Dere som bruker Tyroksin / stoffskifte medisiner

RosaGull

Elsker forumet
Tilgangsansvarlig
Himmelbarn
FebbisBebbis2021 ❄️
bør TSH være rundt 1 ved bruk av medisiner?
Min lå på 2 i juni. Fikk beskjed om å ta 2x25mg daglig.

Ble dere gravide med medisiner eller uten? Og i så fall hvilke verdier hadde dere?
 
TSH bør ligge rundt 1, ja.
Men normalområdet for TSH er 0,5 -3,6.
Så 2 er ikke skrekkelig lavt.
Gikk på levaxin da jeg ble gravid nå i april, da lå jeg på 2,8 og er justert ned til 0,7 nå. Har justert levaxin med 75 mg ekstra i uka så langt.

Føler meg mye piggere når TSH er rundt 1 enn rundt 2 og 3, så jeg anbefaler å snakke med legen om å øke dosen og så følge opp med blodprøver jevnlig en periode. De skal taes fastende, altså om morgenen uten å ha tatt medisin eller spist den dagen.
 
TSH bør ligge rundt 1, ja.
Men normalområdet for TSH er 0,5 -3,6.
Så 2 er ikke skrekkelig lavt.
Gikk på levaxin da jeg ble gravid nå i april, da lå jeg på 2,8 og er justert ned til 0,7 nå. Har justert levaxin med 75 mg ekstra i uka så langt.

Føler meg mye piggere når TSH er rundt 1 enn rundt 2 og 3, så jeg anbefaler å snakke med legen om å øke dosen og så følge opp med blodprøver jevnlig en periode. De skal taes fastende, altså om morgenen uten å ha tatt medisin eller spist den dagen.
Takk for svar og gratulerer ❤️❤️❤️
Lå du på 2,8 når du ble gravid? Hvor mye levaxin tok du da?

Jeg lå på 2 12.juni og økte dosen til 50mg. Prøvd å bli gravid. Ikm imorra.. negative tester :(. Så jeg lurer på hvor rask går TSH ned, vet du det?
 
Takk, jeg er heldig.♥️
Måtte gå inn og sjekke resultatene mine jeg nå.
I april, da jeg ble gravid hadde jeg 3,1.
Da tok jeg 75 mg 4 dager og 100 mg 3 dager.
Økte til 100 mg hver dag.
I mai, 1 mnd senere hadde jeg 2,3.
Økte til 125 mg 3 dager og 100 mg 4 dager.
I juni, 1 mnd senere, var jeg på 0,7.

Dosen du tar er det akkurat du trenger for å få opp stoffskiftet, så det må mikkes til hos lege med dosejustering og blodprøver.
Hvor lang tid du bruker på å komme deg ned er også individuelt. Men vil tro du kommer deg raskt ned om legen justerer opp levaxinet, for du tar jo liten dose nå og er på 2.

Jeg har aldri vært justert så lavt som nå, har pleid å ligge rundt 2 jeg. Har fungert godt med det og ikke følt meg dårlig. Er pigg nå på 0,7, men er ikke så stor forskjell. Normalområdet for tsh er jo 0,5 - 3,6 og er jo også individuelt hva kroppen trives best med tenker jeg.

Jeg ble gravid i fjor også, hadde da tsh på 3, ble justert ned til 2,3.
Det svangerskapet ble avbrutt midtveis pga store feil ved fosteret. Men det var ikke pga av stoffskiftet.
Jeg var redd for det, så spurte alle jeg var innom, fostermedisinere og genetikere, og alle sa at det ikke var det som gjorde det.
De mente også at hvis det skulle være pga stoffskiftet måtte det vært mye dårligere enn det jeg lå på. Lå jo i normalskiktet med 3 og 2,3.

