Post en upopulær påstand du står for

Jeg slet mye lenge, i hele barneskolen plasserte lærerene meg ut på slike ekstra grupper i norsken fordi jeg hang slik etter og slet veldig med det. Men først når jeg kom på videregående og nesten var ferdig der stillte lærere spørsmål om ikke jeg hadde testet meg for dysleksi, dro da selv på ppt og testet meg og de ble helt sjokkert at det aldri var tatt takni av barneskolen for det var vist gale nok til at det virkelig burde blitt oppdaget tidligere.

Og i og med de faktisk så jeg slet med det og plasserte meg i ekstrageupper i årevis er jeg i dag litt overrasket selv at ingen lærer den gang gjorde noe med det.

Så dessverre fikk jeg også svært lite tilpasning og hjelp, utenom å bli plassert ut i mindre arbeidsgrupper. Så på vitnemåler mitt er også norsk karakteren som drar snittet veldig ned:-/

Sløve lærere dessverre. Opplevde akkurat det samme, ble testet av ppt siste året på vgs.
Det har ødelagt mitt vitnemål, og har aldri fått god hjelp har bare strevd og det igjen gjorde meg skolelei. Håper og tror de er flinkere i dag med barna og at man snart får de fagene som er nødvendig å lære :)
 
Sløve lærere dessverre. Opplevde akkurat det samme, ble testet av ppt siste året på vgs.
Det har ødelagt mitt vitnemål, og har aldri fått god hjelp har bare strevd og det igjen gjorde meg skolelei. Håper og tror de er flinkere i dag med barna og at man snart får de fagene som er nødvendig å lære :)

Ja det håper jeg også. Jeg hadde det vanskelog på skolen av den grunn og hatet det, men etter jeg fikk vite om dysleksien og fikk tilpasset div så trivdes jeg myyye bedre på skolen:)
 
Jeg er oppvokst med bokmål på skole i Bergen, men da jeg flyttet til et «nynorsk fylke» ba jeg om å få førerkort og det meste på nynorsk av prinsipp :p Her i Sogn og fjordane skal det være nynorsk!
 
Dersom majoriteten brukte nynorsk som hovedskriftspråk ville dette vært naturlig, men sånn er det jo ikke:
- Grunnskoletall fra 2016-2017: 87.7 % bokmål og 12.2 % nynorsk.
- Videregåendetall fra 2016-2017: 94 % bokmål og 6 % nynorsk.

Tall fra SSB fra 2017 viser at bruken av nynorsk var på historisk bunnivå, og at den fortsetter å synke.

Skulle man valgt kun et skriftspråk er det derfor naturlig at bokmål, som er det skriftspråket som blir brukt av et klart flertall, er det som også blir valgt.

Nå mener jeg ikke løsningen trenger å være at man kvitter seg med språket, men at sidemål blir valgfag.

Skjønne det og veit jo nynorsk er i mindretall. Enig i at sidemål bør bli valgfritt for alle. Men reagere jo når enkelte seier det bør døy ut. Eg trivs godt med nynorsk og vil fortsette å skriva det.
 
Hvordan da som egne språk? :)
Ikke så kjent med india, så når du skrev dialekter så tenkte jeg slik det er i Norge (ikke at jeg forstår alle dialekter så godt her heller da:hilarious:) :)

Nei dei snakka helt ulikt. Eg studerte med 2 fra India og hun eine måtte oversette for hun andre, for hun snakka ikkje bra norsk. Dei klarte ikkje kommunisere enn om dei var frå samme land. Usikker kor mange ulike språk det er der men var ein del.
 
Nei dei snakka helt ulikt. Eg studerte med 2 fra India og hun eine måtte oversette for hun andre, for hun snakka ikkje bra norsk. Dei klarte ikkje kommunisere enn om dei var frå samme land. Usikker kor mange ulike språk det er der men var ein del.
Hvordan ordnet de det da? Tolk? :)
 
Og da kan man også tenke seg at når det ikke nødvendigvis er valgfritt på grunnskolen, i min kommune er det fremdeles nynorsk som hovedmål på alle. Har forstått at de ikke får velge nå heller slil det var når jeg gikk på skole der.
Joda, man velger.
 
