Post en upopulær påstand du står for

Sikkert ingen regel uten unntak, men jeg har altså sett veldig mange slike tilfeller de siste årene, hvor jeg rett og slett vill kalle barnets desperasjon etter å få kloa i de tingene de blir nektet pga sukker som usunt forhold til mat/godteri etc. Har ikke sett samme tendensene hos barn som har fått sukkerholdig mat i mindre doser.

Jeg mener naturligvis ikke at barn skal spise mye sukker, men de kan klare p lære seg til at de får smake/spisr litt feks når noen har bursdag, spessielle anledninger og når de blir større at det feks begrenses til litt lørdagsgodt:)
Men du tenker da på litt større barn eller? Våre har ikke fått noe sukker frem til 2-års alder, og deretter kun lørdagsgodt og noe annet i ny og ne samt bursdager og andre spesielle anledninger. Ikke blitt mer hysteriske etter sukker av den grunn, de har bare fått i seg ufattelig mye mindre usunt enn andre barn før fylte to år. Og det kan da umulig være negativt tenker jeg...
 
Sikkert ingen regel uten unntak, men jeg har altså sett veldig mange slike tilfeller de siste årene, hvor jeg rett og slett vill kalle barnets desperasjon etter å få kloa i de tingene de blir nektet pga sukker som usunt forhold til mat/godteri etc. Har ikke sett samme tendensene hos barn som har fått sukkerholdig mat i mindre doser.

Jeg mener naturligvis ikke at barn skal spise mye sukker, men de kan klare p lære seg til at de får smake/spisr litt feks når noen har bursdag, spessielle anledninger og når de blir større at det feks begrenses til litt lørdagsgodt:)
Har også sett mye av det samme som deg, både jobb og privat
 
Men du tenker da på litt større barn eller? Våre har ikke fått noe sukker frem til 2-års alder, og deretter kun lørdagsgodt og noe annet i ny og ne samt bursdager og andre spesielle anledninger. Ikke blitt mer hysteriske etter sukker av den grunn, de har bare fått i seg ufattelig mye mindre usunt enn andre barn før fylte to år. Og det kan da umulig være negativt tenker jeg...

Ja er gjerne når de er litt større enn 2 år:) jeg kommer jo heller ikke til å kjøpe lørdagsgodt til jenta mi på en stund heller:) men er hun feks 2 år og vi er i bursdagsselskap så skal jo jenta få smake kake slik som resten av selskapet. Betyr ikke at hun blir nedlesset i sukker liksom. Et kakestykke får hun jo ikke noe stor skade av:)

Er det jeg mener t det er litt hysteri om dette med sukker blandt barn. Trenger ikke å tilby de det aktivt liksom, men er det vits å forby det i en setting hvor det er bursdagsselskap og de tydelig ser at alle andre får? Hvorfor kan ikke barnet få et knøttlite stykke da? Foreldre må jo heller sette en grense for hvor mye de får.:)
 
Både ja og nei..
Jeg syns det er bra at samfunnet retter fokus på det, for barn oppvokst i alkoholiserte hjem blir traumatisert og får plager av det.
Syns det er viktig at voksne får en påminnelse om hvordan fulle voksne kan oppleves av barn.

Jeg har både en onkel og en fetter som ble litt vel "kosete" i fylla, og jeg har opplevd det samme fra andre voksne menn. Det var ALLTID ubehagelig, men spesielt mellom 10 og 17årsalderen.
Jeg er ikke oppvokst i et alkoholisert hjem, men den opplevelsen av voksne menn som "mister" kontroll/fornuft i fylla sitter igjen som voksen..

Samtidig tror jeg ikke det er skadelig å ta en cider/øl, eller et glass vin foran barn, tror det er sunt at barn har gode rollemodeller her også, men det er selvfølgelig det; gode rollemodeller, ikke de dårlige..
Og derfor syns jeg ikke fokuset er et hysteri :)

Jeg mener det er hysteri, da det forventes (av mammapolitiet bl.a) at man aldri skal drikke alkohol i nærheten av barn. "Fordi barn merker forskjell etter bare en øl"

Mye bedre at barn lærer seg at man tar seg en øl til maten, enn at alkohol er noe de ikke er vant med. Synes folk har blitt helt tullete på det.
 
