Post en upopulær påstand du står for

Synes foreldre som sitter med mobil mens de er ute med barna, på lekeplass, Stranda osv. Er helt tette i pappen. Hallo, det beste i livet er rett foran dem og de går glipp av alt sammen. :confused005
Da var jeg tett i pappen i flere timer i dag :D orket ikke være hjemme å jobbe i finværet, dro på stranda og jobbet via mobilen mens ungene badet og lekte.
 
Jeg mener at folk flest er alt for dårlig til å lære de små barna sine om kropp, anatomi og grensesetting. Det å ha et ordentlig ord for vagina eller penis kan potensielt være det som gjør forskjellen på om man plukker opp mishandling/overgrep eller ikke. Det skal være greit å si ifra at man ikke liker det og det, selv når man er liten, og selvfølgelig (innenfor rimelighetens grenser, man kan ikke gå med bæsj bare fordi man ikke vil bli vasket) respektere det.
 
Foreldre skal ikke kunne velge om barn lærer om seksuelle legninger og forskjellige kjønn.
 
Jeg syns barn i altfor stor grad tvinges til å kose og klemme på voksne de ikke nødvendigvis er trygge på. "Gi tante Elin en klem! Kom igjen nå!"
Jeg tenker at det ikke er det beste utgangspunktet for å lære barn om grensesetting og at man bestemmer over egen kropp og affeksjon (selvsagt innen rimelighetens grenser).
 
Jeg syns barn i altfor stor grad tvinges til å kose og klemme på voksne de ikke nødvendigvis er trygge på. "Gi tante Elin en klem! Kom igjen nå!"
Jeg tenker at det ikke er det beste utgangspunktet for å lære barn om grensesetting og at man bestemmer over egen kropp og affeksjon (selvsagt innen rimelighetens grenser).

Enig!
Jeg er en klemmer da. Men jeg tvinger ikke barna av venninner til å klemme meg. Sier heller "vil du ha en klem i dag da, xxx? Du bestemmer vet du". Noen ganger vil dem, andre ganger ikke. (Dette er to barn til bestis. Vi kaller hverandre for tanter til hverandres barn. Jeg har ikke for vane å klemme alle barn til alle venner altså ;) )
 
Synes foreldre som sitter med mobil mens de er ute med barna, på lekeplass, Stranda osv. Er helt tette i pappen. Hallo, det beste i livet er rett foran dem og de går glipp av alt sammen. :confused005
Jeg forstår bare ikke foreldre som kommer med slike utsagn... :eek:

Jeg er veldig tilstede med og for datteren min, vi finner på mye sammen.

Men akkurat når vi er på en lekeplass, og hun leker med andre ser jeg ikke behovet for at jeg skal sitte å bare se på henne i timesvis. Såklart ser jeg om hun vil vise meg noe eller er med på leken om hun vil.
Er det så galt å si at det ikke er fullt så spennende å se henne skli eller klatre i klatrestativet for 10000 gang i par timer i strekk... Jeg elsker henne over alt og ville gjort alt for henne men for meg er det bare ikke naturlig å sitte å nistirre på henne i timesvis mens hun leker med vennene sine :rolleyes:
 
Denne påstanden er nok bare litt kontroversiell i min familie, ikke sånn generelt, men:
Jeg vil ikke kreve at barna mine tar høyere utdanning.
 
Jeg synes barn har godt av å se voksne drikke alkohol. Jeg synes det har blitt et hysteri rundt dette.
Både ja og nei..
Jeg syns det er bra at samfunnet retter fokus på det, for barn oppvokst i alkoholiserte hjem blir traumatisert og får plager av det.
Syns det er viktig at voksne får en påminnelse om hvordan fulle voksne kan oppleves av barn.

Jeg har både en onkel og en fetter som ble litt vel "kosete" i fylla, og jeg har opplevd det samme fra andre voksne menn. Det var ALLTID ubehagelig, men spesielt mellom 10 og 17årsalderen.
Jeg er ikke oppvokst i et alkoholisert hjem, men den opplevelsen av voksne menn som "mister" kontroll/fornuft i fylla sitter igjen som voksen..

Samtidig tror jeg ikke det er skadelig å ta en cider/øl, eller et glass vin foran barn, tror det er sunt at barn har gode rollemodeller her også, men det er selvfølgelig det; gode rollemodeller, ikke de dårlige..
Og derfor syns jeg ikke fokuset er et hysteri :)
 
Denne påstanden er nok bare litt kontroversiell i min familie, ikke sånn generelt, men:
Jeg vil ikke kreve at barna mine tar høyere utdanning.
Nja, selv om foreldrene mine alltid har ment det godt, så har det vært et press på utdanning og en underliggende forståelse av at uten utdanning vil man ikke "bli noen".
Så selv om de ikke har pushet om høyere utdanning så har mine foreldre alltid hatt en holdning om at f.eks butikkarbeid ikke er bra nok.

Noen må jo ha "dritt"jobbene også, og hvorfor er man mindre verdt fordi man vil jobbe som renholder, renovasjonsarbeider, butikkansatt eller lignende.
 
