Hvor mye ull, yttertøy osv?

Kiiwi

Glad i forumet
August 2018
Septemberhjertene 2018
Jeg har begynt å kjøpe inn litt klær til vinteren, men finner liksom ikke helt ut hva og hvor mye man trenger. Ekstra vanskelig når man må ha ekstra til barnehagebruk, synes jeg.

Ullundertøy er greit. Trengs en hel haug. :hilarious:

Men hvor mye og hva trenger man i plagg av typen mellomlag? Og yttertøy?
Trenger man fleece OG ull? Trenger man forskjellige tykkelser? Hvor mange par votter? Sko? Luer? Osv osv.
Hit me med dine aller beste «vinterbekledningstips». :D
 
Mye spørs hvor du bor, hvor ofte du vasker tøy; hva slags barnehage det er osv.

Men av mellomlag ville jeg hatt minst 2 stykk (en ekstra om første blir våt/skitten under bruk). Ull eller fleece er opp til deg, evt en av hver. Det er i grunn en smakssak.

Samme reglen med votter/luer - ha minst et sett ekstra. Tynne varianter på høsten, tykkere på vinteren. Anbefaler dog å ha minst 3 par votter liggende. De blir fort borte, våte og kalde.

Sko: fôrede støvler og vintersko på de kaldeste dagene. Har du begge deler liggende så kan de ved behov brukes begge deler om ene paret blir vått.
 
Fin tråd, lurer på det samme.
Vet bare at i bhg foretrekker de ull fremfor fleece.
 
Til eldste har jeg alltid hatt ett sett med janus ullbukse og jakke til å ha under dress/regntøy og så har hun hatt strikket ullgenser og bukse som tykkere sett. Janus ulsettet har alltid blitt mest brukt (ikke ofte det er så kaldt her i Bergen). Har aldri hatt fleece eller annet. Utpå høsten og hele vinteren har hun som regel gått i ullbody og stillongs i bhg og så tykkere ull og dress/ regntøy. Har aldri hatt dobbelt opp av det. Hvis det er vått tørker det raskt, samme hvis det er skittent og har blitt vasket. Har som regel et sett med gode votter og så gjerne to par med regnvotter (Bergen:meh:). Tynn ullhals og strikker ullhals og tynn og tykk lue. Så min erfaring er at man ikke trenger så mye:) Og ikke vits å kjøpe mye vanlige klær til det neste halve året, her har hun som regel omtrent bare gått i ullsett hver dag:joyful:
 
Fin tråd! Noen som har tips til både tynne og tykke votter som sitter bra?
Jeg har nettopp strikket Ullungens votter, de var veldig enkle å lage og sitter fint på hånda! De er nesten medium tykke, strikket med superwash ullgarn.
Ellers har jeg noen tynne votter fra Kappahl, de er nok fine i høst.
 
Eg har arva eindel av fleece- og ullsett. Så har egentlig meir enn eg trenger i str 86-92..typ 8-9 varianter av ulldress/fleecedress :rolleyes:

Han har i bhg no:

Mellomlag - ein tynn ulldress, ein tynn fleecedress og eit todelt sett med ull.

Vottar - eit sett regnvottar og eit par tynne ullvottar.

Huer - tynn ullhue, tynn balaclava i ull, tynn bomullshue, sydvest og solhatt

Kle ellers - to sett bomullskle, to sett ullkle. Eit assortert utvalg strømpis og sokkar (ull og bomull)

Sko - vanlige støvlar (har Dock boots og vintersko heime, som kan takast i bruk ved behov)
 
Back
Topp