Kan man slutte med mat når man først har begynt?

FintFerdig

Betatt av forumet
Lille er 5,5 mnd og elsker å spise fruktmos, sviskemos og grøt. Vi begynte med smaksprøver for en knapp mnd siden, hun har elsket det fra dag 1 og gaper etter mer så fort det er tomt. Hun får vanligvis litt frukt+svisker på formidddagen og litt grøt+svisker på ertermiddag/kveld.
Det har egentlig gått veldig fint mtp magen, men nå i det siste har hun blitt så hard i magen at det er vondt for henne. Og hun virker å sove dårligere dersom hun ikke får bæsjet.
Jeg vil ikke si at hun er direkte forstoppet, for hun har fortsatt avføring hver eller hver annen dag, men det er harde greier... Uansett hvor mye svisker hun får så er det like kompakt. Hun får også vann til maten btw.

Det jeg lurer på er om jeg kan ta noen dagers pause fra fast føde og bare amme for å få mage/tarm tilbake til normalen. Vil hun takle det? Og vil det funke?
Hun er «god og lubben» og har matvett, så spørs om bare amming vil være nok for henne nå som hun er vant til å få mat. Men jeg er forberedt på å sitte med puppen disponibel hele dagen om det er det som må til...

Noen tips?
 
Bare å gjøre det! Gjør ingen skade og for mange hjelper det med en «restart». Morsmelk skal være viktigste næringsinntaket hele første leveår (ifølge helsedirektoratet), så det er ingen hast med noe mengde fast føde på en så liten en :)
 
Går fint. Vi gjorde det hvertfall uten problemer.
 
Lille er 5,5 mnd og elsker å spise fruktmos, sviskemos og grøt. Vi begynte med smaksprøver for en knapp mnd siden, hun har elsket det fra dag 1 og gaper etter mer så fort det er tomt. Hun får vanligvis litt frukt+svisker på formidddagen og litt grøt+svisker på ertermiddag/kveld.
Det har egentlig gått veldig fint mtp magen, men nå i det siste har hun blitt så hard i magen at det er vondt for henne. Og hun virker å sove dårligere dersom hun ikke får bæsjet.
Jeg vil ikke si at hun er direkte forstoppet, for hun har fortsatt avføring hver eller hver annen dag, men det er harde greier... Uansett hvor mye svisker hun får så er det like kompakt. Hun får også vann til maten btw.

Det jeg lurer på er om jeg kan ta noen dagers pause fra fast føde og bare amme for å få mage/tarm tilbake til normalen. Vil hun takle det? Og vil det funke?
Hun er «god og lubben» og har matvett, så spørs om bare amming vil være nok for henne nå som hun er vant til å få mat. Men jeg er forberedt på å sitte med puppen disponibel hele dagen om det er det som må til...

Noen tips?
Gi annen fast føde i stedet og kanskje bland litt duphalac i maten.
 
Lille er 5,5 mnd og elsker å spise fruktmos, sviskemos og grøt. Vi begynte med smaksprøver for en knapp mnd siden, hun har elsket det fra dag 1 og gaper etter mer så fort det er tomt. Hun får vanligvis litt frukt+svisker på formidddagen og litt grøt+svisker på ertermiddag/kveld.
Det har egentlig gått veldig fint mtp magen, men nå i det siste har hun blitt så hard i magen at det er vondt for henne. Og hun virker å sove dårligere dersom hun ikke får bæsjet.
Jeg vil ikke si at hun er direkte forstoppet, for hun har fortsatt avføring hver eller hver annen dag, men det er harde greier... Uansett hvor mye svisker hun får så er det like kompakt. Hun får også vann til maten btw.

Det jeg lurer på er om jeg kan ta noen dagers pause fra fast føde og bare amme for å få mage/tarm tilbake til normalen. Vil hun takle det? Og vil det funke?
Hun er «god og lubben» og har matvett, så spørs om bare amming vil være nok for henne nå som hun er vant til å få mat. Men jeg er forberedt på å sitte med puppen disponibel hele dagen om det er det som må til...

Noen tips?

Kan godt ta noen dager pause for å se om det hjelper:) gjør ingen skade det.

Men jeg snakket også med mange som opplevde noen uker med litt hard mage etter mengden fast føde økte litt, rundt 6 mnd perioden, for så å gå over. Men som annen tips du har fått kan du ha litt duphalac eller laktoluse som er samme greia å blande i grøten:)

Hos oss endte vi opp med å måtte starte med movicol jr, men jenta mi fikk bivirkninger med forstoppelse etter rotavirus og fikk hard mage og forstoppelse problemer selv med bare morsmelk etter det. så for oss var det eneste som hjelp dessverre:-/
 
Back
Topp