Barnehage mas.

Brunette87

Forelsket i forumet
Det evige maset om at barnet MÅ gå i barnehagen allerede ved 1 års alderen. Er det flere som vil vente med barnehage plass til ungen(e) er 2 - 3 - 4 år gammel??

Skjønner at mange må begynne i barnehagen tidlig, pga. permisjonsreglene. Men de av dere som har både mulighet og råd og lyst til å ha ungen(e) hjemme lenger. Hva slags erfaring har dere med å ha ungene hjemme fremfor barnehage?

Vi har muligheten og råd til å ha ungen(e) hjemme lenger og vil ha ungen(e) hjemme til ihvertfall 2 års alderen, gjerne lenger. Men føler at alle forventer at ungen skal i barnehage før. Allerede når ungen var nyfødt, begynte folk med det evige maset om barnehage start. Ikke blander vi oss i andres liv, hvorfor skal andre da blande seg oppi våres liv... Det fins jo åpen barnehage også og andre måter å sosialisere ungen på.
 
Følger denne. Dersom vi får barn har vi ønsker om å ha barnet hjemme til 2.5-3.5 års alder. Virker som folk ofte er negative til dette, mener at barn vil kjede seg og ikke å nok utfordringer hjemme. Men jeg tenker det kommer litt an på hva man gjør det til selv?
 
Mini her skal være hjemme til han er 2 år, siden vi har muligheten til det. Mange som spør om barnehage, men tror samtlige har sagt vi er heldige og at det er fint han kan vente et år. Så blir heldigvis møtt positivt her. :)

Det som derimot vil komme smått negative kommentarer på er at jeg skal gå hjemme med 2 stk fra desember/januar av, tenker jeg. :hilarious:
 
Det evige maset om at barnet MÅ gå i barnehagen allerede ved 1 års alderen. Er det flere som vil vente med barnehage plass til ungen(e) er 2 - 3 - 4 år gammel??

Skjønner at mange må begynne i barnehagen tidlig, pga. permisjonsreglene. Men de av dere som har både mulighet og råd og lyst til å ha ungen(e) hjemme lenger. Hva slags erfaring har dere med å ha ungene hjemme fremfor barnehage?

Vi har muligheten og råd til å ha ungen(e) hjemme lenger og vil ha ungen(e) hjemme til ihvertfall 2 års alderen, gjerne lenger. Men føler at alle forventer at ungen skal i barnehage før. Allerede når ungen var nyfødt, begynte folk med det evige maset om barnehage start. Ikke blander vi oss i andres liv, hvorfor skal andre da blande seg oppi våres liv... Det fins jo åpen barnehage også og andre måter å sosialisere ungen på.

Tror det underbevisst har vokst fram en holdning om at barnet har det best ved å starte i bhg ved ett år, fordi mange har hatt dårlig samvittighet ved nettopp å gjøre det. Så har det blitt en sånn norm som egentlig ikke har grunnlag i noe forskning - tvert imot viser faktisk ulike forskningsprosjekter at de minste barnehagebarna ville hatt det bedre hjemme hos en nær omsorgsperson. Men det vil vi ikke høre om, fordi det er så mange som får dårlig samvittighet fordi de "må" ut i arbeid.
Det høres litt så hardt ut fra meg kanskj3, men akkurat nå snakker jeg rett fra levra og gidder ikke å formulere meg sånn at ingen skal bli støtt eller fornærma, slik som jeg prøver her på forum til vanlig - så og si alle har i Norge i dag råd til å ha barnet hjemme lenger enn permisjonstiden. Likevel er det mange som sier at de må tilbake i jobb. Man kan spare opp, man kan kutte forbruk, la være å dra på ferier, man kan passe på ikke å ta opp for høye lån før man får barn - kort sagt er det i så mange tilfeller et valg. Vi hadde en felles inntekt på rundt 260k i fjor, dette medberegna kontantstøtte, og månedlige utgifter på rundt 14-15000 i tillegg kommer matbudsjett og annet. Jeg har satt av litt av kontantstøtte så vi kunne ha han hjemme lenger, og det går rundt. Men det er ikke noe fett liv, og vi nedprioriterer feks ute landsferier og slikt. Dette for å kunne ha sønnen vår hjemme til litt over 1,5 år. Kommer til å gjøre det samme i fremtid også, bhg er aller tidligst fra 16mnd, men helst fra rundt 18mnd. Nå merker jeg at han er klar for annet enn mest å være hjemme, så jeg tror korte dager i barnehagen blir fint til høsten. Poenget mitt er at alle Jeg møter tror vi er ufrivillig hjemme, at vi var uheldige og ikke finn plass da han var ett år. Ingen er liksom innpå tanken om at det faktisk er noen som ønsker å være lenge hjemme med barna sine.
Så det er kanskje ikke så rart du møter de holdningene du gjør. Opplever at en del tror at bhg skal redde all språkutvikling, all sosial interaksjon, all motorisk utvikling. Men det stemmer jo bare ikke da :p men at det i riktig mengde for barnet er et fint sted å være, det har jeg tro på. Også er det såklart også tilfeller hvor barnet av ulike årsaker ikke kan få oppfylt omsorgsbehovene sine hjemme, og hvor det for hele familien vil være best at barnet tilbringer litt tid i bhg.
 
