Desperat, 16 uker gammel jente med konstant magebesvær.

Bmm96

Andre møte med forumet
Hei!

Jeg er en 23 år gammel kvinne som har et barn på 16 uker. Jenta mi har siden dag 1 hatt mageproblemer. Hun ble født 38 + 1 dag, og var nesten prematur. Men hun var helt frisk og fin. Lagt godt på seg og veier nå 6225 g. Jeg har i prinsippet ammet. Men jenta begynte å få brystvegring på kveldek, fordi melken går ikke like fort da, så vi har prøvd å gi henne en flaske med morsmelk på kvelden siden hun fint klarer å veksle mellom pupp og flaske. Men jenta klarer ikke å bæsje uten maltekstrakt. Dette er et stort problem. Selv på bare morsmelk. Helsesøster vet om dette og det gjør legen også.

Det ble kjempeille en periode. Hun bare skrek og skrek, hun dier korte stunder fordi hun presser og strekker seg mens jeg ammer og prøver å få ut bæsjen. Ikke nevn massasje for det gjør jeg hver dag, knærne opp mot magen, sykling, raping holder jeg på med til jeg blir gal (og jeg har veldig mye melk, så det går ikke på det), så da i regi med helsesøster begynte jeg da hun var ca. 2 mnd på melkefri diett. Det gikk fint en ok periode. Noe bedring, men da var problemet at jeg fikk i meg for lite mat og jeg har jo alle nettene hennes så da ble jeg for sliten og utdrivningen ble treg og jenta nektet plutselig pupp da. Så da prøvde vi Althera og det gikk ok, men ble noe knip. Det kunne jeg levd med. Men å slutte å amme ble en sorg uten like og hun bare skrek og savnet meg også. Så da ga vi oss med det. Prøvde hardt å begynte på igjen med det.

Nå er det det samme problemet, men jeg prøver å få melket ut noe sånn at jeg kan gi henne 1 flaske med min melk blandet med Althera eller Nutramigen på kvelden. Men hun virker aldri tilfreds.

Hun sover korte intervaller, tydelig plaget med magen mens hun sover, strekker seg, press lyder, og det er noe voldsomt med tarmbevegelser. Men hun bæsjer maks 1-2 ganger om dagen. Kan gjerne gå en dag hvor hun ikke gjør det. Før sov hun gjerne natten lang en periode. Men nå våkner hun 2-5 ganger og noen netter hver time. Jeg forstår ingenting. Jeg passer konstant på hva jeg spiser. Spiser ikke løk, kål, ting som kan gi luft, ikke kullsyre osv. Jeg fikk nå nylig beskjed om å spise normalt igjen siden hun ikke har melkeallergi, og da synes jeg egentlig ting ble litt verre igjen.

Legen på helsestasjon vil ikke gi resept på Althera til oss, selv da vi prøvde NAN og HIPP og da hadde vi 1 uke med helvete hjemme. Måtte til legevakten med henne og hun fikk beskjed om å ikke gå på det igjen. Kun fordi hun ikke har blod i avføringen og utslett får vi ikke det... noe helsesøsteren mener er rett og slett forkastelig at de heller vil at hun skal ha mer vondt istedenfor litt mindre vondt. Det er også et økonomisk helvete å kjøpe dette hele tiden for full pris. Men vi gjør det selvsagt.

Jeg trenger litt råd, tips fra andre mammaer. Jeg har ikke noe mor med særlig erfaring selv. Så derfor tyr jeg til dere mammaer. Jeg er åpen for forslag.

Jeg har vel og merke også kronisk bekkenløsning. Så å gå tur med vogn er en smerte uten like, som jeg prøver selvsagt å gjøre, men det er ekstremt vanskelig da jeg etter 15 min ikke klarer å gå nesten og vil nesten ringe en taxi da jeg haltet meg framover. Fordi jeg går med henne mye i kolikk grep så rekker jeg jo knapt å få i meg mat, sove, drikke nok vann og jeg føler meg lettere litt fanget. Hun er egentlig en fantastisk blid og god jente som bare har et eller annet besvær med magen.

