Hvor lenge må jeg koke vann til babyen?

FintFerdig

Betatt av forumet
har siden fødselen kokt alt vann som barnet skal drikke/spise, samt kokt smokker og tåteflasker.
Nå er lille 6 mnd og jeg lurer på om jeg fortsatt trenger å koke? Hun sleiker jo på gulvet og alt mulig annet hun kommer over, og skjeer/skåler vaskes jo bare i «vanlig» oppvaskemaskin. Bitelekene skal også bare vaskes i mildt såpevann og kan ikke engang kokes...

Føles derfor litt unødig å drive å koke og avkjøle vann som skal på tutekopp eller skal brukes i grøt.

Hva gjør dere andre?
 
Kokte ikke vann som ble gitt som drikke, og steriliserer smokker bare før første gangs bruk.
 
har siden fødselen kokt alt vann som barnet skal drikke/spise, samt kokt smokker og tåteflasker.
Nå er lille 6 mnd og jeg lurer på om jeg fortsatt trenger å koke? Hun sleiker jo på gulvet og alt mulig annet hun kommer over, og skjeer/skåler vaskes jo bare i «vanlig» oppvaskemaskin. Bitelekene skal også bare vaskes i mildt såpevann og kan ikke engang kokes...

Føles derfor litt unødig å drive å koke og avkjøle vann som skal på tutekopp eller skal brukes i grøt.

Hva gjør dere andre?
Vi har rent vann i Norge og trenger ikke koke vannet før det gis til baby (med mindre det er kokepåbud). Smokker vet jeg ikke nie om, og flasker mm er det egne retningslinjer for avhengig av om du serverer morsmelk eller erstatning. For morsmelk er rådet å vaske grundig etter hver bruk me sterilisere det en gang om dag, men annerledes for mme. Uavhengig på alder på baby er både me og mme upasteurisert melk, og utstyret må derfor behandles slik.
 
Ved 6 mnd kan man gi vann fra springen. Vi kokte vannet frem til da.

Smokkene steriliser vi 1 gang om dagen. Men vi har flaskebarn så vi hiver de bare sammen med flaskene.
 
Har aldri kokt vann som gis som drikke, det er rent vann i springen i Norge. Sluttet å koke flasker rundt 6 mnd (hadde flaske barn) vasket de bare i oppvaskmaskinen.
 
har siden fødselen kokt alt vann som barnet skal drikke/spise, samt kokt smokker og tåteflasker.
Nå er lille 6 mnd og jeg lurer på om jeg fortsatt trenger å koke? Hun sleiker jo på gulvet og alt mulig annet hun kommer over, og skjeer/skåler vaskes jo bare i «vanlig» oppvaskemaskin. Bitelekene skal også bare vaskes i mildt såpevann og kan ikke engang kokes...

Føles derfor litt unødig å drive å koke og avkjøle vann som skal på tutekopp eller skal brukes i grøt.

Hva gjør dere andre?

Fra 6 mnd ha jeg drikkevann fra springen. Lot det renne godt først :)
 
Det alle andre skriver :) Jeg hadde MME barn, og da kokte jeg flaskene og vannet til mme til jeg var ferdig med MME, men det er spesielle regler på akkurat dette, da det har med bakterier i mme å gjøre.
Men ga vanlig vann fra springen uten å koke det. når han bare skulle ha vann.
 
Back
Topp