Hva tenker dere?

heltgrønn

Glad i forumet
Junilykke2018
♡Julekulene 2021♡
Har ei jente på ett år som har våknet hyppig hele sitt liv på natten. Løsningen ble derfor samsoving og fri bar (hun har sluttet og drukket melk hele natten) . Hun har også ammet mye på dagtid og spiser lite fast føde, derav liten noen ganger ingen vektøkning...

Pga liten vektøkning og et ønske om at hun skal spise mer fast føde, samt at hun våkner hver gang puppen faller ut av munnen, er jeg i gang med nattavvenning, 3 netter har gått.

Hun bruker flere timer med å roe seg på natten og er en del våken. Jeg og samboer bytter annen hver natt, på å ta henne over i senga vår når hun våkner etter midnatt. Da ligger hun på magen vår og bysses og strykes.

Spørsmålet mitt er : Disse tre nettene har jeg markert at dagen starter når hun våkner etter klokken 6, for så å ta henne ut i stuen og gi den første ammingen. Men problemet er at hun er så syyykt trøtt! Årsaken til at jeg gjør det slik er fordi jeg ikke vil forvirre henne med at hun skal få pupp kun e enkelte ganger på natt enn sin. Men er det mulig å gi henne pupp når hun våkner fra 6 for så å legge henne til å sove igjen, eller tror du hun blir forvirra? :rolleyes::wacky:
 
Jeg ville kansje tatt henne opp, ammet, vært våken en time også lagt henne. Så får hun heller sitte på fanget og kose den timen :)
 
Jeg ville kansje tatt henne opp, ammet, vært våken en time også lagt henne. Så får hun heller sitte på fanget og kose den timen :)

Takk for svar! :smug: Men da blir det i allefall tre dupper på en dag.. Og hun som vanligvis på ut å trilles for å sove mer enn 30 minutter sover 2.5 timer på denne duppen.. Bør jeg vekke henne da? Blir ikke klok på dette med soving altså :bored:
 
Når vi begynte å avvenne nattamming startet vi med puppefri mellom kl 00-05, før og etter var det pupp i senga, men det taklet min helt fint! Ble raskt hele natta av seg selv, men fungerte fint med gradvis overgang. Så min ble ikke forvirret. Han var riktignok eldre (20 mnd), men er jo bare å teste. Enten fungerer det på din og, eller det gjør det ikke :)
 
Jeg har også ammet i sengen selv om jeg sluttet å nattamme. Den siste ammingen jeg kuttet var vel på alle tre (som er ammet pluss/minus 2 år) den "det er ikke morgen helt enda" - ammingen som ga oss en time ekstra søvn.
 
Jeg har også ammet i sengen selv om jeg sluttet å nattamme. Den siste ammingen jeg kuttet var vel på alle tre (som er ammet pluss/minus 2 år) den "det er ikke morgen helt enda" - ammingen som ga oss en time ekstra søvn.

Også kjent som verdens beste amming, hilsen b-menneske.
 
Også kjent som verdens beste amming, hilsen b-menneske.
Ja, det er en deilig vane å ha. Kjipt å kutte den for da må en begynne å stå opp. Det går deg til, helt til man slutter med bleier og da da er det sprett opp på morgenen igjen. Jeg må på do!!!

Går seg heldigvis til det også. Og innen den tid har man produsert søsken...

Pust. Jeg er nesten ferdig, har igjen å ta nsttbleia av siste men hun er tørr så det er egebelig greit, bare venter til vi er hjemme fra ferie av hensyn til andres senger. Just in case.

Men til HI, jeg hadde altså ikke stått opp, bare ammet og sovet på morgenen.
 
Tak for svar. Vi er b-mennesker både hun og jeg... :joyful:
Men hva når hun skal ligge borte? Og hvordan kan hun forstå at hun kan få klokken 06.00 og ikke 05.50? Gjør det ikke nattavvenningen vanskeligere for henne å forstå? Har prøvd to ganger tidligere å slutte amming på natt (uten hell) :happy:
 
Tak for svar. Vi er b-mennesker både hun og jeg... :joyful:
Men hva når hun skal ligge borte? Og hvordan kan hun forstå at hun kan få klokken 06.00 og ikke 05.50? Gjør det ikke nattavvenningen vanskeligere for henne å forstå? Har prøvd to ganger tidligere å slutte amming på natt (uten hell) :happy:

Det er jo veldig ulikt, men overnatting hos andre var null stress her. Puppen borte er puppen borte. Nå var jo min 18 mnd før jeg var borte på natta (og kuttet ikke nattamming før 20 mnd), men det var null stress. Og samme med tidspunktet for «natt» vs kveld/morgen, sa bare at puppen sover enda, men er våken i morgen :)
 
Hadde ventet lenge med å la henne sove borte. Hadde Ammet i senga og ikke sluttet med Nattamming, men hatt tidsbestemte måltider på natt i stedet.
 
Hadde ventet lenge med å la henne sove borte. Hadde Ammet i senga og ikke sluttet med Nattamming, men hatt tidsbestemte måltider på natt i stedet.

Jepp. Det som fungerer for oss nå er å roe henne i senga si eller løfte henne opp og roe henne dersom klokken er før 23. Når hun våkner etter 23 legger pappa seg med henne i gjestesenga og kommer inn til meg med henne klokken 04, og det er fri bar frem til klokken 07.30/08.00 når hun våkner :joyful:

Er midt i prosessen med å endre på duppene, virker som hun har gått fra tre dupper til å muligens kun behøve en på bare noen få dager.. Kanskje det er fordi vi har fått en rutine på natta og at hun sover bedre :joyful: For i dag ble dupp en og to superkort, typ 15 kvarter hver og ikke 1.5 timer hver. Måtte legge inn en ekstra dupp etter dette, hvor hun sov lenge og leggetiden ble veldig forskjøvet. Er vel det som skjer når man må over til en dupp? o_O
 
Jepp. Det som fungerer for oss nå er å roe henne i senga si eller løfte henne opp og roe henne dersom klokken er før 23. Når hun våkner etter 23 legger pappa seg med henne i gjestesenga og kommer inn til meg med henne klokken 04, og det er fri bar frem til klokken 07.30/08.00 når hun våkner :joyful:

Er midt i prosessen med å endre på duppene, virker som hun har gått fra tre dupper til å muligens kun behøve en på bare noen få dager.. Kanskje det er fordi vi har fått en rutine på natta og at hun sover bedre :joyful: For i dag ble dupp en og to superkort, typ 15 kvarter hver og ikke 1.5 timer hver. Måtte legge inn en ekstra dupp etter dette, hvor hun sov lenge og leggetiden ble veldig forskjøvet. Er vel det som skjer når man må over til en dupp? o_O
Når vi gikk fra 2 til en dupp så fikk mini en 10min dupp på ettermiddagen. Nok til at han ikke ble overtrøtt, men samtidig så kort at han sovna på kvelden. Lurt å tenke på (ser ut som du allerede gjør det altså ) at selv om de "ikke trenger" mat på natt og det er en vane så medfører gjerne den vanen likevel sult. Så når man slutter med nattmat så bør det gjøres gradvis for babyene/toddleren er sulten selv om de ikke trenger mat. Voksne som står opp å spiser på natt har en vane de også, og se blir også sultne om de ikke får spise.
 
Back
Topp