Alle i min klasse kunne ikke fordra nynorsk på videregående, selv om læreren selv hadde det som hovedmål og var glad i det.
Så læreren selv trenger absolutt ikke å påvirke. Du kan ikke si at hun uttrykker en negativ holdning til elevene sine, for det vet du ikke :)
Så lenge hun har negative holdninger selv er det en reell sjanse for at at hun utrykker de.
 
Hehe, det må du bare mene. Er det gøy om jeg sier at jeg også jobber 50% som språkvasker og oversetter... til NYNORSK? :p
Flott, men holdningen din kan alikevel være negativ ovenfor elevene dine.
 
man kan jo fint få mene noe/være enig i noe som lærer uten at det behover å påvirke hverken hvordan man lærer bort eller meninger til elevene.

Som kelsey viser til så finnes det jo faktisk statistikk som viser at bruken av nynorsk i skolene er på bunnnivå. Så jo det er nok på mange måter et utdøende skriftspråk.

Men det spørs om det må dø ut i generasjonene våre før det «forsvinner».

Er 76000 elever i grunnskolen for få brukere mener du? Mer enn ett årskull bruker altså nynorsk, men du mener at det bør de ikke få gjøre, språket dems bør dø ut.
 
Er 76000 elever i grunnskolen for få brukere mener du? Mer enn ett årskull bruker altså nynorsk, men du mener at det bør de ikke få gjøre, språket dems bør dø ut.

Det vi snakker om er det motsatte av tvang - og la elevene fra starten av selv velge hvilket skriftmål de ønsker å bruke, og la sidemål være valgfag.

Slik det er nå fastsetter kommunen om den enkelte skole skal bruke nynorsk eller bokmål i den skriftlige opplæringen. Foreldrene får velge om elevens lærebøker skal være på nynorsk eller bokmål, med unntak av norskfaget. Fram til og med 7. klasse må elevene bruke samme hovedmål som skolen i sine skriftlige arbeider.

På ungdomskolen og videregående får elevene selv velge skriftlig hovedmål, og da velger majoriteten bokmål. I tillegg er antallet som velger bokmål økende fra år til år. Dette sier noe om hvor få som egentlig ønsker å ta i bruk nynorsk. Det burde jo ikke være slik at barn som ønsker å skrive bokmål blir tvunget til å bruke nynorsk på barneskolen.

Fortsetter denne utviklingen er det nærliggende og tro at nynorsk før eller siden vil dø ut - med mindre man setter inn tiltak for å forhindre det, slik det allerede er gjort hos NRK.
 
Det vi snakker om er det motsatte av tvang - og la elevene fra starten av selv velge hvilket skriftmål de ønsker å bruke, og la sidemål være valgfag.

Slik det er nå fastsetter kommunen om den enkelte skole skal bruke nynorsk eller bokmål i den skriftlige opplæringen. Foreldrene får velge om elevens lærebøker skal være på nynorsk eller bokmål, med unntak av norskfaget. Fram til og med 7. klasse må elevene bruke samme hovedmål som skolen i sine skriftlige arbeider.

På ungdomskolen og videregående får elevene selv velge skriftlig hovedmål, og da velger majoriteten bokmål. I tillegg er antallet som velger bokmål økende fra år til år. Dette sier noe om hvor få som egentlig ønsker å ta i bruk nynorsk. Det burde jo ikke være slik at barn som ønsker å skrive bokmål blir tvunget til å bruke nynorsk på barneskolen.

Fortsetter denne utviklingen er det nærliggende og tro at nynorsk før eller siden vil dø ut - med mindre man setter inn tiltak for å forhindre det, slik det allerede er gjort hos NRK.

Me kunne velge for barna våre, enn om det er bokmål på skulen. Det fikk me valg av til 1 klasse.
 
Me kunne velge for barna våre, enn om det er bokmål på skulen. Det fikk me valg av til 1 klasse.

Gjaldt dette også i norskfaget? Det er mulig det er særegne regler på noen skoler, det vet jeg ikke. Reglene jeg skrev var fra udir :)
 
Så lenge hun har negative holdninger selv er det en reell sjanse for at at hun utrykker de.
Det KAN, men trenger absolutt ikke bety at hun gjør det. Jeg kan komme borti noe ekkelt/negativt på jobb, men viser det ikke til brukeren fordi om. Nå vet ikke jeg hva slags jobb du har, men når man jobber med mennesker så lærer man seg gjerne å legge litt skjul på alt man føler/tenker :)
 
Back
Topp