Når skal jeg få sove?

Sooool

Flørter med forumet
Snøkrystallene2021❄️
Jeg har en åtte dager gammel baby som bare vil sove på puppen min.. det blir da dårlig med muligheter for å sove selv. Når jeg prøver å legge han fra meg våkner han å skriker etter puppen igjen. Han bruker nok puppen litt som smokk. Jeg er litt redd for å begynne med smokk så tidlig. Redd det skal ødelegge amminga og for sugeforvirring. Jeg får så vidt lurt han ut av armene mine og over i noe annet noen ganger.
Noen som har noen tips?
 
Huff, hørtes sykt travelt ut egentlig. Jeg har dessverre ikke noen gode råd, men håper virkelig det roer seg snart!
 
Jeg lærte meg teknikker på å sove med baby på puppen/inntil meg, når det først satt våknet jeg uthvilt hver natt. Hverken baby nå eller broren hans godtok å sove uten kroppskontakt i starten, så måtte bare for å få sove.

Og du, pupp er aldri smokk og du er aldri en smokk. Du har en 8 dager gammel baby som for 8 dager siden aldri engang hadde kjent sultfølelse eller noe annet enn en symbiose med deg, dine hjerteslag og din kropp, det er helt vanlig at de ikke kan legges ned for å sove helt enda, men det kommer :) Noen klarer det raskt, andre bruker tid, og det er skikkelig intenst med de som bruker tid, men det blir bedre :)
 
Jeg lærte meg teknikker på å sove med baby på puppen/inntil meg, når det først satt våknet jeg uthvilt hver natt. Hverken baby nå eller broren hans godtok å sove uten kroppskontakt i starten, så måtte bare for å få sove.

Og du, pupp er aldri smokk og du er aldri en smokk. Du har en 8 dager gammel baby som for 8 dager siden aldri engang hadde kjent sultfølelse eller noe annet enn en symbiose med deg, dine hjerteslag og din kropp, det er helt vanlig at de ikke kan legges ned for å sove helt enda, men det kommer :) Noen klarer det raskt, andre bruker tid, og det er skikkelig intenst med de som bruker tid, men det blir bedre :)

Hvordan gjorde du det når du sov med baby på puppen/inntil deg? Jeg har også prøvd dette, men ikke funnet noen god måte å gjøre det på
 
Hvordan gjorde du det når du sov med baby på puppen/inntil deg? Jeg har også prøvd dette, men ikke funnet noen god måte å gjøre det på

Variert litt med alder hva som har funket. Nå i nyfødtfasen med både storebror og lillebror har de rett og slett sovet oppå meg, ammer delvis sittende/tilbakelent og når de sovner godt nok lirker jeg ut puppen og legger meg flatt, ikke fantastisk søvn, men godt nok. Etterhvert har de begge godtatt å ligge nede på madrassen heeelt inntil puppen, da kan jeg ligge på sida vedsiden av og baby har god støtte. Jeg har godt sovehjerte fra før av da, men det tok litt tilvenning med storebror før jeg klarte å sove slik, nå gikk det heldigvis lettere å komme inn i det igjen :) Etter noen uker begynte storebror å godta å ligge deler av natta i babynestet, så regner med at lillebror og gjør det :)
 
Sniker fra august. Eg hadde ikkje noe valg enn å begynne med smokken tidlig på mine av samme grunn som du har. Angre ikkje noe på det. Har pakka med smokk i fødebagen nå slik at den er klar vist baby nr 5 har like stort sugebehov som sine 4 andre søsken.
 
Sniker fra august. Eg hadde ikkje noe valg enn å begynne med smokken tidlig på mine av samme grunn som du har. Angre ikkje noe på det. Har pakka med smokk i fødebagen nå slik at den er klar vist baby nr 5 har like stort sugebehov som sine 4 andre søsken.
Er du ikke redd for sugeforvirring da? Hvordan skille mellom pupp og smokk?
 
Jeg har en åtte dager gammel baby som bare vil sove på puppen min.. det blir da dårlig med muligheter for å sove selv. Når jeg prøver å legge han fra meg våkner han å skriker etter puppen igjen. Han bruker nok puppen litt som smokk. Jeg er litt redd for å begynne med smokk så tidlig. Redd det skal ødelegge amminga og for sugeforvirring. Jeg får så vidt lurt han ut av armene mine og over i noe annet noen ganger.
Noen som har noen tips?

Sniker. Forsøk å innfør smokk, det vil tvilsomt ødelegge ammingen nå og han har tydelig et stort suttebehov :)
 
Er du ikke redd for sugeforvirring da? Hvordan skille mellom pupp og smokk?

Det fikser de veldig fint :)
Når han er urolig forsøker du bare alltid puppen først, sover han bare, kan du gi smokk i stedet. De som ikke har problemer med at de sovner vekk fr matfatet vil uansett protestere høylytt om de bare får smokk og vil ha melk.
Jeg ga smokk lenge før ammingen var etablert, baby var 4 dager gammel, sleit med å få han til å ta tak og sen melkeproduksjon. Han tok både smokk og flaske før jeg fikk han til å ta brystet og det fikk likevel helt fint :)
Ble etterhvert sånn at han nekta flaske da, og bare ville ha pupp som mat eller smokk til kos. Da han var veldig liten ga jeg alltid pupp først også smokk etterpå.
 
