Post en upopulær påstand du står for

Jeg synes det er en uting å rope ut ting som "krenket, mammapolitiet kommer, slutt å bry deg hva andre gjør" osv med en gang noen føler seg støtt fordi andre påpeker sikkerhet eller lignende. F.eks når noen påpeker at bakovervendt i bil er sikrest så ropes det ut som dårlig argumentasjon for å unnskylde seg at mammapolitiet skal ta dem... Jeg mener at man faktisk har et ansvar i å sette seg inn i hva som er loven og hva som er anbefalt, og følge det. Nå som alt av kunnskap er et tasteklikk unna så blir det for dumt å ikke gjøre det som er tryggest. Hyklerisk nok ser jeg mange foreldre som er hysteriske for at barnet sitt den ene dagen fikk feil solkrem på seg i barnehagen, dem inneholdt litt parfyme og skrekk og gru. Men er fullstendig likegyldig til at barnet blir sikret feil i bil og utsettes for bokstavelig talt livsfare hver eneste gang de kjører noen steder.

Det samme mener jeg faktisk om de som kimser om alkoholbruk rundt barn. Slutt å unnskyld ditt eget behov for å drikke med å si at barna ikke har vondt av det. For en ting er hundre prosent sikkert, verken du eller de har vondt av at dere holder alkoholen unna dem, og hvis dere ikke kan kose dere i festlig lag med familie og venner når barna er tilstede, uten å drikke alkohol, da har dere et alkoholproblem!

Jeg tror nemlig at så lenge dere ikke vokste opp med alkoholpåvirkede foreldre rundt dere så har dere ikke peiling på hva barna opplever, dere bare merker at dere selv har det koselig.

(Å btw, før mange fyrer løs at det må være lov med et glass til maten. Jeg har enda til gode og se eller høre noen som samles i festlig lag og stopper etter det ene glasset. Det ene glasset er gjerne forbeholdt en bedre middag hjemme eller på restaurant, mens en typisk sommerfest med storfamilien, venneflokken og lignende som regel inneholder en god del flere enheter)
Enig med deg ang alkoholen.
Jeg vokste opp med en far som var alkoholiker. Selv bare etter 1 øl merka jeg stor forskjell på han og synes det var direkte ubehagelig hver gang han tok seg en øl. Hver gang jeg hørte det klikket ølboksen lager når den blir åpnet, ble jeg kvalm. Oppførselen hans endret seg og jeg syntes ikke det var noe gøy at han ble annerledes.
 
Jeg synes det er en uting å rope ut ting som "krenket, mammapolitiet kommer, slutt å bry deg hva andre gjør" osv med en gang noen føler seg støtt fordi andre påpeker sikkerhet eller lignende. F.eks når noen påpeker at bakovervendt i bil er sikrest så ropes det ut som dårlig argumentasjon for å unnskylde seg at mammapolitiet skal ta dem... Jeg mener at man faktisk har et ansvar i å sette seg inn i hva som er loven og hva som er anbefalt, og følge det. Nå som alt av kunnskap er et tasteklikk unna så blir det for dumt å ikke gjøre det som er tryggest. Hyklerisk nok ser jeg mange foreldre som er hysteriske for at barnet sitt den ene dagen fikk feil solkrem på seg i barnehagen, dem inneholdt litt parfyme og skrekk og gru. Men er fullstendig likegyldig til at barnet blir sikret feil i bil og utsettes for bokstavelig talt livsfare hver eneste gang de kjører noen steder.

Det samme mener jeg faktisk om de som kimser om alkoholbruk rundt barn. Slutt å unnskyld ditt eget behov for å drikke med å si at barna ikke har vondt av det. For en ting er hundre prosent sikkert, verken du eller de har vondt av at dere holder alkoholen unna dem, og hvis dere ikke kan kose dere i festlig lag med familie og venner når barna er tilstede, uten å drikke alkohol, da har dere et alkoholproblem!

Jeg tror nemlig at så lenge dere ikke vokste opp med alkoholpåvirkede foreldre rundt dere så har dere ikke peiling på hva barna opplever, dere bare merker at dere selv har det koselig.

