Hvilken måned er man i?

TRULTEMOR81

Gift med forumet
Oktoberfruene 2018
Januarlykke 2020
Trimester og uker har jeg klart for meg.

Måneder, derimot..

Når er vi i femte og sjette måned f eks?

Hvilke uker innbefatter månedene?
 
De 4 siste ukene før termin er 9 mnd. Ett svangerskap er egentlig 10 mnd. Så I uke 36 ville jeg begynt å sagt 9 mnd. Nå fra uke 20 5. For det er ca 4 I en mnd. Samtidig vist du teller fra september til januar er det 4 mnd.
 
På appen preglife kan du trykke på uke tallet og da få opp hvor mange fullgåtte mnd du er :)
 
Syns alle bare burde sagt at man er gravid i 10 mnd, men alle tror jo det er 9 mnd og dermed er det forskjell på hvilken svangerskapsmåned og kalendermåned man er i. Veldig irriterende.
 
De 4 siste ukene før termin er 9 mnd. Ett svangerskap er egentlig 10 mnd. Så I uke 36 ville jeg begynt å sagt 9 mnd. Nå fra uke 20 5. For det er ca 4 I en mnd. Samtidig vist du teller fra september til januar er det 4 mnd.
Et svangerskap er ikke 10 måneder, det er ca 283 dager eller 9,3 måneder, inkl. de to ukene før befruktning - Husk at en måned er i snitt 30,4 dager, ikke nøyaktig 4 uker. Det vil si at fra befruktning til fødsel er det i snitt litt under 9 måneder.

I praksis, så runder man gjerne av til 9 måneder og da er det naturlig å si at man er i
  • 9.måned når det er mindre enn 1 måned til termin.
  • 8. måned når det er mellom 1 og 2 måneder til termin
  • 7. måned når det er mellom 2 og 3 måneder til termin
  • Osv...
 
Et svangerskap er ikke 10 måneder, det er ca 283 dager eller 9,3 måneder, inkl. de to ukene før befruktning - Husk at en måned er i snitt 30,4 dager, ikke nøyaktig 4 uker. Det vil si at fra befruktning til fødsel er det i snitt litt under 9 måneder.

I praksis, så runder man gjerne av til 9 måneder og da er det naturlig å si at man er i
  • 9.måned når det er mindre enn 1 måned til termin.
  • 8. måned når det er mellom 1 og 2 måneder til termin
  • 7. måned når det er mellom 2 og 3 måneder til termin
  • Osv...
Blir ikke det omtrent det samme? Bare mer pinlig nøyaktig? :hilarious:
 
Et svangerskap er ikke 10 måneder, det er ca 283 dager eller 9,3 måneder, inkl. de to ukene før befruktning - Husk at en måned er i snitt 30,4 dager, ikke nøyaktig 4 uker. Det vil si at fra befruktning til fødsel er det i snitt litt under 9 måneder.

I praksis, så runder man gjerne av til 9 måneder og da er det naturlig å si at man er i
  • 9.måned når det er mindre enn 1 måned til termin.
  • 8. måned når det er mellom 1 og 2 måneder til termin
  • 7. måned når det er mellom 2 og 3 måneder til termin
  • Osv...
Det vil jo si at om man fødder til termin at man føder i mnd nr 10 og ikke 9 da man teller fullgåtte mnd.
 
Blir ikke det omtrent det samme? Bare mer pinlig nøyaktig? :hilarious:

Det vil jo si at om man fødder til termin at man føder i mnd nr 10 og ikke 9 da man teller fullgåtte mnd.

Skjønner ikke helt hva du mener her jeg?

Man teller ikke antallet fullgåtte måneder når man sier hvilken måned man er i.

Skal man være pinlig nøyaktig så er man i 9.måned når man er mellom 8 og 9 måneder på vei. Dette er nesten det samme som når man har 0-1 måned igjen til termin.

Termin er omtrent da man begynner på den 10. måneden - det er riktig. Men svangerskapet varer fortsatt ikke i 10 måneder.
 
Skjønner ikke helt hva du mener her jeg?

Man teller ikke antallet fullgåtte måneder når man sier hvilken måned man er i.

Skal man være pinlig nøyaktig så er man i 9.måned når man er mellom 8 og 9 måneder på vei. Dette er nesten det samme som når man har 0-1 måned igjen til termin.

Termin er omtrent da man begynner på den 10. måneden - det er riktig. Men svangerskapet varer fortsatt ikke i 10 måneder.
Du skriver jo selv at ett fullgått svangerskap er 9.3. Når jeg blir gravid i april og har termin i januar er det 10 mnd. Jeg har aldri sagt det er 10 fullgåtte.
 
Du skriver jo selv at ett fullgått svangerskap er 9.3. Når jeg blir gravid i april og har termin i januar er det 10 mnd. Jeg har aldri sagt det er 10 fullgåtte.
Er jo forskjell på kalender mnd og graviditetsmnd. Men ser det er fordi jeg teller mnd man blir gravid som 1 mnd. På samme måte som pregappenScreenshot_20190914-100753.png
 
Du skriver jo selv at ett fullgått svangerskap er 9.3. Når jeg blir gravid i april og har termin i januar er det 10 mnd. Jeg har aldri sagt det er 10 fullgåtte.


Som jeg sa sist, så skjønte jeg ikke helt hva du prøvde å si over, og da siktet jeg altså til

"Det vil jo si at om man føder til termin at man føder i mnd nr 10 og ikke 9 da man teller fullgåtte mnd."

Er jo forskjell på kalender mnd og graviditetsmnd. Men ser det er fordi jeg teller mnd man blir gravid som 1 mnd. På samme måte som pregappenVis vedlegget 307915

Hvis man teller april som første måned, så stemmer det at januar blir 10. måned ja. Det er ikke det samme som at svangerskapet varer i 10 måneder. Til sammenligning; med den logikken, så er man gravid i 11 måneder dersom man har termin og føder de første dagene i februar f.eks. fordi svangerskapet begynte i april og sluttet i februar.

Nå finnes det jo ikke noen offisiell definisjon av ordet svangerskapsmåned, men det folk flest tenker på når de hører 9. måned er den siste måneden før termin.
 
Jeg har termin 18. januar, som straks er akkurat fire måneder til (den 18. september). Det betyr at jeg snart entrer sjette måned, tenker jeg. :) Sjuende måned fra ca. 18.10., åttende måned fra ca. 18.11. og niende måned fra ca. 18.12. Men samtidig tenker jeg at hvis man sier "jeg er ni måneder på vei" så er jo fødselen rett rundt hjørnet. :D Så jeg er ikke helt enig med meg selv.
 
Oi, dette var en vanskelig spørsmål jeg egentlig aldri har tenkt mer over. Sier gjerne om andre jeg kjenner som er gravide at de er «tre-fire måneder på vei», men bruker aldri det om meg selv:D
 
Back
Topp