Kjenner til problemstillingen. Har ei på 5 dager nå som bare vil ligge oppå mamma om natta. Vugge/vogn er ingen problem på dagen :facepalm: Gir henne smokk, men tydelig at det er mest nærhet hun vil ha, noe som kanskje ikke er så rart. Har løst det om natta med å sove halvveis sittende med stor hotellpute bak ryggen. Har sprinkelsenga ved sengekanten, pute under andre arm og ammepute knytt rundt magen :hilarious: Hun sover på brystet, men jeg er våken når hun mates. Ja, jeg får ikke rikket meg og det er ubehagelig. Jeg tenker mer at jeg skal dekke behov og ikke at det blir uvaner, så kos skal hun få. Avvenning får vi ta når den tid kommer . Alle i huset (foruten om meg) får sove godt, så litt bedre enn uro på natta.. Har du muligheter til å sove på dagen mens pappaen tar seg av barnet?
Men ikke farlig å prøve smokk tenker jeg. I alle fall her spiser hun som bare det og viser tydelig når hun er sulten. ;)
 
Er du ikke redd for sugeforvirring da? Hvordan skille mellom pupp og smokk?
Aldri tenkt over det egentlig på noen av mine, ei heller aldri hat problemer med det. Alle har blitt ammet til rundt året samt brukt smokk. Minsten ammet eg til han hva 1,5 år ( han hva også født 8 før termin) aldri hat noe suge forvirring på noen av dem. Har barnet så stort behov får å suge på noe får å ha/finne roen skal/pleier det ikke være problem. Har heller aldri hørt fra venner og bekjente som har fått dette problemet med sine. Er vel egentlig helst det at helsevesenet ikke ønsker smokk bruk pga tenner og avvenning.
 
Er du ikke redd for sugeforvirring da? Hvordan skille mellom pupp og smokk?

Jeg begynte med smokk på dag 2, null problem mtp sugeforvirring! Begynte tidlig med storesøster også. Jeg tror ikke sugeforvirribg er særlig reelt når det kommer til smokk, de merker jo at pupp gir mat og ikke smokk...
 
Begynte med smokk andre natten hjemme, ingen forvirring her heller.

Jeg fikk ikke til å ha baby påkobla og sove/slumre samtidig, var ikke før han ble ganske stor at jeg klarte å amme avslappet og til og med sov litt.
 
Med smokk er faren først og fremst dårlig vektoppgang og for lav melkeproduksjon da det kan dekke over reelt ammebehov på de ungene som ikke sier ifra så tydelig selv, sugeforvirring er mer mtp flaske :)
 
Jeg drømmer om et smokkbarn denne gang, men tørr ikke siden lillegutt har litt dårlig sugeteknikk. Med de 2 andre som brukte meg mer eller mindre som smokk og nektet å ta smokk ble svaret å amme i søvn. La meg i senga og ammet til vi begge sovnet, de sier jo samsoving er trygt. Viss du er bekymret så kan kanskje samboersive et annet sted så dere får sengen for dere selv?
Anbefaler også bedside crib, da drar jeg bare ungen over når jeg ser han sover tungt
 
Jeg har en åtte dager gammel baby som bare vil sove på puppen min.. det blir da dårlig med muligheter for å sove selv. Når jeg prøver å legge han fra meg våkner han å skriker etter puppen igjen. Han bruker nok puppen litt som smokk. Jeg er litt redd for å begynne med smokk så tidlig. Redd det skal ødelegge amminga og for sugeforvirring. Jeg får så vidt lurt han ut av armene mine og over i noe annet noen ganger.
Noen som har noen tips?
Hei:) Håper det går bedre med søvnen nå.
 
Hei:) Håper det går bedre med søvnen nå.
Det går litt bedre faktisk! Har begynt å innføre litt smokk, men ikke alltid han er så interessert i den. Ammer til han sovner, så legger jeg han over i babynest som jeg har i senga. Legger meg nesten i nestet sammen med han så han skal føle nærhet. Funker ikke hver gang, men nesten :) veldig fornøyd med det! Jeg og samboer sover litt på skift for at begge to skal få sovet litt :)
 
Mine har alle fått smokk allerede på barsel og vi har aldri opplevd problemer med sugeforvirring. De har tatt smokk, pupp og flaske om en annen uten problem. Men vær obs på at det kommer økedøgn og da må h*n få så mye pupp h*n vil ha.
 
Jeg har en åtte dager gammel baby som bare vil sove på puppen min.. det blir da dårlig med muligheter for å sove selv. Når jeg prøver å legge han fra meg våkner han å skriker etter puppen igjen. Han bruker nok puppen litt som smokk. Jeg er litt redd for å begynne med smokk så tidlig. Redd det skal ødelegge amminga og for sugeforvirring. Jeg får så vidt lurt han ut av armene mine og over i noe annet noen ganger.
Noen som har noen tips?
Har samme problemet som deg. Fikk beskjed av de på barselavdelingen og helsesøster at det bare var å bruke smokk og flaske, for han var så godt i gang med ammingen. Trodde livet skulle bli litt lettere, men ble rake motsetningen. Han ble sugeforvirret og sliter med luftsmerter. Etter sugeforvirringen opplever jeg at han svelger mer luft enn tidligere og sliter med å få godt tak.
Så nå er vi tilbake uten smokk, pluss en gutt som sliter med magesmerter.
 
Back
Topp