Dette er det jeg kommer på etter en lang natt med frustrasjon. Håper noen har noen tips. Takk for at jeg får luftet meg litt. Håper dere ikke tolker noe feil. Hilsen en noe sliten førstegangsfødende.
 
Huff, jeg har ingen råd men vil bare sende deg en god klem. Hun er 16 uker nå, og mye mageproblemer vil bli bedre når barnet blir eldre, men selvsagt ikke alt. Er hun utredet for hvorfor hun har så treg mage på morsmelk? Har dere tenkt å begynne med fast føde snart? Tenker at hvis dere skal det bl r dere hente inn råd fra helsestasjon evt lege først, og uten at jeg vet vil jeg tenke at det er best å la henne begynne å smake på svisker først, siden det er litt avførende.
 
Huff, jeg har ingen råd men vil bare sende deg en god klem. Hun er 16 uker nå, og mye mageproblemer vil bli bedre når barnet blir eldre, men selvsagt ikke alt. Er hun utredet for hvorfor hun har så treg mage på morsmelk? Har dere tenkt å begynne med fast føde snart? Tenker at hvis dere skal det bl r dere hente inn råd fra helsestasjon evt lege først, og uten at jeg vet vil jeg tenke at det er best å la henne begynne å smake på s
svisker sidend det er litt avførende.

Tusen takk for klemmen ♥️ Takk for tips! Håper jenta mi får det bedre etterhvert.
 
Uff :( sender en klem :smiley-angelic003
Det er en vanskelig situasjon å stå i :( Dårlig gjort av legen da som ikke vil gi dere melken på resept! :(
Har selv barn som reagerte på komelk og det er ikke bare bare
 
Hei!

Jeg er en 23 år gammel kvinne som har et barn på 16 uker. Jenta mi har siden dag 1 hatt mageproblemer. Hun ble født 38 + 1 dag, og var nesten prematur. Men hun var helt frisk og fin. Lagt godt på seg og veier nå 6225 g. Jeg har i prinsippet ammet. Men jenta begynte å få brystvegring på kveldek, fordi melken går ikke like fort da, så vi har prøvd å gi henne en flaske med morsmelk på kvelden siden hun fint klarer å veksle mellom pupp og flaske. Men jenta klarer ikke å bæsje uten maltekstrakt. Dette er et stort problem. Selv på bare morsmelk. Helsesøster vet om dette og det gjør legen også.

Det ble kjempeille en periode. Hun bare skrek og skrek, hun dier korte stunder fordi hun presser og strekker seg mens jeg ammer og prøver å få ut bæsjen. Ikke nevn massasje for det gjør jeg hver dag, knærne opp mot magen, sykling, raping holder jeg på med til jeg blir gal (og jeg har veldig mye melk, så det går ikke på det), så da i regi med helsesøster begynte jeg da hun var ca. 2 mnd på melkefri diett. Det gikk fint en ok periode. Noe bedring, men da var problemet at jeg fikk i meg for lite mat og jeg har jo alle nettene hennes så da ble jeg for sliten og utdrivningen ble treg og jenta nektet plutselig pupp da. Så da prøvde vi Althera og det gikk ok, men ble noe knip. Det kunne jeg levd med. Men å slutte å amme ble en sorg uten like og hun bare skrek og savnet meg også. Så da ga vi oss med det. Prøvde hardt å begynte på igjen med det.

Nå er det det samme problemet, men jeg prøver å få melket ut noe sånn at jeg kan gi henne 1 flaske med min melk blandet med Althera eller Nutramigen på kvelden. Men hun virker aldri tilfreds.