(Å btw, før mange fyrer løs at det må være lov med et glass til maten. Jeg har enda til gode og se eller høre noen som samles i festlig lag og stopper etter det ene glasset. Det ene glasset er gjerne forbeholdt en bedre middag hjemme eller på restaurant, mens en typisk sommerfest med storfamilien, venneflokken og lignende som regel inneholder en god del flere enheter)

Så da mener du også at hele sør- europa har et alkohol problem?
Italienere, spanjoler osv som har vingårder og drikker vin til lunsj?

Eller er det kun nordmenn dette gjelder ?

Bare nysgjerrig :)
 
Jeg mener alt for mange sette egne behov foran barnas. F.eks med å reise bort fra baby/småbarn en helg/langhelg/uke fordi «jeg trenger å være meg og ikke bare mamma/pappa også»
 
Det er skjermens effekt på hjernen, som er ganske annerledes enn bilnøkler og rosiner. Les litt om forskning gjort rundt skjerm til barn. De minste er det også anbefalt at ser så lite skjerm som mulig (who sine anbefalinger). Les ellers litt om forskning på skjerm og små barn, så ser man at det ikke er det samme som å avlede og underholde via direkte menneskelig kontakt, som også utvikler kommunikasjonsevnen til barnet.

Det er veldig lite dokumenterte resultater rundt dette temaet, og anbefalingene er i stor grad knyttet til føre-var prinsippet. Dette hadde du visst om du faktisk hadde lest forskingen selv og dermed var klar over hva anbefalingene bygger på.

The Royal College of Paediatrics and Child Health i UK sin guide til anbefalt skjermtid for barn fra i år fant at det var "impossible to recommend age-appropriate time limits" fordi "there is not enough evidence to confirm that screen time is in itself harmful to child health at any age."

https://www.rcpch.ac.uk/news-events...y-activities-not-other-way-round-parents-told



Det er altså ikke funnet overbevisende dokumentasjon i forskning som tilsier at det er sammenheng mellom skjermtid og negative konsekvenser hos barn. WHO anbefalingene er kommet på bakgrunn av mulige negative konsekvenser, til tross for at dokumentasjonen knyttet til negative konsekvenser er svak.
 
Folk som baserer alt på forskning og ikke sunn fornuft:rolleyes:

Forskning og sunn fornuft går heldigvis ofte hånd i hånd :)

Selv syns jeg det er mer problematisk med folk som tviholder på sin "sunne fornuft", til tross for at den ikke har rot i virkeligheten. Det kan i noen tilfeller være direkte farlig, slik som f.eks med vaksinemotstandere.

Når det er sagt syns jeg de fleste er flinke til å kombinere de to jeg da, men henger kanskje ikke i rette kretser. :p
 
Forskning og sunn fornuft går heldigvis ofte hånd i hånd :)

Selv syns jeg det er mer problematisk med folk som tviholder på sin "sunne fornuft", til tross for at den ikke har rot i virkeligheten. Det kan i noen tilfeller være direkte farlig, slik som f.eks med vaksinemotstandere.

Når det er sagt syns jeg de fleste er flinke til å kombinere de to jeg da, men henger kanskje ikke i rette kretser. :p
Blant folk jeg kjenner så er det sånn som du skriver, men jeg tenkte på her inne:p
 
J
Jeg har markert posten din som "vinner", selv om jeg mener du tar feil. Fordi jeg er grunnleggende enig i at det hyles alt for mye om mammapoliti i mange tilfeller. Grunnleggende helse, miljø og sikkerhet gjelder ikke bare på arbeidsplasser - også for barn, husdyr og familie.

Jeg er derimot grunnleggende uenig i dette med alkoholforbud rundt barn - men forstår at det er kulturelle forskjeller. Ta deg en tur ut av Norge, og observer hvordan voksne mennesker kan benytte seg av alkohol og rusmidler *uten* at det blir norsk-dritfylla-tendenser ut av det. Det er fullt mulig å benytte seg av ett glass, to glass. Man har ikke problemer bare fordi man av og til benytter seg av god smak fra preparater klassifiserte som "no-go" av enkelte, og om det skulle være slik at barn tar en viss skade av det, så tror jeg hele Europa er skadet. Og da føler jeg man setter seg på en pent dandert norsk pidestall og sier at man er bedre enn resten av Europa.
Jeg burde spesifisert akkurat den kommentaren angående alkoholproblem. Jeg mener ikke at alle som drikker har det. Jeg mener at hvis argumentet deres er at de drikke for å kose seg da har de et problem, for man burde også kunne kose seg uten alkohol. Ellers veldig enig, det er typisk norsk å være stupfull mens andre nasjoner modererer seg meg kanskje..?
 
