Fra 4 til 5 ❤

Mammalaila

Glad i forumet
Har så mange tanker for tida at jeg tenker en dagbok inne her er tingen :)

Litt om meg:
Jeg er 33 år, har 2 barn fra før fra et tidligere ekteskap. Ny mann byr på nye utfordringer, og derfor er vi her ;)

Jeg har alltid villet ha et tredje barn. Og ønsker ble enda sterkere da jeg ble skilt og etterhvert fant meg en ny mann. Det å oppleve å faktisk planlegge et barn sammen, ønske et barn sammen, DET var en opplevelse jeg hadde til gode å få oppleve. Mine to søte små er nemlig heldige uhell. Jeg er prisgitt en meget god fruktbarhet, hvor jeg faktisk har blitt gravid både på p plaster og p piller. Dermed klarte ikke hodet helt å henge med når det viste seg at jeg aldri ble gravid, uansett hva vi prøvde av el tester, kalkulatorer, glidemidler osv.
Det skulle vise seg at mannen min ikke produserer noe særlig med spermier. På første runde med sædanalyse fant dem ingen i det hele tatt, og når vi omsider fikk innkalling til St.Olavs dro vi dit med null håp og forventninger. Han tok ny sædanalyse, med beskjed om at det ville bli biopsi av testiklene etter analysen. Vi ble da tatt med inn på "analyserommet" etter at de hadde sett på sædprøven, hvor vi fikk beskjed om at de ikke trengte å ta biopsien likevel for de fant spermier! Både jeg og mannen så på hverandre som spørsmålstegn og spurte om hun kunne si det en gang til. Hehe :D Men det ga oss nytt håp kan man si :D

Så nå har jeg begynt på stimulering, og er i dag på dag 7 av gonal-f og dag 3 av cetrotide. Jeg har gått så fantastisk langt over min egen grense hva gjelder sprøyter at det er en helt sjuk mestring! Jeg klarer å sette gonal-f selv, bruker ca et kvarter med å sitte med sprøyta i hånda klær til å stikke, men likevel. Jeg tar den selv :D Cetrotiden er en heeelt anna historie, den måtte jeg bare dra på legekontoret for å ta, og på sykehuset nå i helga :shifty::p

På mandag skal vi til St.Olavs på ultralyd! Er egga klare så blir det uttak på onsdag :nailbiting: :woot: Det blir helt sykt spennende! :D
 
Jaaaa, jeg VET! Jeg husker det!

Jeg har blitt en nokså erfaren ivf' er med 3 hele gjennomførte førsøk ( selv om det jo finnes mange her inne som har mange flere enn det) og to ICSI barn.

Jeg henger fortsatt her inne fordi jeg egentlig, som du, ønsker meg et tredje barn.
Har 3 blastocyster i frysen hos St.Olav.

Jeg var aldri gravid før jeg møtte min mann ( har alltid vært nøye med prevensjon og ikke blitt gravid på det heller) og da vi sluttet med prevensjon ble vi heller ikke det.
Hos oss er befruktning et problem pga dårlig sædkvalitet. Antallet var lavt, men dette har etter diverse tiltak økt kraftig. Motiliteten var langt unna normalområdet og hovedårsak til at vi trengte ICSI. Denne bedret seg derimot ikke.

Sædprøvene hans gikk fra 5 mill/ ml til 10- 11-12- og tilslutt 17 mill/ ml , alt over en periode på fire år.

Den gode nyheten ved slik infertilitetsproblematikk er at hvis rugemaskinen, altså kvinnen, kan tilby god eggkvalitet, eggreserve og en flott livmorslimhinne uten annen problematikk så er sjansene deres for graviditet veldig høye.

Likevel er det jo vanlig å si 30% sjanse for barn pr innsetting tror jeg ved din alder , men dette er jo helt klart en individuell vurdering og en spesialistvurdering ( som jeg ikke kan komme med)
Da vil det jo i praksis si gjennomsnittlig 3-4 innsettinger før man får en levendefødt.

Så spør hvilken prosent sjanse de gir DEG nå når du skal på uttak.

Det er mye som spiller inn ved uttak og dyrking av egg.
Til meg sa de at opp til 12 egg ut var veldig bra, mer enn det så så de at kvaliteten på eggene ofte ble redusert. 8-12 var liksom prima antall.