Kommer litt an på t4-verdiene dine også, men med våre verdier ligger vi godt an.
Jeg er i hvert fall mer i noe som heter subklinisk hypotyreose. En mild form for lavt stoffskifte.
https://nhi.no/sykdommer/hormoner-og-naring/skjoldkjertelsykdommer/subklinisk-hypotyreose/?page=2
Det er mange som har mye større avvik på verdier og de sliter virkelig med store helseproblemer pga stoffskiftet.

Jeg ville ikke hengt meg opp i det hvis jeg var deg. Men fint å følge det opp med lege og sørge for at man er medisinert så man føler seg bra. Det er jo det viktigste.
 
Åå mange takk. Du aner ikke hvor mye det hjelper ❤️

Jeg har manglende eggløsning men ble gravid i februar og mistet. Er nå på runde 3-4. Ikke møtt imorra og fortsatt negative tester. Derfor tenkte jeg kanskje det er pga TSH.

Jeg har egentlig normale verdier på T3 og T4. Det er anti TPO som var høy. Derfor ble jeg anbefalt å gå på 25mg profylaktisk. Den falt ned til 1. Men så plutselig at den har blitt 2 i juni. Samme dag gikk jeg opp med dobbel dose. Det vil si 2 uker før eggløsning. Så vet ikke hvor mye jeg har nå. Men skal bestille time for ny kontroll.

Åå lei meg for det som skjedde med deg ifjor. Hvor gammel er du? Det kommer sikkert til å gå bra denne gangen. Nå har du veldig fin verdi ❤️❤️
 
TSH bør ligge rundt 1, ja.
Men normalområdet for TSH er 0,5 -3,6.
Så 2 er ikke skrekkelig lavt.
Gikk på levaxin da jeg ble gravid nå i april, da lå jeg på 2,8 og er justert ned til 0,7 nå. Har justert levaxin med 75 mg ekstra i uka så langt.

Føler meg mye piggere når TSH er rundt 1 enn rundt 2 og 3, så jeg anbefaler å snakke med legen om å øke dosen og så følge opp med blodprøver jevnlig en periode. De skal taes fastende, altså om morgenen uten å ha tatt medisin eller spist den dagen.

Normalområdet stemmer for friske/ikke regulerte. Men går man på medisin så er normalområdet opp til 1,5 eller 2 bare. :) Vi bør altså holde oss mellom 0,5 og 1,5, men påvist lavt stoffskifte som er regulert med medisiner.
 
Har mye erfaring med det.

Tsh bør ligge på 1 i svangerskap. Og ikke over 2.
Stoffskifte skal kontrolleres hver måned ved svangerskap. Det er ofte behov for hyppige doseøkninger i starten, da er det også mest kritisk for fosteret. Mange må øke med 50-75% av opprinnelig dose.

Hvorfor 2x25? Levaxin, som jeg antar du tar? Finnes også i 50, 75 og 100. :)
Med høy anti-tpo bør du nok følges opp som stoffskifte-pasienter ved svangerskap
 
Har mye erfaring med det.

Tsh bør ligge på 1 i svangerskap. Og ikke over 2.
Stoffskifte skal kontrolleres hver måned ved svangerskap. Det er ofte behov for hyppige doseøkninger i starten, da er det også mest kritisk for fosteret. Mange må øke med 50-75% av opprinnelig dose.

Hvorfor 2x25? Levaxin, som jeg antar du tar? Finnes også i 50, 75 og 100. :)
Med høy anti-tpo bør du nok følges opp som stoffskifte-pasienter ved svangerskap
Tusen takk for svar ❤️

Å ja visste ikke at 50 finnes :/

Jeg trodde jeg lå rundt 1. Jeg er ikke veldig fornøyd med fastlegen min. Hun informerte ikke om verdien sist gang. Jeg fant tilfeldig ved å logge meg inn på furst. Da anbefalte spesialisten å øke fra 25 til 50. Håper den har rukket å gå ned på 2-3 uker :( jeg har ikm imorra/søndag. Håper den ikke kommer :( kun negative tester enda
 
Back
Topp