Vannet har gått

Chrissy

Andre møte med forumet
For en uke siden gikk vannet, jeg var 27+4, og var veldig nære at det endte i et hastekeisersnitt. Det gikk heldigvis bra og lille jenta ligger fortsatt inni magen sammen med meg på sykehuset.

Dette skaper selvfølgelig masse tanker, jordmødrene er fantastiske og er gode og snakke med, men det jeg lurer på er det noen av dere som har erfaring med premature babyer? Hvordan tiden på sykehuset var og hvordan det var å komme hjem med et mye mindre nurk enn man så for seg?
 
Det må ha vært skummelt. Godt å høre at alt foreløpig går bra og at du slapp unna hastekeisersnitt!

Jeg har ikke noe personlig erfaring å komme med, men har et familiemedlem som ble født i uke 27 (reell modning uke 25). Han er nå 7 år, og det har gått veldig bra med han :) de ble en stund på sykehuset og han trengte tid på å bli større og sterkere, men så gikk ting veldig fint! Du er allerede komt lengre enn det, og jeg har også hørt om flere andre det har gått veldig bra med! Krysser likevel fingrene for at babyen blir i magen din så lenge som mulig :) lykke til!
 
Masse lykke til og gode tanker<3 dessverre lite input her.
 
Oi så skummelt. Godt hun holder seg i magen enda ❤️ Sier sykehuset noe om hva du kan forvente i forhold til når hun blir født? Prøver dem å stoppe fødselen på nytt igjen hvis den starter?

Jeg har ingen personlig erfaring med det. Men én venninne fikk ei datter i uke 26, men hun hadde vekt og lengde til et foster i uke 22. Så de ble kjempe lenge på sykehuset, men utrolig nok gikk det bra ❤️
Min søster fikk også litt for tidlig, å det de slet med når de kom hjem var at babyen var konstant trøtt og sliten, så amming ble kjempe vanskelig, å gulsott slet de også med.
Får håpe hun holder seg lengst mulig i magen, å masse lykke til ❤️ :)
 
Åh, masse masse lykke til! ❤️ Så utrolig skummelt :( Hva blir veien videre? Bare håpe på at hun holder seg der inne så lenge som mulig, eller er det fare for for lite fostervann eller noe? Det må uansett være tøft ❤️

Jeg har heller ingen personlig erfaring med premature babyer, men jeg vet at oddsen er veldig god hvis man klarer å passere 28+0. Måtte det bli lenge etter det også ❤️
 
Ingen personlig erfaring. Ville bare ønske deg lykke til. Jeg krysser fingrene for at hun blir i magen litt til :happy:
 
Jeg gikk nesten i fødsel i uke 30 med førstemann, ble sengeliggende til han kom (fødsel begynte 34+6 og han kom over midnatt så akkurat 35 uker) Etter passerte 28 uker øker sjansene for at alt går bra ganske så mye! :) du er nådd så langt ihvertfall. Nå er hver dag en seier ❤️
Vi var på sykehus i 16 dager, pga gulsot, reflux, oppkast, vekttap osv.
 
Uffameg , så skremmende ! Godt hun holder seg i magen foreløpig :happy::nailbiting: krysser fingrene for at det ikke oppstår infeksjoner/komplikasjoner så hun kan holde seg der lengst mulig :smiley-angelic001 med all sannsynlighet går det nok veldig bra hvis hun blir født nå, men hver dag ekstra er en liten seier:love017 lykke til :love017
 
Har ingen erfaring, men som mange andre sier så har du komt så langt at det går nok kjempebra, sjølv om starten blir litt annerledes enn forventet :Heartred Masse lykke til!
 
Det må være skummelt. Jeg ønsker dere masse lykke til og sender varme tanker :) Etter uke 28 så er vell sjansen for at alt går bra ganske stor. Håper hun blir der så lenge som mulig og at du greier deg fint på sykehuset.
 
Det finnes en tråd her inne som heter 'Rolf'. Lille Rolf ble født prematurt og mammaen hans skrev dagbok. Hun er lege og meget flink til å skrive, så den er verdt å lese hvis du orker. Rolf ble født i uke 25 mener jeg det var, så du ligger nå bedre an enn ham. Det gikk fint med ham forøvrig, men det var en påkjenning å få en så liten gutt selvfølgelig.

Så flott at babyen fortsatt er inne i magen din! Hver time og dag teller!
 
Så godt at hun er der inne fremdeles. Hver dag teller! Godt å høre at du føler deg godt ivaretatt. Sender deg varme klemmer og ønske om all mulig styrke og tålmodighet:Heartred
 
Har ingen erfaring, men ønsker dere lykke til ❤️ heldigvis er du såpass langt på vei at det er store sjanser for at alt går bra.
 
