Foreldrekurs

Veslejenta88

Forumet er livet
Januarlykke 2016
Sensommerbarna 2019
Lettere forvirra nå. Ppt ville at vi skulle gå på kurs fordi vår sønn trengte mer klar grensesetting enn andre barn. Ringte helsestasjonen og vi er plutselig meldt på cos kurs. Sa ifra om hva det gjaldt, barnas alder og at jeg er gravid med termin 5 september når jeg ringte. Nå er vi datt opp på kurs fra 26 august kl 14 på en annen helsestasjon. Så mannen som er ferdig på jobb kl 14 får ikke vært med. Ingen barn er lov, men de får bare tåle en baby i så fall. Men å sette oss på ett kurs så nærme termin+at det er feil kurs blir litt merkelig i mitt hode. Men kanskje det er noe på cos kurset ang grensesetting? Eller har vi misforstått hele greien. Skal snakke med pedagogen i bhg ang dette i morgen siden det var de som kontaktet ppt. Han har mest problemer i bhg. Men kan si at vår sønn har bedret deg mye og fått det mye bedre etter at vi tok bhg pga deres dårlige oppfølging og en ansatt som ikke var så veldig hyggelig mot vår sønn.
 
Jeg synes det er merkelig at de setter dere opp på et kurs, uten å snakke med dere om dette først. Men, når det er sagt, COS er et fantastisk kurs! Jeg lærte mye, som jeg bruker i det daglige. :) Dette er et kurs som jeg mener alle foreldre burde hatt.

De fleste får nok en tankevekker etter dette kurset, kan samtidig anbefale boken "hvordan snakke så barn vil lytte, og lytte så barn vil snakke". :)

Være åpne for å suge til dere informasjon, så går dette så bra. :)
 
Jeg synes det er merkelig at de setter dere opp på et kurs, uten å snakke med dere om dette først. Men, når det er sagt, COS er et fantastisk kurs! Jeg lærte mye, som jeg bruker i det daglige. :) Dette er et kurs som jeg mener alle foreldre burde hatt.

De fleste får nok en tankevekker etter dette kurset, kan samtidig anbefale boken "hvordan snakke så barn vil lytte, og lytte så barn vil snakke". :)

Være åpne for å suge til dere informasjon, så går dette så bra. :)
Ja har hørt masse bra om det osv. Men skjønte ikke hva det hadde med grensesetting å gjøre.
 
Og det faktum at mannen får ikke deltatt pga jobb og jeg får ikke deltatt pga fødsel og oppfølging av barna sine sykdommer.
 
Ja har hørt masse bra om det osv. Men skjønte ikke hva det hadde med grensesetting å gjøre.

Det handler mye om samspill mellom foreldre og barn, hvordan lese og møte barna. Tilknytningsomsorg, følelser, hvordan man kan takle både barnets og egen frustrasjon i vanskelige situasjoner, og det å være tydelig.
 
Og det faktum at mannen får ikke deltatt pga jobb og jeg får ikke deltatt pga fødsel og oppfølging av barna sine sykdommer.

Det forstår jeg veldig godt. Dette kurset er veldig, veldig bra, men man må samtidig ha både tid og kunne være mentalt til stede. Jeg skjønner at det er vanskelig når det er så mye annet som skjer. Snakk med bhg/ppt/helsestasjonen, det må kunne være et kurs på et litt senere tidspunkt som passer dere bedre.
 
Tidspunktet var litt dumt ja, kan håpe de setter opp et som passer bedre for dere, for ellers er det ikke noe vits nesten.

Men COS innebærer definitivt også grenser, men kanskje pakket inn på en annen måte enn man tror. COS handler mye om at foreldre både må være større og sterkere - men samtidig klokere og god. Og med basis i trygg tilknytning. Det er ikke noe dikkedare uten grenser liksom :)
 
Har sjølv tatt coskurs og det var på dagtid, i arbeidstid, for dei som har kurs jobber kun på dagtid. Skjønner det er kjipt å ta fri for jobb men det er kortvarig og ein verdifull investering i barna dykk :)
 
Ja må uansett spørre om senere tidspunkt. Men merkelig det er så tidlig på dagen også siden mannen uansett ikke kan være med. Det skal også forgå uten barn så kan bli vanskelig som nybakt mor og ingen til å passe barnet i mellom fet kurset starter og mannen kommer hjem. Syntes hele greien bare ble merkelig. Vi er begge positive til kurset og hva ppt og bhg har bedt oss om. Men dette kurset er visst beregnet til førsgangsforeldre her og foreldre i permisjon med barnevakt. Det passer jo uansett ikke alle. Vi har alle timer til barna på sykehus, leger, tannlege osv på dagtid.
 
Har sjølv tatt coskurs og det var på dagtid, i arbeidstid, for dei som har kurs jobber kun på dagtid. Skjønner det er kjipt å ta fri for jobb men det er kortvarig og ein verdifull investering i barna dykk :)
Mannen får ikke fri. Han har nok fri pga kronisk syke barn. Kan ikke miste jobben heller.
 
Screenshot_20190620-182803_Gallery.jpg sånn ser det ut. Med termin 5.9 så blir det mer eller mindre umulig. Men hvor snakker man om grenser?
 
Vis vedlegget 301553 sånn ser det ut. Med termin 5.9 så blir det mer eller mindre umulig. Men hvor snakker man om grenser?

Vil tippe det kommer innunder flere av temaene :) Det trenger ikke hete «hvordan sette grenser» for å være relevant, grensesetting er en del av COS og så lenge kurslederne holder seg til manualen så kommer dere innom det :)
 
COS- kurs er et fantastisk kurs!!
Anbefaler på det varmeste alle som har- eller jobber med barn å ta det kurset! :happy:

Vesle skatten vår var ca 6 mnd og han var med oss på kurset.:happy:
Vi tok kurset via kommunen men vet at noen helsestasjoner óg har det kurset.

Her kan du lese om kurset :
https://www.bufdir.no/Familie/Tilbud_Regionene/circle_of_security/
Vi skal gjennom helsestasjon. Men får ikke ta med baby og kurset starter rundt termin. Er der problemet hovedsakelig ligger.
 
Back
Topp