Jeg mener det er hysteri, da det forventes (av mammapolitiet bl.a) at man aldri skal drikke alkohol i nærheten av barn. "Fordi barn merker forskjell etter bare en øl"

Mye bedre at barn lærer seg at man tar seg en øl til maten, enn at alkohol er noe de ikke er vant med. Synes folk har blitt helt tullete på det.

Så enig med deg.
 
Ja er gjerne når de er litt større enn 2 år:) jeg kommer jo heller ikke til å kjøpe lørdagsgodt til jenta mi på en stund heller:) men er hun feks 2 år og vi er i bursdagsselskap så skal jo jenta få smake kake slik som resten av selskapet. Betyr ikke at hun blir nedlesset i sukker liksom. Et kakestykke får hun jo ikke noe stor skade av:)

Er det jeg mener t det er litt hysteri om dette med sukker blandt barn. Trenger ikke å tilby de det aktivt liksom, men er det vits å forby det i en setting hvor det er bursdagsselskap og de tydelig ser at alle andre får? Hvorfor kan ikke barnet få et knøttlite stykke da? Foreldre må jo heller sette en grense for hvor mye de får.:)
Da er vi ganske enige da. Bare at jeg har null erfaring med folk som nekter barna alt av sukker når de er litt større. Her er hysteriet nesten motsatt synes jeg, jeg har fått "kjeft" utallige ganger fordi jeg ikke har gitt barna på ett år kake og godteri osv.. Stakkars, de mååå jo få når andre får.. Jeg har gitt dem frukt feks isteden, og barna har vært superfornøyd.
 
Jeg synes det er en uting å rope ut ting som "krenket, mammapolitiet kommer, slutt å bry deg hva andre gjør" osv med en gang noen føler seg støtt fordi andre påpeker sikkerhet eller lignende. F.eks når noen påpeker at bakovervendt i bil er sikrest så ropes det ut som dårlig argumentasjon for å unnskylde seg at mammapolitiet skal ta dem... Jeg mener at man faktisk har et ansvar i å sette seg inn i hva som er loven og hva som er anbefalt, og følge det. Nå som alt av kunnskap er et tasteklikk unna så blir det for dumt å ikke gjøre det som er tryggest. Hyklerisk nok ser jeg mange foreldre som er hysteriske for at barnet sitt den ene dagen fikk feil solkrem på seg i barnehagen, dem inneholdt litt parfyme og skrekk og gru. Men er fullstendig likegyldig til at barnet blir sikret feil i bil og utsettes for bokstavelig talt livsfare hver eneste gang de kjører noen steder.

Det samme mener jeg faktisk om de som kimser om alkoholbruk rundt barn. Slutt å unnskyld ditt eget behov for å drikke med å si at barna ikke har vondt av det. For en ting er hundre prosent sikkert, verken du eller de har vondt av at dere holder alkoholen unna dem, og hvis dere ikke kan kose dere i festlig lag med familie og venner når barna er tilstede, uten å drikke alkohol, da har dere et alkoholproblem!

Jeg tror nemlig at så lenge dere ikke vokste opp med alkoholpåvirkede foreldre rundt dere så har dere ikke peiling på hva barna opplever, dere bare merker at dere selv har det koselig.

(Å btw, før mange fyrer løs at det må være lov med et glass til maten. Jeg har enda til gode og se eller høre noen som samles i festlig lag og stopper etter det ene glasset. Det ene glasset er gjerne forbeholdt en bedre middag hjemme eller på restaurant, mens en typisk sommerfest med storfamilien, venneflokken og lignende som regel inneholder en god del flere enheter)
 
Jeg synes det er en uting å rope ut ting som "krenket, mammapolitiet kommer, slutt å bry deg hva andre gjør" osv med en gang noen føler seg støtt fordi andre påpeker sikkerhet eller lignende. F.eks når noen påpeker at bakovervendt i bil er sikrest så ropes det ut som dårlig argumentasjon for å unnskylde seg at mammapolitiet skal ta dem... Jeg mener at man faktisk har et ansvar i å sette seg inn i hva som er loven og hva som er anbefalt, og følge det. Nå som alt av kunnskap er et tasteklikk unna så blir det for dumt å ikke gjøre det som er tryggest. Hyklerisk nok ser jeg mange foreldre som er hysteriske for at barnet sitt den ene dagen fikk feil solkrem på seg i barnehagen, dem inneholdt litt parfyme og skrekk og gru. Men er fullstendig likegyldig til at barnet blir sikret feil i bil og utsettes for bokstavelig talt livsfare hver eneste gang de kjører noen steder.

