Sortering av babytøy

Sushi

Forelsket i forumet
Novemberbarna 19
Så, har endelig fått vasket alt av babytøy, gulpekluter, håndklær osv.
Men så står jeg litt fast til hvordan jeg skal sortere babytøyet. Feks, skal man sortere etter str? Og hvilke str har man da fremme først? Og hva med str som 2-4 mnd og 3-6 mnd, hvilke haug skal de i da?:hilarious:

Hvordan gjør dere det/har gjort det tidligere?:happy:
 
Sniker fra september :)

Jeg har kjøpt plastesker med lokk fra Jysk og fylt dem med de forskjellige størrelsene. I første omgang de som er 50-56 sammen + gulpekluter etc som jeg kommer til å trenger først. I den andre har jeg tatt neste størrelse sammen altså 62-66? og skrevet det utenpå, i tillegg til å pakke ned vinterting i den.
 
Sniker fra september :)

Jeg har kjøpt plastesker med lokk fra Jysk og fylt dem med de forskjellige størrelsene. I første omgang de som er 50-56 sammen + gulpekluter etc som jeg kommer til å trenger først. I den andre har jeg tatt neste størrelse sammen altså 62-66? og skrevet det utenpå, i tillegg til å pakke ned vinterting i den.
Så da kommer du kun til å ha 50-56 fremme først også ta frem neste størrelse når det trengs?
For det som også er veldig forvirrende er at størrelsene varierer så innmari utifra hvilke merke det er, blir litt gal i min logiske hjerne:hilarious:
 
Har ikke kommet så langt enda, men tenker at alt fra 50-62/1-3 mnd kommer til å ligge relativt samlet her :) erfaringen er at variasjoner i størrelser ligger innenfor der, jeg synes det skal litt til for at 68 passer fint til en baby på 1-2 måneder. Så her går alt fra 68 i nederste skuff. Vi har veldig lite i store størrelser da, tenker det er noe jeg skal kose meg med å handle i permisjon, enten det er på nett eller i butikk :)
 
Så da kommer du kun til å ha 50-56 fremme først også ta frem neste størrelse når det trengs?
For det som også er veldig forvirrende er at størrelsene varierer så innmari utifra hvilke merke det er, blir litt gal i min logiske hjerne:hilarious:

Det stemmer det du sier. Det er derfor jeg har sortert 2 størrelser sammen fordi jeg føler noen av de klærne ikke skiller seg så mye fra den neste størrelsen :)
 
Jeg har sortert alle klærne i en stor kommode med en skuff per størrelse. Unntatt 50 og 56 som ligger sammen. Klærne er så små at det er plass til dobbelt, og vi har uansett ikke så mye i 50. Noen merker (spesielt franske) er veldig små i størrelsen, så de er lagt sammen med mindre størrelser så han ikke er for stor for klærne før de finnes frem. Plaggene hvor jeg er litt usikker på når vil passe er lagt sammen med de som er en størrelse mindre. Jeg arvet endel klær fra en venninne som har klippet av de fleste merkelappene, så har måttet gjette meg litt frem på størrelser :hilarious: Gulpekluter, håndklær og sånne har foreløpig en egen skuff.
Jeg regner med at det blir litt mer rot når han har kommet, må jo ha noe skift på badet og noe i stellevesken.
 
Jeg har bare ordnet med str 50/56 til nå. Har klær etter førstemann i 62/68 også, men kommer nok til å kjøpe etterhvert. Ikke så mye vits i å kjøpe så mye klær i de andre størrelsene enda. Førstemann var prematur og liten og brukte 50/56 til han var 5 mnd :hilarious:, han brukte 38-40-44 i prematurstr først. Lille frøken i magen er 13% mindre enn gjennomsnittet, og det ser også ut som jeg kanskje ikke kan gå til termin pga blodtrykk. Tar det som det kommer. Men dumt å kjøpe så mye i større str, ei jeg kjente kjøpte en sommerkjole i en mye større str enn hun trengte og så var det vinter da den endelig passet. Jeg elsker å shoppe, så tar med meg mini på handletur når det blir tid for 62/68 str. :D
 
