Sykdommer/tilstander hvor barna må være redningen

Kakemonster88

Trives på forumet :)
jentene i juni13
VIP
Januar 2017
Inspirert av skummel-tråden:

Har dere noen sykdommer som kan gjøre at barna må handle på deres vegne? F.eks. diabetes, epilepsi, narkolepsi eller annet?

Hvor gamle var barna da dere lærte de hva de må gjøre? Hvor ofte gjentar dere det? Øver dere?
 
Her har mannen epilepsi og jeg har nå gått gjennom med eldste på 6 hva han må gjøre om pappa får anfall. Dette er heldigvis ikke veldig sannsynlig, men tenker det er viktig å ha snakket om :) Han har lært hvordan man ringer 113 med telefonen og han vet han kan løpe og hente naboer.
 
Heldigvis har vi ikke noe slikt, men jeg tenker at vi skal lære ungene 1-1-3 så fort jeg føler at de er klare for det (selvfølgelig forklare at det er til nødstilfeller:hilarious:) :)
 
Han på nesten fire kan alle nødnumrene og vet hva de står for, men i en nødssituasjon ville han nok ikke klare å ringe. Vi har heldigvis ikke noen økt risiko for at det vil skje noe, men det er viktig at de vet hva de skal gjøre hvis det skjer noe.
 
Jeg tror ikke det er skadelig å lære barna 113 iallefall. Og da også ha med at dette er et nummer som kun er for nødtilfeller.

Jeg er veldig allergisk mot nøtter, å der kan det bli alvorlig. Heldigvis oppdager jeg veldig fort om det er nøtter i ting, gjerne før jeg får svelgt ned maten. Og da utfordrer jeg ikke sjebnen. Men har jo opplevd at min mann har ligget å grått ved siden av meg fordi han tror min siste time er kommet (dramaqueen). Så tenker det kan være greit å vite hva man kan gjøre. Å kan jo hende mitt kommende barn blir å få allergier selv, å da vil jeg at han skal kunne kontakte hjelp om han er hos venner eller på skole ol.
 
Kunne tenkt meg å lære datteren min hva hu skal gjøre når mamma blir svimmel når hu blir større. F eks hente vann som alltid ligger i veska eller ringe pappa. Er så skummelt når jeg blir svimmel, men setter meg ned så snart jeg kan for å unngå å tryne å slå meg masse. Er kanskje ikke en sykdom men fryktelig ubehagelig. Og de finner ingen grunn til at det skjer i tide og utide...
 
Allergi - holdt på å dø av allergisjokk da eldste var 2-3 år, og det sitter i. Så hun vet hva hun må gjøre, hvor sprøytene er og hva hun skal si om hun må ringe nødetatene.
 
Vi har heldigvis ikke noe slikt alvorlig hos oss. Men lærte eldste tidlig å ringe mormor eller morfar hvis noe skjedde med meg (alenemor) grunnen til det er rett og slett fordi hun var så sjenert at hun aldri hadde klart å prate med fremmede når hun hadde ringt 113. Nå er hun større og klarer fint å ringe nødnummer om nødvendig :)
 
Kunne tenkt meg å lære datteren min hva hu skal gjøre når mamma blir svimmel når hu blir større. F eks hente vann som alltid ligger i veska eller ringe pappa. Er så skummelt når jeg blir svimmel, men setter meg ned så snart jeg kan for å unngå å tryne å slå meg masse. Er kanskje ikke en sykdom men fryktelig ubehagelig. Og de finner ingen grunn til at det skjer i tide og utide...

Blodtrykksfall? Jeg får mange slik anfall i løpet av dagen, svimer også av til tider. Men det er kun blodtrykket mitt som er veldig ustabilt
 
Har heldigvis ikke det problemet hjemme. Men vi har lært eldste på 9 hjerte og lungeredning, og hvem ho skal ringe. Minste kan også alle nødnummerene.
 
Ikkje akkurat mot sånt men sagt dei må hente nabo om dei ikkje får kontakt med oss eller me besvime ol. Nabo av oss mista kompis sin, han falt om og barna visste ikkje kva dei skulle gjøre, så dei gjorde ingenting. Det var hjerteinfarkt.
 
Ingen sånne utfordringer heldigvis, eneste er vel at jeg har knær som kan låse seg. Men da kan jeg jo snakke med dem.
(heldigvis lenge siden nå)

Men jeg har vært på førstehjelpskurs i dag, og der sa de at det kan være lurt å lære barn stabilt sideleie og at de må ringe 113.

Her er de så store nå at det skal jeg gjøre har jeg tenkt.

Så kan de det hvis det skulle bli behov her eller ute hos venner
 
Jeg vet rett og slett ikke. De skal utstyre meg med slik måler ved ett punkt og se. Er frustrerende. :(

Skjønner jeg godt, man blir også veldig dårlig form av å ha det slik. Jeg ville pushet litt for å få svar, greit å få vite hva det er i det minste.

Glemte å svare på tråden, barna slipper heldigvis noe sånt. Men vi har lært de hva de skal gjøre om situasjonen er der for man vet aldri hva som kan skje. En kollega av meg bare døde på natten, med 2 åringen sin sovende ved siden av. Så vi har litt fokus på hva gjør vi i en slik situasjon.
 
Skjønner jeg godt, man blir også veldig dårlig form av å ha det slik. Jeg ville pushet litt for å få svar, greit å få vite hva det er i det minste.

Glemte å svare på tråden, barna slipper heldigvis noe sånt. Men vi har lært de hva de skal gjøre om situasjonen er der for man vet aldri hva som kan skje. En kollega av meg bare døde på natten, med 2 åringen sin sovende ved siden av. Så vi har litt fokus på hva gjør vi i en slik situasjon.

Fælt å høre om kollegaen.. hva var årsaken? Den typiske «hjertestans» eller?
 
Ikkje akkurat mot sånt men sagt dei må hente nabo om dei ikkje får kontakt med oss eller me besvime ol. Nabo av oss mista kompis sin, han falt om og barna visste ikkje kva dei skulle gjøre, så dei gjorde ingenting. Det var hjerteinfarkt.

Så fælt.. håper barns får god hjelp. De vil antageligvis klandre seg selv på ett tidspunkt :(
 
Mannen har hatt et epileptisk anfall og gått på medisin mot dette.. Sykehus har ikke funnet ut med sikkerhet om han har epilepsi.. Mannen sløver litt med medisinene.. Tiden vil vise om det skjer igjen.. Eldste på 4 har dårlig språk så nytter dårlig å lære han hvordan han skulle reagert.. Datteren på 2 har bedre språk så tror kanskje vi kan snakke om slik når de blir litt større
 
Nå når jeg er gravid er jeg plaget av svimmelhet og blodtrykksfall, spesielt når jeg er sliten. Både 2 og 3 åringen kommer med stol til meg når jeg sier jeg er svimmel. Hente tlf klarer de, men ringe etter hjelp det klarer de ikke.
 
Back
Topp