Det betyr ikke at man ikke får barn ved færre eller flere, men hadde mer med befruktning og frysekvalitet å gjøre ( slik jeg forsto det.)
Så er det noen befruktede egg som tåler dyrkningsforholdene utenfor livmoren bedre enn andre. De fikk typisk aldri noen blastocyster, men likevel barn på såkalt fersk innsetting av 2-3 dagers dyrkede egg.

Det er svært mange her inne som etter uttak, befruktning, innsetting ,dyrking til blastocyst og nedfrysing ofte sitter igjen med 2-4 befruktede egg med tilfredsstillende kvalitet etter forsøkene sine uavhengig av antall modne egg ut.
Jeg hadde 4 etter første forsøk, 2 etter andre forsøk og 4 etter tredje forsøk.
Egg ut var henholdsvis 14, 6 og 9 på de tre forsøkene.
Men det første forsøket, hvor jeg jublet mest pga antall ut, var mitt mest mislykkede. Ett egg tålte ikke opptining og hele forsøket ga negativt og en abort ellers.

Man snakker også om antall celler i eggene på den og den dagen mtp kvalitet om det er fragmenter i eggene etter deling osv....
Det finnes egne scoringssystemer for å beskrive kvaliteten på befruktningen.

Det er rett og slett veldig spennende og mye å lære for den som er nysgjerrig.

Du har sikkert allerede vært på kontroll og har fått vite både antall follikler og str på de ulike. De teller gjerne ikke de minste, men de som vokser og ser ut som de blir med til et uttak.

Du har sikkert fått vite både nivå på amh ( eggreserve) og fsh ( eggkvalitet) på forhånd.

Så husk at 2-4 tilfreddsstillende befruktede egg er et GODT resultat!

Blir spennende å følge med her fremover hvis du vil dele da!
Masse lykke til!
 
Ser jeg ikke ble å bruke dagboka mi som jeg hadde tenkt likevel :rolleyes: Men nå kjenner jeg at det er litt greit å kunne skrive litt igjen..

I skrivende stund har vi hatt to innsett; ett ferskforsøk med et 8 delt tredagers egg som gikk til grunne 9 dager etter innsett. Og et fryst blasto hvor jeg ble gravid, men det utvikla seg tydeligvis ikke videre, og testen var negativ allerede 17 dpo :(

17 dpo av fryseforsøket er altså i dag. Negativ test. Jeg blir så frustrert! Eller.. det er kanskje feil ord. Jeg blir lei meg! Samtidig som magefølelsen sa meg det veldig tidlig. Allerede 9 dpo gikk jeg rundt og var litt grinete og lei, og hadde null tro på at denna blastoen skulle grave seg ned og bli der det blei plassert. Derfor blei jo overraskelsen innmari stor da jeg fikk en svaaak strek på billigtesten 10 dpo! Og hvertfall når den var sterkere 11 dpo! Og når jeg i tillegg utpå dagen 11 dpo fikk det bekrefta med en CB digital bobla det jo i hele meg, og jeg fortlate det til mannen som ble like glad.

Snapchat-300905755.jpg


Snapchat-1221629781.jpg


Og sånn fortsatte det da. Fikk positiv CB easy detection og enda en CB digital 13 dpo. Tok en CB easy 14 dpo (ikm);som jeg syns var noe svak i fargen, men overbeviste meg sjøl om at det fremdeles var tidlig selv om magefølelsen ikke var helt enig. Skal sies at jeg tok en RFSU test tidlig samme dag som var helt blank. Men det er jo uansett rart at den ikke plukka opp noe som helst.. Så i mitt hode er det fremdeles en dritt test :p

Snapchat-671824617.jpg


Så kom lørdag, 15 dpo, og jeg fikk IKKE GRAVID på den digitale testen.. Det var som en svær stein sank ned i magen min. Jeg ble så innmari lei meg! Tok en ny digital 2 timer senere for å bekrefte helvetesmakta, og da lyste det GRAVID 1-2 mot meg. Snakk om mindfuck!
Søndag, 16 dpo, tok jeg by CB easy, som var innmari svak... Dro til legen i dag, 17 dpo, for å ta blodprøver. De får jeg ikke svar på før om en uke, så det var jo liten vits.. Men tok en ny digital. Og den så sånn ut:

Snapchat-1053158784.jpg


:( Så da er det ikke noe å fundere på lenger da.. Bortsett fra hvordan veien videre blir. Når får vi begynne på nytt? Må vi vente til etter sommeren? Kommer uttak til å bli like forbanna jævlig som det forigje? Får vi i det hele tatt befrukta no egg? Blæ, er alt jeg har igjen å si kjenner jeg.. blæ..
 
