Hvordan få riktig temp på melk til flaskebaby?

Persillebrille

Elsker forumet
Assistert-jentene
Himmelbarn
Septemberbarna 2019
Novemberbarna 2021
Vi kommer nok til å bruke mest flaske på babyen vår da jeg kun kan amme to ggr i døgnet. Har spørsmål rundt dette da:p

1. Hvilken metode(feks dere som har barn fra før) brukte dere for å varme opp melk?

2. Hvor mange grader skal den være? Har sett lunkent og at man drypper på håndledd, men måler dere grader også? Hvordan gjorde dere det?

3. Er det noen tåteflasker å anbefale? Tenker da mest på materiale. Å drikke av gummitut på plastflaske så må da noen tuter/flasker ha stoffer i seg som baby ikke bør ha.

4. Er det noen morsmelkerstatning å anbefale? Finnes det morsmelkerstatning uten animalsk melk i? Min kusine måtte kutte ut all melk i kostholdet da babyen hennes fikk kolikk og det hjalp. Kumelk er tungt fordøyelig så en liten babymage kan da ikke ha helt godt av det.
 
Sniker.

Vi ga bare flaske og brukte denne. Ville aldri vært foruten! Hadde den ikke den første halvannen måneden og det var mye mer tungvint.
Blandet du erstatning med egen morsmelk?
Jeg kommer nok til å måtte pumpe og etterhvert begynne å blande med erstatning.
 
Baby Brezza virker helt genialt til de som hovedsaklig gir erstatning. Har aldri testet den, men ville definitivt gått for en slik om jeg måtte gitt barnet mitt erstatning.

Når det kommer til å varme opp melken kjøpte jeg selv en flaskevarmer, i god tro om at den skulle varme opp til perfekt varme. Men den var altså for varm. Kan hende jeg brukte den feil? Men aldri prøvd igjen. Vi har kokt opp vann i vannkoker, tatt vannet oppi et litermål og deretter flasken oppi der og bare fulgt med når den når riktig temperatur. Tar den utav og "rister" (blander) melka før jeg har dryppet noen dråper på håndleddet. Melken skal være 37 grader, altså holde kroppstemperatur. Har aldri brukt termometer og synes vel egentlig det høres veldig unødvendig ut. Man kjenner det på håndleddet når melken er klar. Slik som med smør og melkblanding til bolledeig.
 
Vi brukte vannkoker med termostat. Kokte opp vann en gang per døgn, lot det avkjøles i vannkokeren og varmet opp til 40 grader når vi skulle lage melk.
 
Baby Brezza virker helt genialt til de som hovedsaklig gir erstatning. Har aldri testet den, men ville definitivt gått for en slik om jeg måtte gitt barnet mitt erstatning.
Jeg skal kjøpe en baby brezza. Morsmelk kan jo Evt bare helles i flasken etterpå og ristes.
Men at man skal bruke sterilt vann står det:bookworm: Sterilt? Blir vann helt sterilt ved koking tro:bored:
 
Jeg skal kjøpe en baby brezza. Morsmelk kan jo Evt bare helles i flasken etterpå og ristes.
Men at man skal bruke sterilt vann står det:bookworm: Sterilt? Blir vann helt sterilt ved koking tro:bored:
Morsmelk kan sikkert blandes inn med erstatning, men hvorfor tenker du å gjøre det? Er det ikke like greit å gi det i hver sin omgang?
Om du blander det vil jeg tro det er lurt å varme opp morsmelka til samme temperatur som erstatningen før man blander? Men er altså ikke sikker.

Kokt vann er vel så sterilt som man kan få det uten å kjøpe desinfisert vann, altså helt rent vann. Bruker å koke vannet i 5 min, bare for å være sikker.
 
Morsmelk har du på flaske og putter flaska i et varmt vannbad. Hell litt melk på håndleddet ditt, på underarmen, når melka har samme temp som håndleddet er det som regel god temp :p
Baby brezza funker best til erstatning. :)
 
Og vann til morsmelkerstatning kokes i 5 min, da er du helt sikker på at det blir bra for liten mage :)
 
I
Morsmelk kan sikkert blandes inn med erstatning, men hvorfor tenker du å gjøre det? Er det ikke like greit å gi det i hver sin omgang?
Om du blander det vil jeg tro det er lurt å varme opp morsmelka til samme temperatur som erstatningen før man blander? Men er altså ikke sikker.

Kokt vann er vel så sterilt som man kan få det uten å kjøpe desinfisert vann, altså helt rent vann. Bruker å koke vannet i 5 min, bare for å være sikker.
Fikk tipset pga smaken av morsmelk liker baby gjerne best:) Og siden det kommer til å være små mengder medisin i morsmelken så kan det være bra å gi litt og litt. 50/50 feks. Og det kommer ikke til å være så mye morsmelk å ta av tror jeg:dead: Hun får rent morsmelk de to gangene i døgnet jeg får lov å amme. Det er jordmor som har kommet med disse forslagene.
 
