Pottetrening

Ceccii86

Forumet er livet
Desemberlykke2017
Snøfnuggene 2018
Noen som har startet?

Vi har hatt potten fremme et par uker no fordi jeg fikk høre av venninner at deres barn var redd for potten når de skulle starte å avvenne med bleie.
Har bare brukt den litt rett før hun skal bade for å venne henne til den, men i dag satt hun seg ned og det kom faktisk noe i den. Både hun og vi var veldig stolte! :)
 
Noen som har startet?

Vi har hatt potten fremme et par uker no fordi jeg fikk høre av venninner at deres barn var redd for potten når de skulle starte å avvenne med bleie.
Har bare brukt den litt rett før hun skal bade for å venne henne til den, men i dag satt hun seg ned og det kom faktisk noe i den. Både hun og vi var veldig stolte! :)

Så flink da :) lurt å starte pottetrening jo før jo bedre så de vender seg til den som du sier.

Mini har hatt kanskje 15 bæsjebleier siden han var 6 mnd, inkludert en periode med diaré. Så han bæsjer stort sett på do nå. Vi brukte potte tidligere men nå funker doring best. Han har også flere dager hvor han har samme bleia hele dagen og bare tisser i do. Kan nå holde seg fra 1,5-6 timer, men vi har også dager med litt donekt hvor han kan sitte 10 min på do også tisse i bleia rett etterpå :p
Tenker vi skal prøve en hel bleiefri uke snart og se hvordan det går, regner med en del uhell i starten også får vi se om det bedrer seg eller om vi beholder bleia litt til. Han sutrer som regel når han må tisse og vinker når han må bæsje.
Han har tissa/bæsja i vasken/på potte siden gan var 2 uker, så det er derfor han har lært å holde seg allerede.

Men det fine med pottetrening er at selv om de bare skulle sitte der og evt tisse en gang per dag, trener de likevel på å holde seg. Man kan feks øke hvor ofte de er på potta etterhvert og sette dem der på tider hvor det er sannsynlig at det kommer noe, etter søvn, etter mat osv.
Men de må jo synes at det er greit med potta da, hvis man maser blir det fort pottenekt, har skjedd her noen ganger. :p
 
Min har gått på potte siden hun var 16 mnd, kommer både nr 1 og 2 der nå. Men vi bruker enda bleie altså, og hender det kommer begge deler der fordi hun er ikke flink til å varsle selv at hun må på potta enda. Hun er nesten flinkere til det i barnehagen enn hjemme for tiden utrolig nok. Men det er tydelig at hun forstår hva man skal gjøre på potta, for hun tar i hver gang :hilarious:
 
Min har gått på potte siden hun var 16 mnd, kommer både nr 1 og 2 der nå. Men vi bruker enda bleie altså, og hender det kommer begge deler der fordi hun er ikke flink til å varsle selv at hun må på potta enda. Hun er nesten flinkere til det i barnehagen enn hjemme for tiden utrolig nok. Men det er tydelig at hun forstår hva man skal gjøre på potta, for hun tar i hver gang :hilarious:

:hilarious: det er så komisk når de sitter og presser så de blir helt røde. Min har tidvis litt hard mage, og da holder han seg fast på hver side av do mens han presser så han blir helt vinrød i toppen. (ordna seg nå som han har blitt hekta på rosiner heldigvis)
 
Oi herlighet, nå ble jeg litt satt ut her!
Det har altså ikke falt meg inn å begynne med noe sånn enda... :bag: Tullet med mannen idag om vi ikke skulle sette henne på doen litt - og så lo vi :wacky:

Jeg trodde ikke vi skulle tenke på tørrtrening før vi kan kommunisere til henne hva det går i :rolleyes: Jeg valgte visst å slutte helt plutselig av meg selv før jeg ble 2år (skulle nemlig tisse på doen sånn som pappa gjorde) og har vel ubevisst tenkt at vesla og vil gjøre det når hun er klar..
Men nå må jeg nesten tenke litt likevel..
 
Oi herlighet, nå ble jeg litt satt ut her!
Det har altså ikke falt meg inn å begynne med noe sånn enda... :bag: Tullet med mannen idag om vi ikke skulle sette henne på doen litt - og så lo vi :wacky:

Jeg trodde ikke vi skulle tenke på tørrtrening før vi kan kommunisere til henne hva det går i :rolleyes: Jeg valgte visst å slutte helt plutselig av meg selv før jeg ble 2år (skulle nemlig tisse på doen sånn som pappa gjorde) og har vel ubevisst tenkt at vesla og vil gjøre det når hun er klar..
Men nå må jeg nesten tenke litt likevel..

Vi har ikke gjort det for at hun skal bli bleiefri, men fordi hun skal bli vandt til det siden flere har sagt at deres små har vært redd både potte og do når de skulle begynne å trene uten bleie. Tenker kanskje å prøve uten bleie til neste sommer hvis hun virker klar for det da.
 