Hun sover korte intervaller, tydelig plaget med magen mens hun sover, strekker seg, press lyder, og det er noe voldsomt med tarmbevegelser. Men hun bæsjer maks 1-2 ganger om dagen. Kan gjerne gå en dag hvor hun ikke gjør det. Før sov hun gjerne natten lang en periode. Men nå våkner hun 2-5 ganger og noen netter hver time. Jeg forstår ingenting. Jeg passer konstant på hva jeg spiser. Spiser ikke løk, kål, ting som kan gi luft, ikke kullsyre osv. Jeg fikk nå nylig beskjed om å spise normalt igjen siden hun ikke har melkeallergi, og da synes jeg egentlig ting ble litt verre igjen.

Legen på helsestasjon vil ikke gi resept på Althera til oss, selv da vi prøvde NAN og HIPP og da hadde vi 1 uke med helvete hjemme. Måtte til legevakten med henne og hun fikk beskjed om å ikke gå på det igjen. Kun fordi hun ikke har blod i avføringen og utslett får vi ikke det... noe helsesøsteren mener er rett og slett forkastelig at de heller vil at hun skal ha mer vondt istedenfor litt mindre vondt. Det er også et økonomisk helvete å kjøpe dette hele tiden for full pris. Men vi gjør det selvsagt.

Jeg trenger litt råd, tips fra andre mammaer. Jeg har ikke noe mor med særlig erfaring selv. Så derfor tyr jeg til dere mammaer. Jeg er åpen for forslag.

Jeg har vel og merke også kronisk bekkenløsning. Så å gå tur med vogn er en smerte uten like, som jeg prøver selvsagt å gjøre, men det er ekstremt vanskelig da jeg etter 15 min ikke klarer å gå nesten og vil nesten ringe en taxi da jeg haltet meg framover. Fordi jeg går med henne mye i kolikk grep så rekker jeg jo knapt å få i meg mat, sove, drikke nok vann og jeg føler meg lettere litt fanget. Hun er egentlig en fantastisk blid og god jente som bare har et eller annet besvær med magen.

Dette er det jeg kommer på etter en lang natt med frustrasjon. Håper noen har noen tips. Takk for at jeg får luftet meg litt. Håper dere ikke tolker noe feil. Hilsen en noe sliten førstegangsfødende.

Kjære søte deg, dette var ingen god lesing, sender deg en styrkeklem.

Har ei jente på 11 mnd som også har vært mye plaget med mage/avføring siden fødsel.

Mange ting du beskriver her kjenner jeg meg igjen i men ikke alt.

Mitt beste råd, dra til fastlegen og krev henvisning til barneavdeling/barnelege for utredning. Helsesøster og vanlige leger mangler kunnskap om endel tilstander.

Vi er nå på melkefri kost for utprøving, rent for hard mage/vansker å få ut avføring selv når avf ikke er hard problematikk. Hun skal og på en røntgen undersøkelse snart for å undersøke tarmen, finnes noen medføtte/syndromer/tilstander med for trang tarm eller hva det nå var barnelege snakket om, somvi skal få sjekket for å prøve å utelukke:)

Ønsker masse lykke til.
 
Tusen takk for klemmen ♥️ Takk for tips! Håper jenta mi får det bedre etterhvert.

Har dere vært hos osteopat og sjekket om babyen kan ha låsninger i nakke/rygg? Det kan også gi smerter og problemer med magen.
Og anbefaler hvertfall osteopat for å hjelpe bekkenløsningen. Det kan hjelpe det også og når du har hatt vondt så lenge, ville jeg ikke nølt med å forsøke noe.

Håper det bedrer seg snartn❤️
 
Jeg slenger meg på de som foreslår at du går til legen (igjen) og får henvisning til barnelege. De har ofte bedre erfaring med slikt, og kan også foreta bedre utredning.

Og ikke minst at du også får noe hjelp mot bekkenløsning.

Håper ting blir bedre, det kan ikke være lett for dere!
 
Storebror var akkurat lik helt til vi gikk over på melkefri kost. Tok noen uker før vi merket full effekt siden melkeproteiner sitter lenge i kroppen. Da fikk vi en helt annen gutt.
 
Kjære søte deg, dette var ingen god lesing, sender deg en styrkeklem.

Har ei jente på 11 mnd som også har vært mye plaget med mage/avføring siden fødsel.

