Gravid student?

Zazuuu

Betatt av forumet
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Februarlykke 2022❄️
Jeg prøver å bli gravid, men har lyst til å begynne å studere til høsten. Jeg har lyst til å begynne med studier så raskt som mulig (Har en veldig lavt lønnet jobb nå og er 32 år), og vet jo ikke hvor lang tid det kan ta å bli gravid.

Jeg har lyst til å ta permisjon fra studiene i et år om jeg får baby. Jeg ser man kan få stipend fra lånekassen i 49 uker mens man har permisjon. Og jeg har en jobb i tillegg, slik at kjæresten skal få rett på fedrekvoten.

Er det noen som har erfaringer med dette?
 
Jeg ville tatt studier først også prøvd etterpå, spørs hvordan studier du skal ta ?
Men du skal kanskje ta studiekompetanse først ? Det er beinhardt og krever 100% fokus ! Så ville absolutt ta det først mens du kan har deg selv å tenke på. Høyskoler kan man ta permisjon fra, men ville ikke gjort det med studiekompetanse
 
Vært gravid og fått barn som student. Kjør på :)
 
Jeg er student og fikk min lille i sisteåret og angrer ikke! :D Vi har en velfignfin barseltid
Jeg er glad for at det gir fleksibilitet det første året hennes i barnehagen så hun ikke må ha fulle dager til å begynne med, og lengre ferier. Jeg tok et års permisjon, men i vårt tilfellet valgte vi engangstøtnad fordi jeg ville ha muligheten til å jobbe i sommer bl.a. Mens far fikk være hjemme (vi er begge studenter). Jeg kjenner mange som har studert med barn og de fleste sier det gir mer motivasjon til å jobbe effektivt, selv om jeg ikke har prøvd å studere samtidig enda så har selv erfaring med å jobbe mye og studere samtidig og mindre tid gjør meg i hvertfall mer effektiv, uten at det går utover studiet. Pappaen her er langt mer effektiv nå enn før babyen og det er med en deltidsjobb i tillegg. så jeg vil ikke ventet med å få barn pga studier men man må være klar for det som kreves og virkelig vurdere.

Ang permisjon og låneksssa så er det noen begrensninger på det, bla inntekt til far. Jeg tror det er slik at om far skal ha permisjon må mor også ha opparbeidet rett og ta ut foldrepenger, og tror ikke man kan få Lånekassens foreldrepenger i tillegg, men her er jeg ikke sikker. Lånekassen/nav kan sikkert svare på hvilke muligheter dere har :)
 
Jeg tok studiekompetanse da jeg ventet nr 3, det gikk veldig bra, tok tok ett års pause etter det og var hjemme (eller jeg tok den teoretiske del av fagprøven i permisjonen) jeg begynte på høyskole, nå er jeg gravid igjen og begynner på mitt andre år på høyskolen når baby blir født:)

Jeg har fått stipend fra Lånekassen og foreldrepenger fra jobb, veldig greit:)

Men spørs jo også hvordan man er når det gjelder det faglige, jeg har aldri hatt problemer med skolen, ikke at jeg har fått toppkarakterer nå, da jeg har vært veldig dårlig i svangerskapene, men det har allikevel gått bra, man må nesten ta en vurdering selv på om man kan klare det!

Jeg er for å gi ting ett forsøk! :)

Jeg kan også ha minste hjemme til hun er 2 år pga jeg studerer og jobber deltid, kommer til å gjøre det samme med baby som kommer til høsten:)
 
Takk for svar! Ønsker å studere Barnehagelærer eller sykepleier.

Håper det er lett å få støtte fra Lånekassen og kombinere dette med penger fra ekstrajobbxsmile9
 
Jeg er student. Har ett år igjen og fikk barn i august i fjor. Jeg syns det er helt supert. Tok permisjon, så begynner på sisteåret mitt denne høsten.
Det betyr at jeg får vært lenger hjemme med minien, f.eks.
Obs! Hvis du har permisjon fra skolen og får støtte fra Lånekassen kan ikke far få foreldrepenger samtidig.
For oss er det null problem. Far utsetter sin permisjon til august når jeg begynner på skolen igjen, og minien trenger derfor ikke å begynne i barnehage før han er 15-16 mnd. :D

I tillegg så kommer jeg til å ha mye korte dager/dager med fri første halvåret hans i barnehagen. Noe jeg også synes er positivt.

Jeg synes det er supre muligheter hvis man får barn mens man studerer, hvertfall. Og er sjeleglad for at jeg ikke ventet ett år til for å fullføre skolen først.
 
Jeg har fått 3 barn som student, skal få barn nummer 4 som student i desember. Går fint det!

Far har ikke rett på "opprinnelig" fedrekvote, men har selvstendig rett til foreldrepenger og har da rett på 40 uker eller noe slikt. Men da må mor fylle aktivitetskravet. Man har rett på foreldrestipend fra Lånekassen, men hvis far tar ut over 50% permisjon blir det redusert og hvis far tar ut 100% får man ingenting. Men, vi skal gjøre det slik:

Jeg søker engangsstønad og foreldrestipend fra Lånekassen. Far tar ut 40% permisjon frem til jeg har mottatt alt foreldrestipend jeg har rett på, og da går han ut i 100%. For å fylle aktivitetskravet til mor, søker jeg på permisjon fra studiene og melder meg opp til et 100% nettbasert studie på fulltid (må være godkjent for støtte fra Lånekassen for å gå igjennom, det er det eneste). Tror forresten ikke det er noe krav om at man må bestå eksamen, man må bare være oppmeldt.
Men jeg personlig synes det er tullete at man må gjøre det slik!! Om bare jeg hadde jobbet og far var arbeidsledig hadde det ikke vært noe aktivitetskrav for far for at jeg skulle tatt ut permisjon.. rett og slett litt diskriminerende!
 
