Nattamming

Aaavinter

Forumet er livet
Oktoberfruene 2018
Junispirene24❤️
hvor gammel var barnet når dere sluttet med nattamming?

Ble det en naturlig avslutning eller noe dere måtte jobbe med? Og om dete måtte jobbe med det, hvordan merket dere at baby var klar for å slutte:)?
 
Det ble en naturlig avslutning da han var litt over 10 mnd, da begynte han å sove om natta :)
Jeg husker jeg satt og pumpa meg litt noen netter, bare for å få bort den verste sprengen.
Gikk veldig greit for seg. Hadde lest så mye om nattamming og problemer med avslutning, og så slapp jeg unna alt det der :rolleyes:
 
Vi nattammet til han var ca 20 måneder, ble en ganske så naturlig avslutning. Merket at han kom inn i en veldig stabil søvnfase igjen, og jeg begynte å ikke sove så godt etter nattamming lengre (frem til da fungerte nattamming som sovemedisin for oss begge, så jeg foretrakk å amme på natt hvis han først våknet :p ) Han våknet ikke hver natt fra han var ca året gammel da, da gikk det mer i perioder, men det fungerte fint å amme de nettene han våknet. Jeg fortalte at puppen nå måtte sove på natta og det var helt greit, han fikk tilbud om å heller få sove i armkroken inntil mamma eller pappa, og mer enn det ble det ikke ut av det :)
 
Med eldste så sluttet jeg da hun var 8 måneder. Da fikk hun eget rom, fordi vi voksne sover så urolig at vi vekket henne hver natt. Da vi sluttet å vekke henne ble det slutt.

Jeg husker ikke helt med yngste. Måtte jobbe for å få til ammeslutt husker jeg. Hun var vel godt over året. Hun var vel ikke klar for det ifølge henne selv, men etter et par netter sluttet hun å våkne av at jeg kom og la meg i senga.
 
Det ble en naturlig avslutning da han var litt over 10 mnd, da begynte han å sove om natta :)
Jeg husker jeg satt og pumpa meg litt noen netter, bare for å få bort den verste sprengen.
Gikk veldig greit for seg. Hadde lest så mye om nattamming og problemer med avslutning, og så slapp jeg unna alt det der :rolleyes:

Så deilig, håper vi får en naturlig avslutning også:)

Vi nattammet til han var ca 20 måneder, ble en ganske så naturlig avslutning. Merket at han kom inn i en veldig stabil søvnfase igjen, og jeg begynte å ikke sove så godt etter nattamming lengre (frem til da fungerte nattamming som sovemedisin for oss begge, så jeg foretrakk å amme på natt hvis han først våknet :p ) Han våknet ikke hver natt fra han var ca året gammel da, da gikk det mer i perioder, men det fungerte fint å amme de nettene han våknet. Jeg fortalte at puppen nå måtte sove på natta og det var helt greit, han fikk tilbud om å heller få sove i armkroken inntil mamma eller pappa, og mer enn det ble det ikke ut av det :)

Ser den, litt samme her, hun vokner nå stort sett bare 1 gang etter vi begge har lagt oss, men da sovner vi begge gjerne fortere og bedre til om jeg bare stapper bort puppen i hennes retning så forsyner hun seg selv:) (vi samsover så veldig enkelt) :)

Med eldste så sluttet jeg da hun var 8 måneder. Da fikk hun eget rom, fordi vi voksne sover så urolig at vi vekket henne hver natt. Da vi sluttet å vekke henne ble det slutt.

Jeg husker ikke helt med yngste. Måtte jobbe for å få til ammeslutt husker jeg. Hun var vel godt over året. Hun var vel ikke klar for det ifølge henne selv, men etter et par netter sluttet hun å våkne av at jeg kom og la meg i senga.

Høres jo ut som dere fikk en veldig grei løsning på det da:)

vi holder på å pusse opp rommet til jenta nå og det blir nok ferdig i løpet av sommeren, men kjenner at vi sover egentlig veldig godt sammen så føler litt for å tviholde på samsovingen selv om det kanskje gjør nattammingen litt mer utfording å avslutte etterhvert:shy:

———————————
Tror ikke jenta mi er klar for det enda så jeg stresser ikke med det, hun er bare 8,5 mnd, men jeg er jo slik da at jeg liker å gjøre litt undersøkelser, høre andre erfaringer å forberede meg litt mentalt i forkant om jeg kan:)

