* Ammefri-tråden *

Hulder

Forumet er livet
August 2018
Vårspirene 2021
Eindel av oss har jo begynt å jobbe igjen, så lurer på korleis bruk av ammetid fungerer for dåke..?

1) Får du tatt ut ammefri?

2) Kor mykje? Og kortid ila arbeidsdagen?

3) Korleis føler du arbeidsgivar forheld seg til ammefri?
 
1) ja
2) inntil 2 timer. Har pr de to vaktene jeg har jobbet kommet 30 min senere, tatt 20min til pumping i vakta og gått hjem 1 time før. Ser at det kanskje er bedre om jeg kommer til tiden, og heller tar en pumpepause til.
3) hittil har hun ikke sagt noe på det. Men jeg synes det er vanskelig å gå fra avd når det koker.. En nattevakt kommer tidligere på jobb (og går tidlig), antar at det er siden jeg går før.


Jeg får ikke helt til den pumpinga. Medela swing. Hjemme har det funket greit, men på jobb så får jeg ikke ut noe særlig. Typ 50 ml på 20min... Har jo mye mer. Får ikke i gang utdrivningsprosessen virker det som. Kan jeg bruke den nesesprayen da? Kan helsesøster evt jm skrive ut resept?
 
1) ja
2) inntil 2 timer. Har pr de to vaktene jeg har jobbet kommet 30 min senere, tatt 20min til pumping i vakta og gått hjem 1 time før. Ser at det kanskje er bedre om jeg kommer til tiden, og heller tar en pumpepause til.
3) hittil har hun ikke sagt noe på det. Men jeg synes det er vanskelig å gå fra avd når det koker.. En nattevakt kommer tidligere på jobb (og går tidlig), antar at det er siden jeg går før.


Jeg får ikke helt til den pumpinga. Medela swing. Hjemme har det funket greit, men på jobb så får jeg ikke ut noe særlig. Typ 50 ml på 20min... Har jo mye mer. Får ikke i gang utdrivningsprosessen virker det som. Kan jeg bruke den nesesprayen da? Kan helsesøster evt jm skrive ut resept?
Nesespray skal kunne hjelpe da ja, om det er utdrivningen som er problemet Mener jordmor kan skrive ut, eller du kan sende melding til fastlegen din.
 
Jeg har ikke begynt på jobb igjen, men kan svare på nr 3: Sjefen er ikke glad for at man tar ut ammefri.
 
Last edited:
Raus arbeidsgiver.
Tar ut to timer på morgenen, fordi det passer best for driften. Tok ut 1 time på starten av vakta og en time på slutten første uka.
 
Får ikke tatt ut ammefri. Prøver å pumpe innimellom arbeidsoppgavene de dagene timeplanen tillater det, men det blir ikke hver dag. Sniker meg hjem litt tidligere så sant jeg har anledning. Arbeidsgiver er til en viss grad forståelsesfull, men hvis jeg skal komme seint/gå tidlig eller ha pause midt på dagen til faste tider, så må jeg gjøre noe annet i hele ammeperioden enn den jobben jeg vanligvis gjør, kan best og liker. Funker ok. Har heldigvis fryseren full av melk, og produksjonen virker ikke å la seg påvirke.
 
Noen som fremdeles har ammefri?
 
Jeg har en time betalt ammefri frem til ettårsdagen hans som er rett rundt hjørnet. Etter det kan jeg bare få ubetalt ammefri, men tenker å kanskje ta en halvtime om dagen i en overgangsperiode da lillemann fortsatt er veldig glad i morgenpuppen :)
 
Noen som har fått forklaring på eller som har i tariffavtale at det kun gjelder til fylte 1?
 
Jeg hadde til han fylte 1 år. Eller tror det i allefall. Ser i tariffavtalen at det ikke står noe tidsbegrensning. Kun inntil 2t pr dag
 
Noen som har fått forklaring på eller som har i tariffavtale at det kun gjelder til fylte 1?
Arbeidsmiljøloven gjelder for alle arbeidstakere og gir rett på en times betalt ammefri frem til barnet fyller ett år. En del tariffavtaler gir bedre rettigheter enn det, slik at man f.eks. har krav på inntil to timer med betalt ammefri eller betalt ammefri utover fylte ett år.
Jeg har ingen tariffavtale eller annen avtale om ammefri på min arbeidsplass, derfor har jeg bare krav på det som står i arbeidsmiljøloven, nemlig en time med betaling frem til barnet fyller ett år.
 
Jeg kan egentlig ta 2 timer betalt fri frem til ammeslutt (svært raus arbeidsgiver).
Det er derfor slettes ikke jobben som gjør at jeg ikke tar det ut, men heller egen samvittighet. Jeg vet at det går utover mine kolleger dersom det mangler et hode, så jeg har ikke bedt om det denne gangen.
 
Jeg kan egentlig ta 2 timer betalt fri frem til ammeslutt (svært raus arbeidsgiver).
Det er derfor slettes ikke jobben som gjør at jeg ikke tar det ut, men heller egen samvittighet. Jeg vet at det går utover mine kolleger dersom det mangler et hode, så jeg har ikke bedt om det denne gangen.
Høres kjent ut!
 
Arbeidsmiljøloven gjelder for alle arbeidstakere og gir rett på en times betalt ammefri frem til barnet fyller ett år. En del tariffavtaler gir bedre rettigheter enn det, slik at man f.eks. har krav på inntil to timer med betalt ammefri eller betalt ammefri utover fylte ett år.
Jeg har ingen tariffavtale eller annen avtale om ammefri på min arbeidsplass, derfor har jeg bare krav på det som står i arbeidsmiljøloven, nemlig en time med betaling frem til barnet fyller ett år.
Har ikke sett på arbeidsmiljøloven på dette på en stund, bare husker jeg ikke fant noen sånne begrensinger med forrige. Vet tariffavtalen vår ihvertfall ikke hadde det
 
Jeg tar ikke ut, for jeg har jo ikke amma på flere måneder :p Men det hadde ikke vært noe problem hvis jeg skulle hatt det og da hadde jeg styrt helt selv hvordan jeg ville gjort det :)
 
Jeg tar ikke ut, for jeg har jo ikke amma på flere måneder :p Men det hadde ikke vært noe problem hvis jeg skulle hatt det og da hadde jeg styrt helt selv hvordan jeg ville gjort det :)
Så bra det da.
Om du hadde trengt det
 
Jeg har 1 time betalt fram til ett år, og ellers så mye jeg vil ubetalt. Tar tiden akkurat når jeg vil. Har generelt full fleksibel arbeidstid, så det blir at jeg har 35 timer i uka i stedet for 40.
 
Får ikke ammefri nå når barnet er fylt 1 år, dessverre. Før 1 år hadde jeg hatt krav på 2 timer hver dag.
 
Back
Topp