Etternavn til barnet. Begge eller kun etter faren?

Newbii

Blir kjent med forumet
Himmelbarn
Jeg og samboer er ikke gift og har derfor to forskjellige etternavn. Han er fra et annet land i Europa og har et etternavn som kan være vanskelig for andre å uttale, mens mitt er veldig typisk norskt. Jeg ønsker at vårt barn skal få begge sitt etternavn, men samboer har ikke sagt noe verken fra eller til når jeg har nevnt dette. Hvis det en dag blir bryllup, vil jeg fortsatt beholde mitt etternavn. Hvordan har dere løst dette? Både hos dere hvor begge er norske eller er en fra hvert land. Er det vanlig at barnet kun arver far sitt etternavn eller er dette bare en gammel tradisjon?
 
Vi har valgt fornavn, mellomnavn og fars etternavn. Vi syntes det ble for mange navn med også mitt etternavn.
 
Vi er begge norske og har doble etternavn, så når vi gifter oss fjerner jeg mine etternavn og tar det han har mest identitet med, jentungen blir hetende det etternavnet fra fødsel av. Orker ikke dobbeltnavn. Vet ikke om han fjerner sitt andre etternavn, men jeg tror det.
 
Jeg og mannen er gift, og bruker begge mitt pikenavn som mellomnavn, og hans som etternavn. Ungene har det samme (også før vi giftet oss).
 
Vi er gift og alle har mannens etternavn, jeg ønsket å ta hans navn når vi giftet oss, og jeg synes det er bra at vi alle heter det samme.
 
Vi er samboere og ønsket at begge sitt etternavn skulle være med, så nå er de slått sammen med bindestrek.
 
Her er mitt navn mellomnavn og hans etternavn. Vi er ikke gift..
 
Vi er gift, og jeg tok hans etternavn etter bryllupet. Så her har frøkna fått samme som meg, mitt mellomnavn og vårt etternavn. :)

Hva som er vanlig om man ikke deler etternavn vet jeg ikke, men kjenner flere hvor ungen får begges etternavn, dvs mellomnavn og etternavn. Har opplevd både mor og far sitt navn til slutt, tror det har hatt noe med klangen å gjøre på rekkefølgen.
 
Vi er gift og har begge hans etternavn. Flere grunner til det. Jeg var sammen med han i ti år før vi giftet oss og han og familien hans er fantastiske og jeg føler meg mye mer i «familie» med dem enn med min egen familie som jeg ikke har kontakt med. Dessuten er det et sjeldent navn. Men det er lett å skrive og uttale da.

Jeg synes det er koselig at vi alle deler samme navn, og praktisk at det bare er ett :)
 
Begge ungene har mitt.
Med eldste ville jeg ha mitt siden det er sjeldent og faren har et vanlig et (vi var samboere).
Med yngste så var jeg bestemt på at de skulle ha samme etternavn derfor var det ikke aktuelt å bruke sambos navn (han ville ikke lage dobbeltnavn og så argumentet mitt)
 
Vi er samboere og barnet vårt har etternavnet til far da jeg ønsker å ta hans navn når vi en dag gifter oss :)
 
Gutten vår og den den i magen får farens etternavn:). Mitt er ikke med i det hele tatt. Synes det e finere med et etternavn, og evt to fornavn. Feks han vi har fra før har « navn navn etternavn» , men kun et ene navnet brukes i hverdagen. Siden jeg og far er sammen synes jeg det var mest passende med hans etternavn (jada jeg er litt gammeldags hehe).
Men har skjønt at de fleste nå for tiden velger kun et fornavn og heller to etternavn.
 
Hun har navnet til faren fordi det er et spessielt og skjeldent navn ( mitt et helt standard kjedelig typisk norsk sen navn.)

Og vi ønsket ikke dobble etternavn siden vi begge har hatt det og hatet det pga vi synes det var unødvendig med navn vi ikke bruker til daglig.
 
Vi er gift. Jeg har mitt etternavn som mellomnavn og tatt hans etternavn.

Ungene har kun hans etternavn.
 
Vi har begge tatt bare mitt etternavn, og det skal barnet også ha. Av den enkle grunn at han har et veldig vanlig navn, og jeg har et ganske sjeldent navn. Vi vil heller ikke ha mellomnavn eller bindestrek, så da ble det sånn. :)
 
Vi er gift og jeg har tatt hans etternavn, men beholdt mitt mellomnavn. Baby kommer nok til å hete det samme som meg.
 
Samboere. MittEtternavn-HansEtternavn
 
Back
Topp