Noen med dyreallergi / barn med dyreallergi ?

mrsmama

Forelsket i forumet
Påskekyllingene 2020
... som har dyret dere eller barnet er allergisk mot?

Hvordan går det?

Eller hadde dere dyret og valgte omplassering isteden?
 
Samboer er allergisk mot dyr. Vi hadde dyr i Flere år.
Kommer litt an på hvor allergisk man er, for noen er det livsfarlig, for andre går det bra med medisiner og hyppig vasking
 
Jeg og samboer har katteallergi (min vises ikke på prøver og er kommet gradvis). Merker at jeg ikke lenger kan kose skikkelig med kattene (dvs bore ansiktet mitt ned i pelsen dems) men ellers merker jeg bare litt tett nese og kløende øyne. Samboer merker ingenting av mine katter (men får store problemer med andre katter). Vi har likvel bestemt at kattene får leve ut sitt liv her hos oss, men når de ikke er her lenger blir det ikke pelsdyr (begge kattene er for seniorer å regne, ene har passert 10, andre har passert 8.
 
Ja. Men det er ikke dyret han reagerer mest på (sterk allergi mot pollen, og prikktest ga «litt» utslag mot dyret vårt). Siden allergien (og astmaen) er utløst av pollen og han medisineres for det, får dyret bli hos oss ut livet. Dyret er forventet å leve i ca 3 år til. Hvis det skulle skje en drastisk forverring mtp allergi mot dyret, tar vi det når det kommer (og selvfølgelig med barnelegen vår) .
 
Jeg reagerer kraftig på enkelte katter. Gikk ok med de to jeg hadde, selv om jeg måtte unngå å kose så veldig mye med de. Omplasserte begge på grunn av svangerskap og baby.
 
Ja. Men det er ikke dyret han reagerer mest på (sterk allergi mot pollen, og prikktest ga «litt» utslag mot dyret vårt). Siden allergien (og astmaen) er utløst av pollen og han medisineres for det, får dyret bli hos oss ut livet. Dyret er forventet å leve i ca 3 år til. Hvis det skulle skje en drastisk forverring mtp allergi mot dyret, tar vi det når det kommer (og selvfølgelig med barnelegen vår) .
Er litt dette jeg lurer på - astma utløst av allergi.

Er dyr vi har i hus i dette tilfellet og reaksjonen er foreløpig kun utslett som enkelt behandles (13 mnd så luftveisplager kommer vel eventuelt senere eller snart?)
 
For barn over 5 år (om jeg husker riktig) kan vaksinasjon også være aktuelt. Forskjellig pollen, hund og katt, og en del annet er det mulig å vaksinere mot nå.


Luftveisplager er som regel neste steg etter de typiske høysnue symptomene som kløe i øyner, rennende nese og nysing, men det er ikke alle som får luftveisplager heller.
 
Hadde hund i 11 år, og jeg var konstant tett.. så blir det ny hund blir den en som har hår og ikke pels!
Nå skal det sies at den vi hadde ikke skulle røyte, men det gjorde den.
Hadde min datter vært allergisk hadde jeg nok valgt å omplassere...
Hadde du valgt det selv om plagene av allergien var enkle å behandle?

En håpløs situasjon..
 
Hadde du valgt det selv om plagene av allergien var enkle å behandle?

En håpløs situasjon..
Det kommer an på.. for meg var det ikke mulig å behandle, men var mitt valg å beholde hunden. Er det en enkel allergitablett, så er det en ting, men er hu som meg (min datter) funker det ikke. Så hadde valgt å la min datter slippe unna plagene jeg hadde. Konstant tetthet er ekstremt kjedelig når man ikke må.
 
Det kommer an på.. for meg var det ikke mulig å behandle, men var mitt valg å beholde hunden. Er det en enkel allergitablett, så er det en ting, men er hu som meg (min datter) funker det ikke. Så hadde valgt å la min datter slippe unna plagene jeg hadde. Konstant tetthet er ekstremt kjedelig når man ikke må.
Enig!
Ingen tetthet her ennå, men lurer på hvordan det vil utvikle seg ved barnehagestart i august. Om forkjølelsen vil bli verre pga allergi feks.
 
Her hos meg flytter ingen dyr pga allergi, et dyr har så mye bra å tilføre familien, at det hadde ikke vært noen omplassering før barn eller voksen blir veldig syk. Jeg bruker medisiner hver dag, vasker meg etter kos og bruker astma medisiner da det trengs,
 
Jeg er allergisk, men hunden vår er allergivennlig rase da. Reagerer ikke på hu.

