Hvorfor blir man forelsket i andre?

Luna30

Glad i forumet
FebbisBebbis2021 ❄️
Om man er i et forhold, hvorfor blir("kan bli") man forelsket i andre, hva er din mening?
 
Jeg tror det handler om at man savner noe fra partneren, men for å virkelig forelske seg på nytt tror jeg at man må ha mistet litt av den kjærligheten man hadde til den første.

Noen er jo polyamorøse og får det til å fungere fint, det tror jeg handler om at forskjellige personer fyller forskjellige behov. Så lenge alle er innstilt på at det er sånn det er, så tror jeg det kan funke fint.
 
Eks min hadde forhold til ei. Det kom nok delvis av 2 barn som krevde meir enn eg kunne gi og ikkje hadde tid til han. Det betyr ikkje at utroskap er greit som løsning altså. Men lurer på om dette var medvirkende, ikkje at det var min skyld. Med baby som skrek 20 timer i døgnet og barn på 2 år utenom, gikk eg tom for energi. Ikkje direkte forelskelse men.
 
Jeg tror en kan bli betatt av andre kanskje fordi de minner en om starten av forholdet til partner, eller fordi de er fascinerende. Kanskje en også savner noe i forholder, jeg føler i hvert fall at jeg var mye mer spennende før familielivet satte inn :p
 
Jeg tror en kan bli betatt av andre kanskje fordi de minner en om starten av forholdet til partner, eller fordi de er fascinerende. Kanskje en også savner noe i forholder, jeg føler i hvert fall at jeg var mye mer spennende før familielivet satte inn :p
Ja det tror jeg også, man blir gående i de samme rutinene og man tenker for mye på det så finner man alltid noe man mangler i livet.
 
Jeg tror en kan bli betatt av andre kanskje fordi de minner en om starten av forholdet til partner, eller fordi de er fascinerende. Kanskje en også savner noe i forholder, jeg føler i hvert fall at jeg var mye mer spennende før familielivet satte inn :p
Akkurat det jeg skulle til å skrive :p Og så tror jeg at enkelte kanskje har lettere for å tenke at hverdagen blir kjedelig i lengden enn andre har. Men det blir jo mest hverdager uansett hvilken partner man har.
 
Akkurat det jeg skulle til å skrive :p Og så tror jeg at enkelte kanskje har lettere for å tenke at hverdagen blir kjedelig i lengden enn andre har. Men det blir jo mest hverdager uansett hvilken partner man har.
Ja, med en ny partner så er det kanskje spennende en stund, men så kommer man sakte men sikkert inn i en rutine og livet blir ikke fult så spennende lenger..
 
Ja, med en ny partner så er det kanskje spennende en stund, men så kommer man sakte men sikkert inn i en rutine og livet blir ikke fult så spennende lenger..
Det er nettopp det. Man for all del, vi er alle forskjellige. Og alle forhold er forskjellige.
 
Det er nettopp det. Man for all del, vi er alle forskjellige. Og alle forhold er forskjellige.
Joda, det er vel ikke alle som er skapt til å være sammen med en person resten av livet, sånn er det bare. Men for min del så kan jeg bli "forelsket", ikke fordi jeg vil ikke vil være sammen med min samboer, men fordi jeg savner litt spenning og forelskelse.. Eller at vi har en tøff periode.
 
Joda, det er vel ikke alle som er skapt til å være sammen med en person resten av livet, sånn er det bare. Men for min del så kan jeg bli "forelsket", ikke fordi jeg vil ikke vil være sammen med min samboer, men fordi jeg savner litt spenning og forelskelse.. Eller at vi har en tøff periode.
Ja, forstår hva du mener :) Tror det er ganske vanlig.
 
Om man er i et forhold, hvorfor blir("kan bli") man forelsket i andre, hva er din mening?
Fordi vi er lage mt slik at vi tiltrekkes av spenning, vi er ment å formere oss. Og når det er slik at man er sliten av mammarollen, gubben sitter i joggebuksa med beina på bordet, sexlivet er labert, man ser de tingene med gubben man ikke så i nyforelskelsensrus. Da er det lett å bli betatt av andre som kanskje får deg til å føle deg vel. Og dette er sunt og normalt så lenge det bare blir med betatt.
 
Vi er skapt slik at vi tiltrekkes andre mennesker. De fleste vil kjenne på en tiltrekkelse fra andre, men det er hva du gjør med det som betyr noe.
Når en er i et langvarig forhold og hverdagen har slått inn for lengst, så kan det være mange som blir smigret av en kjekkas som gir komplimenter.
Å få følelsen av at du fortsatt er en attraktiv person. Det ligger i vår natur.
 
Last edited by a moderator:
Fordi mange mennesker ikke er faktisk monogame. De er enten serie-monogame, eller poly.
 
Spenning og troen på at det er "grønnere på den andre siden" kan vel gjøre at noen blir betatt av andre selv om de har mann/dame.

Viktig å vanne og gjødsle på egen side;)
 
I bunn og grunn hormoner. Jeg har vært betatt i andre, selv når jeg har vært i gode forhold.
Samme her. Jeg har merket at jeg blir ekstra lett betatt av menn generelt når jeg har eggløsning. Så hos meg er det hormonelt betinget.
 
Samme her. Jeg har merket at jeg blir ekstra lett betatt av menn generelt når jeg har eggløsning. Så hos meg er det hormonelt betinget.

Her også! Uten tvil sammenheng med EL. Da føler jeg meg mer vel selv, og menn er mer interessante. Trenger ikke EL-tester :hilarious::hilarious:
 
Spenning og troen på at det er "grønnere på den andre siden" kan vel gjøre at noen blir betatt av andre selv om de har mann/dame.

Viktig å vanne og gjødsle på egen side;)

Her har det ingenting å si på hvor mye jeg vanner gubben på om jeg finner noen andre tiltrekkende. Er overhode ikke noe galt med han. Men jeg rett å slett så noen andre som også hadde noe som jeg fant tiltrekkende. Hadde jeg ikke funnet andre tiltrekkende folk ville jeg jo fremdeles sittet med kjærlighetssorg etter min første kjærlighet. Det finnes ikke bare en rett mann der ute i verden, vi blir tiltrukket av flere. Men det vi har hjemme har nok en innflytelse på hvor vidt vi responderer på denne andre personen vi møter på. Skulle jeg måttet vanne og gjødsle gubben hver gang jeg så noen jeg likte på gata så hadde han jo blomstra over av vassent halvdruknet ugress. Å vet ikke om det ville gjort han noe mer tiltrekkende...
 
Om man er i et forhold, hvorfor blir("kan bli") man forelsket i andre, hva er din mening?

Fordi det er helt naturlig. Det er ingenting i menneskets grunnleggende natur som tilsier at vi skal være monogame.
Jeg vil tørre å påstå at man sjeldent blir "forelsket," men heller betatt, eller tiltrukket. En forelskelse krever mye tid sammen med noen, på et personlig og intimt nivå (ikke intimt som i seksuelt).

Det har ingenting å gjøre med at det forholdet man alt er i er dårlig. Kan det også være tilfelle at man er i et dårlig forhold? Ja.
Er det nødvendig for at hjernen og kroppen skal fungere som de skal, og reagere på potensielle partnere? Nei.
Vi er laget for å fange opp feromoner, og å søke partnere som kan lage sterke avkom. Særlig rundt eggløsning, for de av oss som har det.

Følelser kan man ikke styre, og de trenger man heller ikke ha dårlig samvittighet for. Handlinger kan man styre.
 
Back
Topp