Mange ting du beskriver her kjenner jeg meg igjen i men ikke alt.

Mitt beste råd, dra til fastlegen og krev henvisning til barneavdeling/barnelege for utredning. Helsesøster og vanlige leger mangler kunnskap om endel tilstander.

Vi er nå på melkefri kost for utprøving, rent for hard mage/vansker å få ut avføring selv når avf ikke er hard problematikk. Hun skal og på en røntgen undersøkelse snart for å undersøke tarmen, finnes noen medføtte/syndromer/tilstander med for trang tarm eller hva det nå var barnelege snakket om, somvi skal få sjekket for å prøve å utelukke:)

Ønsker masse lykke til.


Tusen takk for klemmen og setter pris på fine ord ❤️ Skal sette meg på bakbena og be om henvisning Det er trist å høre at flere har hatt det slik. Men det er også en liten trøst da jeg ikke føler meg så alene Klem til deg også! ❤️ lykke til og håper det blir bedre!
 
Storebror var akkurat lik helt til vi gikk over på melkefri kost. Tok noen uker før vi merket full effekt siden melkeproteiner sitter lenge i kroppen. Da fikk vi en helt annen gutt.


Jeg slenger meg på de som foreslår at du går til legen (igjen) og får henvisning til barnelege. De har ofte bedre erfaring med slikt, og kan også foreta bedre utredning.

Og ikke minst at du også får noe hjelp mot bekkenløsning.

Håper ting blir bedre, det kan ikke være lett for dere!

Takk for forståelse og råd ❤️ Fått henvendelse til barnelege
 
Har dere vært hos osteopat og sjekket om babyen kan ha låsninger i nakke/rygg? Det kan også gi smerter og problemer med magen.
Og anbefaler hvertfall osteopat for å hjelpe bekkenløsningen. Det kan hjelpe det også og når du har hatt vondt så lenge, ville jeg ikke nølt med å forsøke noe.

Håper det bedrer seg snartn❤️


Jeg har vært hos barnefysio ihvertfall og de ser ingen låsning i nakken hennes. I tillegg går jeg fast til fysio og får behandling. Det ser ut til at dette med lang tid kan bli bedre ihvertfall
 
Kjære søte deg, dette var ingen god lesing, sender deg en styrkeklem.

Har ei jente på 11 mnd som også har vært mye plaget med mage/avføring siden fødsel.

Mange ting du beskriver her kjenner jeg meg igjen i men ikke alt.

Mitt beste råd, dra til fastlegen og krev henvisning til barneavdeling/barnelege for utredning. Helsesøster og vanlige leger mangler kunnskap om endel tilstander.

Vi er nå på melkefri kost for utprøving, rent for hard mage/vansker å få ut avføring selv når avf ikke er hard problematikk. Hun skal og på en røntgen undersøkelse snart for å undersøke tarmen, finnes noen medføtte/syndromer/tilstander med for trang tarm eller hva det nå var barnelege snakket om, somvi skal få sjekket for å prøve å utelukke:)

Ønsker masse lykke til.


Ønsker deg forresten lykke til også ❤️ Styrkeklem tilbake!
 
Kan jeg spørre hvor i landet dere bor? Er du alene med henne eller finnes det en pappa som kan avlaste deg noe?

Så må jeg spørre, bortsett fra gråt og pressing, hvordan påvirkes hun av treg mage? Blir det hard avføring, eller er den bløt som vanlig mm bæsj, siden du skriver at hun bæsjer kun 1-2 ganger om dagen? Jeg spør om dette fordi mitt barn også plagdes med treg mage fra fødselen av på kun morsmelk, men det gikk som regel 2-3 uker mellom hver gang det kom bæsj, så et barn som kun får morsmelk trenger ikke bæsje daglig for at magen skal være i orden.

Utover dette så vil jeg tipse deg om å være i ergonomisk bæretøy, både for å avlaste rygg, armer og alt for deg, og fordi det kan hjelpe på fordøyelsen hennes.

