Klær det første året, hvor mye trenger man?

Stemor_til_3_vil_bli_mamma

Flørter med forumet
Januarlykke 2020
Jeg har vært så utrolig heldig å arve/låne en helt enormt stor mengde med klær :sign10
Jeg trenger ikke kjøpe et eneste plagg, men jeg må faktisk sortere ut hva vi egentlig trenger i denne mengden av tøy. Det er mitt første barn og jeg har jo ikke peiling laughing1

Hvor mye beregner dere å trenge av hvert plagg i hver størrelse? Kanskje noen har barn fra før og kan komme med tips? :Heartred
 
Det er så vanskelig å si! Spørs på hvor mye ungen gulper, driter på seg (altså på klærne), hvor mye ungen svetter, hvor mye man søler på klærne når man starter med fast føde osv osv.

Man trenger strengt tatt ganske lite (fant jeg ut av med første), men samtidig er det veldig deilig å ha litt ekstra klær stående sånn at man kunne vaske litt mer av gangen enn bare et par kg klær av gangen.

Bare prøv deg fram de første ukene og så ser du hva du trenger etter hvert som dagene går. Butikkene stenger ikke selv om vi får barn :p hehe
 
Det er så vanskelig å si! Spørs på hvor mye ungen gulper, driter på seg (altså på klærne), hvor mye ungen svetter, hvor mye man søler på klærne når man starter med fast føde osv osv.

Man trenger strengt tatt ganske lite (fant jeg ut av med første), men samtidig er det veldig deilig å ha litt ekstra klær stående sånn at man kunne vaske litt mer av gangen enn bare et par kg klær av gangen.

Bare prøv deg fram de første ukene og så ser du hva du trenger etter hvert som dagene går. Butikkene stenger ikke selv om vi får barn :p hehe
Slenger meg på denne. Trengte mye mindre med forrige enn vi trodde, og over halvparten av det vi har hatt i hver størrelse har ikke blitt brukt :-O. Vi kjøpte brukte klespakker.

Vanskelig å gi et godt antall, og det varierer fra størrelse til størrelse, men jeg ville kvittet meg med de plaggene du ikke synes er spesielt fine eller ikke gleder deg til å bruke. Blir gjerne til at man får noen favoritter og at det er de som blir brukt så fort de er rene. Så ville jeg puttet kanskje-klærne i boks i boden så det var lett tilgjengelig hvis det trengtes.

Og denne gangen skal jeg ikke «spare» på de fine plaggene Endte med flere antrekk som jeg gledet meg til å ta på, men dermed kun fikk brukt én gang
 
Slenger meg på denne. Trengte mye mindre med forrige enn vi trodde, og over halvparten av det vi har hatt i hver størrelse har ikke blitt brukt :-O. Vi kjøpte brukte klespakker.

Vanskelig å gi et godt antall, og det varierer fra størrelse til størrelse, men jeg ville kvittet meg med de plaggene du ikke synes er spesielt fine eller ikke gleder deg til å bruke. Blir gjerne til at man får noen favoritter og at det er de som blir brukt så fort de er rene. Så ville jeg puttet kanskje-klærne i boks i boden så det var lett tilgjengelig hvis det trengtes.

Og denne gangen skal jeg ikke «spare» på de fine plaggene Endte med flere antrekk som jeg gledet meg til å ta på, men dermed kun fikk brukt én gang
Er såå enig med deg! Jeg «sparte» flere plagg sånn at vi kunne bruke det til noe «fint». Endte bare opp med å nesten ikke få bruke det og ikke mer enn 1-2 ganger :/.
 
Vi brukte masse klær, men så var det både sprutgulp, morsmelkelekkasje som gikk utover både mine og babys klær, og bæsjelekkasjer i tillegg. :p Glad vi arva masse gitt. Har ikke noe tall i hodet dessverre, men om vi skulle slippe å ha vaskemaskin i gang hele dagen så var det mellom 10 og 20 bodyer som var i rullering. Trengte færre plagg fra ca 6 mnd av mener jeg det var.

Både jeg og baby måtte gjerne skifte et par ganger for dag, og enda hadde vi ganske mange gulpekluter av ymse størrelse som jeg prøvde å dekke til med. :hilarious:
 
Jeg har vært så utrolig heldig å arve/låne en helt enormt stor mengde med klær :sign10
Jeg trenger ikke kjøpe et eneste plagg, men jeg må faktisk sortere ut hva vi egentlig trenger i denne mengden av tøy. Det er mitt første barn og jeg har jo ikke peiling laughing1

Hvor mye beregner dere å trenge av hvert plagg i hver størrelse? Kanskje noen har barn fra før og kan komme med tips? :Heartred

Sniker
Jeg vil si vent og se til ungen er der og se behovet i de ulike størrelsene, sorter ut og gi vekk det du ikke trenger først da.
For eksempel, vår gulpet MASSE frem til 6 mnd og vi trengte derfor en del skift. Søskenbarnet derimot gulpet ikke, trengte normalt med skift, men ETTER 6 mnd begynte hen å sikle så mye at det måtte skiftes klær selv om siklesmekke var på. Min har derimot aldri sikla ;)
 
Vi byttet klær ca 2 ganger for dag hele første året + nuu pysj hver dag. I en periode hvor hun skulle lære å spise byttet vi opp mot 3-4 bodyer for dag. Vi arvet vanvittige mengder klær. Valgte å bare spare det som så helt nytt ut eller som var veldig kult. Body og strømpebukser trenger du mer av enn andre ting. Skal finnes sånne utstyrsliste på nett med en ca anbefaling.
 
