Si det til arbeidsgiver....

*Pink Sugar*

Betatt av forumet
... fikk melding fra de på jobb hvorfor jeg ikke hadde sagt noe til lederen at jeg var gravid og div ..... når hadde jeg tenkt å si d liksom så hun var klar over d osv.. ble skikkelig paff. Men ifølge arbeidsmiljøloven skal man varsle jobb senest 12 uker før man har planer om å være borte ca 1 år! Kjenner jeg får litt panikk for hun blir ikke blid.
 
... fikk melding fra de på jobb hvorfor jeg ikke hadde sagt noe til lederen at jeg var gravid og div ..... når hadde jeg tenkt å si d liksom så hun var klar over d osv.. ble skikkelig paff. Men ifølge arbeidsmiljøloven skal man varsle jobb senest 12 uker før man har planer om å være borte ca 1 år! Kjenner jeg får litt panikk for hun blir ikke blid.
Bare å si at du har følt deg utrygg og har villet vente med å si det. For eksempel.
Du har helt rett i at det er senest 12 uker før man må si det, så hun har ikke noe rett til å bli sur.
Jeg hadde heller ikke sagt noe enda om det ikke var for at jeg har hatt behov for tilrettelegging og forståelse i forhold til noen valg jeg har tatt.
 
Fikk du meldingen fra lederen, kolleger, tillitsvalgte eller annen rolle? Det der er jo ikkje greit, har du tillitsvalgt eller noen som kan støtte deg her?

Det er klart man sier fra når det passer seg sånn og innenfor de rammer som er gitt - har man lyst å si fra før er det sikkert positivt for mange arbeidsgivere mtp. planlegging osv, men du er vel fortsatt i permisjon og ikkje på jobb om dagene, om ikkje eg hugsar feil..?
 
Ja sant - min permisjon / ferie er over 29 okt. Det er under 12 uker.... Og Da forventet de alle at jeg kom tilbake skrev en kollega. Hvorfor jeg ikke har sagt d tidligere. (Jeg kommer neppe tilbake imellomtiden før ny permisjon da det er snakk om 1-2 mnd før neste perm.) Og de tenker på meg osv over hvor sur arbeidsgiver kommer til å bli:grumpy:
 
Så lenge du holder deg innenfor det som står i internt arbeidsreglement og arbeidsmiljøloven så har ingen lov å presse deg til å si fra før du er klar. Du kan ha all verdens grunner til å holde kortene tett!
Eg for min del har fortalt sjefen lenge før ferien, men klarer jo ikkje finne riktig tidspunkt å fortelle kollegene det... en kollega kunne røpe sin gledelige nyhet forrige veke, med termin 4-5 dager etter meg. Eg er "jojo-slanker" så går ut fra at ingen tørr spørre på ei stund heller, haha! På tross av at magen no er rund og forsøkt gjemt i stor genser. :banghead:
Etter OUL klarer eg det nok..
 
Hun har jo absolutt ingen rett til å bli sur, ditt liv og dine valg :)
 
Veldig spesielt må jeg si å få en slik melding. Og hvorfor du velger å vente er en privatsak som ingen andre har noe med å gjøre. Kjenner jeg ble skikkelig sur på dine vegner. Håper du fant en god måte å takle det på og at du har noen rundt deg som en god støtte. Det er ikke akkurat meldinger som bidrar til godt arbeidsmiljø...
 
Veldig spesielt må jeg si å få en slik melding. Og hvorfor du velger å vente er en privatsak som ingen andre har noe med å gjøre. Kjenner jeg ble skikkelig sur på dine vegner. Håper du fant en god måte å takle det på og at du har noen rundt deg som en god støtte. Det er ikke akkurat meldinger som bidrar til godt arbeidsmiljø...

Ja , alle kollegaene mine vet det. Så hadde tenkt hun kanskje hadde fått det med seg.. planen var å si det etter ultralyd nå gruer jeg meg enda mer...
 
... fikk melding fra de på jobb hvorfor jeg ikke hadde sagt noe til lederen at jeg var gravid og div ..... når hadde jeg tenkt å si d liksom så hun var klar over d osv.. ble skikkelig paff. Men ifølge arbeidsmiljøloven skal man varsle jobb senest 12 uker før man har planer om å være borte ca 1 år! Kjenner jeg får litt panikk for hun blir ikke blid.
Ja , alle kollegaene mine vet det. Så hadde tenkt hun kanskje hadde fått det med seg.. planen var å si det etter ultralyd nå gruer jeg meg enda mer...
Vet du ikke trenger å fortelle så tidlig, men jeg syns personlig det er naturlig at sjefen er blant de første på jobben som får vite noe.
 
Back
Topp