Det samme mener jeg faktisk om de som kimser om alkoholbruk rundt barn. Slutt å unnskyld ditt eget behov for å drikke med å si at barna ikke har vondt av det. For en ting er hundre prosent sikkert, verken du eller de har vondt av at dere holder alkoholen unna dem, og hvis dere ikke kan kose dere i festlig lag med familie og venner når barna er tilstede, uten å drikke alkohol, da har dere et alkoholproblem!

Jeg tror nemlig at så lenge dere ikke vokste opp med alkoholpåvirkede foreldre rundt dere så har dere ikke peiling på hva barna opplever, dere bare merker at dere selv har det koselig.

(Å btw, før mange fyrer løs at det må være lov med et glass til maten. Jeg har enda til gode og se eller høre noen som samles i festlig lag og stopper etter det ene glasset. Det ene glasset er gjerne forbeholdt en bedre middag hjemme eller på restaurant, mens en typisk sommerfest med storfamilien, venneflokken og lignende som regel inneholder en god del flere enheter)
Jeg har ikke vokst opp med alkoholpåvirkede foreldre, men jeg har vokst opp med foreldre som gjerne tok seg en øl til maten (at den ene tok en øl mens den andre kjørte hjem) da vi jevnlig var på middag hos mine søskenbarn, tante og onkel :)

Jeg har selv det jeg vil betegne som et greit forhold til alkohol. Jeg er en av dem som koser meg med en rusbrus i festlig lag, kanskje til og med 3stk hvis ungene sover hos svigers over natta:) men vi finnes altså, vi som kan holde oss til et glass/en flaske i festlig lag. Jeg skal faktisk på fest om 3uker, og da skal ungene overnatte hos svigers og jeg skal kose meg i festlig lag med kanskje et par rusbrus/evnt bare iste:D (rundt 1år siden sist)
 
Jeg synes det er en uting å rope ut ting som "krenket, mammapolitiet kommer, slutt å bry deg hva andre gjør" osv med en gang noen føler seg støtt fordi andre påpeker sikkerhet eller lignende. F.eks når noen påpeker at bakovervendt i bil er sikrest så ropes det ut som dårlig argumentasjon for å unnskylde seg at mammapolitiet skal ta dem... Jeg mener at man faktisk har et ansvar i å sette seg inn i hva som er loven og hva som er anbefalt, og følge det. Nå som alt av kunnskap er et tasteklikk unna så blir det for dumt å ikke gjøre det som er tryggest. Hyklerisk nok ser jeg mange foreldre som er hysteriske for at barnet sitt den ene dagen fikk feil solkrem på seg i barnehagen, dem inneholdt litt parfyme og skrekk og gru. Men er fullstendig likegyldig til at barnet blir sikret feil i bil og utsettes for bokstavelig talt livsfare hver eneste gang de kjører noen steder.

Det samme mener jeg faktisk om de som kimser om alkoholbruk rundt barn. Slutt å unnskyld ditt eget behov for å drikke med å si at barna ikke har vondt av det. For en ting er hundre prosent sikkert, verken du eller de har vondt av at dere holder alkoholen unna dem, og hvis dere ikke kan kose dere i festlig lag med familie og venner når barna er tilstede, uten å drikke alkohol, da har dere et alkoholproblem!

Jeg tror nemlig at så lenge dere ikke vokste opp med alkoholpåvirkede foreldre rundt dere så har dere ikke peiling på hva barna opplever, dere bare merker at dere selv har det koselig.

(Å btw, før mange fyrer løs at det må være lov med et glass til maten. Jeg har enda til gode og se eller høre noen som samles i festlig lag og stopper etter det ene glasset. Det ene glasset er gjerne forbeholdt en bedre middag hjemme eller på restaurant, mens en typisk sommerfest med storfamilien, venneflokken og lignende som regel inneholder en god del flere enheter)
Enig med deg i det øverste men ikke det nederste, en sv oss foreldre har alkoholikere som aller nærmeste familie menlikevel kan vi fint ta en til to heter når barnet er i nærheten utenat vi ser på det som et problem. Den andre av oss har vokst opp med foreldre som tok 1-2 enheter foran oss og det var ikke noe problem.
Man er forskjellig tenker jeg å nei manhar ikke et alkoholproblem pga det altså , det er å bagatellisere de som virkelig opplever foreldre med alkoholproblem.
Skal sies det er sjelden vi gjør det da men vi ser ikke problemet om det skjer, storfest har vi derimot ikke med barn.
Nå skal det sies at jeg omgås folk som stppper etter 1-2 enheter da
 
Last edited:
Ikke akkurat en påstand, men jeg synes synd på og blir oppriktig lei meg av å se overvektige barn med overvektige foreldre..
 