Mitt andre tips som kanskje vil høres rart ut er at du begynner med ec (elimination communication) som handler om å prøve å lese babyens signaler om når den vil prøve å bæsje og da tar av bleie og holder frem over vask eller do, eventuelt bruker potte. Vårt barn satt fint på potte med litt støtte fra hendene mine fra 4-5 måneders alder, og dette hjalp godt på mageproblemene. Akkurat dette vil jeg råde deg til å Google eller søke opp på fb og lese mer om, for det er mye interessant om det og det blir for mye for meg å skrive her.

Når det kommer til ammingen er det kjempeflott at du klarte å gjenoppta dette! Melk kan påvirke kosten, det har du allerede prøvd deg frem på, men ellers er det en myte at løk, kål og så videre påvirker babyen. Det er stort sett bare noe vi gjør med det samme babyen får mageknip, og begynne å analysere alt vi har gjør tå spist for å se om skylden finnes der. Det er den ikke, uansett hva hun plages med er det ikke fordi det er noe galt med melken din eller hva du gjør. Jeg forstår at du har det tungt nå, og det kommer til å bli bedre etterhvert. Men morsmelk vil kunne hjelpe på hvis det er hard mage, så når hun har smerter er det supert å amme mer, det var et råd vi fikk fra leger som også hjalp.
 
Jeg har vært hos barnefysio ihvertfall og de ser ingen låsning i nakken hennes. I tillegg går jeg fast til fysio og får behandling. Det ser ut til at dette med lang tid kan bli bedre ihvertfall

Håper det blir bedre snart uansett ❤️
Angående babypotting som du fikk tips om i et svar over, vil jeg legge til link til en blogg som er en god introduksjon til emnet. Selve innlegget er om babypotting som hjelp mot magevondt, men de andre innleggene om emnet der er også veldig interessante :)

https://blibleiefri.no/2018/05/07/babypotting-som-kur-mot-kolikk/
 
Nå har ikke jeg samme erfaring med babyen, men jeg sleit veldig med bekkenløsning. Det hjalp ikke at guttungen var et klistermerke de to første månedene, måtte bære han hele tiden og sove gjorde han kun på meg. Tilslutt var jeg så ødelagt i bekken og rygg jeg greidde ikke bevege meg stort. Det som hjalp meg var fysio og trening. Jeg måtte være tålmodig for det var ikke gjort på en to tre. Nå er ungen 17 måneder og jeg har vært smertefri kanskje de to tre siste månedene. Fysioterapeuten min viste meg øvelser jeg kunne fokusere på og det hjalp heldigvis
 
Jeg ville nok mast om å få utredet dette. Min sønn sov natten gjennom fra 8 uker etter en brokk operasjon. Når han var 12 uker så begynte all griningen om natten igjen og han var helt spinnvill. Han har/hadde treg magesekk og refluks pga det. Nå er han 3.5 år og endelig sluttet med medisiner for å se om han har vokst det av seg. Han har endelig avføring nesten hver dag og trenger ikke medisiner for avføring heller. Han har fått en dose med avføring medisin siden han sluttet med alle medisiner.
 
Vår lille hadde mye problemer med magen i begynnelsen og vi bysset og bysset til armene omtrent datt av. Så kjøpte vi oss babyhengekøye med en spiralfjær som kan henges i taket (eller på stativ) det ble redningen for oss. Når han ble vugget opp og ned så kom lufta ut i begge ender og han roet seg i hengekøya. Kanskje dette kan hjelpe dere litt. Dette er selvfølgelig ikke en erstatning for en ordentlig utredning. Men det avlaster i alle fall armer, rygger og bekken hos de voksne.
 
Det der hørtes ikke greit ut. Sender deg en klem.

Jeg har ingen erfaring med slikt, men jeg er enig med andre her om at hun bør henvises videre til spesialist. Hvis du har mulighet og hvis ikke din lege tar dette alvorlig synes jeg du skal vurdere å skifte fastlege.

Ønsker deg masse lykke til!
 
Back
Topp