Her begynte hun i barnehagen da hun var 12 mnd og jeg angret skikkelig! Brukte 4 uker på tilvenning hvor hun var livredd hver dag selv om jeg var der med henne, tok flere uker til før hun begynte å trivdes. Hun blir 3 år nå og trives i barnehagen, men hadde tatt henne ut et år nå om jeg kunne..Neste unge kommer ikke til å starte så tidlig, eller i det hele tatt om vi kan unngå det.
 
Jeg hadde ikke direkte reagert, om jeg hadde hørt at dere hadde en plan for sosialisering og slikt. Er bare å si noe ala "barnehage nei, blir nok å bruke åpen barnehage endel siden mini skal være hjemme til han blir 2".

Personlig sitter jeg igjen med spørsmål om hvordan folk skal få ting til å funke økonomisk.
Og, fra observasjoner av enkelte kjentfolk, en følelse av at det slettes ikke gjøres den voldsomme innsatsen på å stimulere ungen og gi de nye opplevelser. Syns mange av de blir behandla veldig som babyer selv etter fylte to (igjen, gjelder sikkert ikke alle, men ser den tendensen ganske klart hos kjentfolk).
 
Jeg hadde ikke direkte reagert, om jeg hadde hørt at dere hadde en plan for sosialisering og slikt. Er bare å si noe ala "barnehage nei, blir nok å bruke åpen barnehage endel siden mini skal være hjemme til han blir 2".

Personlig sitter jeg igjen med spørsmål om hvordan folk skal få ting til å funke økonomisk.
Og, fra observasjoner av enkelte kjentfolk, en følelse av at det slettes ikke gjøres den voldsomme innsatsen på å stimulere ungen og gi de nye opplevelser. Syns mange av de blir behandla veldig som babyer selv etter fylte to (igjen, gjelder sikkert ikke alle, men ser den tendensen ganske klart hos kjentfolk).
Hva ligger du i å behandle ungene som babyer når de er småbarn? Bare nysgjerrig på om jeg er i den fella selv :hilarious:
 
Hva ligger du i å behandle ungene som babyer når de er småbarn? Bare nysgjerrig på om jeg er i den fella selv :hilarious:
Forventer ikke at de skal gjøre noe selv, skjærer opp all mat i bittesmå biter, går med smokk hele tiden, snakker ikke med/til de som om de skjønner ting...

De er jo fortsatt små, men skjønner og får til ganske mye når de er så store :)
 
Forventer ikke at de skal gjøre noe selv, skjærer opp all mat i bittesmå biter, går med smokk hele tiden, snakker ikke med/til de som om de skjønner ting...

De er jo fortsatt små, men skjønner og får til ganske mye når de er så store :)

Skjønner, da er jeg nok ikke godt i den fella :p . Snakker til han som om han skulle hatt språk, (han har vel 10-15 ord), bruker som regel bare smokk når han sover, spiser mat selv, og skjærer bare skiva i to når han skal spise, og gjør egentlig mye selv. Når det gjelder språket føler jeg at jeg har gjort alt mulig for å stimulere, men det hjelper ikke, han er bare ikke tidlig ute med det. Men skjønner jo det meste vi sier da. Men har fått kommentarer som at "bare vent til han kommer i bhg, da lærer han å snakke".... Altså..... :hilarious:
 