Har to premature barn ( på 3 og snart 2 år). De ble begge født i uke 36, var dysmature og rundt 2 kg. Så små for alderen. Nå var mine uansett større enn din, men vi ble liggende på nyfødt intensiv i 2 uker og hatt tett oppfølging av sykehuset den første mnd hjemme. Måtte reinnlegges med nr 2 for sondeernæring siden hun ikke klarte å spise nok hjemme.

De to største utfordringene de hadde var temperatur regulering (så små klarer ikke å regulere temperaturen selv) og mat (de var så slappe at de hadde problemer med å holde seg våkne under et måltid).
Har hatt noen utfordringer med storebror i etterkant (sent utvikler pga cøliaki, astma og satt inn dren), men utvist hvilke sammenheng det har med prematur fødsel. Lillesøster var litt sent ute med å gå, men ligger langt foran andre på sin alder ift språk.

Det finnes et eget underforum for premature barn. Kan være mye nyttig informasjon der.
 
Oi så skummelt. Godt hun holder seg i magen enda ❤️ Sier sykehuset noe om hva du kan forvente i forhold til når hun blir født? Prøver dem å stoppe fødselen på nytt igjen hvis den starter?

Jeg har ingen personlig erfaring med det. Men én venninne fikk ei datter i uke 26, men hun hadde vekt og lengde til et foster i uke 22. Så de ble kjempe lenge på sykehuset, men utrolig nok gikk det bra ❤️
Min søster fikk også litt for tidlig, å det de slet med når de kom hjem var at babyen var konstant trøtt og sliten, så amming ble kjempe vanskelig, å gulsott slet de også med.
Får håpe hun holder seg lengst mulig i magen, å masse lykke til ❤️ :)

Takk! De klarer ikke gi noe estimat på når hun kan komme. Kan være i kveld, kan være om tre uker. Sykehuset følger meg opp tett og kontrollerer at babyen har det etter forholdene bra flere ganger i døgnet. Dersom fødsel starter nå vil de ikke stoppe den. Takk for at du delte din søsters erfaring.
 
Åh, masse masse lykke til! ❤️ Så utrolig skummelt :( Hva blir veien videre? Bare håpe på at hun holder seg der inne så lenge som mulig, eller er det fare for for lite fostervann eller noe? Det må uansett være tøft ❤️

Jeg har heller ingen personlig erfaring med premature babyer, men jeg vet at oddsen er veldig god hvis man klarer å passere 28+0. Måtte det bli lenge etter det også ❤️
Takk! :HeartredBabyen produserer fostervann, men jeg klarer ikke holde på det. Sykehuset passer godt på, så føler meg trygg likevel. Det er en stor påkjenning, men premien i enden gjør at jeg holder ut. Siden jeg har fått lungemodning sprøyter og de har fått virke ordentlig, så vil de la fødselen gå sin gang dersom den starter.
 
Takk! De klarer ikke gi noe estimat på når hun kan komme. Kan være i kveld, kan være om tre uker. Sykehuset følger meg opp tett og kontrollerer at babyen har det etter forholdene bra flere ganger i døgnet. Dersom fødsel starter nå vil de ikke stoppe den. Takk for at du delte din søsters erfaring.
Så spennende, kanskje du blir den første i gruppa som føder :Heartred Men vi krysser så klart fingrene for at baby får vere der inne så lenge som mulig!

Det er vel ein viss infeksjonsfare og når membranen er brutt, er det ikkje det? Er det noko dei følger med på og? Kordan er det å vere på sjukehuset no, er det kjedelig? Får du masse besøk?
 
Ei i mitt forrige terminforum, fra da jeg fikk første ungen, opplevde noe lignende. Ble liggende i overkant av ei uke på sykehuset med ungen i magen etter tidlig vannavgang, men ble til slutt satt i gang da ungen viste tegn til å få infeksjon. Ungen ble født prematurt, men ikke ekstremt prematurt, og de ble på nyfødtintensiven en del uker. Hun pumpet seg og etter hvert klarte han også å die normalt, men det tok noen uker. De fikk en tøff start, men det har gått kjempebra med han i etterkant. En frisk og fin unge som utvikler seg som han skal. Er rundt 1,5år gammel nå. :)
 
Last edited:
Hvilket sykehus er du på? Håper du får dagene til å gå.. Måtte selv på observasjonspost på OUS denne uken. Krysser fingre for dere :Heartpink
 
Back
Topp