Jeg hadde egentlig bestemt meg for å gi bengen i medisinene etter testen i dag, men får meg liksom ikke til å gjøre det enda.. Tror jeg må ta en test til før jeg slutter så jeg er 100% sikker på at det ikke var levedyktig det som holdt på å bli noe inni der. Nå skal jeg prøve å sove litt, vært en dyster og tung dag. <3
 
Da var man her igjen da.. Begynte på nytt forsøk i august, kort protokoll med bemfola og cetrotide. Uttak 26.08.19 med 10 egg ut, alle modne. Kjærsten måtte ta 3 sædprøver og en tesa før de fant noen sædceller. De fant faktisk 7 sædceller i prøvene, noe vi ble sååå glade for :) Men da vi kom på innsettdagen 29.08 viste det seg at bare 2 egg ble befrukta. Men til gjengjeld fikk vi 2 ubefrukta egg på frys i tillegg til det befrukta som ikke ble satt inn. Så da har vi jo 2 ekstra sjanser det forsøket her.
I dag er det 10 dager siden innsett av 3 dagers egget og jeg fikk negativ test og litt blod. Så da vet jeg at løpet er kjørt. Jeg har ikke trua på 3 dagers uansett, så hadde ikke så store forventninger denna runden.. Men jeg frykter at det beftukta egget som er fryst ikke ble dyrka til blasto pga at dag 5 var på en lørdag. Men det vet jeg ikke.. Kunne ønske man fikk nytt forsøk med en gang og ikke måtte vente til man har hatt mensen en gang til! Men må vel bare smøre seg med tålmodighet... :banghead:
 
I mitt forrige forsøk (på St.Olavs) så spurte jeg om når egget evnt. ville bli fryst ned siden dag 5 ville vært på en lørdag. Da sa de at de på laben jobber hver dag, også i helga, så jeg tipper nok at egget ble dyrka til blasto =)
 
Kan de ikke dyrke videre når de tiner embryoet?

Følger deg gjerne. Syns at det har vært flere mislykket forsøk, men ikke gi opp!
 
I mitt forrige forsøk (på St.Olavs) så spurte jeg om når egget evnt. ville bli fryst ned siden dag 5 ville vært på en lørdag. Da sa de at de på laben jobber hver dag, også i helga, så jeg tipper nok at egget ble dyrka til blasto =)

Åh, er det sant? :D Da har dem sikkert dyrka til blasto ja. Krysser fingrene for det :)
 
Kan de ikke dyrke videre når de tiner embryoet?

Følger deg gjerne. Syns at det har vært flere mislykket forsøk, men ikke gi opp!

Jeg har ikke peiling. Føler ikke jeg får tid til å spørre om noe som helst på innsett dagen. Det er liksom hei, sko av der, inn der og kle av deg, inn der og skrev med beina, 123 så er egget plassert, hadet bra. Mens alle andre dager har dem god tid føles det som :rolleyes: Men de jobber tydeligvis i helgene og, så krysser fingrene for at det er blasto på frys :)
 
De er ikke så gode på å dele så masse informasjon nei, så en må nok spørre og grave når en kan!
 
Slik jeg har forstått det, så fryser de kun blasto på St.Olavs! Gjorde hvertfall det på begge våre runder! Første runden ble de fryst på en søndag, og da ringte de mandag og fortalte hvor mange de hadde fryst! Det har de slutta med, man må vente på brev for å få vite hvor mange som evt fryses! Er bare ved overstimulering og at det ikke blir innsett de ringer og forteller hvor mange som er fryst ned!
 
Ja, skal høre med dem når jeg ringer dem i morra :)

Jeg pleier å lage meg en liste over spørsmål jeg har som jeg samler opp til jeg skal ringe inn. Tror sykepleieren ble litt overrasket en gang jeg sa at jeg hadde 9 spørsmål. Lykke til med informasjonssamlingen!
 
Slik jeg har forstått det, så fryser de kun blasto på St.Olavs! Gjorde hvertfall det på begge våre runder! Første runden ble de fryst på en søndag, og da ringte de mandag og fortalte hvor mange de hadde fryst! Det har de slutta med, man må vente på brev for å få vite hvor mange som evt fryses! Er bare ved overstimulering og at det ikke blir innsett de ringer og forteller hvor mange som er fryst ned!

Ja, dyrka til blasto forigje runden vår også. Vi fikk vite på innsettdagen hvor mange som ble fryst ned.
 