Enig med deg ang alkoholen.
Jeg vokste opp med en far som var alkoholiker. Selv bare etter 1 øl merka jeg stor forskjell på han og synes det var direkte ubehagelig hver gang han tok seg en øl. Hver gang jeg hørte det klikket ølboksen lager når den blir åpnet, ble jeg kvalm. Oppførselen hans endret seg og jeg syntes ikke det var noe gøy at han ble annerledes.
Jeg også. Det verste jeg visste var å våkne til lukta av øl og lyden av folk som spyr. Turte ikke gå ut av rommet mitt da. Hvis det startet mens jeg var våken eller jeg kom meg ut usett så stakk jeg til skogs og gjemte meg i noen dager.
 
Så da mener du også at hele sør- europa har et alkohol problem?
Italienere, spanjoler osv som har vingårder og drikker vin til lunsj?

Eller er det kun nordmenn dette gjelder ?

Bare nysgjerrig :)
Jeg mener at hvis de er avhengige av alkoholen for at måltidet eller den sosiale sammenkomsten skal bli bra så er det et problem ja. Jeg mener ikke at alle som drikker har et problem, jeg uttrykte meg alt for utydelig der. Bare at det ikke bør være sånn at man argumenterer med at man må. Jeg har selv opplevd mennesker i nære relasjoner som har vært slik at hvis de ikke får drikke så vil de heller sitte hjemme enn å bli med i middag med et vennepar eller to, da mener jeg man har et problem, for det burde være mulig å ha det fint også uten alkohol.
 
Jeg har ikke vokst opp med alkoholpåvirkede foreldre, men jeg har vokst opp med foreldre som gjerne tok seg en øl til maten (at den ene tok en øl mens den andre kjørte hjem) da vi jevnlig var på middag hos mine søskenbarn, tante og onkel :)

Jeg har selv det jeg vil betegne som et greit forhold til alkohol. Jeg er en av dem som koser meg med en rusbrus i festlig lag, kanskje til og med 3stk hvis ungene sover hos svigers over natta:) men vi finnes altså, vi som kan holde oss til et glass/en flaske i festlig lag. Jeg skal faktisk på fest om 3uker, og da skal ungene overnatte hos svigers og jeg skal kose meg i festlig lag med kanskje et par rusbrus/evnt bare iste:D (rundt 1år siden sist)
Så godt å høre at det finnes også. Det er vel fort sånn at i enkelte kretser finnes mange med dårlige vaner mens i andre finnes de med gode, så man får jo sjelden alle nyansene. :happy:
 
Jeg mener at hvis de er avhengige av alkoholen for at måltidet eller den sosiale sammenkomsten skal bli bra så er det et problem ja. Jeg mener ikke at alle som drikker har et problem, jeg uttrykte meg alt for utydelig der. Bare at det ikke bør være sånn at man argumenterer med at man må. Jeg har selv opplevd mennesker i nære relasjoner som har vært slik at hvis de ikke får drikke så vil de heller sitte hjemme enn å bli med i middag med et vennepar eller to, da mener jeg man har et problem, for det burde være mulig å ha det fint også uten alkohol.
Da er jrg enig med deg, det blir for dumt
 
J

Jeg burde spesifisert akkurat den kommentaren angående alkoholproblem. Jeg mener ikke at alle som drikker har det. Jeg mener at hvis argumentet deres er at de drikke for å kose seg da har de et problem, for man burde også kunne kose seg uten alkohol. Ellers veldig enig, det er typisk norsk å være stupfull mens andre nasjoner modererer seg meg kanskje..?