Vi har ikke gjort det for at hun skal bli bleiefri, men fordi hun skal bli vandt til det siden flere har sagt at deres små har vært redd både potte og do når de skulle begynne å trene uten bleie. Tenker kanskje å prøve uten bleie til neste sommer hvis hun virker klar for det da.
Leste en artikkel om det nå, og hun checker av på hele check-listen over tegn på å være klar til potte/do-trening :smug: Så nå gleder vi oss til å prøve i sommerferien.
Takk for at du fikk skrudd på nye tanker i hodet mitt! ..jeg har nok vært litt okkupert med at lillesøster kommer i løpet av måneden, men vesla kommer helt sikkert til å like dette - hun elsker å klare nye ting og å hjelpe til ❤

https://www.familieverden.no/helse/stell/pa-tide-a-kutte-ut-bleiene/
 
Når har lillegutt vært bleiefri på dagtid i 5 dager :D litt uhell de 3 første dagene, men i går og i dag (foreløpig) har det ikke vært noe og han er litt tydeligere på å signalisere at han må på do. Men vi må nok følge han mye på rutine fremover likevel :)
 
Vi har kjøpt doring og prøvd den en gang. Da satt det en meget forvirret jente på doen. Hun varsler nr to, så vi tenker å prøve litt her og litt der. Absolutt ingen hast, men vi vil at det skal være en naturlig greie ved å introdusere tidlig.
 
Sniker her
Applaus til dere, jeg blir så glad når jeg ser og hører om andre som kutter bleiene tidligere enn hva som har blitt vanlig her, det er kjempeflott! :hello2
 
Her tisses det i potta hver dag, og i går hadde hun sin første nr. 2 i potta også, men vi er langt unna noen bleieslutt enda. Potta er kompis ✌
 
Hvordan fikk dere barnet til å sitte på potta holdt jeg på å si? Her sier han ifra at han må på do, men når han skal sette seg på potta så er det bare tull og blir stiv som en påle hvis jeg prøver å hjelpe han nedpå. Vurderer om jeg må prøve doring?
 
Hvordan fikk dere barnet til å sitte på potta holdt jeg på å si? Her sier han ifra at han må på do, men når han skal sette seg på potta så er det bare tull og blir stiv som en påle hvis jeg prøver å hjelpe han nedpå. Vurderer om jeg må prøve doring?

Ja, prøv gjerne en doring i stedet :)
Om dere har mulighet er det god effekt i å la han se et annet barn sitte på potta/doringen.
Ellers kan dere også prøve å sette han der på rutinetidspunkt gjennom dagen for å øve på å sitte der, så han er vandt til det utenom akkurat når han må på do også.
Jeg har prøvd masse forskjellige doringer, og 2r aller mest fornøyd med clas ohlson sitt familiedosete, hvor man bare tar med en liten innerring slik at hullet blir mindre. Da blir setedelen barnet sitter på bred og fin og det passer fint nå som de sitter stødig selv. I tillegg blir det ikke søl med guttetiss. Men vil du heller prøve en doring skal du bare se til at det er plass til at gutter kan tisse der :p

Også gir jeg masse, masse ros for bare å sitte på do/potte i de periodene hvor vi har hatt litt donekt, uavhengig av om han gjør noe som helst. Nå får han fortsatt alltid ros 3tter å ha vært på do, selv om han har slutta med bleier, men alltid fint å ta i litt ekstra med godord når det er helt nytt for han :)

Så har vi 3n liten kasse med bøker som bare er på do. Her kan han si ifra om at han må, også tar jeg hn med på badet og da vil han ikke fordi vi måtte forlate lekene i stua feks. Da funker det å gi han en bok eller et blad før jeg setter han på do. Da glemmer han at han hadde tenkt til å ikke sitte på do, fordi han er opptatt av å holde boka ;)
 
Ja, prøv gjerne en doring i stedet :)
Om dere har mulighet er det god effekt i å la han se et annet barn sitte på potta/doringen.
Ellers kan dere også prøve å sette han der på rutinetidspunkt gjennom dagen for å øve på å sitte der, så han er vandt til det utenom akkurat når han må på do også.
Jeg har prøvd masse forskjellige doringer, og 2r aller mest fornøyd med clas ohlson sitt familiedosete, hvor man bare tar med en liten innerring slik at hullet blir mindre. Da blir setedelen barnet sitter på bred og fin og det passer fint nå som de sitter stødig selv. I tillegg blir det ikke søl med guttetiss. Men vil du heller prøve en doring skal du bare se til at det er plass til at gutter kan tisse der :p

Også gir jeg masse, masse ros for bare å sitte på do/potte i de periodene hvor vi har hatt litt donekt, uavhengig av om han gjør noe som helst. Nå får han fortsatt alltid ros 3tter å ha vært på do, selv om han har slutta med bleier, men alltid fint å ta i litt ekstra med godord når det er helt nytt for han :)

Så har vi 3n liten kasse med bøker som bare er på do. Her kan han si ifra om at han må, også tar jeg hn med på badet og da vil han ikke fordi vi måtte forlate lekene i stua feks. Da funker det å gi han en bok eller et blad før jeg setter han på do. Da glemmer han at han hadde tenkt til å ikke sitte på do, fordi han er opptatt av å holde boka ;)

Tusen takk for masse gode tips!
 
Back
Topp