Vi hadde nok en 10-15 av hvert plagg, ble byttet 2-3 ganger daglig fra dag 1 på grunn av sikkel, gulp, bæsj osv. Hadde sikkert 20 siklesmekker etter hvert(når ikke baby badet i de lengre) for å prøve å unngå våt baby konstant. Så jeg tror dette er veldig individuelt fra baby til baby og hvor ofte man ønsker/orker å vaske klær.
 
Jeg synes oversikten til babyverden var fin. Når det gjelder pysj på de minste, så har jeg droppet det, og heller lagt barnet i de klærne hun har på seg. Og skiftet når det har vært behov.

Ellers tror jeg det kommer veldig ann på baby. Mine har aldri gulpet, men noen gulper jo hele tiden og da blir det mye skifting har jeg skjønt. Noen bæsjer hele tiden og da blir det ofte lite søk, mens andre igjen sparer noen dager og kommer med større ladninger:joyful:
 
Da kan jeg antakeligvis kutte ned til halve mengden vi har fått låne. Vi har nå typ 30 bodyer uten ben, 30 bukser, 30 bodyer med ben etc.. I hver av størrelsene opp til og med str 74. Og da har jeg allerede fjernet 20 bodyer av hver størrelse... laughing6 det er virkelig helt ekstremt laughing4
 
Da kan jeg antakeligvis kutte ned til halve mengden vi har fått låne. Vi har nå typ 30 bodyer uten ben, 30 bukser, 30 bodyer med ben etc.. I hver av størrelsene opp til og med str 74. Og da har jeg allerede fjernet 20 bodyer av hver størrelse... laughing6 det er virkelig helt ekstremt laughing4
Ja det ville jeg gjort. Så kan du heller noen andre få glede av dem fremfor at de ligger i skuffen. Min opplevelse er også at 68 og 74 er str hvor man bruker mer klær (hvertfall body) da dem gjerne begynner å fast føde. Str 50 er ikke passelig så veldig lenge vist ikke du får prematur barn. Og 56 også egentlig... 1-2 mnd. Men etter det brukes størrelsene gjerne litt lenger og det er da kjekkere med litt mer utvalg
 
Som manger sier så kommer det jo helt an på hvordan babyen blir.
Jeg var super heldig med min første. Omtrent aldri gulp, kun en skikkelig bæsjebleie som gikk oppover ryggen, og lite melkelekkasje fra meg. Så vi brukte ikke så mye klær i begynnelsen.
Så endrer det seg jo etterhvert som man introduserer fast føde. Da blir det jo fortere mer gris. Så kommer perioden der poden vil gjøre alt selv, noe som betyr enda mer gris. Helst sånn at man kunne tenkt seg å bytte klær etter hvert måltid...
Men jeg merket størst endring på klesbehovet nå etter barnehagestart. Nå føler jeg at jeg enkelte dager ikke har nok klær... Men man må gjerne bare vaske litt oftere da, for jeg ser heller ikke et poeng i å ha massevis av klær i alle størrelser helt enda. Disse små vokser jo så alt for fort.
Og som jeg ser andre over her har skrevet, så sparte jeg også på noen plagg til finere bruk... Kjenner nå at jeg er veldig glad for at jeg får en gutt til, sånn at jeg kan få brukt disse "finere" klærne mer. Og da skal disse ikke spares på for å si det sånn.
Anbefaler virkelig å se an til etter at du har født. Som andre over her, fikk også vi masse klær i gave. Heldigvis ikke den aller minste størrelsen :) Men nå er jo du, trådstarter, heldig som har fått arve så mye. Jeg ville da ha vasket opp sånn ca som anbefalt på bildet lengre oppe i tråden. Kos deg med sorteringen :)
 
Mitt råd: VENT :) Vi fikk så masse klær
i gave både før (babyshower) på sykehuset og barselgave jeg som hadde Ordna masse klær til siste !

Vi fikk også masse klær i gave, MEN kun bodyer, og kun str. 62! :D Så når jeg gir barselgaver nå, gir jeg ting som strømpebukser og pysjer. :p
 
Vi fikk også masse klær i gave, MEN kun bodyer, og kun str. 62! :D Så når jeg gir barselgaver nå, gir jeg ting som strømpebukser og pysjer. :p
Strømpebukser er så sykt kjedelig å kjøpe, så blir alltid så glad når vi får kjole og strømpebukse i gave. Etter at vi selv fikk barn passer jeg på å kjøpe et antrekk i stedet for feks to overdeler. Tenkte lissom ikke på sånt før
 
Back
Topp