Jeg mener det stilles et krav om 60 fullførte studiepoeng før du kan ta permisjon, men jeg er ikke 100% sikker!
 
Vi fikk de 3 første mens vi studerte :) Er gått veldig greit for oss :) nå prøver vi på nr.4 og skal begge videreutdanne oss (eller jeg ny bachelor og han ny master, begge skal ta nettbasert med jobb)
Er positiv! man blir mye mer effektiv, får unna så mye, er friere i forhold til barns sykdom (egen innsatts)
Så lenge du er klar over at det ikke blir no dans på roser så tror jeg du fint kan klare deg :)
 
Jeg har fått 3 barn som student, skal få barn nummer 4 som student i desember. Går fint det!

Far har ikke rett på "opprinnelig" fedrekvote, men har selvstendig rett til foreldrepenger og har da rett på 40 uker eller noe slikt. Men da må mor fylle aktivitetskravet. Man har rett på foreldrestipend fra Lånekassen, men hvis far tar ut over 50% permisjon blir det redusert og hvis far tar ut 100% får man ingenting. Men, vi skal gjøre det slik:

Jeg søker engangsstønad og foreldrestipend fra Lånekassen. Far tar ut 40% permisjon frem til jeg har mottatt alt foreldrestipend jeg har rett på, og da går han ut i 100%. For å fylle aktivitetskravet til mor, søker jeg på permisjon fra studiene og melder meg opp til et 100% nettbasert studie på fulltid (må være godkjent for støtte fra Lånekassen for å gå igjennom, det er det eneste). Tror forresten ikke det er noe krav om at man må bestå eksamen, man må bare være oppmeldt.
Men jeg personlig synes det er tullete at man må gjøre det slik!! Om bare jeg hadde jobbet og far var arbeidsledig hadde det ikke vært noe aktivitetskrav for far for at jeg skulle tatt ut permisjon.. rett og slett litt diskriminerende!


Hej, har några frågor och hoppas du kan svara! Är gravid med vårt andra barn och har kommit halvveis i min bachelor när jag går ut i permisjon. Hoppas det inte blir för personliga frågor, jag tycker detta är så otroligt svårt (och håller med dig om diskriminerande).

1. Har far inte rätt på opprinnelig fedrekvote för att du inte har rätt på föräldrapengar från NAV?
2. Kan man söka engangsstönad samtidigt som far får föräldrarpengar?
3. Skall du studera för att endast täcka aktivitetskravet (alltså vara "ledig") eller kommer du studera med mål om att stå examen? Är de nettbaserte studierna en del av din opprinnelige studie? Skall ni vara lediga tillsammans då i starten?

Otroligt tacksam för alla svar du kan ge. Verkar som ni kommit på en väldigt smart modell!
 
Hej, har några frågor och hoppas du kan svara! Är gravid med vårt andra barn och har kommit halvveis i min bachelor när jag går ut i permisjon. Hoppas det inte blir för personliga frågor, jag tycker detta är så otroligt svårt (och håller med dig om diskriminerande).

1. Har far inte rätt på opprinnelig fedrekvote för att du inte har rätt på föräldrapengar från NAV?
2. Kan man söka engangsstönad samtidigt som far får föräldrarpengar?
3. Skall du studera för att endast täcka aktivitetskravet (alltså vara "ledig") eller kommer du studera med mål om att stå examen? Är de nettbaserte studierna en del av din opprinnelige studie? Skall ni vara lediga tillsammans då i starten?

Otroligt tacksam för alla svar du kan ge. Verkar som ni kommit på en väldigt smart modell!
1.Nei, ikke på vanlig grunnlag, men han kan søke permisjon som om "han var deg" etter at ungen er 6 uker, dersom du går tilbake til skolen f.eks
2. Ja, dersom du ikke har egen opptjent rett til foreldrepenger, har du opptjent rett til foreldrepenger og velger engangsstønad tror jeg denne frafaller eller noe sånt rart..
3. Jeg skal tilbake på skolen når hun er 6 uker, så jeg får bare et halvt år utsatt fordi det er mye som skjer på mitt studie rundt fødsel og det rett og slett ikke går opp. Han tar da permisjon de ukene jeg har samling og eksamen osv, så får jeg skrive bachelor til våren og tar bare det siste faget til høsten Så bli bacheloren godkjent.
 
1.Nei, ikke på vanlig grunnlag, men han kan søke permisjon som om "han var deg" etter at ungen er 6 uker, dersom du går tilbake til skolen f.eks
2. Ja, dersom du ikke har egen opptjent rett til foreldrepenger, har du opptjent rett til foreldrepenger og velger engangsstønad tror jeg denne frafaller eller noe sånt rart..
3. Jeg skal tilbake på skolen når hun er 6 uker, så jeg får bare et halvt år utsatt fordi det er mye som skjer på mitt studie rundt fødsel og det rett og slett ikke går opp. Han tar da permisjon de ukene jeg har samling og eksamen osv, så får jeg skrive bachelor til våren og tar bare det siste faget til høsten Så bli bacheloren godkjent.

Tack för svar! Behöver gräva mer i detta förstår jag...
 
Back
Topp