Jeg synes det er en uting å rope ut ting som "krenket, mammapolitiet kommer, slutt å bry deg hva andre gjør" osv med en gang noen føler seg støtt fordi andre påpeker sikkerhet eller lignende. F.eks når noen påpeker at bakovervendt i bil er sikrest så ropes det ut som dårlig argumentasjon for å unnskylde seg at mammapolitiet skal ta dem... Jeg mener at man faktisk har et ansvar i å sette seg inn i hva som er loven og hva som er anbefalt, og følge det. Nå som alt av kunnskap er et tasteklikk unna så blir det for dumt å ikke gjøre det som er tryggest. Hyklerisk nok ser jeg mange foreldre som er hysteriske for at barnet sitt den ene dagen fikk feil solkrem på seg i barnehagen, dem inneholdt litt parfyme og skrekk og gru. Men er fullstendig likegyldig til at barnet blir sikret feil i bil og utsettes for bokstavelig talt livsfare hver eneste gang de kjører noen steder.

Det samme mener jeg faktisk om de som kimser om alkoholbruk rundt barn. Slutt å unnskyld ditt eget behov for å drikke med å si at barna ikke har vondt av det. For en ting er hundre prosent sikkert, verken du eller de har vondt av at dere holder alkoholen unna dem, og hvis dere ikke kan kose dere i festlig lag med familie og venner når barna er tilstede, uten å drikke alkohol, da har dere et alkoholproblem!

Jeg tror nemlig at så lenge dere ikke vokste opp med alkoholpåvirkede foreldre rundt dere så har dere ikke peiling på hva barna opplever, dere bare merker at dere selv har det koselig.

(Å btw, før mange fyrer løs at det må være lov med et glass til maten. Jeg har enda til gode og se eller høre noen som samles i festlig lag og stopper etter det ene glasset. Det ene glasset er gjerne forbeholdt en bedre middag hjemme eller på restaurant, mens en typisk sommerfest med storfamilien, venneflokken og lignende som regel inneholder en god del flere enheter)

Jeg drikker sjeldent. Liker ikke øl eller vin og da blir det sjeldent alkohol i hverdag eller helger. Jeg drikker kun til fest, som er 2-3 ganger i året, uten barn. Samme med barnefar.
Så jeg er sjeleglad for at vi har familie i nærheten som kan kose seg med øl og vin i hverdagen. Så mine barn lærer at det er det som er god drikkekultur, ikke de to gangene i året de har barnevakt og mamma er sliten dagen etterpå.

Oppvokst med foreldre som drikker hver dag. Også mer til jul osv. Det har aldri vært et problem. Jeg har aldri reagert på det. Jeg husker også jeg fikk være oppe til midnatt når mamma og pappa hadde nyttårsfest, sammen med de andre barna i gata, kan ikke huske jeg var hverken redd eller usikker, selvom det da var flere som hadde fått i seg for mye.

Det er rett og slett fordi alkohol var noe jeg var vant til og fordi foreldrene mine hadde fortalt meg om det å være full.

Hadde jeg ikke hatt alkohol i livet mitt og det var en sånn tabu som bare ble snakket om, hadde jeg nok synes det var mye skumlere med fulle mennesker. De som drikker en øl eller to hver dag, har og en høyere toleranse, så man vil ikke merke mye på dem. I motsetning til meg, som aldri drikker, som blir helt på snei av to rusbrus.
 