Ser jo også for meg at det kanskje kan komme en situasjon hvor jeg må tvinge igjennom en avslutning på nattammingen når jeg skal starte på jobb igjen, hører jo om mange som opplever økt hyppighet på nattammingen etter de starter på jobb igjen. Slik det er nå med bare 1delvis oppvåkning for amming kan jeg fortsette selv om jeg skal jobbe:)
 
Så deilig, håper vi får en naturlig avslutning også:)



Ser den, litt samme her, hun vokner nå stort sett bare 1 gang etter vi begge har lagt oss, men da sovner vi begge gjerne fortere og bedre til om jeg bare stapper bort puppen i hennes retning så forsyner hun seg selv:) (vi samsover så veldig enkelt) :)



Høres jo ut som dere fikk en veldig grei løsning på det da:)

vi holder på å pusse opp rommet til jenta nå og det blir nok ferdig i løpet av sommeren, men kjenner at vi sover egentlig veldig godt sammen så føler litt for å tviholde på samsovingen selv om det kanskje gjør nattammingen litt mer utfording å avslutte etterhvert:shy:

———————————
Tror ikke jenta mi er klar for det enda så jeg stresser ikke med det, hun er bare 8,5 mnd, men jeg er jo slik da at jeg liker å gjøre litt undersøkelser, høre andre erfaringer å forberede meg litt mentalt i forkant om jeg kan:)

Ser jo også for meg at det kanskje kan komme en situasjon hvor jeg må tvinge igjennom en avslutning på nattammingen når jeg skal starte på jobb igjen, hører jo om mange som opplever økt hyppighet på nattammingen etter de starter på jobb igjen. Slik det er nå med bare 1delvis oppvåkning for amming kan jeg fortsette selv om jeg skal jobbe:)

Her var jeg glad jeg hadde nattammingen å ty til ved jobb/barnehagestart faktisk, nettopp fordi det var så god sovemedisin. Det BLE mye oppvåkninger i den fasen og hadde ikke overlevd uten å kunne slumre med puppen ute. Så her ventet jeg med vilje til det roet seg igjen, mye heller ligge i senga og halvsove enn at jeg eller mannen må opp og trøste hylende barn, da hadde ingen sovet tross alt :)
 
Her var jeg glad jeg hadde nattammingen å ty til ved jobb/barnehagestart faktisk, nettopp fordi det var så god sovemedisin. Det BLE mye oppvåkninger i den fasen og hadde ikke overlevd uten å kunne slumre med puppen ute. Så her ventet jeg med vilje til det roet seg igjen, mye heller ligge i senga og halvsove enn at jeg eller mannen må opp og trøste hylende barn, da hadde ingen sovet tross alt :)

Så greit å høre den ærfaringen også!

Helt enig, jeg kan sikkert fint halvsove greit med en unge fast i puppen:hilarious:
 
Her var jeg glad jeg hadde nattammingen å ty til ved jobb/barnehagestart faktisk, nettopp fordi det var så god sovemedisin. Det BLE mye oppvåkninger i den fasen og hadde ikke overlevd uten å kunne slumre med puppen ute. Så her ventet jeg med vilje til det roet seg igjen, mye heller ligge i senga og halvsove enn at jeg eller mannen må opp og trøste hylende barn, da hadde ingen sovet tross alt :)

Må også legge til at jeg liker mange av svarene du gir her inne på forumet Krussedull! Informativt og hjelpsom og veldig ammevennlig:) digger det!
 
Nattammet til han var 14 mnd (de siste månedene 1 gang i 5-tida på morgenen), da sluttet han av seg selv :) begynte plutselig å sove gjennom.
 
hvor gammel var barnet når dere sluttet med nattamming?

Ble det en naturlig avslutning eller noe dere måtte jobbe med? Og om dete måtte jobbe med det, hvordan merket dere at baby var klar for å slutte:)?