Skjønner, da er jeg nok ikke godt i den fella :p . Snakker til han som om han skulle hatt språk, (han har vel 10-15 ord), bruker som regel bare smokk når han sover, spiser mat selv, og skjærer bare skiva i to når han skal spise, og gjør egentlig mye selv. Når det gjelder språket føler jeg at jeg har gjort alt mulig for å stimulere, men det hjelper ikke, han er bare ikke tidlig ute med det. Men skjønner jo det meste vi sier da. Men har fått kommentarer som at "bare vent til han kommer i bhg, da lærer han å snakke".... Altså..... :hilarious:
Plutselig løsner det, og om det er etter ungen har begynt i barnehagen tror jeg det er tilfeldig :)
Men tenker det er lurt å være litt bevist på at man utfordrer ungen på sånt om man var de hjemme. Vi har vår i barnehagen, og der har de vært mye raskere på å la han gjøre enkelte ting enn vi var hjemme (klatre opp i stolen selv, sitte uten bøyle osv).
 
Plutselig løsner det, og om det er etter ungen har begynt i barnehagen tror jeg det er tilfeldig :)
Men tenker det er lurt å være litt bevist på at man utfordrer ungen på sånt om man var de hjemme. Vi har vår i barnehagen, og der har de vært mye raskere på å la han gjøre enkelte ting enn vi var hjemme (klatre opp i stolen selv, sitte uten bøyle osv).

Ja tror det er ekstra viktig å forsøke å la barnet få gjøre ting selv og utforske når man er hjemme :)
Håper språket løsner snart ja, utålmodig mamma :p
 
Mini her skal være hjemme til han er 2 år, siden vi har muligheten til det. Mange som spør om barnehage, men tror samtlige har sagt vi er heldige og at det er fint han kan vente et år. Så blir heldigvis møtt positivt her. :)

Det som derimot vil komme smått negative kommentarer på er at jeg skal gå hjemme med 2 stk fra desember/januar av, tenker jeg. :hilarious:

Jeg kan starte med kommentarene...... ohhhh looooord:hilarious: jeg hadde dævva! :hilarious:
Jeg har en på 5 uker nå, og en som smart fyller to år.... d er 3 uker sommerferie nå, og jeg skal være alene med de, jeg kommer til å savne barnehagen så sinnsykt :hilarious: d er så sykt utfordrende å få gitt han på 2 nok, amme løpende og faktisk få vært mamma for den nye også!!! Ære være til de som fikser det altså, men min 2-åring har så sykt godt av å få ut energi i barnehagen! :hilarious:
 
Skjønner, da er jeg nok ikke godt i den fella :p . Snakker til han som om han skulle hatt språk, (han har vel 10-15 ord), bruker som regel bare smokk når han sover, spiser mat selv, og skjærer bare skiva i to når han skal spise, og gjør egentlig mye selv. Når det gjelder språket føler jeg at jeg har gjort alt mulig for å stimulere, men det hjelper ikke, han er bare ikke tidlig ute med det. Men skjønner jo det meste vi sier da. Men har fått kommentarer som at "bare vent til han kommer i bhg, da lærer han å snakke".... Altså..... :hilarious:
Min er også treg med språket (ser gamle videoer av frøkna der hun sier ting på samme alder som han er), men han var tidligere ute med å gå enn hun var :p språkforståelsen er der, men ikke språket :shy: (samboer er litt nervøs for dette).
Han begynner nå i august, blir 2år i desember. Frøkna kunne snakke endel da hun begynte i bhg, men det løsnet skikkelig etter en mnds tid :) (begynte å synge sanger osv)
 
Det evige maset om at barnet MÅ gå i barnehagen allerede ved 1 års alderen. Er det flere som vil vente med barnehage plass til ungen(e) er 2 - 3 - 4 år gammel??

Skjønner at mange må begynne i barnehagen tidlig, pga. permisjonsreglene. Men de av dere som har både mulighet og råd og lyst til å ha ungen(e) hjemme lenger. Hva slags erfaring har dere med å ha ungene hjemme fremfor barnehage?

Vi har muligheten og råd til å ha ungen(e) hjemme lenger og vil ha ungen(e) hjemme til ihvertfall 2 års alderen, gjerne lenger. Men føler at alle forventer at ungen skal i barnehage før. Allerede når ungen var nyfødt, begynte folk med det evige maset om barnehage start. Ikke blander vi oss i andres liv, hvorfor skal andre da blande seg oppi våres liv... Det fins jo åpen barnehage også og andre måter å sosialisere ungen på.

Jeg skulle gjerne hatt vår lille hjemme med meg til hun ble nesten 3 men sånn permisjonsreglene er så har jeg bare rett på ett år ulønnet så vi tar i hvertfall det:) Hun vil være 20 måneder (1 år og 8 måneder) ved barnehagestart i August 2020.
 
