3 barneseter i bilen, hvem sitter i midten?

Bergen05072016

Blir kjent med forumet
Januarlykke 2020
Når den nye babyen kommer har vi 3 bakovervendte seter i bilen. Den minste med isofix og base, mellomste med isofix og den eldste med beltestol. Noen som også har tre små? Hvordan får dere den som sitter i midten til å komme seg dit, og festet selen? Vi har 7 seter, bør jeg vurdere og sette bemtestolen i den bakerste raden?
 
Hos oss kommer eldste til å sitte i midten pga bilsyke. Han sitter i beltestol uten isofix, så får vi en småbarnsstol og spedbarnsstol med isofix på hver side. Jeg har forsåvidt lurt litt på dette med tre stoler, vi må jo naturligvis bytte til en større bil som gir plass til tre. Vi går for Ford galaxy, og der er det luke i gulvet der støttebenet skal stå, noen som vet hva vi kan gjøre med det?
 
Man skal ha de yngste på sidene. Den aller yngste på motsatt side av der sjåføren sitter, nest yngst bak sjåføren og eldst i midten :)
 
Må sjekke ut :) om vi skal ha en til må vi få en 7 seter.

Vi gjorde ganske grundig sjekk når vi kjøpte vår 7 seter for 3 år siden. Da fant vi ut følgende:

Peugeot 5008 og Citroen Picasso grand er de billigste og største familibilene når vi var på leting.

Ford S Max er ca samme størrelse og dyrere. Ford Galaxy er enda større men også dyr.

Neste bil vi kjøper blir en Nissan E-NV200 EVALIA. Den er elektrisk, billig og meget romslig!
 
Vi gjorde ganske grundig sjekk når vi kjøpte vår 7 seter for 3 år siden. Da fant vi ut følgende:

Peugeot 5008 og Citroen Picasso grand er de billigste og største familibilene når vi var på leting.

Ford S Max er ca samme størrelse og dyrere. Ford Galaxy er enda større men også dyr.

Neste bil vi kjøper blir en Nissan E-NV200 EVALIA. Den er elektrisk, billig og meget romslig!
Takk. Jeg ville aldri vurdert noen av de merkene selv. Rett og slett fordi jeg alltid har kjørt honda og Volvo. Men kanskje jeg må sjekke ut :)
 
Man skal ha de yngste på sidene. Den aller yngste på motsatt side av der sjåføren sitter, nest yngst bak sjåføren og eldst i midten :)

Takk for oppklaring!

Må sjekke om det er mulig å sette størstemann i midten. Jeg ser jeg skrev at hun sitter i beltestol. Men det jeg mente var at hun sitter i en bakovervendt barnestol festet med belter. Der må to belter festes til stolen foran. Må sjekke om det er mulig/trygt å feste de til stolene foran når den er plassert i midten :happy:
 
Takk. Jeg ville aldri vurdert noen av de merkene selv. Rett og slett fordi jeg alltid har kjørt honda og Volvo. Men kanskje jeg må sjekke ut :)

Ja jeg kan ikke akkurat skryte av at vår Peugeot er en fantastisk bil;) Men den gir oss den plassen vi trenger når vi heller har valgt å bruke penger på andre ting:laughing002
 
Vi gjorde ganske grundig sjekk når vi kjøpte vår 7 seter for 3 år siden. Da fant vi ut følgende:

Peugeot 5008 og Citroen Picasso grand er de billigste og største familibilene når vi var på leting.

Ford S Max er ca samme størrelse og dyrere. Ford Galaxy er enda større men også dyr.

Neste bil vi kjøper blir en Nissan E-NV200 EVALIA. Den er elektrisk, billig og meget romslig!

Vi kjøpte nettopp Citröen c4 picasso (spacetourer heter vår da den byttet navn i år), veldig fornøyd med den og plassen. Nå kjøpte vi den fordi vi har en labrador som har et stort bur da. God pris var det på bilen også i forhold til mye annet vi så på. Vurderte Peugeot 5008, men med samme utstyr ble den en del dyrere.
 
Nå kom jeg på at vi må ha ny bil... Hos oss blir det fremovervendt beltestol + en bakovervendt småbarnsstol og babystol. Ser for meg at det er enklest å ha den eldste i midten. Hun kan klatre inn og ta på setebelte selv.
 
Hvorfor den rekkefølgen?
Det er rekkefølgen på hva som anses som tryggest ifølge vegvesenet, tryggtrafikk.no og NAF. Man skal starte med yngste i den tretaggede plassen fordi se tåler minst.

Sist jeg leste om dette og snakket med noen fra vegvesenet var i 2016 da jeg var gravid for første gang. Så vet ikke om noe har forandret seg siden den gang, men tviler.
 
Vi har eldste i beltestol foran i passasjersetet, mellomste bak henne og yngste bak sjåføren. Må gjerne bytte om de to siste da, ifølge innlegget over. Hvem sitter i midten? Mammaen :hungover::hilarious:
 
Det er rekkefølgen på hva som anses som tryggest ifølge vegvesenet, tryggtrafikk.no og NAF. Man skal starte med yngste i den tretaggede plassen fordi se tåler minst.

Sist jeg leste om dette og snakket med noen fra vegvesenet var i 2016 da jeg var gravid for første gang. Så vet ikke om noe har forandret seg siden den gang, men tviler.
Jeg kontaktet Trygg trafikk og fikk til svar at midten er tryggest. De anbefalte ikke side da høyre eller venstre spillte liten rolle da risikoen var omtrent det samme.
Fikk det svaret uten å ha oppgitt alder på barna.
 
Jeg kontaktet Trygg trafikk og fikk til svar at midten er tryggest. De anbefalte ikke side da høyre eller venstre spillte liten rolle da risikoen var omtrent det samme.
Fikk det svaret uten å ha oppgitt alder på barna.
Skal kontakte de igjen jeg også. Helt siden bilstol ble «en greie» så har høyre siden vært ansett som tryggest. Så det du har fått beskjed om er eventuelt ganske nytt.
 
Skal kontakte de igjen jeg også. Helt siden bilstol ble «en greie» så har høyre siden vært ansett som tryggest. Så det du har fått beskjed om er eventuelt ganske nytt.
Er noen år siden da, 2016 elns, men høyre skal være tryggere enn midten? Vet du hvorfor?
 
Er noen år siden da, 2016 elns, men høyre skal være tryggere enn midten? Vet du hvorfor?
Husker ikke hva de sa, dessverre :/ Jeg bare vet det har vært sånn lenge og at jeg fikk det bekreftet av flere eksperter sist jeg var gravid. Men greit å oppdatere seg nå som jeg venter nr 2 :)
 
Back
Topp