Stelleplassen

lima85

Andre møte med forumet
Tiden flyr og vi nærmer oss september. Stellebordet er på plass her, men nå lurer jeg på hva dere tenker at man må ha av utstyr til stellet. Hva er lista deres? Hvilke ting er uunnværlige?
 
Dette mener jeg man må ha til baby:

Stellematte
Håndkle små
Håndkle bad
Vaskekluter myke
Engangsvaskekluter u/såpe(Mesoft kompress el)
Inotyol
Bepathen/sinksalve
Bleier str. 1 og 2
Bomullspinner med tykkere tupp
Klorhexidin
Saltvann (for nese og øyne)
Nesesuger
Termometer
Paracet stikkpiller for barn
Babyolje
 
Dette mener jeg man må ha til baby:

Stellematte
Håndkle små
Håndkle bad
Vaskekluter myke
Engangsvaskekluter u/såpe(Mesoft kompress el)
Inotyol
Bepathen/sinksalve
Bleier str. 1 og 2
Bomullspinner med tykkere tupp
Klorhexidin
Saltvann (for nese og øyne)
Nesesuger
Termometer
Paracet stikkpiller for barn
Babyolje

Støtter denne.

Vi hadde ikke bruk for klorhexidin eller bomullspinner til førstemann. Tenker dette kan kjøpes ved behov. Inotyol syns jeg bare gjorde vondt verre, så vi har bare brukt Bepanthen.

Kan legge til at det er greit å ha en liten stabel med klær i umiddelbar nærhet til stellebordet. Plutselig må det byttes fra topp til tå :p Kan også være greit å bruke engangsunderlag eller tisselaken nederst mot matta.
 
Støtter denne.

Vi hadde ikke bruk for klorhexidin eller bomullspinner til førstemann. Tenker dette kan kjøpes ved behov. Inotyol syns jeg bare gjorde vondt verre, så vi har bare brukt Bepanthen.

Kan legge til at det er greit å ha en liten stabel med klær i umiddelbar nærhet til stellebordet. Plutselig må det byttes fra topp til tå :p Kan også være greit å bruke engangsunderlag eller tisselaken nederst mot matta.
Hvordan rengjorde du navelen da?
Jeg ble anbefalt på sykehus om å vaske med det.

Jeg har i grunn alltid en flaske Klorhexidin i skapet. Samboer fikk et stygt kutt, så brukte jeg det til å rengjøre med før jeg la bandasje.
Vi bor over en time unna nærmeste apotek. Så hvis man bor ugunstig til i forhold til apotek bør man ha basisting i hus synes jeg.
 
Hvordan rengjorde du navelen da?
Jeg ble anbefalt på sykehus om å vaske med det.

Jeg har i grunn alltid en flaske Klorhexidin i skapet. Samboer fikk et stygt kutt, så brukte jeg det til å rengjøre med før jeg la bandasje.
Vi bor over en time unna nærmeste apotek. Så hvis man bor ugunstig til i forhold til apotek bør man ha basisting i hus synes jeg.
Vi brukte bare saltvann (nesedråper) til rensing av nalen med bommulspinner eller med tørre engangskluter :)

Men absolutt bedre å ha ting liggende i tilfelle så man ikke plutselig dukker opp i en situasjon der man ikke får tak i det nødvendige pga reisevei eller stengte butikker.
 
Hvordan rengjorde du navelen da?
Jeg ble anbefalt på sykehus om å vaske med det.

Jeg har i grunn alltid en flaske Klorhexidin i skapet. Samboer fikk et stygt kutt, så brukte jeg det til å rengjøre med før jeg la bandasje.
Vi bor over en time unna nærmeste apotek. Så hvis man bor ugunstig til i forhold til apotek bør man ha basisting i hus synes jeg.

Vi fikk aldri beskjed om å gjøre noe spesielt med navelen. :scratch Så vi lot den bare være i fred og tørket godt rundt etter bading. Opplevde ingen problemer.

Jeg har full forståelse for at det blir noe annet når man har lang vei til apotek.
 
Tiden flyr og vi nærmer oss september. Stellebordet er på plass her, men nå lurer jeg på hva dere tenker at man må ha av utstyr til stellet. Hva er lista deres? Hvilke ting er uunnværlige?
Hjemmelagde våtservietter (engangsservietter, vann og olje i ziplockpose), bleier, bepanthen, sinksalve, krem, slike qtips bare litt større :)
 
Vasket heller aldri navelen, da denne tørket godt inn av seg selv og fikk beskjed om bading i vann rensa den mer enn nok. Måtte nok ha hatt noe mer ved eventuell betennelse?
Fikk ingen beskjed om at navelen måtte renses.
 
