
Takk for tips! Du har sikkert rett i at jeg bare bør
Legge meg litt tidligere.... er bare så
Kjedelig ;)

Jeg legger meg kl 21 for tiden, enig at det er kjedelig men er nødvendig for at jeg skal føle meg menneske:)

Det er bare en fase;-)
 
Back
Topp