Ikke akkurat en påstand, men jeg synes synd på og blir oppriktig lei meg av å se overvektige barn med overvektige foreldre..
Jeg og. Og her i Storbritannia er det så mange av de sykelig overvektige barna. Syns ærlig talt det er omsorgssvikt. Når en 9-10 åring veier mer enn meg som er 170 og litt rund rundt magen.... de kommer til å slite med overvekt resten av livet fordi de har overvektige foreldre som kun gir drittmat til ungene sine
 
Jeg og. Og her i Storbritannia er det så mange av de sykelig overvektige barna. Syns ærlig talt det er omsorgssvikt. Når en 9-10 åring veier mer enn meg som er 170 og litt rund rundt magen.... de kommer til å slite med overvekt resten av livet fordi de har overvektige foreldre som kun gir drittmat til ungene sine

Oh jess. Bodde i England på VGS og bodde da hos britisk familie, husker jeg spurte om å heller få med meg et eple enn potetgull som skolelunsj tilslutt. Og 1-åringen i familien fikk stort sett fortære en halv sjokoladeplate mens vi ventet på mikromiddagene våre. Kan knapt huske mange middager med grønnsaker i, iblant green beans, om vi var heldige. Jeg har ikke fantastisk kosthold egentlig, men bedre enn det :p
 
Oh jess. Bodde i England på VGS og bodde da hos britisk familie, husker jeg spurte om å heller få med meg et eple enn potetgull som skolelunsj tilslutt. Og 1-åringen i familien fikk stort sett fortære en halv sjokoladeplate mens vi ventet på mikromiddagene våre. Kan knapt huske mange middager med grønnsaker i, iblant green beans, om vi var heldige. Jeg har ikke fantastisk kosthold egentlig, men bedre enn det :p
Ingenting er bedre enn en familietur til poundland for å kjøpe 15 kg godis og sjokolade :p og foreldrene skal helst sitte i en sånn «mobility scooter» med en kurv foran som er stappfull med drittmat og godis :p
 
Jeg og. Og her i Storbritannia er det så mange av de sykelig overvektige barna. Syns ærlig talt det er omsorgssvikt. Når en 9-10 åring veier mer enn meg som er 170 og litt rund rundt magen.... de kommer til å slite med overvekt resten av livet fordi de har overvektige foreldre som kun gir drittmat til ungene sine
Huff, det er bare så tragisk! Barna spiser jo det de får, så de vet jo ikke om noe annet og vokser opp sånn..
 
Jeg er enig i at det ikke skal brukes for å unngå å oppdra barn, men det er mange ulike grunner til at skjerm kan være fint å gi ved f.eks en restaurant situasjon.

Hva er mener du er forskjellen på å gi barnet en skjerm om det er urolig på restaurant og på å gi det rosiner, nøkler eller andre leker som du nevnte? Hvorfor mener du det ene er oppdragelse og det andre ikke? Felles for alle er at det får barnet på andre tanker og holder barnet opptatt med noe. Som du skrev selv gir du disse tingene dersom barnet ditt ikke klarer å vente.

Selvsagt skal voksne mennesker ta hensyn til barn rundt seg, og det tror jeg de aller fleste også gjør. Men jeg mener at hensynet bør gå begge veier, slik du også skriver at du gjør når du går ut med et barn som ikke roer seg.

Det er skjermens effekt på hjernen, som er ganske annerledes enn bilnøkler og rosiner. Les litt om forskning gjort rundt skjerm til barn. De minste er det også anbefalt at ser så lite skjerm som mulig (who sine anbefalinger). Les ellers litt om forskning på skjerm og små barn, så ser man at det ikke er det samme som å avlede og underholde via direkte menneskelig kontakt, som også utvikler kommunikasjonsevnen til barnet.
 
Jeg synes det er en uting å rope ut ting som "krenket, mammapolitiet kommer, slutt å bry deg hva andre gjør" osv med en gang noen føler seg støtt fordi andre påpeker sikkerhet eller lignende. F.eks når noen påpeker at bakovervendt i bil er sikrest så ropes det ut som dårlig argumentasjon for å unnskylde seg at mammapolitiet skal ta dem... Jeg mener at man faktisk har et ansvar i å sette seg inn i hva som er loven og hva som er anbefalt, og følge det. Nå som alt av kunnskap er et tasteklikk unna så blir det for dumt å ikke gjøre det som er tryggest. Hyklerisk nok ser jeg mange foreldre som er hysteriske for at barnet sitt den ene dagen fikk feil solkrem på seg i barnehagen, dem inneholdt litt parfyme og skrekk og gru. Men er fullstendig likegyldig til at barnet blir sikret feil i bil og utsettes for bokstavelig talt livsfare hver eneste gang de kjører noen steder.

Det samme mener jeg faktisk om de som kimser om alkoholbruk rundt barn. Slutt å unnskyld ditt eget behov for å drikke med å si at barna ikke har vondt av det. For en ting er hundre prosent sikkert, verken du eller de har vondt av at dere holder alkoholen unna dem, og hvis dere ikke kan kose dere i festlig lag med familie og venner når barna er tilstede, uten å drikke alkohol, da har dere et alkoholproblem!

