Parfymebruk til ansatte i barnehage

Lizz83

Gift med forumet
I barnehagen der minstemann går, er det et par av de ansatte som bruker så innmari mye parfyme. Jeg sliter med mye migrene og får anfall som varer i 3 døgn. Kan gjerne få de med 3 dagers mellomrom i perioder... parfyme blant annet er en stor trigger hos meg så når jeg har levert i barnehagen og disse er på jobb så vet jeg at jeg må finne frem badekaret, rene klær og migrenemedisiner når jeg har hentet han for dagen. Jeg kan ikke ha han på fanget engang før han har fått av seg parfymelukta... jeg lurer på om det er grunnlag for å ta det opp med styrer? Ev om jeg skal vinkle det i forhold til de andre småbarna som kanskje har astma/allergier og er sensitive for sånne ting? Jeg trodde helt ærlig at det var en uskreven regel om å begrense bruken av parfyme i barnehagen?
 
Ja, veldig rart at de får lov til å bruke parfyme i det hele tatt. Trodde det var standard at man ikke bruker det når man jobber med mennesker.
 
Dette lurer jeg også på. Vi har akkurat samme problem hos oss, noen dager er det så ille som du beskriver (sliter selv med migrene, så her er det rett av med klærne og i badekaret og). Har vurdert å ta det opp, men vi skal skifte barnehage etter sommeren, så tror jeg bare skal holde ut til da og håpe det er bedre i den nye barnehagen.
 
I vår barnehage bruker vi parfyme. Men da en sprut, ikke alle gjør det. Men det er stor forskjell på en sprut og det å dynke seg
 
Syns absolutt man skal ta det opp.
Jeg har ekstremt sensitiv nese (og jobber i barnehage, ikke verdens beste kombo:p), hadde en kollega som DYNKET seg i parfyme fordi ho var livredd for å lukte svette..
Hørte ikke på meg, hørte ikke på pedagogen på avdelingen, så ueg måtte gå til styrer.

Så lenge det er snakk om overforbruk, så syns jeg absolutt du skal ta det opp. Det er et hensyn å ta på samme måte som vi satte opp håndsprit og tok flere smittetiltak da en forelder fikk kreft.
 
Syns det er helt ok å gi barnehagen en beskjed på en høflig måte. Det er jo greit å begrense parfymebruk ved arbeid med barn.
 
Hos oss er det hard no med parfyme, vi som ansatte får til og med kommentarer om håndkremen lukter :p
I barnehagen jeg jobber i er det totalt krise om man har parfyme eller spist egg eller liknende, fordi det er fare for liv hos foreldre og barn.
 
I vår barnehage bruker vi parfyme. Men da en sprut, ikke alle gjør det. Men det er stor forskjell på en sprut og det å dynke seg
For noen kan dessverre kun "en sprut" ødelegge hele dagen. Jeg trodde også at barnehageansatte har uniformsreglement om å ikke bruke parfyme da babyer og småbarn har vanvittig sensitive neser sammenlignet med oss voksne.
 
For noen kan dessverre kun "en sprut" ødelegge hele dagen. Jeg trodde også at barnehageansatte har uniformsreglement om å ikke bruke parfyme da babyer og småbarn har vanvittig sensitive neser sammenlignet med oss voksne.

Det er hvertfall skjelden. Har aldri hørt noe i vår bhg. Jeg bruker kun deo, kanskje en sprut i ny og ned
 
Jeg leverte han i barnehagen like før ferien til ei annen, men det luktet parfyme lang vei og jeg visste at hun ene av de var på jobb. Viste seg at jeg hadde rett da hun kom ut i garderoben like før jeg skulle gå.
 
Det er hvertfall skjelden. Har aldri hørt noe i vår bhg. Jeg bruker kun deo, kanskje en sprut i ny og ned
Du hadde gitt min mor astmaanfall om hun ble sittende ved siden av deg på bussen (så buss kan hun ikke ta) eller altså skulle hentet i bhg og stått og pratet litt med deg i garderoben.

Hun er ikke unik akkurat. Heldig at dere ikke har noen barn eller foreldre hos dere som reagerer. Eller ikke vet det...
 
Du hadde gitt min mor astmaanfall om hun ble sittende ved siden av deg på bussen (så buss kan hun ikke ta) eller altså skulle hentet i bhg og stått og pratet litt med deg i garderoben.

Hun er ikke unik akkurat. Heldig at dere ikke har noen barn eller foreldre hos dere som reagerer. Eller ikke vet det...

Du har helt rett. Det er jo ikke bra.
Så leit med moren din. Det er jo veldig hemmende å ha slike plager
 
Du har helt rett. Det er jo ikke bra.
Så leit med moren din. Det er jo veldig hemmende å ha slike plager
Parfyme (og klær vasket med sterkt parfymert vaskemiddel/skyllemiddel) og sigarettrøyk er triggere for henne så hun tenger inhalator jevnt og trutt ja. Vi rundt henne tar selvsagt hebsyn. Deo ja. Parfyme nei.

Selv har hun fått hjelp av ansatte til å finne en lebestift som ikke er parfymert, det tenker man ikke over før man kjenner etter...
 
Syns også parfymebruk er grusomt, så føler med deg og syns absolutt du bør ta det opp.

Selv får jeg ingen fysisk reaksjon, men jeg har alltid vært sensitiv til lukter og blir uvell på samme måte som jeg luter andre sterke lukter jeg ikke liker. Jeg misliker sterkt dameparfymer, men tolererer herreparfymer bedre fordi lukten ikke er så skarp.

Jeg synes også det er spesielt å bruke parfyme når man jobber med mennesker på den måten :/
 
Aldri vært borti forbud der jeg hsr jobbet men der jeg er nå har vi en ansatt som ikke tåler parfyme så de ser helst vi ikke bruker.
Det er veldig mange foreldre som bruker mye parfyme da
 
Parfyme (og klær vasket med sterkt parfymert vaskemiddel/skyllemiddel) og sigarettrøyk er triggere for henne så hun tenger inhalator jevnt og trutt ja. Vi rundt henne tar selvsagt hebsyn. Deo ja. Parfyme nei.

Selv har hun fått hjelp av ansatte til å finne en lebestift som ikke er parfymert, det tenker man ikke over før man kjenner etter...

Uff, stakkars.
 
Aldri vært borti forbud der jeg hsr jobbet men der jeg er nå har vi en ansatt som ikke tåler parfyme så de ser helst vi ikke bruker.
Det er veldig mange foreldre som bruker mye parfyme da
Var forbud mot parfyme i bhg mine gikk i. Foreldre kunne heller ikke bruke parfyme. Syntes det var helt greit.
 
Jeg slutta å bruke parfyme på jobb (bhg) etter at en mamma kom og sa at hun synes det var så koselig når sønnen luktet parfymen min når han kom hjem for da visste hun at han hadde fått mye kos. Jeg tenkte bare uff da :bag:
det er vel 10 år siden ca :p har aldri hatt noe forbud da.
 
Back
Topp