I

Fikk tipset pga smaken av morsmelk liker baby gjerne best:) Og siden det kommer til å være små mengder medisin i morsmelken så kan det være bra å gi litt og litt. 50/50 feks. Og det kommer ikke til å være så mye morsmelk å ta av tror jeg:dead: Hun får rent morsmelk de to gangene i døgnet jeg får lov å amme. Det er jordmor som har kommet med disse forslagene.

Om hun får mme fra start kan det også godt være at hun vender seg til smaken av både mme og morsmelk. Min fikk begge deler de første ukene og hadde ingen smakspreferanser da :)
Uansett, lykke til når den tid kommer! ❤️
 
I

Fikk tipset pga smaken av morsmelk liker baby gjerne best:) Og siden det kommer til å være små mengder medisin i morsmelken så kan det være bra å gi litt og litt. 50/50 feks. Og det kommer ikke til å være så mye morsmelk å ta av tror jeg:dead: Hun får rent morsmelk de to gangene i døgnet jeg får lov å amme. Det er jordmor som har kommet med disse forslagene.
Åja, da forstår jeg :happy: Det går nok fint uansett hva du velger å gjøre da, om du vil blande eller ikke :) Er det noen begrensning hvor mye morsmelk du kan gi på et døgn? Må du veie baby før og etter amming f.eks for å se hvor mye hun får i seg, eller er det bare sagt to amminger og litt i erstatningen? :)
 
Sniker fra oktober
1. Hvilken metode(feks dere som har barn fra før) brukte dere for å varme opp melk?

Koke vann i vannkoker, fylle i flaskene og kjøle de ned. Ved måltid - varme de opp (Micro, vannbad eller en blanding av nykokt varmt vann og ferdigkokt kaldt vann) og ha i mme til slutt.

2. Hvor mange grader skal den være? Har sett lunkent og at man drypper på håndledd, men måler dere grader også? Hvordan gjorde dere det?

Som du sier, eller smak på om den er lunken.

3. Er det noen tåteflasker å anbefale? Tenker da mest på materiale. Å drikke av gummitut på plastflaske så må da noen tuter/flasker ha stoffer i seg som baby ikke bør ha.

Finnes tåteflasker i glass. Men ellers er de som selges i plast BPA frie.

4. Er det noen morsmelkerstatning å anbefale? Finnes det morsmelkerstatning uten animalsk melk i? Min kusine måtte kutte ut all melk i kostholdet da babyen hennes fikk kolikk og det hjalp. Kumelk er tungt fordøyelig så en liten babymage kan da ikke ha helt godt av det.

De fleste tåler nan/hipp.
Ved f. eks kumelkallergi får man dekket spesial mme fra apoteket. De kan kjøpes uten resept, men er dyre. 220kr for 1 boks som inneholder mindre enn nan/hipp på butikken gjør. Da blir det fort noen tusenlapper i mnd på mme
 
Har vært pumpe mamma og flaske mamma til to. Har aldri blandet me og mme, ungene viste ingen forskjell i preferanse (melk er melk for de). Kjøpte babybrezza når nr 2 kom og den har vært det beste kjøpet jeg har gjort. Så mye enklere enn å varme opp og måle opp foe hånd. Steriliserte flaskene i mikrobølgeovn med mikro sterilisator. Ferdig på noen få min.
Brukte hipp, de fleste tåler den litt bedre enn nan.
Når vo skulle på tur brukte jeg gjerne ferdig laget mme på boks som jeg helte over på flaske. Satte flasken oppi en kopp med varmt vann til den ble lunken. Målte aldri grader, men på håndleddet. Ungene drakk den til og med uten oppvartning så de var ikke så nøye på det.
Alle plastflasker som selges i Norge skal være frie for giftstoffer. Der er smak og behag hvilke man velger. Kan være en fordel med anti konlikk flasker (finnes ulike merker) som gjør at melken kommer litt saktere ut og forebygger luftsmerter.
Noen barn blir fortoppet av mme og da kan litt maltekstrakt hjelpe.

Noen få barn reagerer på kumelkprotein da får man mme på resept fra lege. For alle andre er der unødvendig i drikke speialmelk.
 
Åja, da forstår jeg :happy: Det går nok fint uansett hva du velger å gjøre da, om du vil blande eller ikke :) Er det noen begrensning hvor mye morsmelk du kan gi på et døgn? Må du veie baby før og etter amming f.eks for å se hvor mye hun får i seg, eller er det bare sagt to amminger og litt i erstatningen? :)
Vi har ikke bestemt noe helt fast. Det har ikke være snakk om veiing eller noe sånt. Det er ingen fast begrensning for hvor mye morsmelk. Jeg kan fullamme hvis jeg vil, men jeg vil ikke fylle opp min lille baby med sentralstimulerende medisiner:nailbiting: Vil prøve å begrense medisin så mye som mulig, og jeg vil at hun skal få antistoffene som er i melken min:facepalm:
 
Back
Topp