Jeg har kjøpt inn slike pakker med klær, noen passet oss veldig godt, men ser jeg har fått en god del sommer klær som neppe blir brukt. Men håper jeg får litt mer oversikt etterhvert som man finner klærne man liker å ikke liker, hvor varm babyen er ol. Så nå går det slavisk etter størrelse men tipper jeg velger å legge bort det som ikke blir brukt etterhvert som vi får inn litt større klær også. Må også kjøpe inn litt mer ull klær siden det blir skikkelig vinterbaby. Så trenger nok fort litt mer plass, men dumt å legge bort ting før jeg vet hva som blir brukt å ikke.
 
Kommode med to skuffer øverst og så 3 skuffer nedover. Gulpekluter og smekker i en av de små, sokker, luer og slike saker i den andre lille. Så har jeg gjort som de andre. 50-56 i neste 62 i neste der og 68 i nederste. Tepper i kasse ved siden av og så tenkte jeg å finne noe jeg kan henge mellomtøyet/ull/strikka klærne på.
 
Har vasket opp det som er 50-56 og 0-3 mnd.
Resten ligger på mørkeloftet enda.
Mine unger pleier å være ca 51 cm og 4 kg, men 50 passer jo de første ukene her uansett.
Med unntak av til jenta som var 49 cm og 3786 gr, hun kunne jeg bruke 50 på de første 6 ukene.
Men varierer også litt etter merkene på klærne også. Noen er mer romslige i størrelsen enn andre, og noen er jo bitte små i størrelsen.
Hadde vært greit om 50 var 50 i alle merker, og ikke tilsvarende prematur i ett merke, og nesten 62 i ett annet merke.
Har noen plagg fra zara baby som er 62, men de er i kommoden nå, for de er kjempe små i str.
 
Str 50 - 56 ligger i kommoden klart til babyen kommer. Større str er lagt i plastkasser på boden sortert etter 2 str sammen: str. 62 - 68 sammen, osv. Så jeg kommer til å ta frem etterhvert som jeg pakker ned str som blir for små.
 
Jeg vasker opp alt jeg har i strl 50-68 og så har jeg øverste skuffe med klær i 50-56 og skuffen under med 62 og den under der igjen med 68 :)

Pysjamaser har jeg i en skuffe for seg selv på badet med strl 50-56 og har de som er større klare i nederste skuffe i kommoden :)

Luer og sånn har jeg samlet alle størrelsene i samme skuffe i gangen og bare sortert de med å legge de i samme størrelse på samme plass, det samme med ytrerklær, henger opp de minste først etter hverandre og så øker i størrelse.

Eller dette gjorde jeg sist gang og skal få gjort denne gangen også, men ikke fått begynt enda.

Men denne gangen har vi litt mindre kurver til gulpekluter og vaskekluter og smekker, så tenker å følge opp en kurv av hver og ha resten lagret i et skap på vaskerommet og så fylle på fra der etterhvert som det minker i kurvene :)
 
Sniker fra juli, min seks uker gamle sønn har i dag på seg en body i str 68 og en snekkerbukse i str 56. Begge passer helt perfekt :p

Det var så stor forskjell på klærne fant jeg ut, så jeg endte opp med å dele alle i str 50-68 inn i 3 grupper. Den første lå klar på stellebordet da vi kom hjem, noen av klærne fra den gruppa passer fortsatt, men mesteparten er byttet ut med klær fra gruppe 2. Noen av klærne passet i lengden men ikke i bredden, noen av buksene passet men var så trange i beina, noen bodyer passet med var så trange i halsen. Ting jeg ikke visste før jeg prøvde dem på babyen. Og noen av klærne var mer praktiske, og ble brukt mer..