Vi dropper barnehage helt og holdent, får ikke så mye kommentarer på det, men det tror jeg mest er fordi folk vet at jeg ikke gidder å høre på de. :knegg:
 
Det evige maset om at barnet MÅ gå i barnehagen allerede ved 1 års alderen. Er det flere som vil vente med barnehage plass til ungen(e) er 2 - 3 - 4 år gammel??

Skjønner at mange må begynne i barnehagen tidlig, pga. permisjonsreglene. Men de av dere som har både mulighet og råd og lyst til å ha ungen(e) hjemme lenger. Hva slags erfaring har dere med å ha ungene hjemme fremfor barnehage?

Vi har muligheten og råd til å ha ungen(e) hjemme lenger og vil ha ungen(e) hjemme til ihvertfall 2 års alderen, gjerne lenger. Men føler at alle forventer at ungen skal i barnehage før. Allerede når ungen var nyfødt, begynte folk med det evige maset om barnehage start. Ikke blander vi oss i andres liv, hvorfor skal andre da blande seg oppi våres liv... Det fins jo åpen barnehage også og andre måter å sosialisere ungen på.
Vår skal ikke i barnehagen så tidlig. Mulig vi drar i åpen barnehage noen dager etterhvert, men vil helst starte rolig med barnehage. Begynne med 3-4 timer også gradvis øke opp mot skolealder. Men vi er ufør, så vi har muligheten til å gjøre det slik. Skjønner at folk som jobber er nødt til å sende de tidligere.
 
Åååh, jeg misunner sånn dere som har mulighet til å være hjemme med barna lenger. (Skulle nesten ønske jeg hadde tenk litt mer fremtidsrettet slik før vi fikk barn, menmen kan ikke tenke og planlegge alt). Vi har bare ikke råd til det uten å gjøre enorme omveltninger i livet (feks selge hus) så vi har kommet til det at det skal nok gå bra å sende henne i barnehage fra hun er 11 mnd, så kommer vi till å heller gjøre alt vi kan for å gi henne så korte dager og mye fri som mulig i alle fall den første tide :)
 
Vi hadde både råd og mulighet til å ha lille hjemme lengre, men søkte til hun ble et år slik at vi kunne se det an (og evt. bare betale for plassen uten å bruke den). Men jo mer det nærmet seg så vi at hun var mer enn klar til å starte i barnehagen, og at hun trengte mer innputt enn det vi klarte å gi henne hjemme. Hun har stortrives i barnehagen fra dag en, og vi angrer ikke på valget vi gjorde. Hadde kortere dager i flere måneder, kanskje mer for vår egen samvittighet sin del enn hennes. Hadde vi følt at hun ikke var klar for det hadde vi hatt henne hjemme lengre.

Jeg syns ikke det finnes noen fasit om hvilket tidspunkt som er det rette for et barn å begynne i barnehagen, da dette er veldig individuelt og man må se an barnet. Noen er klar ved 1 år, andre 2 år, 3 år, osv.
 
Åååh, jeg misunner sånn dere som har mulighet til å være hjemme med barna lenger. (Skulle nesten ønske jeg hadde tenk litt mer fremtidsrettet slik før vi fikk barn, menmen kan ikke tenke og planlegge alt). Vi har bare ikke råd til det uten å gjøre enorme omveltninger i livet (feks selge hus) så vi har kommet til det at det skal nok gå bra å sende henne i barnehage fra hun er 11 mnd, så kommer vi till å heller gjøre alt vi kan for å gi henne så korte dager og mye fri som mulig i alle fall den første tide :)

Noen få fordeler ved ikke å være inne på boligmarkedet :hilarious:
Men skulle jo på sett og vis ønske vi eide vår egen bolig, men i dette området og med de jobbene vi ønsker å ha er det nok først mulig om en 4-5 år, og så lenge ville vi ikke vente med å få barn.
 
Noen få fordeler ved ikke å være inne på boligmarkedet :hilarious:
Men skulle jo på sett og vis ønske vi eide vår egen bolig, men i dette området og med de jobbene vi ønsker å ha er det nok først mulig om en 4-5 år, og så lenge ville vi ikke vente med å få barn.

Kjempe fornuftig, synes ikke man skal vente på at alt skal være «perfekt» før man får barn, for da blir man neppe aldri klar:)
 
Back
Topp