Jeg forstår ikke helt hva dette med at om man ikke kan nyte mat uten alkohol så har man et rusproblem, har noe med saken å gjøre? Det er ikke derfor jeg drikker øl sammen med nieser og nevøer her i europa. Jeg drikker fordi jeg drikker normalt: jeg må ikke begrense meg for barna. Det er ikke fordi jeg må, det er fordi det finnes, det smaker godt, jeg nyter smaken, og ferdig. Ingen raller rundt og snøvler - vi leker med barna og oppfører oss helt normalt. Man blir ikke full av 2 øl til en stor middag, eller ett glass vin. Ei heller 2 jägermeister etter maten. Barna vokser opp med et 100% ukomplisert forhold til alkohol - de vet det finnes, de omgås det daglig (her er det normalt å ta seg en øl når man kommer hjem fra jobb, såkalt «ferdigpåjobbenpils), de opplever ingen vonde situasjoner av det. Alkoholproblemer finnes det MYE av i verden, og det er vondt for barn og unge som vokser opp under ubehag. Det betyr ikke at drikking med barn = ubehag. Det er mange nyanser derimellom.
 
Jeg mener foreldre burde klare sette grenser for barna sine.
Om du sir nej og de begynner gråte - da får de bare gråte...

Bra at lærer man ikke trenger få alt man vil hele tiden.

- Vet ikke om mange er uenige, men ser mange foreldre som blir fuldstændig overkjørt av barna sine.
 
Har en ting til også..
når voksne snakker, så kommer barna og bare mamma mamma mammma.. og moren avbryter samtalen med meg 100 ganger pga barnet og vi aldri får fullført en setning. Vi mister tråden og glemmer hva vi snakker om.
Hos oss må barna vente på tur. Nå snakker mamma med pappa, og du må vente til vi er ferdig.

Når det er snakk om barn fra 10 år og oppover bør de vente til voksne er ferdig

Veldig enig med dette! Barn som masser, er veldig irriterende - har jobbet mye for at lærer barna i barnehagen dette, har 2 barn som sir ens navn heeeele tiden, til man ser på de.

(Hvis de slår sig, eller gråter pga noe som er sket slutter jeg samtale med en gang, men hvis det er fordi de bare skal fortelle noe, da må de altså lærer og vente.
 
Min upopulære påstand er at jeg synes alt tilrettelegges for mye i bhg/skole da man er for redd for å støte noen. Eksempler vi har opplevd i det siste;
Karneval i bhg blir fargefest (kanskje noen ikke har råd til kostyme)
Karneval på skolen; ikke lov med maske, «våpen» eller klovnekostyme (kanskje noen blir redd)
Siste skoledag; ikke lov med noe ekstra kjeks/brus/digg til skolemat (kanskje noen sliter med vekten
Kirkebesøk ifb med KRL-undervisning; påmelding/frivillig deltagelse (kanskje noen har en annen religion)
Sykkeldag; avlyses (kanskje noen ikke har råd til sykkel, kan sykle eller tør å spørre om å låne en sykkel).

And so the story goes.
Er for inkludering og en viss grad av tilrettelegging, men jeg synes det blir for mye av det og med det resultat at alt blir så nøytralt....
 
Så godt å høre at det finnes også. Det er vel fort sånn at i enkelte kretser finnes mange med dårlige vaner mens i andre finnes de med gode, så man får jo sjelden alle nyansene. :happy:
Det er helt sant, man opplever nok ikke alle nyansene :)
 
Min upopulære påstand er at jeg synes alt tilrettelegges for mye i bhg/skole da man er for redd for å støte noen. Eksempler vi har opplevd i det siste;
Karneval i bhg blir fargefest (kanskje noen ikke har råd til kostyme)
Karneval på skolen; ikke lov med maske, «våpen» eller klovnekostyme (kanskje noen blir redd)
Siste skoledag; ikke lov med noe ekstra kjeks/brus/digg til skolemat (kanskje noen sliter med vekten
Kirkebesøk ifb med KRL-undervisning; påmelding/frivillig deltagelse (kanskje noen har en annen religion)
Sykkeldag; avlyses (kanskje noen ikke har råd til sykkel, kan sykle eller tør å spørre om å låne en sykkel).

And so the story goes.
Er for inkludering og en viss grad av tilrettelegging, men jeg synes det blir for mye av det og med det resultat at alt blir så nøytralt....

Eg er enig og eg har dårlig råd.....
 
Back
Topp