Luer var kjempevanskelig, prøvde utallige før vi fant en han aksepterte :p Og antall gulpekluter vi går gjennom er overraskende høyt, selv om han ikke gulper spesielt mye:wideyed::D

Det skal sies at jeg har klær kjøpt i Norge, Frankrike, Tyskland, England, og USA (det tok litt tid å få ham :p ), og størrelsene er veldig forskjellige mellom landene. Så hvis du holder deg til samme land er det kanskje enklere :)
 
Sniker fra juli, min seks uker gamle sønn har i dag på seg en body i str 68 og en snekkerbukse i str 56. Begge passer helt perfekt :p

Det var så stor forskjell på klærne fant jeg ut, så jeg endte opp med å dele alle i str 50-68 inn i 3 grupper. Den første lå klar på stellebordet da vi kom hjem, noen av klærne fra den gruppa passer fortsatt, men mesteparten er byttet ut med klær fra gruppe 2. Noen av klærne passet i lengden men ikke i bredden, noen av buksene passet men var så trange i beina, noen bodyer passet med var så trange i halsen. Ting jeg ikke visste før jeg prøvde dem på babyen. Og noen av klærne var mer praktiske, og ble brukt mer..

Luer var kjempevanskelig, prøvde utallige før vi fant en han aksepterte :p Og antall gulpekluter vi går gjennom er overraskende høyt, selv om han ikke gulper spesielt mye:wideyed::D

Det skal sies at jeg har klær kjøpt i Norge, Frankrike, Tyskland, England, og USA (det tok litt tid å få ham :p ), og størrelsene er veldig forskjellige mellom landene. Så hvis du holder deg til samme land er det kanskje enklere :)

Jeg har også fått en del klær fra England og USA og ser stor forskjell i størrelsene, de er mye mindre enn de norske.
Men er faktisk stor forskjell på klærne fra name IT og kapphal også, newbie fra kapphal husker jeg at var mye større i størrelsene enn både name IT, H&M og lindex side, men name IT er absolutt minst i størrelsen synes jeg :)
Brukte 68 i de klærne lenge før de andre merkene :)
 
50-56 ligger klart i skapet.
Boden her har blitt innreda med trådhyller og de neste str er stabla etter str i hyllene. Vi arver mye og jeg handler mye på salg til kommende sesonger. Med 3 små blir det ekstreme menger klær/sko å holde styr på, men føler vi med dette systemet har rimelig god oversikt.
 
Jeg har også fått en del klær fra England og USA og ser stor forskjell i størrelsene, de er mye mindre enn de norske.
Men er faktisk stor forskjell på klærne fra name IT og kapphal også, newbie fra kapphal husker jeg at var mye større i størrelsene enn både name IT, H&M og lindex side, men name IT er absolutt minst i størrelsen synes jeg :)
Brukte 68 i de klærne lenge før de andre merkene :)
Det stemmer med min erfaring, bodyen i dag er fra England og buksa fra KappAhl :)

Trodde størrelsene skulle representere cm , men nei :hilarious:
 
Jeg har hatt klærne sortert etter størrelse i kommoden på rommet til ungen (1,5 år). Kommer til å gjøre det samme med lillesøster sine klær :)

Øverst: sokker, kluter, strømpebukser
Nest øverst: Str. 50-56
Og så videre nedover skuffene :)

Og så blir det ledige skuffer etterhvert, og da flytter jeg opp!

Husker ikke helt når det var, men plutselig vokste hun ikke så raskt lenger - så nå er klærne sortert etter type (genser, bukse, undertøy osv) :)
 
Har en skuffe til bodyer, en til luer, votter, sokker, strømpebukser og pysjer, en til heldresser og rompere, en til jakker og bleiebukser.
Så her har jeg kun 50-56 og 0-3 mnd i kommoden.
Har en skuffe til smokker og sånn baby stæsj, og en til gulpekluter.
Men tipper det blir litt endring på det etterhvert.
Blir å putte gulpekluter og sånn på badet med bleiene.
 
Back
Topp