Når kan man slutte med bilstol?

Det handler ikke bare om høyde, men om modenhet. Et barn som skal sitte i beltestol, eller på pute, skal klare å sitte bom stille under hele bilturen, for at bilbeltet skal ligge riktig. Et barn som skal sitte uten, vel, da kreves enda mer. ;)
 
I denne artikkelen står det blant anna:
"Det er påbudt å sikre barn i bil. Barn som er under 135 cm høye skal alltid bruke godkjent barnesikringsutstyr som er riktig i forhold til barnets vekt."

Ellers anbefalar eg Trygg Trafikk sine retningslinjer som du kan finne på deira nettsider :)
 
Ifølge statens vegvesen så kan barn sitte på pute fra de kan sitte med bilens beltet så lenge det er to punkt sele. Nå veit jeg at det er få biler som har det lengre men de som har eldre biler og veteraner burde vite det. Kjenner flere som da har barn uten pute eller belte fordi det er lettest å finne. Men vi sendte mail til Statens vegvesen siden vi har veteran bil med to punkt i midten og venter nr 3. Den regelen gjelder ikke utrekkbar 2 punkt sele. Ble litt rotete men er litt kompliserte regler også. Våre to barn kan sitte med to punkt og pute i vår veteran bil.
 
Hadde jeg skulle sitte på bilstolpute til jeg var 150 hadde jeg sittet på den til ungdomsskolen... :p
Ja, og så?

Min eldste begynner i 6. Klasse nå og sitter fortsatt i bilstol og med hans tempo på vekst er det ikke utenkelig at han fortsatt har pute i minst 2 år til. Han har beltestol nå og den er godkjent til 150 cm, om han går over til pute etterhvert vet jeg ikke. Men at han kan finne på å fint trenge noe i et par år til. Ja.
 
Ja, og så?

Min eldste begynner i 6. Klasse nå og sitter fortsatt i bilstol og med hans tempo på vekst er det ikke utenkelig at han fortsatt har pute i minst 2 år til. Han har beltestol nå og den er godkjent til 150 cm, om han går over til pute etterhvert vet jeg ikke. Men at han kan finne på å fint trenge noe i et par år til. Ja.
Jeg hadde aldri vært med i en bil igjen! :hilarious:
 
Fordi en 13-åring sannsynligvis synes det er flaut?
Og det betyr mer enn å sikre dem trygt?
Er mine unger ikke lange nok (tunge nok blir de slett ikke innen de er 13) så sitter de på pute når de er 13 også.
 
Selvfølgelig er sikring viktigere! ”Jeg hadde aldri vært med i en bil igjen”, altså: jeg går ut fra at hun mente at om hun som 13-åring måtte sitte i bilstol hadde hun ikke sittet på i en bil igjen. Som forelder er selvfølgelig sikring viktigst men det er forståelig at barnet kan synes det er flaut.
Tror det bare er voksne som tenker det og overfører det til barna dessverre
 
Er ikke bare høyden på barnet som er viktig her, men også vekt!
På bilputene står det opp til 35 kg. Er ungen tyngre enn det, ja så har barnet vokst ut av det?

Min kid er 10,5 år, _over_ 140 høy og 37 kg.
Han har sluttet med alt og sitter nå uten.
Og det gjør jeg med god samvittighet.

Brukte beltestol så lenge som mulig, ble pute bare i noen få mnd. :happy:

Og heldigvis kan selene i bilen justeres, så det passer til de som ikke er høyere enn det.
 
Vil anbefale å bare bruke bilstol fram til de ikke trenger å bruke noe. En pute beskytter ikke i en sidekollisjon, så jeg tenker å aldri gå over til pute. Kanskje kun bruke det etterhvert når hun blir eldre og ikke kan ta så mye plass i en bil når hun skal sitte på med noen. :)
 
Er ikke bare høyden på barnet som er viktig her, men også vekt!
På bilputene står det opp til 35 kg. Er ungen tyngre enn det, ja så har barnet vokst ut av det?

Min kid er 10,5 år, _over_ 140 høy og 37 kg.
Han har sluttet med alt og sitter nå uten.
Og det gjør jeg med god samvittighet.

Brukte beltestol så lenge som mulig, ble pute bare i noen få mnd. :happy:

Og heldigvis kan selene i bilen justeres, så det passer til de som ikke er høyere enn det.
Både beltestol og pute har som hensikt å få barnet høyt nok til riktig belteføring, så barnet kan godt sitte på pute eller beltestol selv om det er over 35 kg. Stolen eller puten vil ikke gi svekket bruk av at barnet er for tungt, den faktoren er viktigere i småbarnsstoler, spesielt med isofix. Mitt barn på samme alder som din og 140cm er derimot bare 28 kg, så ifølge vekten kunne han nesten enda sittet bakovervendt i en småbarnsstol :hilarious: snakk om at det er forskjell på barn..

Men justeringen av bilens belter er litt så som så. Jeg er 170, og må ha beltet på det laveste for at det skal passe meg, så det kunne ikke passet barnet mitt uten beltestol som ga riktig belteføring.
 
Tror det bare er voksne som tenker det og overfører det til barna dessverre
Må være noe slikt. Datteren min blir straks 9 år og sitter i beltestol. Flere venninner spør hvorfor hun sitter i babystol.... vet ikke om noen andre på samme alder som bruker de, knapt noen som bruker pute også
 
Jeg kjører ikke likbil å ville nekta å hatt barn i min bil uten at de faktisk er sikret rett. Selv hundene mine sitter med belter i bil eller i bur, nettopp fordi jeg skal ha alle hjem i livet. Må kanskje etterhvert også vurdere en større bil etterhvert om vi skal få flere barn enn han vi venter på nå, for å faktisk få plass til alle hunder, barn og oss selv sikret.

Trist at man lærer barn at beltestoler er babystoler. Det handler jo faktisk om å være sikker under bilturen. Noen synes faktisk selv bilbelter er flaut... Skal man da droppe bilbelte også?

Nei håper virkelig folk skjønner hvor farlig det kan være å farte rundt selv i bil. Å det nytter ikke å komme med dumme påstander at du er verdens beste sjåfør når barnet ditt ligger skadd etter en ulykke.

Så min lille snipp i magen, om du nekter å sitte sikret i bil når du blir eldre, så slutter vi å kjøre bil.
 
Min 11åring sitter enda i beltestol. Men vurderer å droppe den snart.. det blir trangt for ham nå.
 
Back
Topp