Fjerning av flått..

Musemor med tre søte små

Ko-ko sa gjøken
VIP
Marsmellows-15
Aprilbarna`15
Hadde en diskusjon med mannen, og kom frem til at egentlig ingen av oss vet om den beste måten å fjerne flått på.

Noen tips før sommeren tar helt av?
 
Her fungerer det best når vi tar den med vanlig pinsett. Kniper rundt flåtten og vrir pinsetten rundt et par ganger.
 
Last edited:
Jeg leste en gang om at en q-tip dyppa i olje og at man gned q-tipen rundt og rundt flåtten var best.

Og den ene gangen jeg har fått flått så var det det jeg gjorde. Hadde ikke noe annet å bruke siden vi var på hytta vi ikke eier.

Måtte gni den rundt en god stund, men flåtten slapp. Eller ble gnidd ut. Like hel.

Var noe med at oljen gjorde at den ikke fikk puste eller noe

Edit: jeg ser jo nå at det ikke er en lur måte. Men dette har kommet frem etter at jeg fjernet den jeg hadde på denne måten.
 
Jeg leste en gang om at en q-tip dyppa i olje og at man gned q-tipen rundt og rundt flåtten var best.

Og den ene gangen jeg har fått flått så var det det jeg gjorde. Hadde ikke noe annet å bruke siden vi var på hytta vi ikke eier.

Måtte gni den rundt en god stund, men flåtten slapp. Eller ble gnidd ut. Like hel.

Var noe med at oljen gjorde at den ikke fikk puste eller noe

Edit: jeg ser jo nå at det ikke er en lur måte. Men dette har kommet frem etter at jeg fjernet den jeg hadde på denne måten.

Det stemmer. Den metoden anbefales ikke. :)
 
Kan ikke mye om dette jeg heller. Men eldste får alltid flått.. tar den med pinsett, men har ikke «skrudd» den ut slik deg nevnes over her.. har bare dratt den ut egentlig...
 
Vi tar papir, vrir den rundt og napper den ut.
Har hørt at pinsett kan gjøre at en kliper i stykker flotten og at resten sitter igjen.
Men det har vel med teknikk å gjøre. Veldig ekkelt å ta flott på katten
 
Kan ikke mye om dette jeg heller. Men eldste får alltid flått.. tar den med pinsett, men har ikke «skrudd» den ut slik deg nevnes over her.. har bare dratt den ut egentlig...

I linken over her, og de andre artiklene jeg har lest i kveld, står det at den ikke må vris. Kan bare dra rett ut
 
Det har noe med at de bør ut så fort som mulig, så de liksom ikke skal gi fra seg ekstra smitte. Tar lengre tid med q-tips og olje enn det tar å bare røske den kjapt ut.
Tok meg bare 5 min da, så ikke så lang tid.
Og da hadde den sittet i noen timer allerede siden jeg kjørte bil da jeg kjente den bak kneet... Og kunne ikke stoppe på e18 heller...
 
Vi tar papir, vrir den rundt og napper den ut.
Har hørt at pinsett kan gjøre at en kliper i stykker flotten og at resten sitter igjen.
Men det har vel med teknikk å gjøre. Veldig ekkelt å ta flott på katten
Gjør ikke noe om det sitter noe igjen står det i linken over her :)
 
Bor midt i skogen og har vokst opp med store mengder flått på folk og dyr. Vi tar vaselin (eller smør hvis man ikke har vaselin, men sistnevnte er meste effektivt) på, og "snurrer" fingeren rundt og rundt om flåtten, og den detter alltid effektivt og raskt av! At det ikke er anbefalt kan jeg ikke fatte. Har prøvd med pinsett, og det var vanskelig når flåtten var liten, og hodet satt også igjen. Så det gjør jeg ikke igjen. Tok senest en igår, og den datt av innen 2-3 runder med fingeren, så raskere hadde det definitivt ikke vært med pinsett..
 
Tok meg bare 5 min da, så ikke så lang tid.
Og da hadde den sittet i noen timer allerede siden jeg kjørte bil da jeg kjente den bak kneet... Og kunne ikke stoppe på e18 heller...

Teorien er vel liksom at de slipper fra seg noe ekstra om de får tid til det, men vet ikke hvor reelt det er da. Var liksom ingen særlig tungtveiende kilder som anbefalte metoden og heller ingen veldig troverdige som gikk ut imot den.

Å nappe den ut tar bare to sekunder. Det er det alle troverdige kilder anbefaler, så tenker det er greit å forholde seg til det. :)
 
Teorien er vel liksom at de slipper fra seg noe ekstra om de får tid til det, men vet ikke hvor reelt det er da. Var liksom ingen særlig tungtveiende kilder som anbefalte metoden og heller ingen veldig troverdige som gikk ut imot den.

Å nappe den ut tar bare to sekunder. Det er det alle troverdige kilder anbefaler, så tenker det er greit å forholde seg til det. :)
Det er vel 2 typer sykdom de er redde for. Borreliose som man får hvis flåtten sitter 1-2 døgn, og tba som flåtten slipper fra seg fra første minutt.

Ja helt klart er det bedre å ta den ut på noen sekunder, men hvis man ikke har pinsett eller noe å få tak med så er det jo bedre at det tar noen minutter enn at den blir sittende i flere timer.

Vi har kjøpt flåttfjerner vi nå altså, som er med på tur :)
 
Vi har kagter og har kjøpt to sånne små grønne flåttfjernere på dyrebutikken. De ser ut som små brekkjern.

Du tar enkelt og setter den inn ved flåtten. (Omtrent som du setter en hammer for å fjerne spiker) også spinner/vrir du dingsen til flåtten slipper. Superkjekk!
 
Kan ikke mye om dette jeg heller. Men eldste får alltid flått.. tar den med pinsett, men har ikke «skrudd» den ut slik deg nevnes over her.. har bare dratt den ut egentlig...

Grunnen til at man skal vri den er fordi det er mindre sjanse for at hodet sitter igjen. Jeg gjorde en dårlig jobb en gang og måtte grave hodet ut av huden min med en nål :p

Edit: etter å ha lest litt på nhi og flåttsenteret.no, så kan man bare dra flåtten rett ut med fingrene eller pinsett. Borreliose ligge i tarmene til flåtten og bruker et døgn eller mer å få derfra og til mennesket. Så det gjør ikke noe om noe sitter igjen.
Personlig vil jeg fortsette slik jeg har gjort, vil ikke ha rester av flått på meg... Men så lærte man noe nytt idag også :)
 
Last edited:
Back
Topp