Nja, selv om foreldrene mine alltid har ment det godt, så har det vært et press på utdanning og en underliggende forståelse av at uten utdanning vil man ikke "bli noen".
Så selv om de ikke har pushet om høyere utdanning så har mine foreldre alltid hatt en holdning om at f.eks butikkarbeid ikke er bra nok.

Noen må jo ha "dritt"jobbene også, og hvorfor er man mindre verdt fordi man vil jobbe som renholder, renovasjonsarbeider, butikkansatt eller lignende.
Enig med deg, hvis de er lykkelige i en jobb der det ikke kreves mer utdannelse ser ikke jeg noen grunn til å pushe dem inn i det, og verden er jo sånn at hvis en angrer etter ett år eller 20 år kan en alltids endre vei.
 
Vet ikke om den er upopulær.. kanskje?
Men at skilte foreldre snakker negativt om den andre part til barna sine.
Det kan gjelde gifte foreldre også.
Verste jeg vet er når voksne drar barna mellom seg i en maktkamp
 
Denne kommer nok til å vekke mye meninger her :hilarious:

Jeg synes mange venter alt for lenge med bleieslutt, og synes det er motbydelig når 3 åringer bæsjer i bleien. (Spesielt når de stiller seg et sted og synlig jobber med saken mens foreldrene bare venter på at de skal bli ferdige.)

Jeg synes det er latskap og uvitenhet som gjør at ungene i vestlige land blir senere og senere bleiefri, og jeg synes synd i ungene som må venne seg til å gå med tiss og bæsj mot huden i flere år før foreldrene gir dem et alternativ!
 
Synes foreldre som sitter med mobil mens de er ute med barna, på lekeplass, Stranda osv. Er helt tette i pappen. Hallo, det beste i livet er rett foran dem og de går glipp av alt sammen. :confused005
Tette i pappen?
Nå har jeg stort barn å jeg ligger gjerne på stranda å leser en bok på mobilen feks eller tar en del bilder
Eller kanskje har noen tatt med barna på stranda dor at de skal få bade mens foreldrene må jobbe og dermed sitter på mobil
Man kan fint gjøre begge deler , barn må ikke ha oppmerksomhet konstant om de ikke er veldig små tenker jeg
Jeg både bader med min og gir oppmerksomhet men jeg ligger også på tlf og leser bok , ser ikke helt problemet med det.
Jeg fikk aldri oppmerksomhet hele tiden da jeg var lita heller og tok ingen skade av det
 
Last edited:
Denne kommer nok til å vekke mye meninger her :hilarious:

Jeg synes mange venter alt for lenge med bleieslutt, og synes det er motbydelig når 3 åringer bæsjer i bleien. (Spesielt når de stiller seg et sted og synlig jobber med saken mens foreldrene bare venter på at de skal bli ferdige.)

Jeg synes det er latskap og uvitenhet som gjør at ungene i vestlige land blir senere og senere bleiefri, og jeg synes synd i ungene som må venne seg til å gå med tiss og bæsj mot huden i flere år før foreldrene gir dem et alternativ!
Enig ;) mine har sluttet “tidlig”
Ble spurt i bhg (i DK) om jeg kunne lære opp de andre foreldrene :p
Der synes jeg det er spesielt ille! barna var 4/5 år og fortsatt med bleie.
Men på natten er en annen ting, det å kunne holde seg på natten går på hormoner og hvis ikke de er på riktig plass i utviklingen kan jo ikke barnet holde seg tørrt om natten
 
Min påstand: mange sier at hårfarging osv ikke alltid blir vellykket ved amming eller graviditet pga hormoner. Min påstand er at det er umulig at håret kan påvirket av hormonene på den måten. Det er kun rota som lever, håret ellers er døde celler. Skal det påvirkes vil det kun være håret som dannes under svangerskap eller graviditet som kan påvirkes,men håret som er kommet ut er dødt og kan kun slites feks.
 
Jeg mener jeg og andre som har hatt strabasiøse opplevelser i fortiden ( psyk sykdom , mobbing,oppvokst under karrige forhold )er bedre rustet mot motgang og har en bedre empati og forståelse for omverdenen min ..enn mennesker som har fått alt rekendes på en fjøl i livet sitt ;)
 
Jeg mener jeg og andre som har hatt strabasiøse opplevelser i fortiden ( psyk sykdom , mobbing,oppvokst under karrige forhold )er bedre rustet mot motgang og har en bedre empati og forståelse for omverdenen min ..enn mennesker som har fått alt rekendes på en fjøl i livet sitt ;)

Spennende tanke! Jeg som har fått alt rekende på ei fjøl kan jo ikke motsi dette. Selv om jeg selv mener jeg har plenty med empati. Men forståelse tror jeg absolutt er lettere hvis man har kjent lignende på kroppen selv.
 
Jeg mener jeg og andre som har hatt strabasiøse opplevelser i fortiden ( psyk sykdom , mobbing,oppvokst under karrige forhold )er bedre rustet mot motgang og har en bedre empati og forståelse for omverdenen min ..enn mennesker som har fått alt rekendes på en fjøl i livet sitt ;)
Tja det var en ny tanke men om jeg er enig vet jeg ikke, i noen tilfeller set nok sånn men ikke alle.
 
Back
Topp