Og kjenner at jeg reagerer veldig fort når jeg først reagerer på hunder da. Type røde øyne og nese. Nyser, øya renner. Jeg blir tungpusta. Får gøsj inn i øya konstant. Litt som når pollen er på tur ja. Har pollenallergi også da :p Men de hundene jeg reagerer på, da er reaksjonen på plass innen 5 minutter for fullt her. Kunne ikke hatt det sånn jeg. Derfor allergivennlig hund.
 
Last edited:
Vi hadde ikke kunne hatt dyr i det hele tatt, mannen reagerer litt på dem ved kontakt og jeg hoster til jeg spyr selv med astma- og allergimedisiner bare av at de er her. Vi passer for venner hvis det er noe, og huseieren sine dyr kan godt komme innom (pus kommer inn om døra står åpen) men vi er helt ødelagte begge to etter en uke.

Da jeg var liten var jeg konstant syk, vi hadde alltid katt, og vi omplasserte dem innad i familien når vi skjønte at jeg ble mer syk av å ha dem der.

Det er desverre ikke godt nok med medisinering for meg, og sjansene er utrolig store for at jentungen blir lik som meg med det. Jeg reagerer også på flere typer "allergivennlige" hunder.
 
... som har dyret dere eller barnet er allergisk mot?

Hvordan går det?

Eller hadde dere dyret og valgte omplassering isteden?
Måtte omplassere både hund og katter. Men nå er allergiene, astmaen og det atopiske eksemet bedre kontrollert, og vi har etter 12år fått katt igjen.
 
Utrolig vanskelig dilemma, vi har en gammel hund og klarer ikke se for meg å skulle omplassere henne. Hvis jeg selv var allergisk ville jeg nok ha holdt ut på et vis med å gjøre noen noen endringer. Men om en av barna ble syke av hunden, ville det ikke vært et alternativ å beholde om de ville fått plager og måtte vi måtte medisineres pga hunden.
 
Jeg reagerer også på flere typer "allergivennlige" hunder
Jeg tåler også såkalte allergivennlige hunder dårlig. Puddel f.eks. funker dårligere enn mye annet. Men er nøye med å ikke la dem i ansiktet, og å vaske hendene etter kontakt, så går det som regel greit. Tidligere fikk jeg digre astmaanfall jeg ikke hadde sjanse til å stoppe når jeg var i kontakt med hund. Resultatet var flere dager på sykehuset og jeg som ikke kunne bevege meg rundt på mange uker.

Du skal ikke spoke med allergier. MEN positive prøver trenger ikke bety allergi. Det gir en disposisjon for overfølsomhet, og man må se på symptomer for å si noe sikkert. Jeg ville sett ting litt an, og fjernet de allergener som var sterkere og siden sett hvordan det ble.
 
Utrolig vanskelig dilemma, vi har en gammel hund og klarer ikke se for meg å skulle omplassere henne. Hvis jeg selv var allergisk ville jeg nok ha holdt ut på et vis med å gjøre noen noen endringer. Men om en av barna ble syke av hunden, ville det ikke vært et alternativ å beholde om de ville fått plager og måtte vi måtte medisineres pga hunden.
Det er det jeg også tenker, men det er så vanvittig vanskelig.
Ikke på grunn av meg, men på grunn av 11 og 8 åringen som vil bli sønderknust!
Så vet vi jo ikke helt sikkert om utslettet kommer fra hunden, men det Er sannsynlig da har får utslag på prøver.
Mest redd for at allergien KAN føre til luftveisplager senere - ingen vet jo det..
 
Jeg er allergisk, men hunden vår er allergivennlig rase da. Reagerer ikke på hu.

Og kjenner at jeg reagerer veldig fort når jeg først reagerer på hunder da. Type røde øyne og nese. Nyser, øya renner. Jeg blir tungpusta. Får gøsj inn i øya konstant. Litt som når pollen er på tur ja. Har pollenallergi også da :p Men de hundene jeg reagerer på, da er reaksjonen på plass innen 5 minutter for fullt her. Kunne ikke hatt det sånn jeg gitt. Derfor allergivennlig hund.
Vi har to allergivennlige hunder.
Eldste reagerer ikke, minste får utslett som trolig er fra de.
Ingen andre i huset er allergiske
 
Vi har to allergivennlige hunder.
Eldste reagerer ikke, minste får utslett som trolig er fra de.
Ingen andre i huset er allergiske
Allegivennlig betyr jo ikke allergifri så. Det kommer jo ann på alle, hver individ. Jeg har passa denne rasen mye for å være sikker. Men jeg reagerer litt på de som valper faktisk. Men langt i fra som vanlig med andre raser da.
 
Back
Topp