Sparer du penger til barna?

Hvorfor kan det by på problemer senere hvis det står i barnas navn ?
Om beløpet blir stort vil de ikke få stipend fra lånekassen, bare lån. Om det blir så stort at overformynderiet kommer inn er det litt mer pes å bruke pengene (men godt det egentlig) og om ingen viser seg å være en som ikke tar gode valg i tenårene er det å få full råderett på 18 års dagen muligens penger opp i røyk (rus f. eks. Eller spill. Eller andre dumme valg)

sparing i foreldrenes navn har foreldrene råderett over. Så spørs det bare hvem som tar flest dumme valg. Det kan variere fra familie til familie, men i normale familier hvor ingen avhengighet styrer pengestrømmen tar vanligvis voksne smartere valg enn den gjennomsnittlige 18. Åring og kan styre pengene i retning lappen, studier, bolig eller hva som er ønsket heller enn stort forbruk.
 
Hun har en sparekonto i hennes navn, den har vi satt inn pengegaver og 500 kr mnd, + jeg kommer til å sette barnetrygden inn der nå etterhvert (hittil har den måttet bli brukt til innkjøp av div utstyr) vi tenker at denne sparekontoen hennes bruker vi når vi feks skal handle inn utstyr til henne.

Holder også på å opprette et aksjefond til henne i mitt navn, tanken er å også sette av et mnd beløp på dette fondet. Og kanskje i tillegg sette inn enkeltinnskudd etterhvert fra sparekontoen hennes når/om det bygger seg litt opp der:) tanken er at det skal spares i fondet i 20+ år og være til feks egenandel til hun skal kjøpe bolig:)
 
Yes- mitt navn.
 
Sparer 1000 kr i mnd til hvert sv barna i mitt navn. Setter også inn større penge gaver på den kontoen. Da får de ikke problemer med eks Lånekassen hvis beløpet blir for stort. Pengene skal gå til lappen eller bolig.
 
Sparekonto i vårt navn , foreløpig er det besteforeldre og oldeforeldre som gir fast . Bestemor legger på sparebøsse å leverer i banken når det er fullt . Oldemor og oldefar setter over større summer av og til . Vi sparer ikke fast enda.
 
Sparer fast beløp hver mnd i fond som står i vårt navn. Ellers har de vanlig sparekonto.
 
Om beløpet blir stort vil de ikke få stipend fra lånekassen, bare lån. Om det blir så stort at overformynderiet kommer inn er det litt mer pes å bruke pengene (men godt det egentlig) og om ingen viser seg å være en som ikke tar gode valg i tenårene er det å få full råderett på 18 års dagen muligens penger opp i røyk (rus f. eks. Eller spill. Eller andre dumme valg)

sparing i foreldrenes navn har foreldrene råderett over. Så spørs det bare hvem som tar flest dumme valg. Det kan variere fra familie til familie, men i normale familier hvor ingen avhengighet styrer pengestrømmen tar vanligvis voksne smartere valg enn den gjennomsnittlige 18. Åring og kan styre pengene i retning lappen, studier, bolig eller hva som er ønsket heller enn stort forbruk.
Takker for info! :)
 
Sparer du penger til barna dine? Sparer du i ditt navn eller barnas navn? Hvilken konto har du til de og hvilken rente har kontoen? Har du noe fast beløp i mnd?
Jeg sparer til sønnen min i mitt navn. Har en egen aksjesparekonto som er øremerket ha.. Setter av 300 kr hver måned. Kommer til å gre det samme til nr 2.

Sparer mer i egen aksjesparekonto - og det kan jo selvfølgelig hende noe av det kommer barna tilgode.

Han har også egen sparekonto hvor Svigers setter inn 1000 kr/mnd.
 
Back
Topp