Noen som har gjort prøverør mens de ammet?

HildeFraNordSør

Forumet er livet
August 2018
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Sensommerskattene 2023
Etter hva jeg har hørt frarådes man å gjøre IVF mens man ammer, men så har jeg også hørt om nyere forskning som sier at det er fullt mulig å gjøre begge deler; at ammingen ikke skader prøverørsforsøket og at medisinene (man må sikkert gå for bestemte medisiner?) ikke påvirker barnet som ammer.
Så da lurer jeg på om noen her har gjort det?

Jeg synes det er et skikkelig dilemma å skulle slutte å amme nr 1 for å gjøre plass for nr 2, og er veldig motvillig til det. Men så har jeg alderen som puster meg i nakken og sier at jeg ikke har tid til å vente. :confused:
 
Uten å kunne si det for sikkert, mener jeg å huske at de fleste offentlige klinikker praktiserer kun oppstart etter ammeslutt. Korriger meg gjerne :)

Kanskje de private har mer avslappet forhold til det, da de offentlige er fryktelig rigide til tider..
 
Ikke lov i det offentlige. Ei venninne pyntet på sannheten, men det var innsett av egg på frys i naturlig syklus, og medførte dermed ingen risiko.
 
Det er vel vanskeligere å bli gravid naturlig også mens man ammer, mener jeg å ha lest. De vil vel ha best mulig sjanser for graviditet ved forsøket i tillegg til å unngå risiko for barnet som ammes.
 
Det er vel vanskeligere å bli gravid naturlig også mens man ammer, mener jeg å ha lest. De vil vel ha best mulig sjanser for graviditet ved forsøket i tillegg til å unngå risiko for barnet som ammes.
Etter hva jeg har hørt skal fruktbarheten være som vanlig når man er tilbake i vanlig syklus. Men jeg har ingen linker eller kilder å vise til. :bag:
 
Som det sies over her tror jeg alle offentlige klinikker har som krav at man skal ha sluttet å amme før oppstart på medisiner.
Vet ikke med de private, du får evt ta kontakt med din klinikk og høre der.

Det er vel flere faktorer som spiller inn, fruktbarhet/odds er en ting, en annen ting kan være medisinere påvirkning eller overgang til melka.
 
Jeg måtte hvertfall ha sluttet med amming da vi startet. Det var i Porsgrunn,
 
Etter hva jeg har hørt skal fruktbarheten være som vanlig når man er tilbake i vanlig syklus. Men jeg har ingen linker eller kilder å vise til. :bag:

De setter normalt ikke igang om prolaktinnivået er høyt, noe som ofte er tilfeller når man ammer (eller har en godartet svulst i hjernen). Det er fordi det hemmer fertiliteten.

Edit: sommerhjerne og skriveleifer
 
Last edited:
St.Olavs krevde både ammeslutt og selvfølgelig at man må ha fått mens tilbake før søskenforsøk! Som nevnt over her så er jeg ganske sikker på at hvertfall alle offentlige klinikker krever det!
 
Etter hva jeg har hørt frarådes man å gjøre IVF mens man ammer, men så har jeg også hørt om nyere forskning som sier at det er fullt mulig å gjøre begge deler; at ammingen ikke skader prøverørsforsøket og at medisinene (man må sikkert gå for bestemte medisiner?) ikke påvirker barnet som ammer.
Så da lurer jeg på om noen her har gjort det?

Jeg synes det er et skikkelig dilemma å skulle slutte å amme nr 1 for å gjøre plass for nr 2, og er veldig motvillig til det. Men så har jeg alderen som puster meg i nakken og sier at jeg ikke har tid til å vente. :confused:

Jeg er akkurat i samme knipe, og synes det er veldig leit.
Har akkurat gått i gang med ammeslutt her, og snuppa er fryktelig lei sei :(
Jeg har også alderen å tenke på (blir 36 i august), og må i gang med forsøk nå til høsten. Klinikken (Haugesund) har bekreftet at jeg må være 2mnd ammefri før jeg begynner på medisiner. Jeg må i gang med ferskforsøk.
 
Jeg er akkurat i samme knipe, og synes det er veldig leit.
Har akkurat gått i gang med ammeslutt her, og snuppa er fryktelig lei sei :(
Jeg har også alderen å tenke på (blir 36 i august), og må i gang med forsøk nå til høsten. Klinikken (Haugesund) har bekreftet at jeg må være 2mnd ammefri før jeg begynner på medisiner. Jeg må i gang med ferskforsøk.
Så leit. :( Om en måned er min 1 år, så ernæringsmessig tror jeg jo at det skal gå greit for ham. Men så er det WHO som anbefaler amming til 2 år da, pluss at han ikke viser noen tegn til å ville slutte selv. Det er virkelig et dilemma jeg helst skulle vært foruten.
 
Hei.

St.Olav krevde ammeslutt en mnd før oppstart medisiner. Jeg satte opp innsetting til fryseforsøk styrt syklus, men avsluttet ammingen helt kun dagen før medisinstart da det var det jeg fikk til.
Ble gravid (men mistet i uke 12). Eldstemann var 7 mnd da kranene ble stengt. Trist, men jeg var 39 år da, så hadde ikke så mye valg om vi skulle få nr to. Absolutt avhengig av ICSI.

Vi var heldige og ble gravide på ferskforsøket etter den vi mistet og nå har vi to nokså tette.

Det går bra, skjønner at det er trist, men tenker at søsken er en større gave.

Nr to ville ikke ha mer etter 11 mnd, så noen ganger blir det slik helt naturlig.

Lykke til med ammeslutt og nr to.
Beste ønsker.
 
Hausken (Bergen) krevde ammeslutt før oppstart av søskenforsøk. Startet med medisiner ganske fort etter ammeslutt og fikk satt inn en eskimo (styrt syklus) litt over en måned etter ammeslutt (ble gravid, men mistet i uke 13)
 
Jeg skal ha fryseforsøk hos Hausken snart og har ikke sluttet å amme. Nå er det riktignok noe annet med full medisineringen, men til FER kommenterte de det ikke engang. Det var bare greit. Jeg fant ganske enkelt fram til gode kilder på hvilke medisiner som er greie å ta til full IVF ved amming også da jeg leita etter dette for 2 år siden. Tror private aktører ofte er ganske villig til å høre på kunden.
 
Back
Topp