Jeg tror nemlig at så lenge dere ikke vokste opp med alkoholpåvirkede foreldre rundt dere så har dere ikke peiling på hva barna opplever, dere bare merker at dere selv har det koselig.

(Å btw, før mange fyrer løs at det må være lov med et glass til maten. Jeg har enda til gode og se eller høre noen som samles i festlig lag og stopper etter det ene glasset. Det ene glasset er gjerne forbeholdt en bedre middag hjemme eller på restaurant, mens en typisk sommerfest med storfamilien, venneflokken og lignende som regel inneholder en god del flere enheter)
Her er det uaktuelt å ta mer enn ett glass i nærheten av mitt barn. Jeg har opplevd fulle foreldre som liten og ønsker ikke å utsette mitt barn for det. Men jeg har ingen problemer med kun ett glass heller :)
 
Folk som røyker på offentlige plasser tar ikke hensyn til folk rundt seg.
- babyer, barn, gravide, folk som blir kvalm av lukten, astmatikere osv.
Mange driter visst i dyr, fugler og miljøet da de kaster sneipen på bakken /i vannet osv.
 
Jeg synes det er en uting å rope ut ting som "krenket, mammapolitiet kommer, slutt å bry deg hva andre gjør" osv med en gang noen føler seg støtt fordi andre påpeker sikkerhet eller lignende. F.eks når noen påpeker at bakovervendt i bil er sikrest så ropes det ut som dårlig argumentasjon for å unnskylde seg at mammapolitiet skal ta dem... Jeg mener at man faktisk har et ansvar i å sette seg inn i hva som er loven og hva som er anbefalt, og følge det. Nå som alt av kunnskap er et tasteklikk unna så blir det for dumt å ikke gjøre det som er tryggest. Hyklerisk nok ser jeg mange foreldre som er hysteriske for at barnet sitt den ene dagen fikk feil solkrem på seg i barnehagen, dem inneholdt litt parfyme og skrekk og gru. Men er fullstendig likegyldig til at barnet blir sikret feil i bil og utsettes for bokstavelig talt livsfare hver eneste gang de kjører noen steder.

Det samme mener jeg faktisk om de som kimser om alkoholbruk rundt barn. Slutt å unnskyld ditt eget behov for å drikke med å si at barna ikke har vondt av det. For en ting er hundre prosent sikkert, verken du eller de har vondt av at dere holder alkoholen unna dem, og hvis dere ikke kan kose dere i festlig lag med familie og venner når barna er tilstede, uten å drikke alkohol, da har dere et alkoholproblem!

Jeg tror nemlig at så lenge dere ikke vokste opp med alkoholpåvirkede foreldre rundt dere så har dere ikke peiling på hva barna opplever, dere bare merker at dere selv har det koselig.

(Å btw, før mange fyrer løs at det må være lov med et glass til maten. Jeg har enda til gode og se eller høre noen som samles i festlig lag og stopper etter det ene glasset. Det ene glasset er gjerne forbeholdt en bedre middag hjemme eller på restaurant, mens en typisk sommerfest med storfamilien, venneflokken og lignende som regel inneholder en god del flere enheter)

Jeg har markert posten din som "vinner", selv om jeg mener du tar feil. Fordi jeg er grunnleggende enig i at det hyles alt for mye om mammapoliti i mange tilfeller. Grunnleggende helse, miljø og sikkerhet gjelder ikke bare på arbeidsplasser - også for barn, husdyr og familie.

Jeg er derimot grunnleggende uenig i dette med alkoholforbud rundt barn - men forstår at det er kulturelle forskjeller. Ta deg en tur ut av Norge, og observer hvordan voksne mennesker kan benytte seg av alkohol og rusmidler *uten* at det blir norsk-dritfylla-tendenser ut av det. Det er fullt mulig å benytte seg av ett glass, to glass. Man har ikke problemer bare fordi man av og til benytter seg av god smak fra preparater klassifiserte som "no-go" av enkelte, og om det skulle være slik at barn tar en viss skade av det, så tror jeg hele Europa er skadet. Og da føler jeg man setter seg på en pent dandert norsk pidestall og sier at man er bedre enn resten av Europa.
 
Back
Topp