Vi sluttet da han var rundt 10mnd. Fra 6 mnd våknet han stadig hyppigere og ville ha pupp for å roe seg, sikkert behov for mat sammen med søvnregresjon, utviklingstrinn eller tenner - god knows :hilarious:
Vi fikk anbefalt av helsesøster å kutte rundt 7 mnd fordi han våknet alt fra hver 1.-3. Time fra han la seg for å få pupp, men det kjentes ikke rett for meg da. Vi innførte fast føde ved 6 mnd og han tok seg god tid før han spiste noe som lignet en porsjon med mat. Fant ut ved 7 mnd at han ikke ville bli matet med most mat, men spise selv så det ble BLW fra da. Var vel nesten fullamming til rundt 8 mnd, så det ble det gradvis at han byttet melk med mat og ved 10 mnd spiste han hvertfall 3-4 gode måltider pluss mye pupp. Han var mye syk fra 7 mnd, besøk åpen bhg og høst gjorde at vi hadde kanskje 5-10 dager mellom hver sykdomsrunde i flere mnd, så ville ikke kutte da. Men, da han var 10 mnd hadde han er forferdelig hoste som gjorde at han fikk hostekuler hver gang han våknet, både før og etter amming, og de etter amming førte til at han spydde opp all melka sammen med slim. Etter flere netter på rad med fullt sengeskift 2 ganger om natta tenkte jeg at jeg likegjerne kunne forsøke å roe han uten pupp. Litt protester den første natta, men jeg fikk vugget han i søvn, han brukte også smokk. Etter 3 netter begynte han å sove lenger strekk på natta og amme mer på dagen istedet :p beholdt amming klokka 5 til 14 mnd da. Ammet 5-8 ganger i døgnet til han var rundt 14 mnd, og det var da ingen amming mellom 19 og 5, så følte det ble nok melk. Men produksjonen gikk nedover med mindre på natt så jeg ville aldri slutta rundt 7-8 mnd i vårt tilfelle. Men for andre er det rett, og noen babyer spiser også mye fast føde på den tida.

Jeg sluttet litt gradvis forresten fra 8-10 mnd, ved å forskyve de første ammingene med en halvtime-time. Men ved 10 mnd var det fortsatt 3 måltider fra han la seg til han sto opp.
Jeg synes det funka best at jeg hadde han når vi skulle slutte med nattpupp siden han var vant til at jeg var der når han våknet. Etter at puppen var kutta begynte han gradvis å akseptere at far roet han på natta og det ga jo store fordeler i at vi kunne sove godt annenhver natt.

Min begynte dog ikke å sove natta gjennom som jeg hadde håpet. Etter vi slutta med pupp på natt sov agn bedre i noen mnd også begynte tidenes h***** med oppvåkninger og at han nekta å sove etter 4.45/5.30 i 4 mnd :hungover: men i det minste kunne vi ta annenhver natt med oppvåkninger. Det har bedra seg nå, aner ikke hva det var helt spesifikk men sikkert en kombo av alt mulig, fikk mye tenner på likt også. Prøvde til og med å starte nattamming igjen i tilfelle det skulle gi mer søvn, men nei. Tror vi prøvde alt, utenom skrikekur såklart, uten at det funka :p
Ja, dette ble langt og litt avspora, men jeg fikk kanskje svart på det du lurte på :hilarious:
 
Vi er i prosessen med å kutte nattammingen nå og syns det går ganske greit. Hun blir 2 i starten av september og har våknet 2-3 ganger hver natt og fått pupp på forespørsel. Vi har stort sett samsovet frem til nå, så jeg startet med å la henne bli natten over i sin seng på vårt rom, tenkte det ville lette ammeslutten
Etter det kuttet vi første amming som oftest var i 23-tiden når jeg la meg. Det var en god del protester på den og det varte en ukes tid med en ganske så sint jente. Jeg satt inne hos henne og trøstet og koste, men tok henne ikke opp. Etter en ukes tid sluttet hun å våkne klokken 23.
Jeg ventet et par uker før jeg begynte med neste runde og da gikk det mye lettere. Det er nå en uke siden hun har fått pupp på natten. Det er fremdeles litt gråt noen netter når hun våkner i 4-tiden, men alt i alt går det veldig fint.
Hun får pupp før hun legger seg og igjen når hun våkner.
Jeg tror det viktigste før dere begynner er at du er klar for det selv, ikke la noen overtale deg til noe dere ikke er klare for.
Lykke til! :)
 
Det er så mange måter å gjøre dette på, men du må lytte til deg selv og mammahjertet ditt.
Jeg sluttet rundt 8 mnd fordi han begynte å tøyse i stedet for å die effektivt. Han trodde det var full fest og skulle bable og gjøgle midt på natta:hilarious:.
Sendte inn far med vannkoppen to netter etter hverandre, så var vi ferdige med nattammingen.
Han drakk derimot grådig om morgenen før frokost.
Vi var godt etablert med fast føde og fire måltider før vi kuttet nattammingen. Fortsatte å amme på dagtid til han var et år.
 
Back
Topp