Vasket heller aldri navelen, da denne tørket godt inn av seg selv og fikk beskjed om bading i vann rensa den mer enn nok. Måtte nok ha hatt noe mer ved eventuell betennelse?
Fikk ingen beskjed om at navelen måtte renses.
Hadde heller ikke betennelse, og den tørket fin inn, men fikk beskjed om å rense den forsiktig å ikke ha navlen under vann før navlestrengen var borte... Rart man får så forskjellige beskjeder :)
 
Hadde heller ikke betennelse, og den tørket fin inn, men fikk beskjed om å rense den forsiktig å ikke ha navlen under vann før navlestrengen var borte... Rart man får så forskjellige beskjeder :)
Altså skal ikke påstå jeg husker riktig, men husker ikke at det ble sagt at den ikke skulle under vann.
Er snart 7 år siden jeg gikk gjennom dette. Husker hvertfall veldig tydelig at jeg ikke kjøpte noe å rense med:)
 
Altså skal ikke påstå jeg husker riktig, men husker ikke at det ble sagt at den ikke skulle under vann.
Er snart 7 år siden jeg gikk gjennom dette. Husker hvertfall veldig tydelig at jeg ikke kjøpte noe å rense med:)
7 år siden her også, husker heller ikke noe om at den ikke skulle under vann.
Og vi vasket henne sammen med jordmor første gang på sykehuset da var hele hennes kropp under vann.
Er visst mange måter å gjøre det på da, siden det er ulike beskjeder :)

Jordmor viste oss hvordan vi skulle stelle navelstumpen frem til den falt av.
Regner med de gir oss beskjed nå også hvordan vi skal gjøre det om det er nye retningslinjer?
 
Stellematte med håndkle på - har gjerne en stor gulpeklut under bleia også, så jeg slipper å legge et håndkle til vask etter hver bæsjebleie.

Engangskluter
Babyolje
Inotyol
Bleier
Q-tips til å holde det tørt rundt navlestumpen
Badebalje
Myke håndklær
Febermål
Paracet til baby
Romslig søppelbøtte

Tror ikke jeg pleier å ha behov for mer:happy:
 
Dette har vi hatt til nr 1 og 2, og snart nr 3:

Stellematte
Engangs underlag / tisseundeelag (veldig greit i starten når avføringen er ganske seig og rennene)
Håndkle
Vaskekluter
Våtservietter
Tørrservietter
Inotyol
Bleier str. 1
Saltvann (for nese og øyne)
Nesesuger
Termometer
Paracet stikkpiller for barn
Babyolje
Badebalje (kan evt bruke vasken i begynnelsen)
Termometer til badevannet
Bleiebøtte/søppelbøtte

Har også hatt et par skift liggende på bade. Greit i tilfelle bleielekasjer.

Har aldri vasket navelnstumpen eller gjort noe spesielt med den. Fikk beskjed på sykehuset om å bare la den være så sant den ikke ble betent.
 
Har dere sånn "badesete" i badebaljen? Syns det ser så smart ut å kunne ha begge hendene fri til stell, mens mannen mener man må holde like godt på baby uansett. "Man kan jo ikke bare slippe babyen i badekaret".
 
Har dere sånn "badesete" i badebaljen? Syns det ser så smart ut å kunne ha begge hendene fri til stell, mens mannen mener man må holde like godt på baby uansett. "Man kan jo ikke bare slippe babyen i badekaret".

Vi har Stokke Flexibath med nyfødtstøtte :happy: Du må nok fortsatt holde/støtte med den ene hånda. I hvertfall i starten.
 
Har vegghengt stellebord og det meste er kommet på plass.
  • Inotyol.
  • Potetmel til å strø over inotyol eller andre fete salver.
  • Bleier str 1&2
  • Skifteklær
  • Kladd eller lingnende
  • Vaskekluter til ansikt
  • Vaskekluter til kropp.forskjellig farge :oops:
  • Engangskluter våt og tørr.
  • Har en del av prøvene som vi fikk i gratispakken fra apoteket liggende.
  • Bleiebøtte
  • Håndduk
  • Badebalje
  • Febermål
  • Paracet
  • Klorhexidin eller pyrisept for stell av navlen.
  • Q-tips (baby)
  • Bommulsdotter
  • Noe som henger over til pynt.. uro eller lignende.. ( fokus, til de blir større)
  • Badeolje (Balneum hermal)
  • Smokk
  • Stellematte
 
Vi bruker tøybleier og vanlige små vaskekluter og vann. Så da har vi bleier, kluter og våtpose til skittent. Salve til sår stump, bruker ikkje sinksalve, men noko naturlig som ringblomstsalve/salve fra weleda. Potetmjøl er og topp til sår stump, med ein liten pudderkost til. Termometer (vanlig til å måle i rumpa, det er mest presis), nesesuger og paracet er greit å ha i hus.

Eg liker ikkje nyfødtsete i badebaljen, eg liker at baby kan sprelle og bevege seg fritt i vannet. På sjukehuset lærte vi eit enkelt grep for å holde baby med ein arm så ho har støtte under hodet, mens den andre armen er fri til å vaske med klut. Ang navlestumpen lærte vi at det ikkje var lurt å overdrive med badinga, det var viktig at den fekk tørke ut. Eg meiner og at vi rensa litt med klorhexidin, men det får vi nok meir instrukser om på barsel :)
 
Har dere sånn "badesete" i badebaljen? Syns det ser så smart ut å kunne ha begge hendene fri til stell, mens mannen mener man må holde like godt på baby uansett. "Man kan jo ikke bare slippe babyen i badekaret".
Vi har det nå, men jeg har aldri brukt det før. Så aner ikke hvordan det funker. Men gikk veldig fint uten sist, så var aldri noe must have for oss denne gangen.
 
Back
Topp