Jeg pleier å lage meg en liste over spørsmål jeg har som jeg samler opp til jeg skal ringe inn. Tror sykepleieren ble litt overrasket en gang jeg sa at jeg hadde 9 spørsmål. Lykke til med informasjonssamlingen!

Det var lurt :) Hehe, ja men de må nå forstå at man har spørsmål tenker jeg. Er jo ikke gitt at vi skal vite alt heller :rolleyes:
 
Jeg har ikke peiling. Føler ikke jeg får tid til å spørre om noe som helst på innsett dagen. Det er liksom hei, sko av der, inn der og kle av deg, inn der og skrev med beina, 123 så er egget plassert, hadet bra. Mens alle andre dager har dem god tid føles det som :rolleyes: Men de jobber tydeligvis i helgene og, så krysser fingrene for at det er blasto på frys :)
Så sant!!h haha :hilarious: dessverre da..
 
Ligger i senga og tenker og tenker.. Jeg har alltid vært veldig fruktbar hvis man kan si det. Jeg har blitt gravid både på p plaster og p piller, og har et p pille barn og et uten prevensjon. Derfor klarer vel ikke hodet helt å henge med på disse forsøkene. Hvorfor vil ikke eggene feste seg? Og hvorfor får vi så få befrukta egg? Forigje gang hadde jeg 9 egg ut hvor 6 var modne. 2 ble befrukta. Denna gangen hadde vi 10 egg ut hvor alle var modne. Fant til og med 8 spermier! Så hvorfor var det bare 2 av 8 som overlevde da? Hvorfor hang ikke de 6 andre med? Leser jo om folk som har masse egg på frys. Mens vi bare har ett hver gang.. Nå har vi riktignok 2 i tillegg på frys som ikke er befrukta da, men likevel.. Jeg har mista helt trua på at det skal gå.
Jeg føler ikke jeg skal snakke så høyt heller, folk går jo gjennom dette med null barn fra før. Mens jeg er velsigna med to, to som ikke en gang var planlagt :Heartred:Heartblue
Men det er noe med det å dele den opplevelsen og erfaringen med ny mann. Det å kunne gi han et barn, gi han den opplevelsen det er å være på fødestua og ta imot sitt eget lille barn.. Jeg ønsker det så innmari! Helt håpløst..
 
Nå har jeg endelig fått snakka med St.Olavs og vi får nytt innsett i oktober. MEN det er i naturlig syklus! :nailbiting: Hvorfor det liksom? Var ikke det sist.. Så da må jeg jo teste etter eggløsning og alt.. Blæ.. Føler sjansene bare blir mindre og mindre...:(
 
Nå har jeg endelig fått snakka med St.Olavs og vi får nytt innsett i oktober. MEN det er i naturlig syklus! :nailbiting: Hvorfor det liksom? Var ikke det sist.. Så da må jeg jo teste etter eggløsning og alt.. Blæ.. Føler sjansene bare blir mindre og mindre...:(

Så spennende med nytt innsett om ikke så lenge! Du skriver at du tidligere har vært veldig fruktbar, så kanskje kroppen din fungerer best når den får styre syklusen selv? Går an å håpe iallefall :) Og krysse fingrene for at syklusen samarbeider og du ikke får eggløsning sånn at innsett skulle vært på en helg! Om du ikke har testet etter eggløsning før kan du jo kanskje teste nå i september også så er du sikker på at du har tester som du får utslag på?
 
Så spennende med nytt innsett om ikke så lenge! Du skriver at du tidligere har vært veldig fruktbar, så kanskje kroppen din fungerer best når den får styre syklusen selv? Går an å håpe iallefall :) Og krysse fingrene for at syklusen samarbeider og du ikke får eggløsning sånn at innsett skulle vært på en helg! Om du ikke har testet etter eggløsning før kan du jo kanskje teste nå i september også så er du sikker på at du har tester som du får utslag på?

Ja, det har du jo rett i! Kanskje det er positivt likevel :) Testa etter eggløsning før vi begynte med assistert. Så har gjort det før. Men er kanskje greit å gjøre det nå uansett for å få dreisen.
Ja, tenkte på det og. Hvis syklusen er normal så får jeg eggløsning ca på en lørdag. Men den kan jo bli litt surrete etter en behandling har jeg merka. At den er et par dager lenger enn vanlig. Så da får jeg kanskje eggløsning på en mandag eller no. Hvor mange dager etter eggløsning får man innsett da tro? :nailbiting:
 
Back
Topp