Satt tilbake på ultralyd

Bkno8958092

Andre møte med forumet
Jeg var på tidlig ultralyd i uke 12+0 hvor hun også bekreftet at jeg var 12 uker. Var på ny ultralyd i dag uke 16 trodde jeg, dette var ordinær ultralyd (litt tidlig). Men i dag sa Hu at jeg var bare 15 uker så jeg ble satt en hel uke tilbake. Det synes jeg var kjedelig og får det ikke til å stemme. Fikk time til ny ul om 2 uker og 2.dager da vil jeg ifølge tidlig ul være 20+2 men ifølge sykehuset idag være 19+2. Hvordan kan dem se så forskjell med en uke? På oul da så er jeg kanskje blitt over 20 uker om tidlig oul stemmer. Noen som har opplevd bli satt en uke tilbake på ultralyd men blitt satt frem igjen på oul?
 
Jeg var på tul da jeg var 9+6. Da viste målene 10+0. Så var jeg på tul 14+2, og da viste målene 13+3/13+4... Var på kontroll nå 16+5 på sykehuset hvor jeg skal føde, og da viste målene 17+0. Så her var det også omtrent en uke forskjell på de to siste ultralydene med bare et par ukers mellomrom. Veldig rart.
Skal på oul om et par uker.

Første gang jeg var gravid, var det også omtrent en uke forskjell på tul i uke 9 og oul i uke 18. Jeg ble da satt fram på oul.
 
Disse små mageboerne vokser nok litt i rykk og napp til å begynne med og på slutten av svangerskapet. Grunnen til at oul er satt til uke 17-19 er fordi dette er det tidspunkt i graviditeten hvor fostrene utvikler seg/vokser likt. Derfor kan tul gi noe ulike estimeringer og dette er årsak til at endelig termindato settes etter rutiner rundt oul.
 
Ultralyd-jordmora jeg var hos på TUL sa det var veldig vanlig at de måler feil når det er tidlig. Det er snakk om veldig få mm feil som vil gi stort utslag siden babyene er så små enda :) Jeg ble satt frem en uke på TUL, så hvis det stemmer er jeg 20+2 når jeg har fått time til OUL :rolleyes:
 
Jeg var på privat TUL forrige torsdag hvor hodet til lille ble målt til 27mm og jeg ble flyttet fra 13+1 til 13+5. Nå på onsdag skulle jeg på en undersøkelse hos gynekolog. Hun tok også ultralyd og målte hodet til 30mm og sa at jeg var 14+4 (så de var enige om termin). Men det jeg ville frem til er at hodet har vokst hele 3mm på 6 dager, så det er ganske utrolig hvor mye som skjer på under ei uke :)
 
Ultralyd-jordmora jeg var hos på TUL sa det var veldig vanlig at de måler feil når det er tidlig. Det er snakk om veldig få mm feil som vil gi stort utslag siden babyene er så små enda :) Jeg ble satt frem en uke på TUL, så hvis det stemmer er jeg 20+2 når jeg har fått time til OUL :rolleyes:
Når har du OUL? Jeg har 2. september, da er jeg 19+3. Syntes det var seint, men gynekologen mente det var veldig bra med «sein» OUL for da så de enda bedre :)
 
Når har du OUL? Jeg har 2. september, da er jeg 19+3. Syntes det var seint, men gynekologen mente det var veldig bra med «sein» OUL for da så de enda bedre :)
Jeg har 11 september elns :) Men jeg føler jo at 20+2 er veeldig sent :p Sendte mld til jm og spurte om hun ville sende ny henvisning eller om det ikke hadde noe å si. Så får jeg se hva hun svarer :) Er kjedelig å vente så lenge uansett.. :rolleyes:
 
Disse små mageboerne vokser nok litt i rykk og napp til å begynne med og på slutten av svangerskapet. Grunnen til at oul er satt til uke 17-19 er fordi dette er det tidspunkt i graviditeten hvor fostrene utvikler seg/vokser likt. Derfor kan tul gi noe ulike estimeringer og dette er årsak til at endelig termindato settes etter rutiner rundt oul.

De fleste fostre er likest rundt uke 12-13 så det er egentlig det beste tidspunktet for en terminutregning, men oul er mellom ca uke 17-19 fordi organene må være store nok til å få undersøkt ordentlig. De er såklart også ofte likere her enn senere, men det er ikke hovedgrunnen til tidspunktet. Fikk beskjed om det på fostermedisinsk avdeling da jeg hadde oppfølging der i uke 13 og 18.i uke 18 var plutselig babyen tilsvarende uke 19 i størrelse, men de ville beholde målene fra uke 13 for termin, fordi det var det beste tidspunktet.

Så til ts så kan det være genetiske forskjeller som gjør at din baby er litt mindre nå, og mange blir satt tilbake på oul selv om det ikke kan stemme ifht til eggløsning osv. :)
Lykke til på neste oul-kontroll
 
Back
Topp